Emännänkyhmy niskassa, mistä johtuu ja saako sen jotenkin pois?
Olen keski-ikäinen lihava nainen ja mulla on kaula- ja rintarangan taitteessa iso kyttyrä. Niskat ovat olleet kroonisesti jumissa lähes koko elämäni ja tuo patti alkoi muodostua kolmekymppisenä. Onkohan se rasvaa vai luisten rakenteiden ryhtivirhe. Voi siitä päästä eroon jotenkin?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tänään justiinsa katselin naiskuorossa laulaessani noita emännänkyhmyjä. Lihavilla naisilla on sellainen ja kyllä se ihan rasvalta näyttää. Tuskin mikään fysioterapia siihen puree, se on kuule laihdutus edessä!
Mutta kaikilla lihavilla ei ole. Toisaalta laihoillakin näkee joskus näitä kyhmyjä, mutta yleensä ovat pienempi. Mä luulen että kyse on lihavuuden ja ryhtivirheen yhdistelmästä omalla kohdallani. Liikkumattomuus ja krooninen jännitysniska varmaan vielä huonontaneet tilannetta. Pelottaa vaan että, jos luisissa rakenteissa on muutoksia niin niitä ei ole niin vaan jumpalla ja laihduksella mahdollista poistaa. Kyttyräni on todella reilun kokoinen. Lohduttavaa että jotkut ovat saaneet pattiaan pienentymään.
Vierailija kirjoitti:
Angela Merkelilläkin on kyhmy; kyhmylle on silmää, kun itsellänikin on sellainen. Auttaako renkaissa roikkuminen?
Mistä löytää tällaisia renkailta?
Ns leskenkyttyrä johtuu huonosta ryhdistä. Olen aina ollut kumarassa, rinnat on kiinni alustassa vain pieneltä alalta eli kasvoi roikkumaan.
Kumarassa voi tulla hartia ja olkapää kipuja. Eli voi vaan kohentaa ryhtiä.
Jokaisen keho muuttuu vanhemmiten, ja sen voi hyväksyä. Sensijaan esim hartiakipuja voi ehkäistä liikunnalla. Juuri hartiakipuihin voi itse vaikuttaa.
Joissain uimahalleissa on hierontasuihku joka lieventää kipua. Ns mikroverenkierto on hyvä pitää käynnissä, heiluta käsiä, jumppaa ja pyöritä hartioita, suorista ryhti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Angela Merkelilläkin on kyhmy; kyhmylle on silmää, kun itsellänikin on sellainen. Auttaako renkaissa roikkuminen?
Tai ihan tangossakin roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, mitä? Tarkoitin voimistelurenkaita. Tai miksei rekkitankokin?
En tiedä auttaako, ryhti ainakin paranee.
Minun lääkäri kutsui sitä kirjanpitäjänkyhmyksi ja johtuu lihasjännitteestä, niin kuin itsekin kerroit hartiasi olevan jumissa.
Teen istumatyötä ja pää on usein alaspäin.
Minulta se on lähes kadonnut. Käyn kerran kuukaudessa hierojalla/fysioterapiassa, sekä jumppaan ja venyttelen päivittäin. Samoin sauvakävely ja hiihto tekee hyvää.
Myös Aleksander-tekniikka helpottaa.
Ja ennen kuin joku väittää sen johtuvan ylipainosta tai haukkumaan läskiksi, niin kuin aina täällä, olette väärässä, sillä se voi tulla kelle tahansa ja itse ole hoikka ja paino pysynyt tasaisena.
Joillakin tuo kyhmy koostuu kai enimmäkseen rasvasta, usein ylipainoisilla. Toisilla on kyse kuitenkin pelkästään ryhtivirheestä, eli ranka on huonossa asennossa. Itse olen hieman alipainoinen ja kyhmy vaivannut jo pitkään, olen alle kolmekymppinen. Olen niskaani ja selkääni paljon tutkinut ja todennut, että kyhmyn kohdalla yksi nikama menee hieman sivuun. Hartiat ovat olleet kestojumissa pitkään. Alaselässäni on lievähkö skolioosi ja nikamat painuneet hieman kasaan. Erään hierojan mukaan tuon takia niska sitten kompensoi menemällä myös vinoon. Vaikeaa on tätä itse korjata, itse koitan aina suoristaa ryhtiä ja venyttää niskaa yms. Harrastan liikuntaa. Ei vaan mikään ole näihin auttanut. Haluaisin myös kovasti kyhmyn pois, sillä se häiritsee minua esteettisesti, en sen vuoksi tykkää pitää hiuksia kiinni koskaan.
Tästä aiheesta oli ihan hiljattain ketju täällä, kopioin sieltä oman vastaukseni tähänkin ketjuun.
Itse sain kyhmyn pienenemään siten, että aina iltaisin nojatuolissa telkkua katsellessa laitoin sukan sisällä olevan tennispallon siihen niskakyhmyn kohdalle ja hieroin niskaa/yläselkää sitä vasten. Vinkin kuulin sellaiselta joka oli oman kyhmynsä saanut pienentymään samalla konstilla. Mietin, että ehkä kipukoukkukin ajaa saman asian. Itse tosin tykkään pallo+sukkayhdistelmästä, kun sitä ei tarvitse pidellä mitenkään, kunhan asettaa sen sopivaan kohtaan selän ja tuolin selkänojan väliin. Nähtävästi itselläni se kyhmy on enimmäkseen nestekertymää jonka poistumiseen tuo pallohieronta auttaa. Viimeisetkin rippeet siitä katosi laihdutettuani itseni normaalipainoon. Tosin sivusta katsottuna ryhtini on juuri sellainen etukumara, että varmaan tulee äkkiä takaisin jos lihon.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3174258/mista-johtuu-joillakin-lihavill…
Mulla lähti, kun laihduin normaalipainoon. Huono ryhti on kyllä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen lihava nainen ja mulla on kaula- ja rintarangan taitteessa iso kyttyrä. Niskat ovat olleet kroonisesti jumissa lähes koko elämäni ja tuo patti alkoi muodostua kolmekymppisenä. Onkohan se rasvaa vai luisten rakenteiden ryhtivirhe. Voi siitä päästä eroon jotenkin?
Mä olen 40, ja mulla se lähti kun aloin käydä salilla 2-3krt viikossa, teen pääasiassa yläkropan treeniä, kun alakroppa on jo ihan hyvässä lihaksistossa.
Joillain kyhmy on synnynnäinen selkärangan asentovirhe.
Joillain huonon ryhdin ja lihashuollon puuttesta syntynyt. Silloin auttaa fysioterapia.
Joillain se on läskiä, silloin auttaa laihdutus.
Joillain taas on kortisoniaineenvaihdunnassa häiriötä, jolloin rasva kertyy erityisesti niskan seutuun. Silloin auttaa endokrinologin vastaanotolle hakeutuminen ja lisämunuaisten toiminnan selvittely.
Joillain puolestaan on ollut vahva kortisonilääkitys pitkään. Se voi myös aiheuttaa rasvan kertymistä niskaan. Siihen ei oikein auta muu kuin yrittää pitää se perussairaus, johon kortisonihoito on määrätty mahdollisimman hyvässä kontrollissa muilla keinoin, jotta kortisoniannoksia voisi ehkä pienentää. Kortisonikuurien aikana kannattaa pitää erityisen hyvää huolta lihaskunnosta ja painonhallinnasta; tämä minimoi sivuvaikutuksia.
Lihaskunnon ylläpito ja liikkuvuusharjoittelu (=fysioterapia ja säännöllinen liikunta) on kyllä suositeltavaa ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 40, ja mulla se lähti kun aloin käydä salilla 2-3krt viikossa, teen pääasiassa yläkropan treeniä, kun alakroppa on jo ihan hyvässä lihaksistossa.
Lisään vielä, että olen merkittävästi ylipainoinen, enkä ole erityisemmin laihtunut, mutta kyhmy on lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tosi voimakas kumara niskassa ja kunnon emännänkyhmy mutta säännöllisellä pilateksella se on poissa. Lihavalla tietty näkyy enemmän
Auttoiko jokin tietty liike vai yleisesti kehon hallintaan parantavat liikkeet tms?
En osaa sanoa olisiko ollut jokin yksittäinen liike, luulen että kaikki selkärankaa ja niskaa vahvistavat ja venyttävät liikkeet korjasi ryhtiä ja vaikutti siihen kyhmyyn. Paino ei ole muuttunut (normaalipainoinen) joten silläkään ei ole ollut vaikutusta.
Mulla synnynnäinen, mutta kasvanut kokoa lapsesta huonosta asennosta (puhelimen ja koneen tuijotuksesta) johtuen
Johtuu kortisolista, jos on pehmytkudosta / turvotusta., eikä väärään asentoon ikuisesti asettuneet nikamat.
Katso Youtubesta Workout Witch.