Suomenkielinen nimi oli liikaa Maarianhaminan Kotipizzan ovessa - ”Eräs nainen kysyi miksi tässä lukee Kotipizza, miksei se ole Hempizza”
Huh huh, en tiennytkään että tilanne on noin hullu Ahvenanmaalla. Onko tuossa mitään järkeä? Osa Suomea ja saavat Suomen valtiolta kaiken, ja haistattavat p&&kat suomen kielelle. Käsittämätöntä. Miettikää jos jossain Venäjällä olisi tuollainen kapinalääni, eivät kauaa katselisi.
Uutinen: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806072200983067_u0.shtml
Kommentit (91)
Suomenkieliset valittaa jatkuvasti siitä että ruotsia käytetään, mutta suomenruotsalaiset eivät saisi sanoa suomen kielestä samaa (etenkin kun kyseessä on pääosin ruotsinkielinen alue)... Kunnon kaksoisstandardit teillä. :D
Ja sitten ihmetellään miksi pakkoruotsi halutaan vit*uun.
Olin kerran ryhmämatkalla Ahvenanmaalla. Museoon oli tilattu suomenkielinen opastus, mutta opas kieltäytyi kuitenkin puhumasta suomea. Ryhmässä oli tosin vain 2 tai 3 ruotsia taitamatonta, mutta mukana ollut turkulainen suomenruotsalainen tarjoutui tulkkaamaan opastuksen suomeksi.
Yhdessä huoneessa oli esineistöä, johon liittyvä suomenkielinen sanasto oli tulkille vähän vieraampaa. Hän teki jonkin olemattoman käännösvirheen, jolloin tämä ahvenanmaalainen korjasi virheen äkäisenä ja osoittautui, että hän puhui täydellistä, aksentitonta suomea. Myös kierroksen lopulla hän vastasi suomeksi suomenkielisiin kysymyksiin.
Ei voi ymmärtää. Miksi hän sitten kieltäytyi opastamasta meille suomeksi? Miksi pitää väkisin tehdä tällaista kielimuuria?
Ja mimusta ruotsi on mukava kieli, osaan sitä hyvin, Ahvenanmaa on kaunis paikka ja suurin osa ihmisistä siellä ystävällisiä. En todellakaan ole mikään kouluruotsin tai kaksikielisyyden vastustaja.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran ryhmämatkalla Ahvenanmaalla. Museoon oli tilattu suomenkielinen opastus, mutta opas kieltäytyi kuitenkin puhumasta suomea. Ryhmässä oli tosin vain 2 tai 3 ruotsia taitamatonta, mutta mukana ollut turkulainen suomenruotsalainen tarjoutui tulkkaamaan opastuksen suomeksi.
Yhdessä huoneessa oli esineistöä, johon liittyvä suomenkielinen sanasto oli tulkille vähän vieraampaa. Hän teki jonkin olemattoman käännösvirheen, jolloin tämä ahvenanmaalainen korjasi virheen äkäisenä ja osoittautui, että hän puhui täydellistä, aksentitonta suomea. Myös kierroksen lopulla hän vastasi suomeksi suomenkielisiin kysymyksiin.
Ei voi ymmärtää. Miksi hän sitten kieltäytyi opastamasta meille suomeksi? Miksi pitää väkisin tehdä tällaista kielimuuria?
Ja mimusta ruotsi on mukava kieli, osaan sitä hyvin, Ahvenanmaa on kaunis paikka ja suurin osa ihmisistä siellä ystävällisiä. En todellakaan ole mikään kouluruotsin tai kaksikielisyyden vastustaja.
No tuostahan nyt olisi jo pitänyt tehdä virallinen valitus ja kysyä myöskin päin naamaa ensin. Täysin epäammattimaista. Ja myöskin arviota nettiin jos oli viimevuosina.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa kannattaa säilyttää Suomella, jotta voimme jatkossakin ostaa verovapaasti ruotsinlaivoilla.
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/hyva-tietaa/osto-oikeus/
Jännä paikka kyllä koko Ahvenanmaa. Kuuluvat Suomeen vähän vastentahtoisesti. Siellä asuvat urheilijat eivät haluaisi edustaa Suomea, suomen kieltä vihataan ja pelätään hiki otsalla, kaikki on nurkkakuntaista ja nihkeää. Jos ei osaa puhua ruotsia, ei kannata mennä sinne lainkaan.
Tavallaan ymmärrettävää tuo nihkeys Suomea ja suomalaisuutta kohtaan, koska heidät vastoin heidän tahtoaan silloisen Kansainliiton päätöksellä liitettiin Suomeen, vaikka he itse olisivat halunneet kuulua Ruotsiin.
Totta kai Maarianhaminassa Pizza Hut on Pizza sommerstuga, Burger King on Hamburgare Kungen, eiku...
Kyllä mua vähän nyppi siellä matkaillessani ruokalistat, kyltit ym. oli kyllä ruotsin lisäksi englanniksi tai jopa saksaksi tai venäjäksi, mutta ei vahingossakaan suomeksi. Mun isoisät on taistelleet sodassa sen puolesta, että saavat puhua siellä ruotsia eikä tarvi hitto sentään venäjää puhua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa kannattaa säilyttää Suomella, jotta voimme jatkossakin ostaa verovapaasti ruotsinlaivoilla.
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/hyva-tietaa/osto-oikeus/
Jännä paikka kyllä koko Ahvenanmaa. Kuuluvat Suomeen vähän vastentahtoisesti. Siellä asuvat urheilijat eivät haluaisi edustaa Suomea, suomen kieltä vihataan ja pelätään hiki otsalla, kaikki on nurkkakuntaista ja nihkeää. Jos ei osaa puhua ruotsia, ei kannata mennä sinne lainkaan.
Tavallaan ymmärrettävää tuo nihkeys Suomea ja suomalaisuutta kohtaan, koska heidät vastoin heidän tahtoaan silloisen Kansainliiton päätöksellä liitettiin Suomeen, vaikka he itse olisivat halunneet kuulua Ruotsiin.
Tulee Krimit ja Ukrainat mieleen. Eipä silloin nostanu kukaan metakkaa, ajan henki taitaa olla muuttunut...
Tää on melkeen sama kun lähdet pizza yrittäjäksi Tukholmaan ja ihmettelet miksei homma suju, no ei
kait se suju jos et osaa edes kieltä. Varmaan sua vedätetään, turistien ei tarvii osata tai toki sekin auttaa.
Ahvenanmaan virallinen kieli on ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaasta ei tule luopua. Yhdenkään suvereenin valtion ei kannata vapaaehtoisesti luopua alueistaan sillä pian vihollisemme käyttävät tuota aluetta meitä vastaan. Ruotsi esiintyy ystävänä mutta he puukottavat meitä selkään ensimmäisen tilaisuuden saatuaan. Sitä paitsi tuo alue oli suomalaista ennenkuin ruotsalaiset miehittivät sen. Tilanne on toistaiseksi ihan hyvä näin. Antaa ahvenanmaalaisten pullistella.
Mitkä viholliset?
Menen ensi viikolla testaamaan onko tuo totta!
ei muu auta kuin maksaa ruootsille siitä että ottavat ahvenanmaan riesakseen. riittäisiköhän miljoona ruotsalaisille että ottaisivat tuon maapalasen rasisteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaasta ei tule luopua. Yhdenkään suvereenin valtion ei kannata vapaaehtoisesti luopua alueistaan sillä pian vihollisemme käyttävät tuota aluetta meitä vastaan. Ruotsi esiintyy ystävänä mutta he puukottavat meitä selkään ensimmäisen tilaisuuden saatuaan. Sitä paitsi tuo alue oli suomalaista ennenkuin ruotsalaiset miehittivät sen. Tilanne on toistaiseksi ihan hyvä näin. Antaa ahvenanmaalaisten pullistella.
Mitkä viholliset?
Onko vaikeuksia luetun ymmärtämisessä
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että Ahvenanmaalle Suomi on potentiaalinen vihollinen ja sortopolitiikan harjoittaja, kun taas Venäjä auliisti tukee sen itsehallintoa ja demilitarisointia. Ei Maarianhaminassa turhaan ylläpidetä ylisuurta konsulaattia.
Kävin työmatkalla Ahvenanmaalla. Hoidettiin työasiat englanniksi, kun ei suomi sujunut eikä mulla ruotsi. Olin siellä turistiajan ulkopuolella ja aika hiljainen paikka oli. Tuli vahvasti mieleen joku itäsuomalainen syrjäinen kaupunki, jossa vaan puhuttiin ruotsia. Kaunis paikka on ja erityinen haluaisin että myös pysyisi sellaisena. Se on mielestäni etuoikeus ja myös taakka ahvenanmaalaiselle. En usko että haluison ikinä asua siellä tuli samanlainen olo kuin pikkukylässä jossa kaikki tuntee toisensa ja toisia kytätään.
Vierailija kirjoitti:
Kävin työmatkalla Ahvenanmaalla. Hoidettiin työasiat englanniksi, kun ei suomi sujunut eikä mulla ruotsi. Olin siellä turistiajan ulkopuolella ja aika hiljainen paikka oli. Tuli vahvasti mieleen joku itäsuomalainen syrjäinen kaupunki, jossa vaan puhuttiin ruotsia. Kaunis paikka on ja erityinen haluaisin että myös pysyisi sellaisena. Se on mielestäni etuoikeus ja myös taakka ahvenanmaalaiselle. En usko että haluison ikinä asua siellä tuli samanlainen olo kuin pikkukylässä jossa kaikki tuntee toisensa ja toisia kytätään.
Kuulostaa inhalta.
Ties mitä sexuaalisia perversioita sellaisessa sisäsiittoisessa paikassa on. Ei koskaan kuulu uutisia oolannilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikilla samanlaiset ruumiin- ja kasvonpiirteet iästä tai sukupuolesta riippumatta. Janten lain järkähtämättömyys on veitsellä leikattavissa ilmasta.
Ahvenanmaan voisi antaa vaikka ristiäislahjaksi tänään kastetulle Ruotsin prinsessalle. Ei me itse sillä mitään tehdä.