Tytär aikoo mennä korottamaan E:tä ylioppilaskirjoituksiin
Koitin toppuutella, että erinomainen arvosanahan se E:kin on, mutta ei, uppiniskainen on, niin korottamaan piti päästä. Vähän jotenkin raastavaa katsella tuota täydellisyydentavoittelua vierestä, vaikka tyttö ei vaikuta mitenkään väsyneeltä tai tee ylettömästi töitäkään. Kyllä sen toisiksi parhaankin pitäisi minusta silti joskus riittää, mutta ei näköjään. Onko muilla vastaavia itseään kohtaan vaativia lapsia?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani opiskelee dippainssiksi. Hän huvittelee hankkimalla tenteistä vitosia ja seuraamalla millainen on tenttien keskiarvo. Mitään merkitystä kyseisellä keskiarvolla ei ole, mutta poika jostain syystä nauttii viitosistaan. Liekö hänellä liian vähän harrastuksia? No aikuiselle ihmiselle ei voi mennä oikein sanomaankaan, että hänen touhunsa on pöljää.
Miten niin keskiarvolla ei ole merkitystä?
En usko, että työnantajat hakevat töihin työntekijää, jolla on kaikista kursseista vitoset. Uskon, että muut asiat painavat hakuprosessissa enemmän.
Jos ja kun on varaa valita, kyllä yrittäjät katsovat myös arvosanoja. Ylimalkaan sellainen ”olen vittumainen ylimielinen laiska nero” -asenne tipauttaa ainakin minulla paperit heti roskiin.
Poikkeuksia on varmaan aina, mutta paperikarsinnassa arvosanat on erinomainen indikaattori. Hyvä hakemus ja hyvät arvosanat, niin oman kokemukseni mukaan paikalle saapuu fiksu ja potentiaalinen nuori tyyppi. Keskinkertaiset arvosanat jos on ollut, niin eipä ole case-haastattelusta yksikään selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani opiskelee dippainssiksi. Hän huvittelee hankkimalla tenteistä vitosia ja seuraamalla millainen on tenttien keskiarvo. Mitään merkitystä kyseisellä keskiarvolla ei ole, mutta poika jostain syystä nauttii viitosistaan. Liekö hänellä liian vähän harrastuksia? No aikuiselle ihmiselle ei voi mennä oikein sanomaankaan, että hänen touhunsa on pöljää.
Teknisellä ja kaupallisella alalla merkitystä on suhteilla ja kokemuksella ja persoonalla, ei sillä onko kursseista saanut kolmosia, nelosia vai vitosia. Siis jos mielii yksityiselle sektorille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistamassani yrityksessä ei rekrytoida alle neljän keskiarvolla. Silloin ei ole älyä, kunnianhimoa, tunnollisuutta tai kiinnostusta aihetta kohtaan. Silloin ei myöskään sovellu erittäin vaativaan asiantuntijatyöhön, jota teemme.
Mutta sivuutetaan kuitenkin hakijan mahdollinen esim. 10 vuoden työkokemus, mahdolliset huippuansiot edellisissä töissä, mahdolliset sertifikaatit jne. Jos siis noita löytyy, mutta ei arvosanoja. Niinkö?
Kun siellä vastassa saattaa olla työnhakija jolla on nuo kaikki sekä huippuarvosanat. Ja nöyrä asenne.
Erittäin harvaa kiinnostaa arvosanat enää siinä vaiheessa, kun ne alkavat olla jo vuosikausia vanhoja. Varsinkaan, jos ansioissa on lisäksi jo muita, paljon uudempia näyttöjä.
Niinhän sitä itselleen moni tolkuttaa. Mutta mitään järkeähän ei ole opiskella huonoin arvosanoin.
Joo. Varmaanhan jotkut 20 vuotta vanhat arvosanat painaakin verrattuna vaikka ihan viime vuosina saatuun osamiseen. Varsinkin, kun ne arvosanat on voitu saada aikaan, jolta osaaminen on sitten nykyaikaan jo vanhentunutta ja viime vuosilta hankittu osaaminen on validia nykypäivän osaamista.
Mutta jos jotkut työnantajat eivät halua aikaansa seurata ja olla ajan tasalla, niin siitäpä sitten vain.
Vierailija kirjoitti:
No jos tietää, että meni alle oman tason, niin kannattaa ehdottomasti korottaa. Itse sain M:n, joka jäi 3 pisteen päähän L:stä. Tiesin, etten suoriutunut jännityksen vuoksi kuullunymmärtämisestä normaalilla tavalla. Kävin korottamassa, niin eipä jäänyt harmittamaan. Se oli L ihan heittämällä.
Saiko E:n vain parilla tietyllä pistemäärällä vai hyppäsitkö sen yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että työnantajat hakevat töihin työntekijää, jolla on kaikista kursseista vitoset. Uskon, että muut asiat painavat hakuprosessissa enemmän.
Jos ja kun on varaa valita, kyllä yrittäjät katsovat myös arvosanoja. Ylimalkaan sellainen ”olen vittumainen ylimielinen laiska nero” -asenne tipauttaa ainakin minulla paperit heti roskiin.
Nuo on ne kaksi tyyppiä, ei muita? Itse katsoisin kyllä arvosanoja jos kyseessä on opiskelija tai vastavalmistunut mutta ne eivät lopulta määräisi sitä keneen valinta kohdistuisi. Arvosanat ei vielä kerro sitä millainen on ihmisen asenne työhön, uuden oppimiseen ja elämään. Täydellisyyden tavoittelija ei usein ole paras työntekijä, ja voi olla burnout-riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisellä ja kaupallisella alalla merkitystä on suhteilla ja kokemuksella ja persoonalla, ei sillä onko kursseista saanut kolmosia, nelosia vai vitosia. Siis jos mielii yksityiselle sektorille töihin.
Jos mielii huippupaikkoihin, niin pitää olla myös ne vitoset. Ei mihinkään investointipankkeihin tai sellaisiin oteta muita (pl. silmäätekevien lapset).
Ex- Arvosanojen korottelija lähisuvusta on nykyään masennusdiagnosoitu sairauseläkeläinen. Ei riittäny kakspuolet ja kolmemiikat oikiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on ne kaksi tyyppiä, ei muita? Itse katsoisin kyllä arvosanoja jos kyseessä on opiskelija tai vastavalmistunut mutta ne eivät lopulta määräisi sitä keneen valinta kohdistuisi. Arvosanat ei vielä kerro sitä millainen on ihmisen asenne työhön, uuden oppimiseen ja elämään. Täydellisyyden tavoittelija ei usein ole paras työntekijä, ja voi olla burnout-riskiryhmässä.
Riippuu aivan tehtävästä. Perushommiin kannattaa ottaa perustyyppi (ei sinne huippuja saakaan), mutta oletko rekrytoinut erittäin vaativaan asiantuntijatyöhön ketään? Meidän firma tekee duunia, josta laskutetaan kolmosen tonnia päivä per naama asiakkaalta. Kyllä silloin junnujenkin täytyy olla huippuluokkaa kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on ystävällinen ja ahkera ja kurssiarvosanat ovat huippuja kaikki. Hänellä on työkokemusta erilaisista kesätöistä vaikka kuinka, jokaisena kesänä on tehnyt työtä, parhaimmillaan kahta. Kuitenkin kun on hakenut oman alan kesätöitä opiskeluaikana, eipä ole irronnut.
Vasta nyt kun opiskelukaveri vihjasi, että siinä firmassa missä hän on, tarvitaan lisää porukkaa, pääsi poikani oman alan kesätöihin. Oudointa on se, että poika oli aiemmin jo hakeut sinne töihin, mutta eivät olleet ottaneet. Taitavat mennä suhteilla kaikki nykyisin jakoon.
Jos esim oikikseen haluaa suoraan, ei voi olla yhtä E:tä enempää. Loput oltava L.
Tarkoitin vastavalmistuneita tai vastikään uransa aloittaneita. Jäi täsmentämättä.