Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko muuttanut käymättä katsomassa asuntoa? (vuokra-asunto)

Vierailija
08.06.2018 |

Jos olet tehnyt niin, oliko asunto pettymys?

Haluaisin muuttaa aika kauas, mutta tuntuu typerältä käydä pelkästään katsomassa asuntoa ihan eri puolella Suomea, jos sitä ei siltikään välttämättä edes saa.

t. työtön

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Helsingistä pois näkemättä uutta asuntoa. Yritin kyllä sopia näyttöaikaa mutta edellinen asukas ei viesteihin tms vastannut (Saton kämppä, piti hoitaa asukkaan kanssa se näyttö). Oli sentään pohjapiirustus tiedossa. Isoja ylläreitä ei tullut, yksi huone oli maalattu pinkiksi mutta kelpasi tyttärelle hyvin joten sitä ei vaadittu vuokranantajaa maalauttamaan. Hella meni vaihtoon kun lapsilukko siinä ei toiminut (hyvä että meni, ne nappulat olivat kovin kummallisia kun oli sen verran vanha malli). 

Vierailija
2/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, muutin vieraalle paikkakunnalle viikon varoitusajalla. Nyt olen kaksi vuotta asunut tässä asunnossa, kun ei ole parempaakaan löytynyt. Eli hyvin kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lumon kämppään pitkän välimatkan takia ja ei tullut ylläreitä. Ihan vastasi valokuvia.

Vierailija
4/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hemmetissä. En ota sikaa säkissä, voipi olla jotain ihan muuta sitten kun katsoo :D mutta siis jos esim. työn takia tarvitset jonkun kämpän, niin ota. Voit sitten myöhemmin vaihtaa asuntoa jos se on kamala. 

Vierailija
5/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Eli niin uskaltaa sitten tehdä? Mitenköhän suuri on huijausten mahdollisuus, jos vuokranantaja on yksityinen? Varmaan kuitenkin joutuu jotain maksamaan jo ennen muuttopäivää?

ap

Vierailija
6/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen jälkeen kun kävin kerran katsomassa "hyväksi" mainostettua kämppää. Vessa oli niin hirveän näköinen että hyi saatana. Ja se välittäjä kuka lie kehtasi sanoa että "vuokranantaja on sanonut että täällä saa tehdä remonttia jos haluaa"... siis täh, vuokralainen tekee remontit että kämppä näyttäisi hyvältä? Tämä tosin 15v sitten

Vierailija
7/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kuulostaa kyllä sittenkin aika riskipeliltä. Kuitenkin junalippu maksaa, mahdollisesti jopa taksi ja hotellikin - hirveää rahanmenoa, ja etenkin jos asunto jää saamatta. Mutta ehkä sen voi ajatella vain osana muuttokustannuksia...

ap

Vierailija
8/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, sukulaisten asuntoon, ja kun näin sen ekan kerran, totesin et onneksi en nähnyt ennen sopimuksen kirjoittamista, oli nimittäin aika alkuperäiskuntoinen eli järkyttävä. Remontoivat onneksi ja itse tehtiin lisää ja asuttiin pitkään ja viihdyttiin.

En uskaltaisi vieraan yksityisen vuokranantajan tarjoamaan muuttaa näkemättä. Koska hyvä kuvakin valehtelee aika paljon.

Vierailija
9/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pyydä ko. paikkakunnalla jotain asuvaa käymään katsomassa - vaikka Fb kautta...

Itse muutin aikoinaan Helsinkiin ns. nuorisoasuntoon näkemättä - eipä tuo haitannut, olivat sellaisia kuin olivat.

Vierailija
10/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikin kertaa: ensimmäinen kerta meni ihan hyvin, kyseessä oli yksityinen vuokranantaja toisesta kaupungista, bongasin hänen ilmoituksen torilta, juteltiin puhelimessa ja olimme kumpikin tyytyväisiä. Riskiähän se oli maksaa tori-ilmoituksen perusteella takuuvuokra + ensimmäisen kuun vuokra, onneksi asunto oli olemassa kun muuton aika tuli ja  oli siisti luvatunlainen asunto, tori-ilmoituksessa oli kattavat kuvat ja tiedot, mutta todella riskiä oli tehdä noin suuri tilisiirto, en tiedä tekisinkö enää tuollaista, hyvä, että kaikki meni hyvin! Toisella kertaa ei sitten mennytkään niin hyvin. Muutettiin puolison ja lapsemme kanssa kaupungin vuokra-asuntoon ja kun pääsimme muuttorekan kanssa perille oli talo selkeästi hometalo, 1980 rakennettu kerrostalo kyseessä, kaikki alkuperäisessä kunnossa. Emme edes purkaneet muuttolaatikoita vaan vaadimme, että etsivät meille välittömästi uudet homeettoman asunnon. Uusi asunto löytyi onneksi alle viikon sisällä, mutta olipa mukava olla pienen lapsen kanssa vieraassa kaupungissa muuttolaatikoiden keskellä homekämpässä. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt laittaa kaupungin asunnot maksamaan tämän toisen muuttoauton kun tekivät noin källin tempun, että vuokrasivat homeloukon sellaisille keillä ei ollut mahdollisuutta saapua asuntonäyttöön. Sen vuoksi kyseinen asunto ei ollut paikkakuntalaisille kelvannut kun tietysti tiesivät haistoivat näytössä voimakkaan homeen. Mieti ap tarkkaan kuinka toimit. Olisiko sinulla mahdollista laittaa sukulaista/kaveria joka jo asuu paikkakunnalla minne olet muuttamassa käymään asuntonäytössä, ottamaan sinulle vähän videokuvaa/kuvia kämpästä?

Vierailija
11/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kolme kertaa muuttanut ennalta näkemättä. Jokaisella kerralla kyseessä oli juuri valmistunut vuokratalo, pohjakuvat ja kuvat materiaaleista ym. näin tietenkin ennalta.

Nämä on poikkeuksia, en todellakaan muuttaisi varsinkaan jonkun yksityisen vuokranantajan kämppään sitä näkemättä. Tiedä mikä pommikuntoinen luukku olisi sitten kyseessä ja joutuisit kuitenkin vuokraa maksamaan.

Vierailija
12/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kolme kertaa muuttanut ennalta näkemättä. Jokaisella kerralla kyseessä oli juuri valmistunut vuokratalo, pohjakuvat ja kuvat materiaaleista ym. näin tietenkin ennalta.

Nämä on poikkeuksia, en todellakaan muuttaisi varsinkaan jonkun yksityisen vuokranantajan kämppään sitä näkemättä. Tiedä mikä pommikuntoinen luukku olisi sitten kyseessä ja joutuisit kuitenkin vuokraa maksamaan.

Kun muutin sinne yksityisen vuokrakämppään kävi kuvista selkeästi ilmi, että talo on täysin remontoitu 2005. Vuokranantajien kanssa puhelimessa puhuessamme he kertoivat, että remontin jälkeen vuorattavassa asunnossa oli asunut yksi sama nuori nainen, oli siis todella siistissä kunnossa. Pesutiloissa modernit uudet kaakelit, uudet peilikaapit, altaat, pytyt, suihkukaapit, uusi aito parkettilattia, katoissa upotetut valaisimet, uudet keittiönkaapistot, induktioliesi, uudet kylmälaitteet jne. Nämä siis näkyivät tori-ilmoituksen kuvissa ja lukivat myös ilmoituksen kuvauksessa. Enää en kuitenkaan varmaan muuttaisi asuntoon näkemättä ellei joku perheenjäsen, ystävä kävisi katsomassa, että asunto ylipäätään on olemassa ja on asuttavassa kunnossa. T: 10

Vierailija
13/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muutin Hekan asuntoon. En ollut huolissani, koska jos siellä ois jotain törkyä ollut, se ois mennyt Hekan piikkiin. Mitään valittamista ei onneksi ollutkaan, oli tosi siisti. 

Yksityisen asuntoon en varmaan uskaltais muuttaa noin.

Vierailija
14/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten on mahdollista, että vuokrataan asuntoa jota ei ole olemassa tai ei ole vuokrattavissa...vuokralainen ei tutustu kohteeseen ja ota asioista selvää riittävän kattavasti.

Vierailija
15/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten on mahdollista, että vuokrataan asuntoa jota ei ole olemassa tai ei ole vuokrattavissa...vuokralainen ei tutustu kohteeseen ja ota asioista selvää riittävän kattavasti.

onhan noita vale vuokra-asuntoja/mökkejä vähän väliä, senkus otat netistä jotain kuvia mitä olet mukamas vuokraamassa, teet uskottavan tori-ilmoituksen. Takuuvuokrahan maksetaan aina ennen muuttoa vuokranantajalle olit nähnyt asunnon tai et ja tämä on käytäntä niin isommilla asunnonvuokrauslafkoilla kuin yksityisilläkin. Mutta noinhan ne huijaukset toimii. Aina ei ole mahdollisuutta käydä katsomassa jos muuttaa pitkältä matkalta eikä ole tuttuja tulevalla paikkakunnalla. Silloin olisi kyllä suositeltavampaa muuttaa kaupungin, saton tms asuntoihin.

Vierailija
16/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloitus on ilmiselvä provo

Vierailija
17/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja kokemuksista. En usko että saan ketään tuttua käymään katsomassa asuntoa puolestani, sitä paitsi kaikki niin läheiset tuttuni asuvat paikkakunnilla, joissa voisin käydä helposti ja edullisesti itsekin tarvitsematta vaivata heitä. Ja jonkun vieraan hommaaminen siihen on melkein niin vaivalloista, että mieluummin maksan itse matkasta. Ehkä se on parempi niin.

(En tajua miksi joku epäili tätä provoksi.)

ap

Vierailija
18/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 2 kertaa muuttanu näkemättä kämppää ensin. Äiti valinnut ne. Ekalla kerralla olin pahassa flunssassa nii en päässyt katsomaan, ja kiite oli muuttaa pois. Toisella kertaa asuin ulkomailla, joten äiti valitsi mulle kämpän ja tässäpä oon nyt yli 3 vuotta tyytyväisena asunut.. kaikki kaupat tms lähellä. Yks seinän tapetti oli ruma mut me revittii se pois ja laitettii mieleinen tapetti.

Vierailija
19/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yksityisiltä ottaa, varsinkaan sellaiselta, joka vaatii pitkän (lähes aina vuoden mittaisen) vuokrasuhteen.

Itse olen kolme kertaa muuttanut näkemättä asuntoa. Kerran opiskelija-asuntolaan: kun asuntoa tarjottiin, asuntotarjous piti hyväksyä päivässä(!), joten ei paljoa ollut aikaa lähteä katsomaan, kun välimatkaa oli 400 km. Myöhemmin töiden perässä olen muuttanut myös samassa tilanteessa. Olisi ollut aikaa käydä katsomassa, mutta en jaksanut taaskaan lähteä. Toinen "aikuisena" vuokrattu oli loistava, mutta toinen pettymys.

Yritä suosia siis kaupungin asuntoja tai vuokra-asuntoyhtiötä! Eli älä ota yksityiseltä, ellei sopimuksessa ole, että sen voi irtisanoa koska tahansa. Jos asunto on pettymys, voit asua siellä silti muutaman kuukauden, tutustua rauhassa alueisiin (mikä alue on "hyvää" ja mikä ei?) ja sitten etsiä paremman asunnon.

Vierailija
20/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku lähempänä oleva käydä katsomassa? En kyllä tänä aikana uskaltaisi, kun on vaikka minkälaista huijaria liikkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi