Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?
Aloitan.
Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?
Kommentit (1212)
844 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti käveleminen tuntuu olevan hankalaa niin monelle. Joka päivä joku kävelee päin, ulkoiluttaa sitä koiraa keskellä tietä tai on vaan muuten pyörien tukkeena. Mun mielestä se nyt vaan on helvetisti helpompaa kävellä oikealla puolella tietä, siten että pyörät voi mahdollisesti ohittaa siitä tien keskeltä. Asun vielä pienessä kunnassa ja joka päivä tulee joku idiootti pyörän kanssa päälle tai kävelee päin.
Käyttökoirat opetetaan ensisijaisesti kulkemaan vasemmalla puolella joten on fiksumpaa kävellä vasenta reunaa jolloin itse jää koiran ja vastaantulijan väliin.
Eipä ole kukaan vielä valittanut "väärällä" puolella kulkemisesta, tosin tuollainen 67 senttiä korkea koirakin voi vähän hillitä mielipiteenilmaisuhalukkuutta.
Varsinkin sen käyttökoiran kanssa kannattaa kyllä opetella se kummallakin puolella kulkeminen, se koira katos menee esim. lihaksistoltaan helposti jumiin jos nuohoaa jatkuvasti vaan jommalla kummalla puolella... Eli kun treenataan koira vasemmalla puolella, lenkit olisi kyllä fiksumpaa tehdä koira sun oikealla puolellasi niin saadaan vähän tasaisempi kuormitus keholle. Joku näkövammaisen opaskoira tietysti menee siinä vasemmalla puolella aina töissä ollessaan, mutta jotenkin olettaisin ettei siellä nyt kukaan opaskoiran kanssa liikkuva kirjoittele?
Itseäni ärsyttää nämä koira"harrastajat", jotka pätevät sillä koirallaan (eipä uskalleta mulle tulla sanomaan kun koiran kanssa liikun, hehheh) ja "tiedoillaan" mutta ovat niiden mielipiteidensä kanssa jostain kivikaudelta ja yleensä siis nykytiedon valossa väärässä...
Tönitään ja rynnitään päälle, eikä osata pyytää anteeksi. Korkeintaan yksi kymmenestä sanoo oho. Jos itse satun törmäämään ja pyydän nätisti anteeksi, katsotaan vihaisesti tai hämmästyneenä sanomatta sanaakaan. Puusta pudonneita, ollaan, ei mitään luonnollisia, hyviä tapoja täällä.
Jos kaksi kassaa, niin ei osata tehdä yhtä jonoa. Jos yrittää pitää yhtä jonoa, niin eiköhän siihen tule joku urpo kiilaamaan jonon ohi.
Toinen ärsyttävä asia on liikennevälineessä, kun ollaan menossa päätepysäkille, niin jäädään siihen oven suulle tukkeeksi.
Mua hämmästyttää yksi asia vuodesta toiseen. Tavallaan pikkuasia, mutta voi aiheuttaa ongelmia.
Nimittäin se, että ihmisillä ei ole uimahallissa uimasandaaleja tai -tossuja. Ja etenkin se, ettei niitä pueta lapsille.
Ensinnäkin paljain jaloin kävellessä voi saada jalkasilsan tai levittää sitä. Toiseksi, uimahallissa voi liukastua
Olen nähnyt monta kertaa kun pieni lapsi on liukastunut ja kaatunut, onneksi ei vielä kertaakaan kamalan pahasti.
Muovitossut tms. eivät paljoa maksa, niitä saa melkein mistä vaan. En vaan tajua mikä tässä on ongelmana.
Ei näitä jaksa läpi lukea... eikä kahlata.
Hyvin suuri osa ihmisistä käyttäytyy päin v-a.
Käytösmalli on opittu kotoa, joten kannattaisi vaikka katsella peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä ärsyttää se, kun kävellään päin. Itse olen aina väistämässä ja yritän mennä hyvästä kohdasta, mutta sitten kun en enää itse pysty väistämään ja kerrankin odotan, että toinen vähän viitsisi väistää niin melkein aina joku käsi tai olkapää osuu tai laukut antavat kivan iskun. Tai sitten ihmiset kävelevät kolmen rintamassa ja itse menet vain yksin ja silti nämä vievät rauhassa kaiken tilan. Törkein tapaus on varmaan se, kun kolme jo keski-ikäistä siististi pukeutunutta aikuista ( nainen ja miehet) kävelivät päin lastenvaunuja, kun ei tämä äiti voinut enää enempää väistää ja näiden edellä mainittujen vaan täytyi päästä rinnakkain. Ja kyseessä suora kohta joten he kyllä huomasivat ja eivät edes pahoitelleet.
Ja minuakin ärsyttää se kiire. Jos kadulla pysähdyt edes katsomaan reittiä niin eikö joku takaa tulija taas törmää, kun on niin kauhea kiire. On minuakin silti väistetty ja en halua tuomita kaikkia. Itse olen ihan tavallisen kokoinen ja aika pitkä nuori nainen. Ehkä olen jotenkin liian kiltin oloinen ja niinpä ne röyhkeämmät vaan kävelevät päin. Tosin en asu kaupungissa, vaikka siellä usein käynkin ja niinpä ehkä kiinnitän liikaa huomiota tähän. Yritän kuitenkin itsekin kävellä melko reippaasti välttää tientukkona oloa.
Tähän törmää erityisesti Helsingissä koko ajan. Ihmeellistä, ettei tuolla miljoonakaupungeissa matkustellessa ikinä törmää fyysisesti keneenkään. Kaikki osaavat väistää ja jokainen väistää jokaista. Kun tulee takaisin Suomeen, on jo heti lentokentällä joku tuuva kokonaan tai puolivartalokontaktilla kampittamassa sinua nurin.
Nämä ärsyttää itseänikin! Nykyään jos tulee vastaan sellainen 4-5 hengen vieretysten kävelevä porukka, niin jos saan niistä sellaisen kuvan, että nää tyypit ei tuu tekemään pienintäkään väistöä kun kohdataan, niin yleensä pysähdyn paikalleni pari metriä ennen kohtaamista (kun kävelen normaalisti omalla linjallani jalkakäytävän oikeaa reunaa ja tyypit koko jalkakäytävän leveydeltä), esim. kaivamaan puhelinta taskusta tms. Siinäpä sitten väistelevät. On monta kokemusta siitä, että melkein törmää tuollaiseen lössiin ja sitten viime hetkellä pitää itse hypätä kävelylinjaltaan ettei kävele toisen syliin.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun kaupassa edellä asioiva (usein sillä on vielä isot ostokset) pakkailee kaikessa rauhassa kun myyjä sanoo hinnan, ja tulee siinä sitten kiireettömästi ja alkaa kaivaa rahapussiaan laukun pohjalta. Sitten siinä säädetään bonusten ja maksukorttien tunnuslukujen kanssa. Kun saa sitten maksettua, jatkaa niiden ostostensa hiiiiiiidasta pakkaamista. Ja on koko ajan tiellä, kun menee omiaan siinä pakkaamaan. Eikä saa pakattua, vaikka seuraavan (eli minun jälkeen tulevan) ostokset jo odottavat.
Tämä on kyllä kaupan eikä asiakkaan ongelma. Ei siinä ole tarkoitus hosua niin, että saa sydärin. Kassoja lisää, niin jokainen ennättää normaali vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun kaupassa edellä asioiva (usein sillä on vielä isot ostokset) pakkailee kaikessa rauhassa kun myyjä sanoo hinnan, ja tulee siinä sitten kiireettömästi ja alkaa kaivaa rahapussiaan laukun pohjalta. Sitten siinä säädetään bonusten ja maksukorttien tunnuslukujen kanssa. Kun saa sitten maksettua, jatkaa niiden ostostensa hiiiiiiidasta pakkaamista. Ja on koko ajan tiellä, kun menee omiaan siinä pakkaamaan. Eikä saa pakattua, vaikka seuraavan (eli minun jälkeen tulevan) ostokset jo odottavat.
Tämä on kyllä kaupan eikä asiakkaan ongelma. Ei siinä ole tarkoitus hosua niin, että saa sydärin. Kassoja lisää, niin jokainen ennättää normaali vauhdilla.
Juuri näin! Jokaiselle asiakkaalle oma kassa, jonka kanssa voi jutella mukavia ja vaihtaa päivän kuulumiset. Saisi työttömätkin täytettyä aktiivimallin vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.
Itse jätän kassajonossa edellä olevaan väliä ihan sen vuoksi, että saa hoitaa korttimaksunsa rauhassa. Niinhän pankkiautomaatillakin tehdään. Yleensä perässä tulevalla on kuitenkin todellisuudessa ihan hyvää aikaa lastata omat ostoksensa
hihnalle, sillä välin kun kassa skannaa minun ostokseni ja rahastaa. Niitä ihmisiä en ymmärrä, jotka änkevät perässä niin pitkälle, että joutuvat peruuttamaan, kun palaan ostoskassia pakkaamasta sen muutaman askelen taaksepäin kassan kohdalle, että voin maksaa.
Miksi helvetissä sitä koiraa ei voi pitää hihnassa?
Oli pakko lukea ketju läpi. Tätä en löytänyt. Kun jäädään juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia kauppojen oviaukkoon tai esim. museoissa näyttelyesineiden eteen. Viimeksi eilen kaksi tanttaa kälätti niin, että Ateneum raikasi ja väistää ei voinut. Muutaman kerran olen tönäissyt ihmisiä kumoon ovella, kun ovat jääneet seisoskelemaan eteen. Samaa olen tehnyt myös julkisissa ja työntänyt sisään änkeäjiä takaisin ulos, kun olen yrittänyt päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet täysin ja yksiselitteisesti väistämisvelvollinen jos bussista tulee ihmisiä. Satasta ohi kaahaaminen ei ole asiallista käytöstä! Hidasta!
Juttuni taisi olla liian pitkä kun et jaksanut lukea kuin muutaman viimeisen lauseen, ja luetun ymmärtämisessäkin näyttää olevan vähän vaikeuksia :D No, ei se mitään. Meitä on moneen junaan ja joidenkin junat jää asemalle heti kättelyssä.
Luin kyllä koko romaanin. Olet pyöräilijänä täysin väärällä asenteella liikkeellä. Älä huoli, et ole yksin.
Se jaksaa aina vaan ihmetyttää, että tosi moni ei osaa väistää, vaan tulee päin tai usein vetää mukanansa sun laukun olalta ohi mennessään yms. _vaikka tilaa ois ollu metrikaupalla_ ohittaa kunnolla! Aivan käsittämätöntä taliaivoilua. Pienessä tilassa tuon nyt ymmärtää, mut avarassa ei.
Ja sitten tämä, että kävellään hitaasti keskellä tien tukkona, rullaportaissa, oviaukoissa jne.
Jätetään tavarat miten sattuu, ei laiteta niitä omille paikoilleen, vaan joku toinen joutuu ne siitä siirtämään tieltään.
Ylipäänsä toisten huomioonottaminen tuntuu olevan käsittämättömän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
844 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti käveleminen tuntuu olevan hankalaa niin monelle. Joka päivä joku kävelee päin, ulkoiluttaa sitä koiraa keskellä tietä tai on vaan muuten pyörien tukkeena. Mun mielestä se nyt vaan on helvetisti helpompaa kävellä oikealla puolella tietä, siten että pyörät voi mahdollisesti ohittaa siitä tien keskeltä. Asun vielä pienessä kunnassa ja joka päivä tulee joku idiootti pyörän kanssa päälle tai kävelee päin.
Käyttökoirat opetetaan ensisijaisesti kulkemaan vasemmalla puolella joten on fiksumpaa kävellä vasenta reunaa jolloin itse jää koiran ja vastaantulijan väliin.
Eipä ole kukaan vielä valittanut "väärällä" puolella kulkemisesta, tosin tuollainen 67 senttiä korkea koirakin voi vähän hillitä mielipiteenilmaisuhalukkuutta.
Varsinkin sen käyttökoiran kanssa kannattaa kyllä opetella se kummallakin puolella kulkeminen, se koira katos menee esim. lihaksistoltaan helposti jumiin jos nuohoaa jatkuvasti vaan jommalla kummalla puolella... Eli kun treenataan koira vasemmalla puolella, lenkit olisi kyllä fiksumpaa tehdä koira sun oikealla puolellasi niin saadaan vähän tasaisempi kuormitus keholle. Joku näkövammaisen opaskoira tietysti menee siinä vasemmalla puolella aina töissä ollessaan, mutta jotenkin olettaisin ettei siellä nyt kukaan opaskoiran kanssa liikkuva kirjoittele?
Itseäni ärsyttää nämä koira"harrastajat", jotka pätevät sillä koirallaan (eipä uskalleta mulle tulla sanomaan kun koiran kanssa liikun, hehheh) ja "tiedoillaan" mutta ovat niiden mielipiteidensä kanssa jostain kivikaudelta ja yleensä siis nykytiedon valossa väärässä...
Onneks on sen verran iso ja pelottava koira, ettei tartte kuunnella muiden ruikutusta, kun jätän sen pazkat maahan.
Olen töissä kirjastossa. Joskus kun ihmiset odottavat vuoroaan, sitten vasta kun tulee oma vuoro aletaan miettiä että mistäköhän se kirjastokortti on. Sitten taas kestää kun kukin kaivaa korttinsa laulun pohjasta mistä lie, eikä tietty heti köydy mistään.
Olisi kiva jos kaikilla olisi jo kortit ongittu esille siinä vaiheessa kun on oma vuoro. Tulee aina yllätyksenä että, ai niin missähän se kortti on.
Trendikästä mielensäpahoittamiskulttuuria en ymmällä alkuunkaan. Jos joku ajattelee väärin tai ras_sistisesti, niin alkaa mahdoton vaino kyseistä ihmistä kohtaan.
Roskaaminen ärsyttää todella. Maisema muuttuu kun tullaan Ruotsista tänne. Jenkeissäkin siistimpää. Verenperintöä idästä vai mistä johtuu, en tiedä.
Jo mainitut TIENTUKKIJAT STANA!!! Pistetään juorurinki pystyyn KESKELLE PUOLI METRIÄ LEVEÄÄ JALKAKÄYTÄVÄÄ!! Sitten kun siitä yrittää kävellä ohi, niin tilaa annetaan supistamalla hiukan pakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei millään voi kysyä myyjältä omatoimisesti, jos joku asia on epäselvää, vaan pähkäillään itsekseen viimeiseen saakka. Meillä esim. sellainen maksupääte, jossa debit/credit -valintaa ei tehdä nuolinäppäimillä tmv, vaan numeroäppäin 1 on credit ja 2 pankki ja lähes päivittäin joku vaan yhtään "lukematta" painaa sitä ykköstä tai 'OK'-näppäintä ja vasta, kun maksu on sitten menossa luotolle niin aletaan voivotella, että pitikin laittaa pankki, eikä luotto, saisko vielä vaihdettua. Tietty saa vaihdettua, mutta vähemmällä vaivalla pääsis, jos vaan heti kysyisit, miten se laite toimii, jos on epäselvää. Nykyään kyllä sanon itse kaikille, jotka vaikuttaa yhtään epävarmalta, että miten se maksupuoli siitä valitaan, mutta silti jollakin menee vikaan. Ja vaikka voisi toisin luulla, niin yleensä vanhukset ymmärtävät kysymättäkin, miten toimia.
Kassat: lopettakaa kysymästä, haluatko kuittia. Se kuuluu antaa automaattisesti ja asiakas sanoo, jos ei halua!! Eihän tätä ennen vanhaan kysytty edes.
Niin ja sitten kun se automaattisesti annetaan ja otetaan seuraava asiakas, niin se kuittia haluamaton jättää sen kuitin rypistettynä kassalle, lattialle, täynnäolevaan roskikseen jne. Se kysytään vain siksi, että kassa voi laittaa sen puolestasi roskiin.
Tuo kuitin pakkotyrkytyslaki on typerintä mitä on aikoihin säädetty.
Asioinkin nykyään pääsääntöisesti S-ketjun kaupoissa, koska siellä saa S-kortin käyttöehdoissa paperittoman kuittipalvelun, jolloin kassakone ei edes tulosta kuittia, vaan se tulee automaattisesti paperittomana.
Mitenkähän siitä paperittomasta kuitista nopeasti tarkistaa, että kassa on laskuttanut oikein?
Esimerkkejä: Kuitissa kaksi desinfiointiainetta, vaikka ostettu vain yksi.
Kuitissa 42 cola-pulloa, vaikka ostettu vain 4.
Kuitista puuttui kokonaan kengät. Piti maksaa erikseen.
Kaikista eniten ärsyttää naisten tapa jonottaa vessoihin joita on useampi rivissä. Tämä korostuu erityisesti Suviseuroissa. Siellä on 25 koppia vierekkäin ja sadan metrin vessajonot ja naiset jonottaa ehkä kahdeksaa ensimmäistä. Ne loput siellä on tyhjillään melkein kaikki. En vaan tajua miksei ne naiset mee sinne takavessoihin. Tyhmyyttään. Ottaa vittu niin hermoon se jonottaminen, että kävelen aina jonon ohi sinne takavessoihin vaikka etuilemista huonona tapana pidänkin.