Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään lähes kaikki antavat kolme etunimeä lapselle?

Vierailija
26.04.2006 |

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä esikoisella, mulla ja miehellä on kaikilla 3 nimeä

Vierailija
2/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin aina antavani lapselle vain 2 nimeä, mutta 3 hän sitten kumminkin sai.... Toinen nimi (joka suvun perintöä) oli muodoltaan sellainen että vaati vielä kolmannen, että jotenkin sointuu.... Ja ihanan nimen sitten saikin=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen nimi pojalla, että kolmas nimi olisi jo liikaa. Samoin seuraavalle on jo kaksinimiset ehdotukset valmiina. Toisaalta itse olisin halunnut lapsena kolmannen nimen, musta ne oli jotenkin hienoja. Ehkä tässä on kyse siitä, 70-luvun lapset antaa lapsilleen niitä nimiä, jotka olisivat halunneet itselleen?

Vierailija
4/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

un suvusta

Vierailija
5/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kolme nimisistä on tökeröjä yhdistelmiä " maailman kauneimpia nimiä" . Kaksi nimeä sointuu paremmin, on myös paljon käytännöllisempää. Kun kirjoittaa kolme nimeä ja sukunimen perään, ei yksi rivi aina riitä.

t. kahden nimen puolesta

Vierailija
6/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräskin iäkkäämpi rouvaihminen muisteli jollain siskonsa lapsenlapsella olevan kolmantena nimenä Viljami, ei vaan muistanu kenellä, " kun niillä on niin paljon nimiä" .

Minulla on kolme nimeä, jotka eivät ikinä mahdu kokonaisina mihinkään lomakkeisiin.

Minun lapsilleni riittää kaksi!

Vierailija
7/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on tietenkin vain mun (ja mieheni) näkemys.

Omaan korvaan myös näillä palstoilla usein puhuttava rytmimys kuulostaa väärältä. Siis minusta vaikkapa Mikko Pekka Virtanen kuulostaa rytmiltään paremmalta, kuin Mikko Pekka Ilmari Virtanen, ja kuitenkin juuri rytmin takia kuulutetaan täällä nimiä kysellessä kolmatta etunimeä perään, jos toinen etunimistä ei ole vaikka nyt sitten useampi tavuinen kuin ensimmäinen.

Vierailija
8/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain yksi etunimi, ja hyvin riittää sekin, en ole lisää kaivannut. Ja nimen mahtuu kirjoittamaan vaikka kuina tiiviseen lomakkeeseen ;)

Vierailija
9/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme etunimeä ja kolme lapsillekin.

Myös meillä nimet on valittu niin, että ensimmäinen on lapsen ' oma' , toinen ja kolmas perintönimiä (toinen isän, toinen äidin puolelta) niin, että keskimmäinen nimi on 2- ja kolmas nimi 3-tavuinen, jolloin nimistä tulee kaunis ja sointuva rytmi.

Vierailija
10/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lapselle ensimmäiseksi nimeksi Leo. Toiseksi nimeksi halutaan perinteen vuoksi Mikko, koska se on kulkenut suvussa ja vuosisatoja. Leo Mikko kuulostaa tökeröltä, annetaan siis esim. Leo Mikko Matias.

Huono esimerkki, mutta ymmärsitte ehkä pointin?

Vierailija
11/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä " Leo Mikko Lahtinen" olisi tuhat kertaa rytmikkäämpi, sointuvampi ja parempi, kuin " Leo Mikko Matias Lahtinen" , joka tuntuu ontuvalta ja liian pitkältä.

Vierailija
12/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstoilla.

Vierailija:

Itselläni on kolme etunimeä ja kolme lapsillekin.

Myös meillä nimet on valittu niin, että ensimmäinen on lapsen ' oma' , toinen ja kolmas perintönimiä (toinen isän, toinen äidin puolelta) niin, että keskimmäinen nimi on 2- ja kolmas nimi 3-tavuinen, jolloin nimistä tulee kaunis ja sointuva rytmi.

Vierailija
13/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 16 kanssa samoilla linjoilla. Kun joku kysyy lapseni nimeä, kerron että hän on " Lotta Maria" , en sano " Lotta Maria Virtanen" . Yleensä siis etunimiä kysytään irrallisena sukunimestä ja silloin se Leo Mikko voi kuulostaa hassulle. Siis minusta kuulostaa, mutta ei toki kaikista.

Vierailija
14/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tuntuu minustakin liioitellulta niinkuin joku jo aikaisemmin sanoi. Oli tarpeeksi vaikeaa keksiä edes kahta nimeä lapselle kun itse mietittiin pojalle nimeä.

Vierailija
15/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että nimet menettävät merkitystään jos niitä on monta. Minusta on selkeää selittää lapselle, että sinulla on etunimi, toinen nimi ja sukunimi ja loppujen lopuksi, kun niitä toisia nimiä ei edes koskaan tarvitseniin ihan turhaan antaa sitten vielä 3. nimi.

Vierailija
16/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista ensimmäinen on kätevä käyttönimi ja toisen kanssa on hiukan enemmän revitelty. Kolme " maailman kauneinta nimeä" tosiaan tuntuisi liialta, aivan kuin söisi ensin suklaata, ja sitten jäätelöä ja vielä täytekakkua päälle.

Omalla isälläni on kolme nimeä, enkä koskaan meinaa muistaa sitä kolmatta. Ja kysyinpä vielä isältäni lasteni nimiä miettiessä, mitä hän on tykännyt olla kolmeniminen, ja hän sanoi, että usein tuppaa tila lomakkeissa loppumaan kesken.

Vierailija
17/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet ovat ihania ja kolmesta nimestä saa kauniita, persoonallisia yhdistelmiä:)

Vierailija
18/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme nimeä ei mahdu lomakkeisiin :DDD Jos tuo on ainut perustelu antaa kaksi nimeä, niin huh huh ja reps :D

Vierailija
19/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai meidänkin poika. Oli vähän niin kuin pakko, että tuli pojalle hänen " oma etunimi" ja sitten molemmista suvuista yhdet nimet....

Hyvä nimi on.

Yks päivä just yksi asiakas kävi hoitamassa lapsensa asiaa. Lapsella oli vain yksi etunimi. Tuntui vähän tylsälle, varsinkin kun isä sanoi, että ei keksitty muista nimiä. Etunimikin oli minusta kamala.... voi lapsi raukka.

Mutta monissa maissa tapana on antaa vain yksi etunimi. mm. Tanskassa on näin.

Vierailija
20/41 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan niitä nykyään antaa kolme. Musta kaksi etunimeä on tarpeeksi. Kolme kuulostaa just siltä, että on ollut pakko ahtaa ne maailman kauneimmat nimet samalle lapselle. Ja monesti tosiaan eka nimi on tyyliä Nico ja ne seuraavat sitten jotain perinnenimiä Jaakko Jooseppi. Huoh. Kas kun ei sitten Jaacco.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä