Onko 39-vuotias mummo liian vanha saamaan taas vauvan?
Minulla on ennestään kaksi lasta, toinen jo parikymppinen isä (molemmat saaneet lapset nuorina) ja toinenkin jo teini-ikäinen. Nyt olen taas raskaana, ei ollut suunniteltu, mutta ei tämä maailmanloppukaan ole. Olen siis hyvässä tilanteessa (mm. varallisuuden ja tukiverkkojen suhteen), mutta onko 39-vuotias liian vanha saamaan lapsen, varsinkin, kun sitten kun lapsi on 10 minä olen jo lähes 50 jne. En sinänsä kaipaa lastenhoitoa enää sillä minulla on jo lapsenlapsikin jota hoidan säännöllisesti, ja lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein niin mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän raskauteen ja synnytykseen tulee riskejä. Silti, en olisi kauhean halukas aborttiinkaan.
Kommentit (45)
39-vuotias isoäiti on kyllä auttamattoman wt, joten on on parempi ettet enää lisäänny.
Ei lisääntyminen kuulu vanhoille mummoille.
T. 41-vuotiaana kuopuksensa saanut, muttei todellakaan mikään mummo.
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Ja hyvä, että täällä on ihmisiä jotka ovat saaneet lapsia tämänikäisenä (joilla on omia kokemuksia asiasta). Raskaudet ja synnytykseyt ovat ilmeisesti sujuneet hyvin, vai onko ollut mitään iästä johtuvia komplikaatioita?
Sain esikoiseni 37-vuotiaana ja kaikki meni ihan hyvin ja terve lapsi syntyi. Et ole minusta yhtään liian vanha.
Minusta naisten ei pitäisi koskaan miettiä onko liian vanha äidiksi jos tulee vielä ilman apuja raskaaksi. Silloinhan luonto ja oma keho on selkeästi sitä mieltä että on vielä ok ikäinen äidiksi.