Onko 39-vuotias mummo liian vanha saamaan taas vauvan?
Minulla on ennestään kaksi lasta, toinen jo parikymppinen isä (molemmat saaneet lapset nuorina) ja toinenkin jo teini-ikäinen. Nyt olen taas raskaana, ei ollut suunniteltu, mutta ei tämä maailmanloppukaan ole. Olen siis hyvässä tilanteessa (mm. varallisuuden ja tukiverkkojen suhteen), mutta onko 39-vuotias liian vanha saamaan lapsen, varsinkin, kun sitten kun lapsi on 10 minä olen jo lähes 50 jne. En sinänsä kaipaa lastenhoitoa enää sillä minulla on jo lapsenlapsikin jota hoidan säännöllisesti, ja lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein niin mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän raskauteen ja synnytykseen tulee riskejä. Silti, en olisi kauhean halukas aborttiinkaan.
Kommentit (45)
Olen ihan perusterve nainen, eli jos pidän lapsen niin kuinka epätodennäköisiä komplikaatiot olisivat?
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun äiti oli 40v ku mut sai ja nyt on 63. Eipä tässä mitään, vaikka onkin hämmentävää välillä, että minulla 23-vuotiaalla on yli kuusikymppinen äiti.
Sitä juuri mietin, että onko se sitten lapselle kauhean noloa kun sitten kun lapsi on teini olen jo itse yli viisikymppinen, melkein 60.
Jos tuollaista asiaa pidetään noloa, niin presidentti Niinistön lapsi on teini-iässä kyllä noloimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun äiti oli 40v ku mut sai ja nyt on 63. Eipä tässä mitään, vaikka onkin hämmentävää välillä, että minulla 23-vuotiaalla on yli kuusikymppinen äiti.
Sitä juuri mietin, että onko se sitten lapselle kauhean noloa kun sitten kun lapsi on teini olen jo itse yli viisikymppinen, melkein 60.
Tuossa ei ole mitään noloa. Presidentti Niinistön kakaran teini-ikä on paljon nolompaa; isä on jo reilusti yli 80 ja lisäksi vielä kokoomuslainen!
Höpöhöpö, turhaa panettelua. Lapsi on ja tulee olemaan etuoikeutettu ” kultalusikka suussa” syntynyt. Vaihtaisin osani ko lapsen surkeaan kohtaloon minä päivänä tahansa. :D
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Nykyään niin moni saa esikoisensakin vasta yli 35-vuotiaana, osa vasta nelikymppisenä. Lapsesi ei siis tule olemaan mitenkään ainoa, jolla on vanhempi äiti ja tuskin mitenkään erityisemmin erottuu tämän takia esim. tarhassa, koulussa tai harrastuksissaan. Oma äitini sai iltatähden yli nelikymppiseni kun olimme muiden sisarusten kanssa jo teinejä. Meillä tämä toimi hyvin. Ehkä kuopuksen tultua teini-ikään oli välillä vanhempien taholta vähän sellaista ylisuojelua, mutta toisaalta hänellä oli sitten vanhempia sisaruksia, jotka olivat nuoria aikuisia siinä vaiheessa ja varmaan meille juttelikin vähän eri asioita kuin vanhemmillemme. Minusta tilanteesi kuulosta ideaalilta tukiverkot kunnossa ja lapsen ympärillä mitä todennäköisemmin olisi useampia välittäviä aikuisia. Nelikymppinen nainen ei myöskään ole mitenkään toivottoman vanha, jos on hyväkuntoinen ja terve. Äitinikin jaksoi ihan hyvin, oli töissä äitiysloman aikana ja puuhaili kotona ihan tavalliseen malliin. Ei lihonut raskausaikana mitenkään erityisesti. On sanonut, että toipui hyvin, mutta hieman hitaammin kuin parikymppisenä. Toki tämäkin on yksilöllistä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Nykyään niin moni saa esikoisensakin vasta yli 35-vuotiaana, osa vasta nelikymppisenä. Lapsesi ei siis tule olemaan mitenkään ainoa, jolla on vanhempi äiti ja tuskin mitenkään erityisemmin erottuu tämän takia esim. tarhassa, koulussa tai harrastuksissaan. Oma äitini sai iltatähden yli nelikymppiseni kun olimme muiden sisarusten kanssa jo teinejä. Meillä tämä toimi hyvin. Ehkä kuopuksen tultua teini-ikään oli välillä vanhempien taholta vähän sellaista ylisuojelua, mutta toisaalta hänellä oli sitten vanhempia sisaruksia, jotka olivat nuoria aikuisia siinä vaiheessa ja varmaan meille juttelikin vähän eri asioita kuin vanhemmillemme. Minusta tilanteesi kuulosta ideaalilta tukiverkot kunnossa ja lapsen ympärillä mitä todennäköisemmin olisi useampia välittäviä aikuisia. Nelikymppinen nainen ei myöskään ole mitenkään toivottoman vanha, jos on hyväkuntoinen ja terve. Äitinikin jaksoi ihan hyvin, oli töissä äitiysloman aikana ja puuhaili kotona ihan tavalliseen malliin. Ei lihonut raskausaikana mitenkään erityisesti. On sanonut, että toipui hyvin, mutta hieman hitaammin kuin parikymppisenä. Toki tämäkin on yksilöllistä. Tsemppiä!
Äitiysloman aikana = siis äitiyslomaan ASTI
Musta ois kamalaa jos mua kutsuttais mummoksi. Mummot on yleensä kasikymppisiä, ei nelikymppisiä.
Se mitä mä en käsitä on se että sinä hädintuskin nelikymppinen ja toivottavasti ihan tolkun ihminen kyselet täältä tuntemattomien mielpidettä asiasta joka ei heille kuulu mitenkään. Jos et itse tiedä oletko liian vanha tai et niin kuka muukaan voi sitä tietää, kun sähän sen pennun hoidat jos sellainen maailmaan putkahtaa.
Haloo!
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Olen ihan perusterve nainen, eli jos pidän lapsen niin kuinka epätodennäköisiä komplikaatiot olisivat?
Nyt rupeat vaikuttamaan provolta! Ei kai kukaan 39- vuotias nainen kysele tuollaista ja mieti lapsen pitämistä (abortti) täällä av-palstalla? Mikset käy asiasta keskustelua miehesi ja lääkärin kanssa? Myönnä, että provoilet.
Me ei tiedetä sinun mahdollisista riskeistä mitään. Niistä sinun pitää kysyä lääkäriltäsi. Riskeihin vaikuttavat mm. elämätapasi, painosi, sairautesi, se miten edelliset raskaude ja synnytykset ovat menneet ja mitä perinnöllisiä juttuja teillä on.
Mitä tulee sitten ikääsi, niin niin kuin täällä on jo todettu monen monta kertaa, 39-vuotias ei ole edes vanha saamaan lapsia. Voit myös päivittää tietosi tältä osin siellä lääkärissä, ne kertovat, miten asiat oikeasti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään noloa. Presidentti Niinistön kakaran teini-ikä on paljon nolompaa; isä on jo reilusti yli 80 ja lisäksi vielä kokoomuslainen!
Höpöhöpö, turhaa panettelua. Lapsi on ja tulee olemaan etuoikeutettu ” kultalusikka suussa” syntynyt. Vaihtaisin osani ko lapsen surkeaan kohtaloon minä päivänä tahansa. :D
Varmasti tuleekin olemaan etuoikeutettu, en sitä epäillytkään. Mutta voihan herranpennun elämäkin olla noloa, vaikka olisi kaikki tarvittava ja tarpeetonkin saatavissa sormia napsauttamalla. Ei varakkuus ja yhteiskunnallinen asema poista sitä tosiasiaa, että teinipoika saattaa kokea ikälopun isäukkonsa noloksi, varsinkin kun kyseinen isä on koko valtakunnan tuntema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tuleekin olemaan etuoikeutettu, en sitä epäillytkään. Mutta voihan herranpennun elämäkin olla noloa, vaikka olisi kaikki tarvittava ja tarpeetonkin saatavissa sormia napsauttamalla. Ei varakkuus ja yhteiskunnallinen asema poista sitä tosiasiaa, että teinipoika saattaa kokea ikälopun isäukkonsa noloksi, varsinkin kun kyseinen isä on koko valtakunnan tuntema.
Älkää ruokkiko trollia tai tehkää oma ketju. Ohistelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, abortti on varmaan parempi kuin nolostunut teini. Ai niin, teinit nolostelee kaikkea.
' Nolo'-sana on nyt teinien suosiossa.
Minun aikanani se sana joka oli suosiossamme silloin, oli 'hillitön'.
'Hillittömät buutsit', ' hillitön rotsi', 'hillittömät rillit', 'hillittömät bileet' jne.
Miten tää liittyy mihinkään?
Sain ainoan lapseni 40 -vuotiaana. Mitään muuta ongelmaa ei ollut kuin koko raskauden aikainen pahoinvointi. Elintavat ennen raskautta ja tietenkin raskauden aikana vaikuttavat paljon, mutta tottakai myös perinnöllisetkin jutut. Kaksi ystävääni on saanut lapsen 43 -vuotiaana, molemmilla siis vain yksi lapsi, eikä raskauksissa tai äitiydessä ole ollut ongelmia. Itselläni oli yövalvomisten suhteen suuri ongelma. Uskon, että jos olisin ollut 10 - 20 vuotta nuorempi, olisin jaksanut yövalvomiset paremmin, mutta elämä ei mene aina kuten eräässä tv -ohjelmassa ts. ei niitä lapsia voi hankkia kuin maitoa kaupan kylmäkaapista.
Itse en kyllä hetkeäkään epäröinyt raskauttani eikä koskaan kukaan terveydenhoitaja tai lääkäri osoittanut millään tavoin, että olisin ollut liian vanha äidiksi, päinvastoin, kaikki olivat todella mahtavia minua kohtaan, koko raskauden ajan. Ikääni ei korostettu mitenkään, hyvin harvoin sitä edes kukaan mainitsi ja jos mainitsikin, se vaan pikaisesti todettiin ja sitten mentiinkin jo muihin asioihin.
Raskauden etenemisestä ei koskaan tietenkään voi olla varma, mutta kehottaisin suuntaamaan katseen positiivisesti tulevaisuuteen!
Jenni Haukio 40 v. ja ukkonsa 70-vuotias vanhus. Päättele siitä.
Se hyvä puoli siinä on, kun tulee ns. vanhana äidiksi, että ei paljon jaksa kiinnostaa muiden ihmisten mielipiteet. Tässä iässä on jo sen verran elämänkokemusta, ettei tarvitse kauheasti tuntea epävarmuutta omasta vanhemmuudestaan eikä olla ottamassa muilta neuvoja.
Se, mikä kiinnostaa, on oma elämä eikä muiden.
Moni, joka on saanut lapsia sekä nuorena että vanhana, tietää, että vanhempana sitä on paljon rennompi ja osaa nauttia äitiydestään eri tavalla. Voi siis olla itse asiassa lapselle vain hyväksi, että sen äiti ei ole enää parikymppinen.
Siis eihän 39 ole ikä eikä mikää, taidat tosiaankin olla aika mummoutunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12786 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, abortti on varmaan parempi kuin nolostunut teini. Ai niin, teinit nolostelee kaikkea.
' Nolo'-sana on nyt teinien suosiossa.
Minun aikanani se sana joka oli suosiossamme silloin, oli 'hillitön'.
'Hillittömät buutsit', ' hillitön rotsi', 'hillittömät rillit', 'hillittömät bileet' jne.
Miten tää liittyy mihinkään?
Se olikin vain välikevennys. Kirjoitin kyllä toisenkin kommentin.
Nykyään on kyllä aivan tavallista saada lapsi nelikymppisenä joten tuskinpa lapsellasi tulee olemaan kaveripiirissään jotenkin poikkeuksellisen vanha äiti.
t. kuopus 43-vuotiaana
Äitini sai minut 42 vuotiaana. Muistan kuinka ylpeänä hän esitteli minut tyttönään. Sanoi että minä olen pitänyt hänet nuorena.
Hän toivoi minun olevan aikuinen ennen kuin hänestä aika jättää ja niin se toive toteui, sain pitää äitini 38 vuotiaaksi, hän ehti vielä näkemään oman rakkaan poikani jonka sain 36 vuotiaana.
Ja nyt minä toivon että hän saa pitää minut tukenaan kunnes itse pärjää.
Sellaista elämä on.
Itse äitini oli 39 tai 40 kun minut sai. Nyt olen 41 ja vielä se hyvin jaksaa. Ei mitään rullatuolia tms.
En kyllä sen iän puolesta mitään eroo huomannut muihin kavereihin verrattuna. Eikä nekään koskaan mitään huomauttaneet. Pennuille on ihan sama onko henkilö 25 vai 40. Ihan samoja ikäloppuja aikuisia ne niille.
Äiti kuitenkin oli sitten mt sairas narsisti. Varmaan joku munchausen syndrooma myös. Sen takia sitten lapsuus olikin yhtä helvettiä.
Suomalaiset naiset. Älkää hankkiko lapsia. Jättäkää niitten teko paremmille kohduille.