Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?
Ravitsevaa makulientä, jota ei kannattaisi heittää menemään!
Kommentit (32)
No tuo nyt opetettiin jo koulun kotitaloudessa. Tietenkin pakastan.
En pakasta, mutta tärkkään sillä kaikki pöytäliinat ja kesäverhot. Kampausnesteestäkin käy hätätilassa.
Tottakai. Pakastan myös jalkakylpyveteni.
Toki. Suosittelen myös kananmunien keitinveden talteenottoa. Antaa hyvin makua esimerkiksi keittoihin!
Mä laitan sen uudestaan kiehumaan ilman makaronia kovalla tulella tunniksi, niin se tiivistyy kätevästi pienempään tilaan.
Mitä ootte tehneet liemestä jos saan udella?
Tietankin pakastan. Siitä saa niin maukkaan ja ravitsevan liemen esim. lihakeitolle. Sen lihakeiton liemen, jossa hyvälaatuinen liha luineen kiehunut, heitän kyllä viemäriin. Ei voi olla hyvää, kun on kiehuessa jopa vaahdonnut, yök. En ole koskaan sitä edes maistanut, en vaan pysty. Näin teki jo mummoni, hyvä resepti on ollut käytössä jo monta sukupolvea.
Just tuli uus arkkupakastin niitä varten. Ajatella suoraan pakkasesta voi laittaa kattilaan sulamaan ja sitten onkin vaan mielikuvitus rajana mitä kaikkea siitä voi tehdä.
Miksi? Suolaista tärkkelysvettä, mitä sillä tekisi?
Olen mielestäni supertaloudellinen mutta tuossapa vinkki jota en ole tullut ajatelleeksi.
Ennen en pakastanut, mutta nyt kun olen vegaani, niin sille liemelle on ihan eri tavalla käyttöä kuin ennen. Esimerkiksi tänään paloittelin sinne sekaan avocadoa ja tofunpalasia, lisäsin minttua ja kirveliä ja soseutin maittavaksi smoothieksi. Makaronien keittovesi antaa napakkuutta ihan eri tavalla kuin pelkkä vesi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen en pakastanut, mutta nyt kun olen vegaani, niin sille liemelle on ihan eri tavalla käyttöä kuin ennen. Esimerkiksi tänään paloittelin sinne sekaan avocadoa ja tofunpalasia, lisäsin minttua ja kirveliä ja soseutin maittavaksi smoothieksi. Makaronien keittovesi antaa napakkuutta ihan eri tavalla kuin pelkkä vesi.
Ei kai...?
Kyllä, Se on mitä mainointa paperi liimaa, liimailen sillä
perhekuvia valokuva albumiin. Mutta kyllä myös olen
liimannut keitetyllä halkaistulla perunalla kuvia albumiin,
mutta tuo makarooni vesi on pajon parempaa.
En ole pakastanut sitä.
Tottakai pakastan, pesen sillä sitten jauhenlihan ennen paistamista.
No ohhoh. Googletin että onko tämä ihan oikeasti muka joku juttu, ja opin seuraavaa. Pastan keitinvedestä pitää ainakin osa säästää, ja laittaa kastikkeen sekaan. Näin kastikkeesta tulee sakeampaa. Veteen on irronnut pastasta tärkkelystä, joka sakeuttaa kastikkeen.
Pakastan tietenkin. Sulatan jäätyneen veden kattilassa kun taas keitän makaroonia.
Säästän energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Pakastan myös jalkakylpyveteni.
Satuitkin ottamaan puheeksi tuon. Minä käytän makaroniveden jalkakylpyvetenä. Naapuri tekee toisinpäin.
OMG, e ole tullut mieleenkään, mihin sitä voi käyttää?
Emme käytä makaronia. Se keittoliemi on vain suolaista tärkkelyspitoista vettä, ihan turha sellasta on säästää.Ravitsevaa?Not.