Miksi Suomessa laitetaan vauvat ulos nukkumaan? Se on vaarallista!
Vauva voi vilustua, isompi voi nousta ulos ja pudota. Ettekö pelkää että joku vie vauvan varsinkin omakotitalon pihalta. En tosiaankaan ymmärrä tätä suomalaista tapaa.
Mitä hyvää ulkona nukumisessa on, varsinkin talvella?
Kommentit (93)
Ei poika nuku täälläkään sisällä sitten millään. Korkeintaan torkut jos sattuu nukahtamaan. Ulkona nukkuu sikeästi pitkät unet.
Nukkuu ulkona paljon paremmin. Jos nukkuu sisällä niin joudun päiväunien aikana olemaan tosi hiljaa ettei herää, joten ei voi tehdä mitään kotihommia tms. Ja nukkuu vähemmän aikaa sisällä.
Siinäpä kaksi erittäin pätevää syytä, miksi nukutamme lasta ulkona.
Ainakin Suomessa ilma on suurimman osan vuotta puhtaampaa ja happirikkaampaa ulkosalla kuin sisällä.
Suurkaupungeissa tilanne on varmasti täysin toinen. Eli että sisäilma on puhtaampaa kuin ulkoilma. Ja missä siellä kerrostalo/betoniviidakossa edes nukuttaisi lastaan?
Esim. Intiassa on varmasti talon sisällä ilmastoinnin ansiosta raikkaampi ilma kuin ulkosalla jossa saattaa olla 35 astetta lämmintä ja kosteúsprosentti sama kuin suomalaisessa saunassa.
kaupan ulkopuolelle parkkiin ja menit itse liikkeeseen? Itse en ikinä tekisi noin. Kaupungin keskusta on ihan eri asia kuin oma takapiha.
t: lastaan ulkona nukuttava
Vierailija:
Esim. Intiassa on varmasti talon sisällä ilmastoinnin ansiosta raikkaampi ilma kuin ulkosalla jossa saattaa olla 35 astetta lämmintä ja kosteúsprosentti sama kuin suomalaisessa saunassa.
Sama juttu täällä Kanadassa, kesällä joskus lämpöä 40 astetta ja ulkona tosiaan kun huonosti lämmitetty sauna. En edes itse halua mennä ulos, saati sitten laittaa lapsi sinne nukkumaan. :)
ap
Meidän vauva nukkuu ulkona toooosi pitkät unet mutta pelottaa jos sinne pääsisi joku kissa tai orava!
Vierailija:
Vierailija:
Esim. Intiassa on varmasti talon sisällä ilmastoinnin ansiosta raikkaampi ilma kuin ulkosalla jossa saattaa olla 35 astetta lämmintä ja kosteúsprosentti sama kuin suomalaisessa saunassa.Sama juttu täällä Kanadassa, kesällä joskus lämpöä 40 astetta ja ulkona tosiaan kun huonosti lämmitetty sauna. En edes itse halua mennä ulos, saati sitten laittaa lapsi sinne nukkumaan. :)
ap
Kun olet näköjään unohtanut kokonaan millainen ilmasto meillä täällä Suomessa on? Tai kuinka puhdasta ilma on?
asunut täällä jo 25 vuotta. Kuten vastauksessani #35 sanoin ainoa asia joka tuli mieleeni oli raikas ilma. Rupea siinä nyt selittään Suomen ilmastoa ulkomaalaisille jos eivät ymmärrä koko asiaa :)
ap
Vierailija:
[/quote]
Kun olet näköjään unohtanut kokonaan millainen ilmasto meillä täällä Suomessa on? Tai kuinka puhdasta ilma on?
[/quote]
Meillä on kaikki lapset saaneet nukkua ulkona rattaissa, niin kauan kuin ovat halunneet. Esikoinen ei enää nuku päiväunia, keskimmäinen nyt 2v7kk nukkuu joka päivä rattaissa 2 - 3 tuntia, kuopus samoin 3 - 4 tuntia. Rattaissa on itkuhälytin sen takia, että kuulee jos lapsi herää mutta enemmänkin ehkä siksi, että kuulee, jos rattaisiin hyppää eläin tai jos joku aikoisi ne rattaat viedä. Lapset eivät suostu sisällä nukkumaan muuta kuin illalla (ooneksi:)). Ulkona nukkuvat säällä kuin säällä, kesät talvet :).
Ma asun Englannissa ja en ole ikina kenenkaan jattavan laspiaan ulos nukkumaan kuin kahden suomalaisen tuttavani. Ja hekin vahtivat suurin piirtein koko tuon paivaunien ajan ikkunan takana. Ma en ole ikina nukuttanut meidan lapsia ulkona, vaikka aidattu takapiha onkin, en silti uskaltaisi. Nukkuvat hyvin omissa sangyissaankin. Ihan mihin lapsen totuttaa...
Kun kuopus oli pieni vauva, ja oltiin Suomessa lomalla sain kaverin vaunut lainaksi. Yritin nukutella vauvaa uneen kavelyretkilla, muttei millaan nukahtanut! Meilla ei ole edes koskaan ollut vaunuja, eika lapset koskaan viihtyneet rattaissa unilla. En ymmarra miksi vauva pitaisi saada nukkumaan tunti tolkulla paivas aikaan, menevatko illalla sitten myohaan nukkumaan? Vai nukkuvatko suomalaisvauvat vaan noin muuten enemman kuin muunmaalaiset?
Ja joka päivä on ulkoiltu satoi tai paistoi eli raitista ilmaa on varmasti saatu tarpeeksi.
Vierailija:
En ymmarra miksi vauva pitaisi saada nukkumaan tunti tolkulla paivas aikaan,
mikä muu tarvi olisi nukuttaa vauvaa niin montaa tuntia.
Oisko se raitis ilma, joka takaa hyvät unet?
Meillä molemmat vauvat nukkuneet ihan itse. Ei niitä ole nukutettu. Pitkiä päikkäreitä nukkuu vieläkin esikoinen vaikka on pian neljän. Jos ei silmät pysy auki, lapsi varmaan tarvii unta.
Voihan toki niin käydä, mutta voihan sitä vaikka kotka tulla ja viedä lapsen leikkipuiston hiekkalaatikoltakin.
Tämähän on ihan tosi asia, Suomessa ei tuntemattomat vauvoja kaappaile, paitsi pikkutytöt, jotka haluaa vauvan leikkeihinsä. Muistanette n. 3 vuotta sitten kun se yksi tyttö oli " löytänyt" ne kadonneet kaksoset ja soittanut poliisit. Tosiasiassa oli itse ne ottanut, ja sitten ei jaksanut niitä enää kantaa. SIinä samassa yhteydessä oli siitä, että Suomessa ei tehdä vauvakaappauksia muuta kuin noiden pikkutyttöjen toimesta, ja sekin on tosi harvinaista.
JA HUOM! Siis kyse oli tuntemattomista kaappaajista, kaikkihan me näitä surullisia eroriidan yhteydessä vanhempien tekemiä kaappauksia tiedämme.
Ettekö itse pysty suomaan lapsillenne tarvittavaa lepoa, vaan koko ajan pitää pitää kiusallaan hereillä?
Vierailija: