Miksi teille on niin tärkeää, että maksu menee pankilta, eikä luotolta?
Ette siis voi odottaa sitä runsasta kuukautta että pääsette maksamaan asian? Pitää ihan heti mennä tililtä? Muuten menee pää sekaisin ja rahat loppuu?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken luottokortilla, sillä saan siitä 1% lentopisteiksi. Lunastin juuri yhdet ilmaiset lennot Espanjaan. Koskaan en ole vielä maksanut korkoa.
Mutta vuosimaksua olet.
En sitäkään, vuosimaksuton ja kuluton Bank Norwegianin kortti.
Eli pisteet käy pelkästään Norwegianin lennoilla.
"Luotolta" 😆 Eiköhän oikeampi muoto olisi "luotolle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi ei maksaisi debitillä, jos rahaa kerran tilillä on?
Mua ärsyttää mennä katsomaan tiliä, kun siellä näkyy kaikki parin euron ostokset listattuna. Sieltä on vaikeampi siten löytää tarvittavia tietoja kuten palkkoja ja muita, kun joutuu selata sivukaupalla kaikkea smarketin limupullo-ostoksia.
Maksan kaiken aina luotolla, sitten maksan sen laskun pois niin tililtä lähtee kerralla iso summa ja sen luottokorttilaskun voi sitten selata läpi kerran. Tilinäkymä pysyy kauniin siistinä kun kaikki turha on karsittu siitä pois.
No syyhän se on tuokin. Mutta sitten sinulla ei näykään ne lentoliput ja verkkokauppaostokset, jotka minun mielestäni ovat tärkeämpiä seurattavia kuin palkat, jotka näkee palkkalaskelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on debit Visa. Käytetty summa menee tililtä automaattisesti kerran kuussa. Ei tarvitse maksaa mitään erikseen. Mieluummin pidän rahat tilillä niin pitkään kuin mahdollista.
visa debit ei kyllä ole luottokortti ja sieltä maksut menee kyllä ostohetkellä (no viivettä voi vähän olka) eikä kuukausittain. Visa ei ole sama asia kuin luotto, vaan sen pitää olla nimenomaan credit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä käyttäisin luottokorttia, jos minulla on rahaa?
Elätkö siinä uskossa, että luottokorttia käyttävät ne, joilla ei ole rahaa? Eihän rahattomat edes saa luottokorttia, ja pienituloisilla limiitti on varsin vaatimaton. Luottokorttia käyttävät nimenomaan ne, joilla on luottoa eli sitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksan aina luottokortilla, ellen maksa käteisellä. Minusta on erittäin selkeää seurata rahankäyttöä yhdeltä laskulta sen sijaan, että joutuisin selaamaan yksittäisi ostokuitteja. Korkoa ei mene, koska maksan kertynnen saldon joka kuukausi pois. Maksu hoituu e-laskulla, joten ei ole edes mitään ylimääräistä vaivaa tästä.
Käyttötililäni käytän vain poikkeustilanteissa, koska en pidä siellä kovin suuria summia vaan siirrän säästötilille ja (miehen kanssa yhteiselle) laskunmaksutilille lähes kaiken liikenevän.
Mutta ymmärrän, jos jollakulla on vaikea hallita rahankäyttöään. Silloin kannattaa jättää Visa vinguttamatta.
Millä tavoin luottokorttilaskusi seuraaminen eroaa pankkitilin tapahtumien seuraamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi ei maksaisi debitillä, jos rahaa kerran tilillä on?
Mua ärsyttää mennä katsomaan tiliä, kun siellä näkyy kaikki parin euron ostokset listattuna. Sieltä on vaikeampi siten löytää tarvittavia tietoja kuten palkkoja ja muita, kun joutuu selata sivukaupalla kaikkea smarketin limupullo-ostoksia.
Maksan kaiken aina luotolla, sitten maksan sen laskun pois niin tililtä lähtee kerralla iso summa ja sen luottokorttilaskun voi sitten selata läpi kerran. Tilinäkymä pysyy kauniin siistinä kun kaikki turha on karsittu siitä pois.
No syyhän se on tuokin. Mutta sitten sinulla ei näykään ne lentoliput ja verkkokauppaostokset, jotka minun mielestäni ovat tärkeämpiä seurattavia kuin palkat, jotka näkee palkkalaskelmasta.
En ole tuo jolle kommentoit, mutta kuinka niin ei näy? Verkkopankissa voi tarkistaa luottokortin tapahtumat ihan samalla tavalla kuin tilitapahtumatkin, eli tarvittaessa voi vaikka päivittäin tarkastella luottotilin tapahtumia. Aina tuota tarvetta ei ole, ja silloin on mukavaa, ettei tilitapahtumat ole täynnä pikkusälää.
Verkkokauppaostoksia en maksa ikinä debetillä, silla luotolle ostaminen on netissä paljon turvatumpaa.
Ei ole tärkeää. Ihan sama kummalta veloitetaan, maksaa se pitää joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan aina luottokortilla, ellen maksa käteisellä. Minusta on erittäin selkeää seurata rahankäyttöä yhdeltä laskulta sen sijaan, että joutuisin selaamaan yksittäisi ostokuitteja. Korkoa ei mene, koska maksan kertynnen saldon joka kuukausi pois. Maksu hoituu e-laskulla, joten ei ole edes mitään ylimääräistä vaivaa tästä.
Käyttötililäni käytän vain poikkeustilanteissa, koska en pidä siellä kovin suuria summia vaan siirrän säästötilille ja (miehen kanssa yhteiselle) laskunmaksutilille lähes kaiken liikenevän.
Mutta ymmärrän, jos jollakulla on vaikea hallita rahankäyttöään. Silloin kannattaa jättää Visa vinguttamatta.
Millä tavoin luottokorttilaskusi seuraaminen eroaa pankkitilin tapahtumien seuraamisesta?
Pikkuostot omana erittelynään luottokorttilaskulla, muut tilitapahtumat (e-laskut, palkat, vuokratulot) tilitapahtumina. Menisi hermot, jos jokainen ruokaostos ja kahvilla käynti näkyisi omana tilitapahtumanaan, varsinkin jos kännykällä selaa.
Olin kerran visalaskukierteessä. Ja olen oppinut läksyni. Visalaskuni oli yhtä suuri kuin bruttopalkkani. Siitä meni kuukausittain korkoa. Todella huonoa taloudenpitoa myönnän. Menin pankkiin ja otin asuntolainasta neljän kuukauden lyhennysvapaan. Tuo lyhyt lyhennysvapaa ei ollut mikään helppo juttu. Maksoin korot lyhennysvapaan ajalta, sillä muuten kyseessä olisi ollut muutos luottoon ja hinta 100 euroa. Sain taloutta kiristämällä kuitattua 4000 euron luottokorttivelan viidessä kuukaudessa. Ei tapahdu toiste, jos minusta on kiinni.
Nyt seuraan koko ajan luoton saldoa, pankkitilin saldoa ja käteisen saldoa. Ja lyhennän luoton kerralla. Yl. Vain matkustamiseen ja elektroniikkaan liittyvät asiat maksan luotolla.
Kaiketi silloin ei olisi hyvä asia, jos varaamani hotelli veloittaisi maksunsa huomenna luottotililtä ja luottotilillä ei olisikaan varoja maksuun tänään vahingossa luottotililtä tehdyn ostoksen vuoksi.
.
Saattaisi mennä hotellivaraus mönkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai luoton käyttämisestä menee kuluja vaikka maksaisitte laskun heti! Luuletteko ihan oikeasti, että pankki tarjoaa teille rahaa käytettäviksi ilmaiseksi? Lukekaapas vähän tarkemmin sitä teidän luottokorttilaskuanne. Terveisin: Äiti
Kiitos äiti neuvosta, mutta tässä asiassa sinä nyt vaan olet väärässä. Minulla ei todellakaan mene MasterCardini käyttämisestä MITÄÄN kuluja, kunhan maksan laskun kokonaan kerran kuukaudessa. Ei ole vuosimaksua, ei ole kuukausimaksua, ei ole mitään tilinhoitomaksua tai laskutuspalkkiota tai mitään sen kaltaista. Ei mene senttiäkään mitään kuluja.
Ohis Mikä on master car?
Luottokortti ei tosiaakaan sovi ihmisille, jotka kuluttavat kaikki käytettävissä olevat varat ilman huolta huomisesta. Ei myöskään niin pienituloisille, että esim. pesukoneen särkyminen on katastrofi, joka kaataa talouden ja estää maksamasta luottosaldoa kuukausittain pois.
Muille se on ihan kelpo maksuväline, jonka avulla voi pitää käyttötilin saldoa pienenä. Turvallisuuskysymys tämä: kortti voidaan varastaa tai kopioida, jolloin tilillä olevat varat ovat vaarassa. Mitä vähemmän rahaa tarvitsee hillota käyttötilillä, sitä parempi. Laskunmaksutili ja säästötilit sitten erikseen.
jos maksajan luottolimiitti on melkein lopussa, niin luoton ylityksestä hänelle voi aiheutua muutaman kympin lisäkustannus. Vastaanottajan kannalta on myös eroa. Luottokorttimaksusta menee usein 1,75% välityspalkkio ja jos maksaa yrityksen kortilla niin vieläkin enemmän, kun debet-puolelta maksaessa palkkio on esim 0,5 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai luoton käyttämisestä menee kuluja vaikka maksaisitte laskun heti! Luuletteko ihan oikeasti, että pankki tarjoaa teille rahaa käytettäviksi ilmaiseksi? Lukekaapas vähän tarkemmin sitä teidän luottokorttilaskuanne. Terveisin: Äiti
Kiitos äiti neuvosta, mutta tässä asiassa sinä nyt vaan olet väärässä. Minulla ei todellakaan mene MasterCardini käyttämisestä MITÄÄN kuluja, kunhan maksan laskun kokonaan kerran kuukaudessa. Ei ole vuosimaksua, ei ole kuukausimaksua, ei ole mitään tilinhoitomaksua tai laskutuspalkkiota tai mitään sen kaltaista. Ei mene senttiäkään mitään kuluja.
Ohis Mikä on master car?
Master cardin vuosimaksu? Sorry typo.
On elämässä aika paljon muuta ajateltavaa kuin raha-asiat. Tilin tyhjenemistä on huomattavasti helpompi seurata kuin luottokortin saldoa.
Kukin hoitaa raha-asiansa tavallaan, kuka paremmin, kuka huonommin.
Eräällä työpaikalla kävi muutama vuosi sitten niin, että työnantajalla ei yhtäkkiä ollutkaan rahaa maksaa palkkoja ajallaan. Ensimmäisenä oli kusessa ne, joilla oli tapana maksaa kaikki aina luottokortilla.
Jos on tapana maksaa kaikki aina tililtä, ja joku maksu menee epähuomiossa (tai kassan v****maisuuden vuoksi) luotolta, tulee kuun lopussa yllätyslasku. Se ei ole kivaa. Tietenkin ihmiset haluavat tietää, kummasta se raha menee.
En omista luottokorttia enkä tarvitse sellaista mihinkään. Rahaa löytyy tililtä. Eilen meni melkein satku ruokakauppaan, kun ostin itselleni kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi silloin ei olisi hyvä asia, jos varaamani hotelli veloittaisi maksunsa huomenna luottotililtä ja luottotilillä ei olisikaan varoja maksuun tänään vahingossa luottotililtä tehdyn ostoksen vuoksi.
.
Saattaisi mennä hotellivaraus mönkään.
Tietenkään ei kannata käyttää luottokorttia, jos sen limiitti on niin pieni, että paukkuu yli jostain ruokakauppaostosta.
Mun mielestä on jotenkin noloa käyttää luottokorttia. Tulee aina olo, että kaupan kassat katsoo "jaahas, mikäs köyhä siinä seisoo, ostaa ruokaa luotolle" tai jotain...
Onneksi nykyään se valitaan sentään itse, eikä enää "PANKKI VAI LUOTTO?" -huutoja kuule kovinkaan usein.