Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla enää liikkua luonnossa kun tuntuu että joka paikassa väijyy punkkeja!

Vierailija
07.06.2018 |

Onko muita jotka eivät enää nykyään pysty nauttimaan ulkona liikkumisesta, kun ajatus joka paikassa vaanivista verenhimoisista punkeista inhottaa niin voimakkaasti? Itse koen, etten uskalla enää juuri kävellä edes nurmikolla, kun tuntuu että kuitenkin jostain tarttuu punkki kenkään tai housunlahkeeseen, mistä se sitten löytää pian tiensä vaatteiden alle ja paljaalle iholle. Myös se ajatus puistattaa, että toisin tietämättäni punkkeja vaatteiden mukana ulkoa sisätiloihin, hyi olkoon!

Oikeastaan tuntuu vaikealta käsittää, että olen joskus voinut liikkua luonnossa miettimättä punkkien olemassaoloa lainkaan. Olen joskus vuosia sitten jopa maannut nurmikolla uhraamatta ajatustakaan sille, että ruohonkorsien seassa saattaa olla noita inhottavia verenimijöitä ja taudinlevittäjiä! Voiko tämä johtua siitä, että ennen punkeista ei vaan puhuttu niin paljoa? Nykyään en voisi enää kuvitellakaan olevani ihokontaktissa (tai mielellään muussakaan kontaktissa) sellaiseen kasvillisuuteen, jonka seassa punkit tyypillisesti lymyävät.

Olenkohan ainoa jonka punkkikammo on saavuttanut näin massiiviset mitat? Tunteeko kukaan täällä ketään toista, joka inhoaisi punkkeja niin paljon, että olisi niiden takia alkanut merkittävästi välttelemään kesällä ulkona liikkumista?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inarissa jo punkkeja. :-(

Vierailija
22/29 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkeista on tehty nyt samanlainen hysteria kuin aikoinaan sikainfluenssasta, jotta saataisiin kaikki ottamaan joukolla suht tarpeeton punkkirokote. Ei yhtään päivää IP-lehdissä ilman juttua punkeista. Ja lääketehdas hykertelee onnesta. Älkää menkö tähän IP-lehtien ja lääketehtaiden hysteriaan.

Niin no kyllähän puutiaisaivokuume on kuitenkin vakava tauti, vaikka se onkin merkittävästi harvinaisempi kuin borrelioosi. Mutta kun suuri osa ihmisistä ei tunnu tajuavan, että tämä "punkkirokote" suojaa nimenomaan vain aivokuumeelta, ei muilta punkkien levittämiltä taudeilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos et voi mennä kun punkki iskee. Naapurissa jos pistäydyt niin roudast kotiisi luteita, täitä, kihomatoja ja satiaisia. Viemäristä tunkee sisään ties mitä tauteja levittäviä viemärihyttysiä. Ilmastonmuutos tuo tullessaan verenimijälepakot ja tappajahämäkit.

Hankalaksi on mennyt elämä. Mutta vielä on toivoa. Muuta igluun ja pidä sisälämpötila nykytekniikalla pakkasella ja kesällä estät sen sulamisen. Tai viritä asuntosi pakastushuoneistoksi.. Ulkona voit huoleti liikkua talvipakkasilla. Näin riesanasi ovat vain kihomadot, täit ja satiaiset, mutta niiden kanssa kyllä oppii elämään kun ahkerasti myrkytät niitä.

Vierailija
24/29 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Pelkään vainoharhaisuuteen asti punkkeja nykyisin enkä ymmärrä miten joskus pystyin istumaan nurmikolla huoletta. Punkeilla on peloteltu niin perusteellisesti että hyvä että uskaltaa mennä ulos ollenkaan huhtikuun ja lokakuun välillä.

Vierailija
25/29 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutiaisaivokuumetartunnan on saanut viime vuosina n. 60 suomalaista vuosittain, ja kuolleisuus tautiin on n. 1 %:n luokkaa. Pysyvä neurologinen vaurio jää n. 5 %:lle sairastuneista. Borrelioosi on huomattavasti yleisempi (n. 2000-6000 sairastunutta vuodessa, riippuen siitä, mihin vaiheeseen tauti on edennyt), mutta sitä voidaan hoitaa antibiooteilla. Borrelioosia vastaan ei rokotetta ole: ns. "punkkirokote" suojaa vain puutiaisaivokuumeelta. Molemmat taudit ovat lisääntyneet Suomessa viime vuosikymmenten aikana, mutta edelleen punkinpuremaan kuoleminen on äärimmäisen harvinaista. Infektioiden haitatkin pystytään nykylääketieteen ansiosta suurelta osin torjumaan.

Kannattaa laskeskella vähän todennäköisyyksiä ja miettiä, mitä tahoja tällainen punkkihysteria voisi palvella. Tietysti punkeilta kannattaa suojautua erityisesti pukeutumalla peittävästi ja käymällä keho läpi päivittäin puremien varalta, mutta mitään syytä luonnossa oleilun välttämiselle ei ole. Paljon todennäköisemmin liukastut tai kompastut kotona, lyöt pääsi ja kuolet siihen.

Itse en aio "punkkirokotetta" ottaa enkä myöskään välttele luonnossa liikkumista. Puutiaisaivokuume on tietyillä seuduilla yleisempi kuin toisilla, ja meilläpäin se on harvinaisempi tauti. Kannattaa pitää järki päässä näiden pelotteluiden kanssa, vaikka ne tietysti takaavatkin eräille tahoille oikein hyvät rahat...

Vierailija
26/29 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa tänään taas juttu punkeista. Ei päivää ilman punkkiuutista.

Vierailija
27/29 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin viime kesänä käsestä punkin pureman jossa oli 50 pennin kokoinen rinkula.

Itse punkkia en nähnyt. Näytin lääkärille purema kohdan jolloin lääkäri totesi ettei se ole punkin purema vaan muutkin ötökät saavat aikaiseksi samallaisen jäljen.

Että semmonen tapaus tällä kertaa.

Vierailija
28/29 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei pelota yhtään. Vain pieni osa punkeista levittää tauteja, eikä mulle itselle ole koskaan niitä tarttunut vaikka kävelen koiran kanssa paljon paikoissa joissa niitä luultavasti on. Koiralla oli ennen usein punkkeja mutta sitten tajuttiin alkaa käyttää punkkipantaa eikä silläkään ole sen jälkeen ollut.

Vierailija
29/29 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona punkkilasso ja koira syö nexgardia. Näillä mennään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän