Miksi teille on niin tärkeää, että maksu menee pankilta, eikä luotolta?
Ette siis voi odottaa sitä runsasta kuukautta että pääsette maksamaan asian? Pitää ihan heti mennä tililtä? Muuten menee pää sekaisin ja rahat loppuu?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska en voi tietää, mitä seuraavan kuukauden aikana tapahtuu. Elän mieluusti sillä summalla, mitä kuukaudeksi on varattu. Jos vaikka yritys menee konkkaan, otetaan nyt esimerkiksi Anttila, niin palkanmaksu loppuu tasan kahden viikon kuluttua. En haluaisi siinä vaiheessa olla euroakaan velkaa minnekään.
Luotolla maksan nettiostokset ja isot kodinkoneet.
Mutta juuri siksi kannatti ostaa luotolla, että Anttilan mentyä konkurssiin me saimme rahamme takaisin, toisin kuin suoraan tililtä maksaneet.
Minä puhuin palkanmaksusta, en tavaroiden ostamisesta. Konkurssissa työntekijöiden irtisanomisaika on tasan kaksi viikkoa.
Hyvä periaate on ostaa vain se, mihin on sillä hetkellä varaa. Jos tilillä ei ole riittävästi, niin silloin ei kannata ostaa luotollakaan. Aina voi tulla yllättäviä tilanteita vastaan, joten normaalitilanteessa ei kannata elää velaksi, jotta joustoa jää niihin tilanteisiin, jossa sitä oikeasti tarvitsee (esim. irtisanominen, sairastuminen tms).
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken luottokortilla, sillä saan siitä 1% lentopisteiksi. Lunastin juuri yhdet ilmaiset lennot Espanjaan. Koskaan en ole vielä maksanut korkoa.
Mutta vuosimaksua olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken luottokortilla, sillä saan siitä 1% lentopisteiksi. Lunastin juuri yhdet ilmaiset lennot Espanjaan. Koskaan en ole vielä maksanut korkoa.
Mutta vuosimaksua olet.
En sitäkään, vuosimaksuton ja kuluton Bank Norwegianin kortti.
Ei tarvitse huolehtia luottolimitistä. Minulla on aina käyttötilillä vähintään kymppitonni. Jos ostan isompaan niin siirrän varoja joltain säästötileistäni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli 150 000 lentopistettä ja ensi viikolla tulee taas lisää. En tarvitse lisää kun vanhojakaan ei tule käytettyä.
Jätin omat luottokortit pois kun euroopassa pärjää debit kortilla. Työmatkoilla käytän firman korttia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi ei maksaisi debitillä, jos rahaa kerran tilillä on?
Mua ärsyttää mennä katsomaan tiliä, kun siellä näkyy kaikki parin euron ostokset listattuna. Sieltä on vaikeampi siten löytää tarvittavia tietoja kuten palkkoja ja muita, kun joutuu selata sivukaupalla kaikkea smarketin limupullo-ostoksia.
Maksan kaiken aina luotolla, sitten maksan sen laskun pois niin tililtä lähtee kerralla iso summa ja sen luottokorttilaskun voi sitten selata läpi kerran. Tilinäkymä pysyy kauniin siistinä kun kaikki turha on karsittu siitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotto on velkaa kunnes olet sen maksanut.
Ja jos se ahdistaa, luottokortille voi siirtää etukäteen rahaa. Eli voi maksaa luotolla ja olla ikinä olematta hetkeäkään mitään velkaa.
Jos minulla on 2000 euron luottokorttilimiitti ja olen käyttänyt siitä vaikkapa 1000 euroa. Siirrän luottokorttitilille 50 euroa joilla on tarkoitus maksaa ruokaostokset ja maksan luottokortilla oatokset. Nyt minulla on velkaa 1100 euroa. Miten tässä näin kävi? Ei ole varaa maksaa 1000 euroa heti pois vaan lyhentelen osissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotto on velkaa kunnes olet sen maksanut.
Ja jos se ahdistaa, luottokortille voi siirtää etukäteen rahaa. Eli voi maksaa luotolla ja olla ikinä olematta hetkeäkään mitään velkaa.
Jos minulla on 2000 euron luottokorttilimiitti ja olen käyttänyt siitä vaikkapa 1000 euroa. Siirrän luottokorttitilille 50 euroa joilla on tarkoitus maksaa ruokaostokset ja maksan luottokortilla oatokset. Nyt minulla on velkaa 1100 euroa. Miten tässä näin kävi? Ei ole varaa maksaa 1000 euroa heti pois vaan lyhentelen osissa.
Siinä tapauksessa olet käyttänyt 1100-1000+50=150 euroa ruokaostoksiin. Vähän liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ostaa luotolla.
Päinvastoin.
Ainakin minulla on luoton puolella maksimisumma, jonka verran pankki on minulle luottoa myöntänyt. Helpompi maksaa suoraa tililtä 3600 e kuin miettiä, että onko luoton puolella tuon verran vielä puskuria.
Koyhat eivat edes saa luottokorttia, tai kortin jossa on joku vaivainen 1000 euroa ylarajana.
Mulla on debit Visa. Käytetty summa menee tililtä automaattisesti kerran kuussa. Ei tarvitse maksaa mitään erikseen. Mieluummin pidän rahat tilillä niin pitkään kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelee mieheni minun kohdallani. Hän maksaa kaikki ostoksensa luottokortilla (tai no maksuaikakorttihan se on, koska koko lasku pitää maksaa pois kerran kuukaudessa). Minä taas käytän luottokorttia ainoastaan netistä ostaessani. En koskaan maksa luottokortilla mitään muita ostoksia, vaan aina pankkikortilla (tai ihan pienet ostokset joskus käteisellä). En nyt sanoisi että se mikään maailmanloppu on jos menee luottopuolelta, mutta jotenkin haluan että ne ostokset lähtevät tililtä mahdollisimman nopeasti. Minusta olisi ikävä ajatus että näkisin ne summat vasta monen viikon kuluttua. Kohdallani ei ole kyse siitä että rahaa ei olisi; minulle jää useita tuhansia euroja säästöön joka kuukausi, enkä todellakaan elä pihistelevää elämää. Haluan vain suunnilleen tietää missä rahallisesti mennään.
Useita tuhansia säästöön joka kuukausi? Valetta. Millä ihmeen optioilla elät että jää noin paljon koko ajan säästöön. Vai tarkoitatko että useita tuhansia on siellä säästössä makaamassa? Kuukausittain ei kyllä kerry tuhansia kellään
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on paras kertoa nyt teille, joille raha- ja pankkiasiat ovat näin outoja:
Luottokortilla maksetusta ostoksesta menee korka vasta, jos et maksa sitä kokonaan kyseisen laskutuslauden laskun tultua.
Jos kerran vaihtoehto on debit eli pystyt maksamaan sen heti, ei siitä runsaan kuukauden päästä maksettuna mene mitään schatanan korkoa!
Ymmärrän, että kysymys on vitsi mutta yllättävän moni on tosissaan.
Kun maksu menee pankkitililtä, siitä ei ole enää vaivaa, mutta luotto pitää maksaa tai vähintään hyväksyä tai tarkistaa erikseen. On siis yksi vaihe vähemmän, jos luottotiliä ei muuten käytä.
Ehkä paras kertoa sinulle, jolle pankkiasiat ovat näin outoja: luottotilistä on aina joku maksu, vaikka ei varsinaista korkoa. On myös olemassa luottorajat, ja eräät meistä käyttävät luottotiliä hyvin harkitusti ja siksi satunnaisesta luottokorttimaksusta voi tulla raja vastaan silloin kun tosissaan tarvitsee ja luoton joutuu maksamaan pois erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelee mieheni minun kohdallani. Hän maksaa kaikki ostoksensa luottokortilla (tai no maksuaikakorttihan se on, koska koko lasku pitää maksaa pois kerran kuukaudessa). Minä taas käytän luottokorttia ainoastaan netistä ostaessani. En koskaan maksa luottokortilla mitään muita ostoksia, vaan aina pankkikortilla (tai ihan pienet ostokset joskus käteisellä). En nyt sanoisi että se mikään maailmanloppu on jos menee luottopuolelta, mutta jotenkin haluan että ne ostokset lähtevät tililtä mahdollisimman nopeasti. Minusta olisi ikävä ajatus että näkisin ne summat vasta monen viikon kuluttua. Kohdallani ei ole kyse siitä että rahaa ei olisi; minulle jää useita tuhansia euroja säästöön joka kuukausi, enkä todellakaan elä pihistelevää elämää. Haluan vain suunnilleen tietää missä rahallisesti mennään.
Useita tuhansia säästöön joka kuukausi? Valetta. Millä ihmeen optioilla elät että jää noin paljon koko ajan säästöön. Vai tarkoitatko että useita tuhansia on siellä säästössä makaamassa? Kuukausittain ei kyllä kerry tuhansia kellään
Nettopalkkani on lähes 7000 euroa kuussa. Asumiskuluja on vähän alle 300 euron vastike, koska asuntolaina on kokonaan maksettu. Sen lisäksi muut toistuvat laskut; kaikki maksetaan miehen kanssa puoliksi koska molemmat käyvät töissä ja ansaitsevat suunnilleen saman verran. Ruokakulut, vaatekulut jne. siihen päälle, ja sitten kaikkea muuta mukavaa mitä nyt on tarvetta hankkia. En tuhlaa hullun lailla mutta en myöskään kitsaile. Kyllä minulla jää joka kuukausi säästöön vähintään se 3000 euroa, eli 4000 euroa menee elämiseen. Monessa kuussa jää enemmänkin kun on vähemmän hankintoja.
Miksi ihmeessä käyttäisin luottokorttia, jos minulla on rahaa?
Maksan aina luottokortilla, ellen maksa käteisellä. Minusta on erittäin selkeää seurata rahankäyttöä yhdeltä laskulta sen sijaan, että joutuisin selaamaan yksittäisi ostokuitteja. Korkoa ei mene, koska maksan kertynnen saldon joka kuukausi pois. Maksu hoituu e-laskulla, joten ei ole edes mitään ylimääräistä vaivaa tästä.
Käyttötililäni käytän vain poikkeustilanteissa, koska en pidä siellä kovin suuria summia vaan siirrän säästötilille ja (miehen kanssa yhteiselle) laskunmaksutilille lähes kaiken liikenevän.
Mutta ymmärrän, jos jollakulla on vaikea hallita rahankäyttöään. Silloin kannattaa jättää Visa vinguttamatta.
Koska luoton käytöstä menee korkoja, idiootti!