Miksi Suomessa laitetaan vauvat ulos nukkumaan? Se on vaarallista!
Vauva voi vilustua, isompi voi nousta ulos ja pudota. Ettekö pelkää että joku vie vauvan varsinkin omakotitalon pihalta. En tosiaankaan ymmärrä tätä suomalaista tapaa.
Mitä hyvää ulkona nukumisessa on, varsinkin talvella?
Kommentit (93)
Kun kerran suomeakin osaat, niin varmaan tiedät, että Suomi on lähinnä maaseutua. Täällä ei oikeasti tapahdu mitään vaarallista vauvoille vaunuissa, niitä ei ryöstellä, täällä ei ole yhtään suurkaupunkia, jne. Olosuhteet ovat täysin erilaiset ja siksi mahdollisuudet ovat erilaiset. Kulkeeko Suomen kaduilla yhtään ihmistä, jolle tulisi edes mielen viereen, että soittaa lastensuojeluun, jos näkee terassilla vauvanvaunut, missä nukutaan päikkäreitä. Ei varmasti kukaan soita, koska se ei ole täällä vaarallista.
Suomi on harvaan asuttu maa, tiheämmin asutuissa maissa voi on niitä potentiaalisia ilkivallan tekijöitäkin enemmän. Tai joku voi ihan oikeasti haluta viedä vauvan vaikka myytäväksi adoptioon tai sitten vaan varastaa vaunut. Varsinkin kaupunki-ilma ei aina ole kovin laadukasta hengittää. Ulkona voi olla liian kuumakin nukkua. Ymmärrän oikein hyvin, miksi joku kauhistelee tätä suomalaista tapaa.
Sehän on tosiaan keuhkotautiaikojen peruja eikä sinänsä nykyaikana mikään välttämättömyys.
Itkuhälytin on keksitty, samoin meillä on näillä keleillä jo ovi tai ikkuna auki.
Olen myös nukkunut itse ulkona lapsen kanssa, riippumatossa. Hui sentään. Ei syönyt kumpaakaan oravat, sudet tai kissat, eikä kukaan tullut kidnappaamaankaan. Emme myöskään sairastuneet lintuinfluenssaan.
Tunnenpa myös perheen, joka nukutti lastaan ulkona öisinkin, koska lapsi ei muuten nukkunut...
Aina välillä kurkattiin ikkunasta. Mutta niinpä vaan naapurin kissanvonkale oli loikannut vaunuihin ja lähti aika lujaa kun huomattiin. Poika selvisi kyllä mutta hirvitti ajatella että jos se olisi vaikka laittautunut maate vauvan päälle.
Mutta yritä nyt sitten selitää tämä asia pph:lle/äideille joiden toinen illan keskustelu/kauhistelun aihe ole viikonloppun tapaus täällä, jossa isoisä oli 3 vuotiaan kanssa ostoskeskuksessa, ja kun isoisä meni maksamaan kahvilassa, niin yksi nainen vaan otti 3 vuotiasta kädestä ja käveli pois. Lapsi ei älähtänyt ja kukaan ei huomannut mitään.
Onneksi lapsi ja sieppaaja löydettiin 24 tuntia myöhemmin.
Hulluja riittää!
ap
Ei Englannissa ulkona nukuttamista ihmetellä. Ihmiset tosin pelkäävät ryöstöjä ja tappoja, vaikka esim. turvallisessa Suomessa tapahtuu jopa hieman enemmän henkirikoksia asukaslukuun suhteutettuna kuin esim. Englannissa tai Walesissa.
Aina saa kärsiä ja hävetä. Miks suomalaiset on niin juntteja, että nukuttaa lapsia ulkona vaikka amerikassa joku voi tulla ja ryöstää sun lapsesi jo kohdusta. Tai susi voi tulla ja syödä, eihän sitä tiedä.
Olen samaa mieltä. Asun toki pääkaupunkiseudulla, mutta silti. Tässäpä muutama perustelu:
- Omaltani varastettiin yhdet vaunut kotipihalta- lapsi oli onneksi kotona
- Toisen vauvan syntyessä orava hyppäsi vaunuihin- onneksi olin paikalla...
ELI En ikimaailmassa nukuttaisia lasta vaunuissa.
T. Äiti ja 2 lasta
PS. Vaunuissa nukuttamista talvella perustellaan vauvan karaisemisella( ulkona nukutettu lapsi ei kuurelmma sairastu flunssiin niin helposti...). Tapa on tullut Venäjältä.
PS. Jotkut vauvat kuulemma nukkuvat paremmin ulkona- ei ole kokemusta.
PS. Kerran päihdeongelmainen tuli silittämään vauvaani vaunuissa, kun olin kultasepänliikeessä ja vaunut olivat kaupun pihalla. Lintuflunssahöyhenet tien varressa on PIKKUJUTTU sen rinnalla!!! Näen vieläkin painajaisia...
T: Sama
Samaa periaatetta noudatetaan monessa maassa kun vauva kääritään tiukkaan liinaan. Vauva on rauhallinen ja nukkuu paremmin.
En minä ainakaan jätä lasta vaunuissa kaupan ulkopuolelle, vaikka nukutankin meidän pihalla (enkä jättänyt silloinkaan, kun asuin vielä kaupungissa ja nukutin lasta parvekkeella). Ei meidän parvekkeella hortoillut kyllä yhden yhtä puliukkoa, eikä meidän nykyisen talon pihalla niitä myöskään ole kertaakaan näkynyt.
Ja eläimiä vastaan on ne verkot ja häkit olemassa.
Järkeäkin voi käyttää. Ihan tosi.
Meidän vauva nukahtaa 110% varmuudella kun vaunuihin laitetaan ja aletaan tyrkkäämään ympäri kyliä vaikka sitten olis just herännyt, vaippa märkänä ja vielä nälkä siihen päälle...
Jo ihan siksi, että miksi ei?
Meillä tällaista vaihtoehtoa ei ole, eikä sekään haittaa. Ensinnäkin asutaan maassa, jossa varmaan joku tomera olisi tosiaan soittamassa paikalle viranomaisia, jos huomaisivat - ja viranomaistenkin puolesta asia olisi varmaan kummallinen ja merkki huonosta ja välinpitämättömästä kohtelusta, ihan vaan siksikin, kun ei täällä ole tapana. Meillä ei ole omaa pihaa, niin että tuohon yhteiselle sisäpihalle ulko-oven luokse se lapsi pitäisi jättää, ja siinä vaunut olisi jo naapureillekin riesaksi, kun tukkisivat kulkuväylän.
Mutta kyllä meillä ihan hyvin toimii tuuletus sisätiloissa, ei ole mitään homeita eikä sieniä nurkissa (vaikka Englannissa ollaankin), ja tosiaan kyllä me käydään nauttimassa raittiista ilmasta joka päivä jo ihan huvinkin vuoksi (ja usein siinähän ne yhdet päiväunet vauvalla jo melkein meneekin).
Kuka sanoi että asiaa pitää hävetä tai kärsiä ulkomailla?
Halusin selitystä asiaan, miten asian voisi selittää täällä ulkomailla ihmisille jotka eivät ole ikinä edes kuulleet moisesta tavasta. Olen nyt lukenut kaikki vastaukset ja uskon että ulkona nukkuminen Suomen olosuhteissa saattaa olla hyväksikin lapselle, mutta en vieläkään uskaltaisi laittaa lasta ulos nukkumaan kaupungissa jossa asun.
Joka maassa on omat tavat, ja voin sanoa että en ole ikinä hävennyt
suomalaisia tapoja ja perinteitä.
terv. ylpeä ulkoSUOMALAINEN
ap
sain ystävältä vinkin, että lapsen päiväunien laatu ja pituus paranee. ja niinhän siinä kävi. lapsi nukkui paljon pitempään ulkona, ja saatiin nopeasti päivärytmi kohdalleen.
meillä oli käytössä itikka- ja eläinverkko. pihassa käy naapurin kissoja ja oravia hyppii talon seinillä. kertaakaan ei ollut vaunujen lähistöllä kumpaakaan.
käytössä oli myös itkuhälytin, joka oli tosi tarkka. joten kukaan ei olisi voinut kuulematta lasta viedä. ja jos hälyttimen sammuttin, niin rupesi piippailemaan.
lasta pidetiin omakotitalon sisäpihalla ikkunan edessä. vaunut oli koko ajan näkösällä. vaunuja ja lasta käytiin säännöllisesti katsomassa.
Meillä ei ollut aikaa mihinkään ulkonavaunujen kanssa kävelyyn. Vaan hoitelin kotihommia, tein töitä tai lepäsin kun vauva nukkui. Ulos lähdettiin sitten kun vauva oli hereillä, pääsi hänkin katselemaan maisemia..
Itse olen ulkoilmaihminen, joten tunnen kyllä jos olen koko päivän sisällä. Olo on ihan toinen kun saa olla ulkona. Tiedän myös monen ulkoilmatöitä tehneet sanoneen, että he sairastavat paljon vähemmän kun sisätyötä tekevät. Meidän lapsi on sairastanut aika vähän. Sitä en osaa tieteellisesti todistaa, että johtuuko se ulkona nukuttamisesta, mutta en usko että siitä näissä olosuhteissa voisi haittaa olla.
Varmasti paikallisissa tavoissa on jotain mitä me kummastelisimme kovasti kun emme olisi siihen tottuneet, vai mitä?
mainita että me pph:t täällä ollaan hyvin kansainvälistä porukkaa.
On englantilaista, kiinalaista, pakistanilainen, etelä-afrikkalainen, hollantilainen, kreikkalainen, italialainen, yks jenkki, kanadalaisia ja minä suomalainen
Suurin osa pph:sta täällä ovat siirtolaisia. Huono kielitaito ja koulutus on yleistä.
Kukaan siis tästä kansainvälisestä porukasta ei ollut tietoinen vauvan ulkona nukuttamista.
ap
Itseasiassa täällä saattaa lastensuojelu ihmetellä jos vauvaa ei nukuteta ulkona : ) Neuvolassa ainakin katsotaan pahalla jos aina nukutetaan sisällä.
Jos ei vaunussa ole valjaista, olen sitonut erillisillä valjailla eikä koskaan ole pudonnut yksikään tenava alas.
Talojen välissä kulki kävelytie tuosta oven ohi. Tuttavani meni hakemaan lasta sisälle ja vaunuissa olikin vauvan pään vieressä vauvan pään kokoinen kivi.
Eipä ole sen jälkeen nukkunut tuo vauva ulkona muuta kuin mummolassa maalla jos sielläkään. :/
Hulluja on maailma täynnä!