Maksaako hyvä äitipuoli lasten hankintoja?
Vaikka ei "tarvitsisi", niin kuuluisiko äitipuolen kuitenkin maksaa lasten hankintoja? Maksatteko te? Tarkoitan siis kaikkea ylimääräistä, kuten vaikka huvipuistorannekkeita tai harrastusvälineitä. Talouden kulut tottakai maksamme yhdessä puolison kanssa, siis kaikki laskut ja ruuat ym. Itse voin joskus osallistua lasten muihin kuluihin, jos siltä tuntuu ja minulla on ylimääräistä rahaa. Mutta en haluaisi että se olisi oletuksena, että tottakai maksan. Täytyisikö kuitenkin maksaa, jotta olisin mahdollisimman hyvä äitipuoli? Eli pitäisikö minun itse ihan aidosti haluta hankkia lapsille kaikkea omilla rahoillani. Välillä tunnen itseni huonoksi, kun haluankin käyttää rahojani johonkin omiin tarpeisiin enkä lasten.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Te olette perhe, sinun rahasi ovat 100% perheen käyttöön. Tietenkin tuloillasi maksetaan lasten harrastukset ja kivat jutut, koska et voi olettaa, että sinä noukit rusinat pullasta ja mies lapsineen joutuu elämään alempaa elintasoa.
Älä kuuntele näitä kaikki rahat on yhteisiä -kiihkoilijoita. Käytä rahojasi miten haluat. Keskustele miehesi kanssa miten hän näkee asian ja sovitte kaikille sopivan tavan. Ei perheen asioita ole niin vaikea järjestää, mutta en ymmärrä miten ensimmäinen impulssi voi olla kysyä Vauva-palstalta eikä omalta puolisolta.
Itse näen asian niin, että vastuu ja velvollisuudet kulkevat käsi kädessä päätäntävallan kanssa. Jos siis on äitipuolena jo niin kiinteä osa perhettä, että mielipiteellä asioihin on jo painoarvoa lapsen elämässä, voi jonkin verran ottaa taloudellista vastuutakin. Esim. jos miehen kanssa päätämme, että olisi ihana käydä Thaimaassa, voin osallistua myös lapsen kustannuksiin. Jos taas minulle sanellaan muiden päättämänä, että nyt olisi tarvetta tälle molon uusimmalle välikausihaalarille, karvat nousee pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä maksaa oman lapsen kulut mm rannekkeet. Kannaytaako olla miehen kanssa joka maksattaa oman lapsrn kulut vaimolla tai vaimokkeella.
Ei se ole maksattamista, jos vaikka minä olen lähdössä oman lapsen kanssa hoploppiin ja miehen lapsi tahtoo mukaan, mutta miehellä ei ole varaa. Silloin voin ihan itse päättää tarjota sen huvin myös miehen lapselle. Minusta olisi kauheaa tehdä rahan takia eroa ja jakoa tähän porukkaamme jota on tarkoitus saada kokemaan yhteenkuuluvuutta. Minulla on paljon paremmat tulot tällä hetkellä kuin miesystävällä. Minusta on aivan ok tarjota köyhän iskän lapselle huvittelua silloin tällöin kun omakin lapsi sitä saa.
t. asioita maksava naisystävä
Sinua käytetään hyväksi.
Ei käytetä, mies on aina tarjoutunut tämmöisissä tilanteissa maksamaan takaisin mutta olen sanonut, että ei tarvitse. Minun mielestä perheenkaltaisessa porukassa ei jäädä velkaa toisille pikkujutuista. Minulle joku ranneke kerran kesässä on pikkujuttu enkä ajattele lainkaan, että saisi äijä tai lapsen äiti maksaa tämänkin. Olen sitten vissiin outo ja höynäytetty joidrnkin mielestä.
t. sama
Meillä kolme lasta, joista vanhin on miehen aiemmasta suhteesta, kaksi nuorempaa on yhteisiä. Meillä on myös täysin erilliset rahat mieheni kanssa, ollaan sovittu miten yhteiset kustannukset (asuminen, ruoka)jaetaan. Mies maksaa lapsensa kulut ja minä meidän kahden yhteisen lapsen kulut. Tienaan reilusti alle puolet miehen palkasta. Niin ette kai nyt tosissaan meinaa, että mun pitäisi maksaa kaikkea mahdollista ja mahdotonta myös miehen lapselle ja mies vois sitten vielä enemmän laittaa rahaa omiin harrastuksiinsa? Avioliitossa pitäisi molempien puolisoiden elintason olla kuitenkin sama. Nytkin pihistelen omista tarpeistani, jotta saan hankittua kahdelle yhteiselle lapsellemme kaiken tarpeellisen.
Totta kai maksan miehen lapselle vaikka ravintolassa ruuan, jos ollaan jossain ilman miestä. Shoppaillessa saatan ostaa jotain pientä myös hänelle. Mutta taloudellisesti täysin mahdotonta pienituloisen ostaa mitään lintsirannekkeita ja kännyköitä bonuslapselle, kuka sitten ostaisi meidän yhteisten lasten jutut, jos mun rahat on mennyt miehen tyttärelle?
Ottakaa huomioon, että perhetilanteita on niin monenlaisia, kaikilla ei suinkaan ole yhteisiä rahoja. Silloinhan onkin ihan sama, kuka sitä korttia kassalla vilauttaa, jos kaikki menee yhteisestä kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralismi kukkii taas 😂 aina täällä vaahdotaan siitä, ettei äitipuoli saa osallistua millään tasolla mihinkään päätöksiin mitkä liittyvät miehen lapsiin. Ei saa komentaa edes omassa kodissaan miehen lapsia, "(koska asia ei hänelle kuulu)". Rahat näyttää kuitenkin kelpaavan. Sanotaan, ettei äitipuoli saa elää "omaa korkeampaa elintasoaan", vaan pitää huomioida miehen lapset. Miksi hitossa ei muka saisi? Jos tämä äitipuoli on paremmassa asemassa mieheensä ja tämän lapsiin nähden, niin siitäkö pitäisi häntä rangaista ja hänen maksaa miehensä lasten elämä?
Minä en maksaisi. Menkööt huvipuistoon sitten, kun rahat sitä varten on säästetty. Enhän itsekään oleta kenenkään kustantavan omaa elämääni. Teen asioita sitten kun ne pystyn maksamaan.
Niin, äitipuolen ei kuulu sotkeentua lasten asioihin ja päätöksiin jotka koskevat lasten asioita, mutta kaikki täytyy kyllä tietenkin maksaa, koska muuten on huono ei-aito perhe.
Kyllä. Pitää pestä lasten pyykit, ostaa vaatteet, laittaa ruokaa, olla ilmainen lastenvahti, kuskata harrastuksiin (maksaa ne), siivota oksennukset, suunnitella lomat, hakea päiväkodista, niistää nenää ja pyyhkiä persettä, mutta komentaa ei jumaliste saa.
Aivan totta. Lisäksi lasten äidillä on oikeus haukkua äitipuolta huonoksi ihmiseksi ja itsekkääksi. Äitipuolen pitää vain kestää, eikä tietenkään saa hermostua, koska silloin vain osoittaisi olevansa ilkeä äitipuoli ja äiti oli oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralismi kukkii taas 😂 aina täällä vaahdotaan siitä, ettei äitipuoli saa osallistua millään tasolla mihinkään päätöksiin mitkä liittyvät miehen lapsiin. Ei saa komentaa edes omassa kodissaan miehen lapsia, "(koska asia ei hänelle kuulu)". Rahat näyttää kuitenkin kelpaavan. Sanotaan, ettei äitipuoli saa elää "omaa korkeampaa elintasoaan", vaan pitää huomioida miehen lapset. Miksi hitossa ei muka saisi? Jos tämä äitipuoli on paremmassa asemassa mieheensä ja tämän lapsiin nähden, niin siitäkö pitäisi häntä rangaista ja hänen maksaa miehensä lasten elämä?
Minä en maksaisi. Menkööt huvipuistoon sitten, kun rahat sitä varten on säästetty. Enhän itsekään oleta kenenkään kustantavan omaa elämääni. Teen asioita sitten kun ne pystyn maksamaan.
Niin, äitipuolen ei kuulu sotkeentua lasten asioihin ja päätöksiin jotka koskevat lasten asioita, mutta kaikki täytyy kyllä tietenkin maksaa, koska muuten on huono ei-aito perhe.
Kyllä. Pitää pestä lasten pyykit, ostaa vaatteet, laittaa ruokaa, olla ilmainen lastenvahti, kuskata harrastuksiin (maksaa ne), siivota oksennukset, suunnitella lomat, hakea päiväkodista, niistää nenää ja pyyhkiä persettä, mutta komentaa ei jumaliste saa.
Joo se lasten huono käytös pittää vaa kestää. Mitä sitte jos ne leikkelee sun lakanat ja varastaa meikit ja rahat.
Niin se valitettavasti menee.
Jos lapset asuvat ensisijaisesti teillä, niin voithan sinä maksaa vaikka osan rannekkeista. Tai niin, että isä maksaa puolet ja sinä puolet? Ei tule kyllä sellaista oloa, että tuo olisi ollenkaan perhe tai että haluaisit lasten edes olevan perheessä, jos et halua maksaa mitään muuta kuin osan lasten pakollisista menoista. Olet valinnut miehen, jolla on lapsia, joten sopeudu siihen. Ihmisillä joilla on lapsia on vähemmän rahaa omiin menoihin. Mutta ei sinun tietysti tarvitse kaikkia rahojasi lapsiin käyttää. Jos miehellä on suuremmat tulot, niin totta kai hän maksaa sitten enemmän perheen menoja, niitä pakollisia ja "ylimääräisiä".
Jos taas lapset olisivat isän luona vaikka joka toinen viikonloppu, nii sillon mun mielestä myös biologisen äidin pitäis osallistua kustannuksiin, mitä sen viikonlopun aikana tulee. Mutta voihan silloinkin äitipuoli jotain pientä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellinen? Olen tosi pahoillani, en nyt ymmärrä. Yritän nyt oikeasti miettiä, että pitäisikö minun asennoitua eri tavalla tähän rahankäyttööni vai ei.
t.ap
Teet kuten ite parhaaksi näet, mutta asioilla on myös seurauksensa. Saat sellaisen parisuhteen ja perheen, jonka ansaitset. Omaan pussiin pelaaja jää aina lopulta yksin elämässä. Nähty on.
Tässäkin on sellainen hieman uhkaileva sävy. Mutta kiitos sinullekin kommentista. Tulisiko minun siis käyttää ensisijaisesti rahani lasten hankintoihin? Minusta on kyllä ihan aidosti mukavaa välillä ostaa jotain lapsille. Mutta onko tosiaan hyvän parisuhteen ja perheen edellytys se, että kaikki rahat ovat yhteisiä?
t.ap
Hyvässä parisuhteessa asiat tehdään rintarinnan. Perhe on = me. Ei sinä, ei minä, ei sinun lapsen, minun lapset, jne.
Itse (lähi)äitinä en todellakaan odota, enkä koskaan kehtaisi edes pyytää että äitipuoli ostaisi lapselle mitään tai maksaisi mitään. Hän kuitenkin itse ostelee, tokikaan en kaikkea tiedä mutta välillä lapsella on uusi takki tai uudet kengät tms. joista sanoo että "Maija" osti nämä. Muutenkin he tekevät paljon asioita yhdessä ja kaksinkin toisinaan.
Se ei tietenkään minua haittaa, päinvastoin, mutta en todellakaan odota tai velvoita sellaista. Eikä varmasti velvoita isäkään, vaikka kuinka on hänen avovaimostaan kyse.
Itse en maksaisi penniäkään.
Tämän takia en sekaannu miehiin joilla lapsia on.
Siinä on aina se toinenki akka hääräämässä ja vielä anoppi kaiken paskan päälle.
Yleensä kun ostan jotain yhteiselle, niin ostan jotain miehen lapselle. Voisin olla ostamattakin, mutta yritän tukea lasten keskinäistä suhdetta.
Lapsella on isä ja äiti, jotka hoitavat lapsen kulut. Asuminen, ruoka ym sitten perheen yhteisestä pussista. Silloin tällöin voin halutessani msksaa jotain extraa miehen lapselle.
No ihan miten itse haluat.
Itselläni on lapsipuoli ja osallistun kyllä hänenkin kuluihinsa. Esim jos menemme yhdessä huvipuistoon, yhteiseltä taloustililtä maksetaan, samoin vaatehankintoja jne. Välillä käymme jossain kahden ja toki maksan silloin mitä kuluja nyt on, esim jos syödään ravintolassa, mennään leffaan tms.
Mitään isoja hankintoja en varmaan tekisi, tyyliin mopoja, ajokortteja jne. Mutta eiköhän noistakin päästä sopuun sitten kun se aika on.
Itselleni jätän omat käyttörahat aina palkastani, ja näitä tuhlaan pääosin itseeni. Tai lähinnä säästän ja sijoitan, en ole kovin tuhlaavainen luonne.
Miten läheinen olet lasten kanssa? Jos et ole iso osa heidän elämää muuten niin miksi alkaisit rahoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta, joista vanhin on miehen aiemmasta suhteesta, kaksi nuorempaa on yhteisiä. Meillä on myös täysin erilliset rahat mieheni kanssa, ollaan sovittu miten yhteiset kustannukset (asuminen, ruoka)jaetaan. Mies maksaa lapsensa kulut ja minä meidän kahden yhteisen lapsen kulut. Tienaan reilusti alle puolet miehen palkasta. Niin ette kai nyt tosissaan meinaa, että mun pitäisi maksaa kaikkea mahdollista ja mahdotonta myös miehen lapselle ja mies vois sitten vielä enemmän laittaa rahaa omiin harrastuksiinsa? Avioliitossa pitäisi molempien puolisoiden elintason olla kuitenkin sama. Nytkin pihistelen omista tarpeistani, jotta saan hankittua kahdelle yhteiselle lapsellemme kaiken tarpeellisen.
Totta kai maksan miehen lapselle vaikka ravintolassa ruuan, jos ollaan jossain ilman miestä. Shoppaillessa saatan ostaa jotain pientä myös hänelle. Mutta taloudellisesti täysin mahdotonta pienituloisen ostaa mitään lintsirannekkeita ja kännyköitä bonuslapselle, kuka sitten ostaisi meidän yhteisten lasten jutut, jos mun rahat on mennyt miehen tyttärelle?
Ottakaa huomioon, että perhetilanteita on niin monenlaisia, kaikilla ei suinkaan ole yhteisiä rahoja. Silloinhan onkin ihan sama, kuka sitä korttia kassalla vilauttaa, jos kaikki menee yhteisestä kassasta.
.
Miehellä kolme lasta ja maksaa vain yhden lapsen kulut ja sinä pihistelet omista tarpeistasi, mikäs kynnysmatto sinä olet?
Minäkään en äitinä odota että äitipuoli ostaa mitään lapsilleni. Minä ja lasten isä huolehditaan kyllä nämä. Tosin lasten äitipuoli tuntuu mielellään touhuavan lasten kanssa ja käy vaateostoksilla yms. Sitä en tiedä maksaako ostokset omasta pussistaan.
Arvostan äitipuolen tekoja ja toivon että välit lasten kanssa säilyy, jos joskus eroaisivatkin eksäni kanssa.
No ei kannata hassata rahaa miehen lapseen. Sillä on isä ja äiti jotka sen elätää sa siitä lapsilisät ja mahdolliset tuet.
Jos haluat jotain ostaa niin ostat. Muuten et.
Mies häipyy jonain päivänä lapsen kanssa, kun on tuollaista vaihtaja tyyppiä, niin ihmettelet sitten, että miksi jätit hankintasi tekemättä tuon lapsen vuoksi jota et mahdollisesti enää koskaan tapaa.
Ihme mielipiteitä: "jos perustatte uusperheen niin kaikki rahasi ovat 100% perheen rahoja". No ei todellakaan ole. Lapsen isä ja äiti rahoittaa lapsen elämisen, ei äiti- tai isäpuoli. Itse äitipuolena en todellakaan maksa lasten matkoja, harrastuksia, yms. Se on vanhempien hommaa. Miten joki biovanhempi voi edes kehtaa olettaa että äiti- tai isäpuolen tulisi kustantaa hänen Janipetterinsä eläminen? Haloo!
En tietenkään maksaisi vieraan naisen lapsen tarvikkeita.
Mikään ei ole pahempaa, kuin erolapset.