Vertailetko itseäsi mielessäsi muihin samanikäisiin (esim. ulkonäön suhteen, elämäntilanteen suhteen, tms.)
Kommentit (27)
En koska muilla ei ole niitä kokemuksia kuin minulla.
En, koska se on lapsellista, vastenmielistä, epäkunnioittavaa, katkeruutta, ja ihan tylsää ja tyhmää. Ennemmin olen iloinen, että olen mä. Ja hän on hänm et sillee.
Kyllä. Googletin just lapsuudenystävänkin ja vähän kaivelee, että sillä on lapsi ja mulla ei. Muuten on tosin muuttunut niin, ettei meillä ole mitään yhtymäkohtia.
Kyllä välillä tulee tehtyä vertailuja itseni häviöksi, mutta olen kuitenkin perustyytyväinen ja kohtalaisella itsetunnolla varustettu. Minua on rakastettu ja rakastan itsekin. On läheisten taholta myös vihattu ja katkaistu välit.
Pystyn tukemaan läheisiäni.
En. Olen tyytyväinen elämääni. Ei kiinnosta muut.
Koko ajan. Se on automaattista ja alitajuista, Jotka väittävät etteivät vertaile, valehtelevat. Eikä vertailu tarkoita että olisi kade tai vahingoniloinen tai muuta. Vertailu on ihmisen sisään rakennettu. Mielestäni on kiinnostavaa kuinka erilaisia ihmisten elämät ovet, ja samanikäisten kanssa erot näkee tarkemmin.
Vertaan. Mut en halua muilta pois mitä heil on, haluun vaa joitakin samoja asioita itekkin.
Onko se niin, että tuon vertailun "voittajat" vertaavat itseään muihin vähemmän kuin "häviäjät"?
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, että tuon vertailun "voittajat" vertaavat itseään muihin vähemmän kuin "häviäjät"?
On siis voittaja, jos ei vertaile, riippumatta siitä, onko voittanut vertailua, koska vertailua ei voi voittaa vertailematta? Vai mikä oli pointti? :D
Vierailija kirjoitti:
En. Olen tyytyväinen elämääni. Ei kiinnosta muut.
Ne muut tunkee sosiaalisessa mediassa ja työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa iholle niin, ettei voi välttyä ihmettelemästä toisten elämää. Mediassakin tehdään oletuksia siitä, minkälaista elämän kuuluisi olla. Hesarin sivuilla on parhaillaan laskuri, jossa voi verrata omaa varallisuuttaan muiden samanikäisten varallisuuteen. Minulla ja miehelläni se on -170 000 €. Meiltä puuttuu se keski-ikään mennessä maksettu omistusasunto, eikä ole kesämökkiäkään. Kummatkin haluttaisiin ja ärsyttää se, kun jotkut pitävät noita itsestäänselvinä ja keksivät valittamista noistakin asioista, miten on vaivalloista ja kustannuksia. Kuka tahansa voi muuttaa vuokralle, mutta kuka tahansa pätkätyöläinen ei pysty ostamaan asuntoa. Pitäisivät mölynsä mahassaan!
Joskus jos näen että joku on mun ikänen ja näyttää 10 vuotta vanhemmalta niin kiinnitän huomiota toki joskus on nuoremman näköisiäkin jotka kiinnittää huomion.
Kaikki uraan, omaisuuteen ja painoon liittyvät asiat on sellaisia joissa häviän lähes kaikille joten eipä siinä vertailua paljon ole.
En vertaile mitenkään katkerana, jokaisella ihmisellä on omat hyvät ja huonot juttunsa. Aina on joku jolla menee huonommin tai paremmin, niin jopa huonommin kuin mulla menee esim. alkoholisteilla, syöpäsairailla ja kuolleilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siis voittaja, jos ei vertaile, riippumatta siitä, onko voittanut vertailua, koska vertailua ei voi voittaa vertailematta? Vai mikä oli pointti? :D
Se että onnekkaammat ihmiset ajattelevat ylimielisesti, kuinka turhaa ja säälittävää vertailu on.
En todellakaan vertaile!
Olen niin piintynyt oman tieni kulkija, ettei muitten elämät voisi vähempää kiinnostaa.
Olen elänyt erittäin mielenkiintoisen elämän, ja elän yhä, ja sitä en mihinkään vaihtaisi!
Olen kokenut todella pahaa, mutta suurin osa on ollut ihan kivaa. Tykkään haasteista ja kaipaan vaihtelua ja jännitystä, vaikka olen jo sellainen kamala vanha kurppa, 64-vuotias nainen.
Jo nuorena tunsin vetoa kaikkeen muuhun kuin A-4 elämään. En ole koskaan halunnut parisuhdetta saati perhettä. Siksi minusta niin harvat pitävät, olen liian erilainen. Mutta he jotka pitävät, ovatkin sitten uskollisia ystäviä ja osa jo nuoruudesta asti.
Itsensä vertailu muihin liittyy muuten mielestäni teini-iän epävarmuuteen. Kypsä aikuinen ei vertaile eikä tunne alemmutta.
En. Elämäni sujuu sen verran hyvin että on turha vertailla
Laumaeläimen elinehto on se vertailu, tarkkailu, mukautuminen jne.
Vertailen. Olen varmaan ainoa 35-vuotias joka elää köyhyysrajan tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan vertaile!
Olen niin piintynyt oman tieni kulkija, ettei muitten elämät voisi vähempää kiinnostaa.
Olen elänyt erittäin mielenkiintoisen elämän, ja elän yhä, ja sitä en mihinkään vaihtaisi!
Olen kokenut todella pahaa, mutta suurin osa on ollut ihan kivaa. Tykkään haasteista ja kaipaan vaihtelua ja jännitystä, vaikka olen jo sellainen kamala vanha kurppa, 64-vuotias nainen.
Jo nuorena tunsin vetoa kaikkeen muuhun kuin A-4 elämään. En ole koskaan halunnut parisuhdetta saati perhettä. Siksi minusta niin harvat pitävät, olen liian erilainen. Mutta he jotka pitävät, ovatkin sitten uskollisia ystäviä ja osa jo nuoruudesta asti.
Itsensä vertailu muihin liittyy muuten mielestäni teini-iän epävarmuuteen. Kypsä aikuinen ei vertaile eikä tunne alemmutta.
Miten olet päätynyt siihen, että olet oman tiesi kulkija? Ilmeisesti vertailemalla.
En