Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
501/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiast vaan sujuu paremmin kuin noudatetaan sääntöjä. Suunnilleen kaikki 200 kuolemaa vuosittain liikenteessä johtuu siitä että joku on vähän soveltanut sääntöjä eikä ole nähnyt tarpeellisesksi noudattaa niitä.

Tai sitten ne johtuu siitä, että lauma sääntöuskovaisia luulee kaikkien noudattavan sääntöjä samalla pakkomielteellä kuin hekin, eivätkä siksi keskity yhtään siihen mitä ovat tekemässä. Jos nämäkin pölhöt olisivat uskomuksensa sijaan seuranneet liikennettä ja havainnoineet ympäristöään, niin suurin osa onnettomuuksista olisi jäänyt tapahtumatta.

Itseasiassa suurin osa liikennekuolemista johtuu terveyssyistä: sairaskohtaukset, päihdeongelmat ja mielenterveysongelmat suurimpina. Terve, esimerkiksi ylinopeutta ajava, sääntöjen rikkoja on hyvin harvoin kuolonkolarien syy.

Vierailija
502/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka käyttävät kahden kassan välissä kumpaan pääsee nopeammin.. kellään muilla ei ole väliä, ja sitä sit rynnätään päätä pahkaa sinne minne kokee nopeammin pääsevänsä. Ymmärrän näitä jotka vaihtavat jonoa kesken jonotuksen mutta siinä välissä seisominen jossa ei ole jonoa ollenkaan ja siitä sit hyökkäys, voi että tekisi mieli välillä ajella kärryillä yli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ärsyttää, että vanhemmat antavat pikkulastensa lääppiä kaikkea mahdollista kaupassa ollessaan. Esim. irtokarkkipisteellä näkee usein, kun pikkulapset availevat karkkilaatikoita ja koskettelevat (ja pahimmillaan jopa maistelevat) karkkeja ja äiti/iskä on siinä vieressä näkemässä kaiken, muttei tee mitään. Olen itsekin äiti (en enää tosin pikkulasten) ja ymmärrän, että lapset kerkeävät paikasta toiseen nopeasti, mutta silti vanhempien pitäisi hiukan ohjata jälkikasvuaan.

Vierailija
504/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöt jotka kailottavat puhelimeen tai puhuvat kaverin kanssa kovaäänisesti – bussissa, lenkkipolulla tai missä tahansa. Lasten kiljuminen kaikkialla vapaasti, vanhemmat eivät tee asialle mitään. Et pääse edes maalle pakoon. Toki ne "vanhemmat" ihmetyttävät jotka kiukuttelevat lapsiparalle vihaisesti. Koiranomistajat jotka jättävät haukkuvan koiran kaupan pihaan, koiralla voi olla kauhea ääni, lisäksi koko alue raikuu. Koiranomistajat jotka repivät koiraa lenkillä koko ajan ja kuono pidetään miltei sylissä, ettei koira pysty kävelemään normaalisti. Ihmiset jotka kuvittelevat että heillä on hienostunut parfyymi, oikeasti se saa ihmiset pidättämään hengitystä. Tyypit jotka jättävät muun epämiellyttävän hajun jälkeensä kaupassa tai bussissa, vaikka ON suihku ja pesukone. Vahinkoja toki sattuu

Vierailija
505/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka aivastavat ja yskivät kaupassa, tietysti siinä kohtaa kun tullaan sisälle ja on vihannes /hedelmätiskit. Kauppiaat eivät tajua laittaa vihannesosastoa muualle. Lapset (ja jotkut aikuiset) yskivät /aivastavat taas joka paikassa kaupassa, sellainen tuote onkin kiva ostaa jossa on muiden sylkeä. Puhdistamattomat hissinnapit, ovenkahvat ja bussintangot voivat ärsyttää hiukan, ties kuka niitäkin on käpälöynyt ja taudit leviävät. :D Huoltomiehet jotka istuvat sängylle likaisilla työvaatteilla, nojaileminen nojatuolin selkämykseen, aivastelu toisen kodissa, ei kysytä lupaa tehdä jotakin jne.

Vierailija
506/1212 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi vielä siihen risteykseen valittamaan kun piti jatkaa matkaa. Tiedän ettei jalkakäytävällä saa ajaa, mutta voi himpura ei siihen kukaan kuole jos se jalkakäytävä on TYHJÄ!

Sääntöuskovaiset melkein kuolee. Ainakin niillä menee päivä pilalle joka kerta, kun joku ajaa jalkakäytävällä (vaikka se onkin tyhjä) tai kävelee päin punaisia (vaikka autoja ei tule mistään suunnasta) tai ei pidä pyörässä valoja (koska on vasta hämärtyvä ilta, ei lähellekään pimeä) tai parkkeeraa auton puoliksi pyörätielle (vaikka joka suunnassa olisi tilaa kiertää). Liityin yhteen pyöräily-faceryhmään ihan sen takia, että saan siellä käydä naureskelemassa miten vaikeaksi tuo porukka elämänsä kokee ja miten järjettömästi aikaa ne käyttää siellä säännöistä vänkäämiseen keskenänsä :D

Mua taas naurattaa pyöräilijöiden idiotsimi. He ovat itse liikkeellä liikenteessä, mutta kuvittelevat että tilanne jalkakäytävällä on staattinen. Sitten pyyhälletään tuhatta ja sataa "tyhjällä jalkakäytävällä" ja kappas vaan, puskan takaa tuleekin vastaan lapsi, mummo rollaattorin kanssa, äiti lastenvaunujen kanssa tai lenkkeilijä koiransa kanssa ja PAM. Jalkakäytävä ei yhtäkkiä ollutkaan enää "tyhjä" mutta eihän liiallisella vauhdilla ajanut pyöräilijä ehdi enää väistää.

Näen melkein päivittäin näitä pari senttiä vaille katastrofia -tilanteita ikkunastani. Johtuu täysin siitä, että pyöräilijät ovat liian laiskoja ylittämään katua pyörätien jatketta pitkin kadun toisella puolella olevalle pyörätielle vaan kääntyvät mielummin ennen ylitystä erityisen kapealle jalkakäytävälle, jonka olettavat olevan tyhjä. Mutta kun se tie kaartuu ja jalkakäytävää reunustaa puut ja pensaat, joten eihän pyöräilijä edes näe kuin muutaman metrin eteensä.

Yleensäkin sääntöjä väheksyvät ja niistä piittaamattomat ihmiset ovat hieman yksinkertaisia. Ei ymmärretä riskejä ja sitä että miksi niitä sääntöjä on luotu.

Tässä esimerkki tällaisesta hieman yksinkertaisesta henkilöstä. Suomessa ns. julkkis voi olla muualla täysin nobody.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005710992.html

Näinpä. Aika yksinkertainen tyyppi pitää olla jos ei tajua itse, miksi juomalaseja ei kannata viedä uima-altaalle. ”Ei haittaa vaikka puolella hotellin asiakkaista olis jalka sidottuna ja sirpaleita täynnä mut ku MÄ HALUUUUUUUUUUUUN!!!!!!”

Vierailija
507/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin naisista moni vemputtaa oudosti käsivarsiaan sivuille kävellessään. Paitsi että se on surkuhupaisan näköistä, se vie myös paljon tilaa, ja etenkin ruuhkassa tällaisen ihmisen ohittaminen ilman mukiloiduksi tulemista on hankalaa.

Pulleilla täti-ihmisillä tuo ominaisuus on jalostunut huippuunsa, kun käsivarret huitoo sivuille kuin heinämiehellä, kulku on lyhytaskelista lyllerrystä kankku puolelta toiselle hyllyen, ja kauhealla puhinalla naama punaisena madellaan tien tukkeena. Kaikki energia menee niiden käsivarsien sivuille vemputtamiseen, ihan kuin se auttaisi eteenpäin pääsemisessä.

Vierailija
508/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joka päivä, miksi niin moni yli 12-vuotias aikuinen ajaa fillarilla pitkin kaupunkin jalkakäytäviä?

Ei Helsingissä voi fillaroida siellä, missä jengi kävelee eli _talojen seinustojen vierellä kulkevia_ jalkakäytäviä. Eri asia, jos vierellä on pyörätie, niin sitten ajaa sitä pyöräilijöiden puolta. Muutoin pitää ajaa autojen seassa, ei jalankulkijoiden joukossa. Polkupyörä on kulkuneuvo.

Se siis on laitonta ja siitä saa sakot, jos poliisi sattuu paikalle.

En tiedä, johtuuko tämä liikennetaidottomuus siitä, että moni hipsteri on jostakin pikkukylästä Helsinkiin muuttanut ja luulee, että kun kotipitäjässä mentiin yhdistettyä jalankulku- ja pyörätietä, niin täällä isommallakin kylällä saa ajella samoin. Kun ei uskalla autojen sekaan kadulle.

Tämä korpeaa, kun aina on joku jopoilemassa vastaan tai ohittelemassa ja heitä pitää väistellä, vaikka vieressä on ajoväylä fillaroitsijalle vapaana.

Vastasit itse kysymykseesi tässä "Kun ei uskalla autojen sekaan kadulle". Tiedätkö yhtään suomalaista autoilukulttuuria? Minä en todellakaan lähde autojen sekaan pyöräilemään kaupungissa (syrjäisemmät tiet ovat eri asia, koska joka paikassa ei ole pyörätietä), koska Suomessa autoilijoilla on käytännössä yliajo-oikeus, vaikka säännöt sanoisivat aivan muuta. Suomessa liikenteessä on niin paljon mielenterveyspotilaita ja muuten hermoheikkoja jotka ajavat aivan miten huvittaa ja vika on aina muiden. Itse jos kaupungissa pyöräilen jalkakäytävällä ja huomaan vastaantulijan, laskeudun satulasta ja talutan polkupyörää. En siis kaahaile siellä miten sattuu. 

Ellet uskalla ajaa polkupyörällä liikennesääntöjen mukaan, niin älä aja ollenkaan. Mene kävellen.

Vierailija
509/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun ei mene jakeluun millään etten aio ostaa joka helkutin kauppareissulla kakaroille mitään herkkuja. Kunnon ruokaa ei syötäisi ollenkaan, vaan pitää saada burgeria, pitsaa sun muuta roskaa. Mua on alkanut jopa jo ärsyttää miehenkin asenne kasvisten syöntiä kohtaan.

Hyvä esimerkki, hokee ettei aio ituhipiksi. Terveys reistailee jo ja lapsensa tottakai komppaa vieressä, kinuaa valmispastaa ja nuudeleita aivan koko ajan, mulla tulee jo nuudelit ulos korvista.

Sitten hinnalla kehuminen, mitä helvetin väliä jollain hinnalla on? Tätä harrastaa erittäin tyttömäinen poika aivan kaikessa lähipiirissäni. Kaikki ovat monta kertaa huomauttanut ettei ketään kiinnosta minkä hintainen pelikone sillä on.

Ei siivota omia sotkujaan. Hiusten leikkuun jälkeen ravistellaan karvat joka paikkaan ja jätetään siivoamatta. Huomautin jo etten aio muiden sotkuja siivota jatkuvasti.

Grillaamaan kinuaminen, mutta ei viitsitä itse nähdä vaivaa poltettavien käpyjen ja oksien etsimiseen. Ja syödään paketista vain yksi makkara, loput jää kaappiin lojumaan.

Vierailija
510/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Common sense kirjoitti:

Toinen mikä tuli mieleen on kutsukortin lukemisen ymmärtäminen.

Jos kutsussa lukee, että on jokin pukukoodi tai muu toive, niin vieras ei osaa kunnioittaa sitä ja tulee joissain muissa vetimissä tai tuo lapsensa mukaan, vaikka kutsu olisi vain aikuisille. "Ei kai haittaa" tai "minun mielestä on ok, niin se on silloin ok myös kutsujalle". Jos ei halua/voi/tahdo pukeutua kutsun mukaisesti, niin ei sitten tule paikalle.

Tästä tulee varmaan sanomista, mutta minusta hyvää käytöstapaa voi osoittaa noudattamalla kutsussa esitettyjä toiveita, jotta juhlat olisi kutsujan näköiset. Jos ehdot eivät miellytä, niin aina voi jättäytyä pois ja osallistua myöhemmin sitten niihin kutsuihin, joiden ehdot sopii itselle. Tämä tuli mieleen viimekesänä häissä, jossa oli 20-luvun teema. Vain noin 1/3 oli pukeutunut teeman mukaan, 1/3 vähän sinne päin ja loput tuli normi tällingeissä ja 2 jopa farkuissa. Minulle tuli näistä kutsusta poikkeavista ensimmäisenä mieleen yksinkertaisuus, epäkunnioitus ja itsekkyys. Toinen farkkusedistä tuli myöhemmin illalla pyytämään tanssiin ja boolia juoneena sitten sanoin suoraan, etten lähde lukutaidottomien kanssa tanssimaan.

Tuo on vallankäyttöä ja arvostuksen puutetta.

Ohitetaan juhlan järjestäjän toiveet ja näytetään selvästi ettei kiinnosta toisen juhlat. Tullaan kuitenkin syömään ja juomaan. Ja pilataan juhlien tunnelma.

Vierailija
511/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokaviikkokentällä kirjoitti:

Lentokenttäkäyttäytyminen.

1. Koneeseen pyydetään matkustajat riveiltä 1-10 ja sinne jonoon menee rivistä 22 ihmiset ja ihmettelevät mikseivät pääse kyytiin. 

2. Ihmiset seisovat kirjaimellisesti kiinni liukuhihnassa ja hipelöivät joka laukun odottaessaan omaansa. Itselläni on erittäin erottuva(neonvärejä ja nauhat) matkalaukku ja siihen kajoaa väh. 10 ihmistä joka kerta. Kun seuraan näiden ihmisten ottaessa vihdoin omaa laukkua, on heillä kokomusta matkalaukku..

3. Ihmiset polttavat lentokoneiden vessassa tupakkaa. En voi ymmärtää. Jos lento kestaa 2,5 h, kyllä sen varmaan voisi kestää. 

Viimeisenä ehkä se eniten ärsyttävä tapa, jota en Millään pysty Ymmärtämään: Jonottaminen. Portit aukeavat 10 min päästä ja yli puolet matkustajista ovat jo jonossa ja kehtaavat huokailla, kun jono ei lopulta porttien avautuessa liiku tarpeeksi nopeaa. Itse odotan niin kauan ettei ole enää ketään jonossa, ennen kuin edes nousen sohvalta porttia kohden. Putki on kuitenkin täynnä porukkaa. 

Miksi valtaosa ihmisistä jonottavat vartin, kun ei se kone lähde kumminkaan ilman kuulutuksia?

Pakko jonottaa, koska koneeseen on menossa taliaivoja, joiden käsimatkatavaroiden mitat ovat yli sallitun. Jos menet viimeisenä, laukkusi joutuu eri puolelle konetta tai jopa ruumaan. Esim Finnairilla sinne penkkien yläpuolelle pitäisi mahtua 3 laukkua, mutta joskus mahtuu vain 2.

Jos sinun käsimatkatavarasi on sallitun kokoinen, se mahtuu myös edessä olevan penkin alle. Ne lokerot on aina täynnä ja sinun laukkusi tai jalkatilasi ei ole yhtään sen tärkeämpi kuin muidenkaan. Matkustan lähes aina pelkillä käsimatkatavaroilla ja laitan ne oletusarvoisesti penkin alle koska ei huvita alkaa pelaamaan tetristä muiden matkustajien kanssa. Norwegianilla tai Finnairilla ei ole koskaan valitettu siitä että reissureppuni on penkin alla, ja sillä perusteella teinkin päätöksen matkustaa repun enkä kovakuorisen matkalaukun kanssa.

Varsinainen käsimatkatavara kuuluu sinne hyllylle. Pieni henkilökohtainen laukku penkin alle.

Hylly on kylläkin alkujaan tarkoitettu takeille, ja käsimatkatavara pitäisi laittaa istuimen alle.

Vierailija
512/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ällöttää ne sotkukuvat lapsista, vaikka itselläni taapero, joka tietysti sotkee naamansa ruokaan aina joskus. En silti ota kuvia, enkä todellakaan julkaisisi niitä, vaikka ottaisinkin. En ole julkaissut lapsestani yhtäkään kuvaa, koska en koe sitä tarpeelliseksi, minulla on kotona valokuva-albumi, vaikka olenkin vasta 25v.

Katsonkin aina kaupungilla esim. leikkipaikoissa, kaupoissa, leikkipuistoissa jne, miten suuri osa vanhemmista antaa lastensa kulkea viikon ruokalista naamalla ja vaatteilla. Meillä ei ole lapsella koskaan räkää/kuolaa/ruokaa/mutaa tai yhtään mitään naamassa, kun aina putsataan ruokailun jälkeen ja muut eritteet pyyhitään pois heti kun ne ilmestyvät. Miten tämä voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeaa suurimmalle osalle vanhemmista? Sitten aina vouhotetaan, että 30v+ vanhemmat ovat nuoria parempia, mutta juurikin näiden 30v+ vanhempien mukulat ovat aina yltäpäältä sotkussa, jopa lähemmäs 10v lapset.

Ohhoh ohhoh :D

Onko itsetunto sinulla vielä muodostumassa, kun pitää noin tarmokkaasti todistella äitiyttään ja itseään ylentää toisia mollaamalla ja yleistämällä? 

Vierailija
513/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joku jo kommentoinut, mutta samaa tapahtuu lentoasemilla kun odotellaan laukkuja tulevaksi hihnan luona. Ei auta sekään, että lattiaan olisi merkitty linja, jonka toisella puolella odotuksen tulisi tapahtua.

Vierailija
514/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli viestissäni kommentoin aikaisempaa viestiä, kun ihmiset pakkautuvat bussin lähelle kuljettajan purkaessa matkatavaroita bussista. Unohtui laittaa lainaus... 

Vierailija
515/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin naisista moni vemputtaa oudosti käsivarsiaan sivuille kävellessään. Paitsi että se on surkuhupaisan näköistä, se vie myös paljon tilaa, ja etenkin ruuhkassa tällaisen ihmisen ohittaminen ilman mukiloiduksi tulemista on hankalaa.

Pulleilla täti-ihmisillä tuo ominaisuus on jalostunut huippuunsa, kun käsivarret huitoo sivuille kuin heinämiehellä, kulku on lyhytaskelista lyllerrystä kankku puolelta toiselle hyllyen, ja kauhealla puhinalla naama punaisena madellaan tien tukkeena. Kaikki energia menee niiden käsivarsien sivuille vemputtamiseen, ihan kuin se auttaisi eteenpäin pääsemisessä.

Eikö se oo se muotitanssi mitä monet nykyään tanssii, missä vemputetaan käsiä molemmille sivuille? 🤔

Vierailija
516/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena kysymykseen: meni aikaa kun mietin mitä oikein tarkoittaa käytösmalli. Jargonia, oletan.

Mun on vaikea ymmärtää sitä miksi viat nähdään aina muissa, esim. kaupassa jos jono etenee hitaasti vikaa etsitään muista ja otetaan kierroksia asioista joille minä en voi mitään. Sillä vanhemmalla herralla nyt ei vaan pysy rahat käsissä ja laskeminen on hankalaa. Tai se kiireinen ihminen joka sählää tavaroidensa kanssa eikä osaa väistää sua kuten ajattelit, se voi olla niin omissa ajatuksissaan ettei pysty ennakoimaan sun liikkeitäsi. Joku ei huomaa sua koska se on niin jumissa omien ongelmiensa kanssa, menossa suoraan kaupasta sairaalaan katsomaan miestänsä jonka toipumisesta ei olla varmoja.

Se että ärsyyntyy toisen toiminnasta on turhaa, hukkaan heitettyä energiaa. Kannattaa keskittyä siihen miten saa tilanteen hyödyn itselleen. Jos jono etenee hitaasti, tekee vaikka pieniä rentoutumisharjoituksia joita kukaan muu ei huomaa. Sitä kömpelöä pappaa kohtaan voi tuntea lämpöä, sekin on joskus ollut nuori ja kiireinen jonka tiellä toiset ovat olleet vaan tukkeena - nyt on hänen vuoronsa olla se verkkainen, ennenkuin tajuatkaan se olet sinä itse. Jokaisella on hetkensä, ja ellei sitä tajua on menettää paljon.

Vierailija
517/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi laitetaan kuvia omista varpaista. Minua ne kuvat kyllä lähinnä ällöttää, vaikka muuten olisi tarkoitus kuinka viestiä rennost fiiliksestä. Yök.

Toinen on lähikuvat naamasta. Miksi pitää ottaa itsestään selfieitä niin läheltä, ettei kuvasta erotu muuta kuin kasvot. Ei minun tarvitse nähdä jokaista ihohuokosta. Ja oahimmassa tapauksessa nämä pallopääkuvat toistuu ja vaihtuu joka viikko.

Vierailija
518/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vien illanviettoon mennessäni mukana esim. suklaarasian tai kuohuviiniä, niin pidän vähän omituisena että tuliainen jemmataan piiloon eikä avata nautittavaksi illan aikana. Joskus en ole saanut mitään tarjottavaa illan aikana kylässä vaikka itse vein yhteiseen käyttöön syötävää ja juotavaa.

Vierailija
519/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten selfienotto julkisilla paikoilla on surkuhupaisaa. Eivät ne varmaan itse tajua miten pellen näköisiä ovat, kun asettelevat minuuttikaupalla suutaan just oikeanlaiseen hymymuikistukseen ja kameraa just oikeaan kulmaan, että muikistus näkyy oikealla lailla. Hyväksyn sen että olen vanha kalkkis enkä tajua kaikkia hömpötyksiä mutta jos nuo näkisivät videon itsestään ottamassa selfietä, niin ihan varmasti loppuisi homma siihen. Ei kai kukaan halua näyttää täysin naurettavalta edes silloin, kun pitää saada instaan se kuva johon kaikki kaverit voi kirjoittaa "oi miten upea kuva! kyllä oot kaunis! ihana Jaakko-Jemina <3 <3"

Vierailija
520/1212 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden stressiluennoitsijan kertomasta tajusin, mistä tulee yhä suurempi määrä näitä ihmisiä, jotka ei oikein kestä toisten "hitautta". Kyseessä on jo pahaksi mennyt krooninen stressi, jossa ihminen ei enää juurikaan palaudu edes unessa. Yleensä nämä ihmiset ei itse kunnolla sitä tajua. Mutta yhtenä näkyvänä oireena on juuri tuo, ettei siedä enää muiltakaan normaalitahtista elämää. Muidenkin pitäisi olla jatkuvasti tehokkuusambitiotilassa, ikäänkuin se olisi joku laki tai ainoa oikea olemisen ja elämisen tapa. Sitähän se ei todellakaan ole! Ihanne ei ole se, että elämä on kuin kone, josta otetaan kaikki teho irti.

Itse käytän tätä mittarina itsellen. Jos mummon rahojen laskeminen kassalla alkaa ärsyttää, tiedän että nyt pitää alkaa hellittää, koska stressini on liian kova. Elämän normaalien asioiden ei kuulu nostaa verenpainetta ja herättää jatkuvaa nyrpeyttä ja ärsyyntymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän