Ystävät hylkäsivät Kian, 25, julmasti: ”Ihmistä ei voi kohdella kuin roskaa”
Kolme vuotta sitten Kia Löfberg, 25, aloitti opinnot ammattikorkeakoulussa. Jo opintojen alkuvaiheessa muotoutui tiivis kaveriporukka. Uudet ystävät tuntuivat ymmärtävän Kiaa.
- Aluksi porukka toki hieman haki muotoaan, mutta hyvin nopeasti meistä muodostui selkeä neljän hengen ystäväporukka. Oli helppo tukeutua uusiin ihmisiin ja minulla olikin tuolloin hieman vaikea jakso elämässä. Olimme todella läheisiä ja jaoimme niin ilot kuin surut, kertoo Kia.
Toisena opiskeluvuonna porukan dynamiikassa saattoi jo huomata muutoksen. Kia saattoi välillä huomata, miten muut pyörittelevät hänelle silmiään. Myös pientä kuittailua ilmeni, mutta koska porukan yhteinen huumori oli alusta asti ollut ilkikurisella tavalla pisteliään pilkallista, laittoi Kia muuttuneen käytöksen huumorin piikkiin.
- Koska porukassamme arvosteltiin usein muita, en kiinnittänyt asiaan huomiota. Ryhmäpaine myös aiheutti sen, että menin itsekin helposti juttuihin mukaan, Kia sanoo.
Jälkeenpäin Kia kuitenkin muistaa, että jokin käytöksessä tuntui omituiselta. Hänellä oli tapana täyttää hiljaisuutta juttelemalla niitä näitä. Välillä puhe saattoi muistuttaa jopa monologia.
- En vain osannut ottaa asiaa puheeksi. Muutamissa illanvietoissa avomieheni huomasi piikittelyn ikävän sävyn, mutta en halunnut uskoa häntä. En suostunut näkemään varoitusmerkkejä, sillä kyse oli minulle todella läheisistä ystävistä, Kia kuvaa välirikkoa edeltänyttä aikaa.
Yksi porukan naisista oli Kian paras ystävä. Suurin osa päivästä meni tämän ystävän kanssa, niin vapaa-ajalla kuin koulussa.
- Kaksi muuta porukkamme naista otti etäisyyttä vähitellen. Minusta tuli porukan silmätikku, enkä vieläkään tiedä, mistä se johtui. Olen luonteeltani itsevarma ja suorasanainen. Se ollaan saatettu kokea uhkaavana, Kia kertoo.
Kommentit (72)
Gotta love Karma.
Jännä miten ne ihmiset jotka on ollut itse kiusaajia, tekee suurimman numeron jos itse joutuvat sen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä ihmisessä välttämättä mitään erityistä vikaa ole. Tarinassa ei kyllä sinänsä ole mitään uutta tai ihmeellistä. Naiset...
Ja pojat on poikii vai miten se oli?
Huoh.
Eikö tämä Kira jo paljastanut, että siinä omassa käytöksessä taisi myös olla vikaa.
Ja tämä hyljätty oli yks pahimmista koulukiusaajista ylä-asteella. Karma..
Vierailija kirjoitti:
Kia pitää blogia, johon kirjoitti pitkän tekstin tapahtuneesta. Se keräsi hetkessä paljon kommentteja, erityisesti naisilta, joille on käynyt samoin. Blogitekstin kirjoittamisen jälkeen myös Kian hylänneet ystävät ovat pyytäneet anteeksi.
- Haluaisin ajatella sukupuolineutraalisti, mutta usein tuntuu, että nainen on naiselle susi. Minun kokemukseni mukaan naisten kesken tapahtuu paljon enemmän selän takana puhumista, selkään puukottamista ja muuta ikävää. Toivoisin, että naiset osaisivat myöntää, että tällaista tapahtuu. Vasta sen jälkeen asenteet toisia naisia kohtaa voivat muuttua, Kia päättää.
Ei pidä paikkaansa. Miesystäväporukat on ihan yhtä pahoja, jos sellaisia pääsee edes muodostumaan.
-sivusta seurannut
Vierailija kirjoitti:
Luin ton uutisen myös ja pöyristyin vähän... Siitä että joku roikkuu tuolla tavalla jossain pari vuotta tuntemissaan opiskelukavereissa! Että oikein yöunet meni puolen vuoden ajalta... Huhhuh. Move on! Ja jotenkin luulen että ongelma tuskin oli noissa kolmessa muussa, vaan se tosiaan löytyy sieltä peilistä...
Narsisti mikä narsisti.
Ihanaa :D Ensin ovat arvostelleet ja luultavasti kiusanneet muita ja sitten kun yksi joutuukin itse uhriksi niin kamala poru.... Sitä saa mitä tilaa, vai miten se meni... Luultavasti tää Kiakaan ei oppinut mitään. Sama meno jatkuu muiden kavereiden kanssa.
Ystävät ovat ihmisiä, joiden kanssa voi olla hiljaa, eikä tarvitse täyttää hiljaisuutta monologilla.
Hyvä ,että oppii ihmisten raadollisuuden ja näkee maailman / ihmiset uudessa valossa.
Olisi mukava kuulla kavereidenkin versio tapahtumista. Kia tuntuu uusimman(kin) blogipostauksen perusteella pitävän itseään täysin viattomana uhrina ja muut ovat kamalia selkäänpuukottajia, yhyy. Siitäkin huolimatta, että on itse puhunut muista pahaa selän takana ja ties mitä.
Tässä vielä linkki:
https://www.lily.fi/blogit/sparks-k/en-aio-olla-hiljaa-jatkossakaan/
Kia kahtoo vaan peiliin ja miettii miksi muut hylkäs.
Eräs oppilas oli ammattikorkeassa aikoinaan oli palavasti sitä mieltä että "v-tun h--ra ja biaaaaatchh " on ihan fine ystävien kesken. Inside-hjuumoria, niinku.
Sama nainen sai järkyttävät kilarit vanhemmalle naisopiskelijalle joka sanoi häntä tytöksi, tyyliin "minuahan ei kuule tytötellä! Se on kuule alentavaa!".
Naisopiskelija pyysi anteeksi välittömästi mutta ko opiskelija oli leppymätön ja murjotti hänelle sekä käyttäytyi tästä syystä mielenosoituksellisen tylysti lopun opiskeluajan (4 vuotta). Ja kirjoitan ihan täyttä totta koska olin paikalla.
Amk:ssa oli todella erittäin fiksuja opiskelijoita ja sitten niitä vähemmän fiksuja. Kuten yliopistossakin.