Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät hylkäsivät Kian, 25, julmasti: ”Ihmistä ei voi kohdella kuin roskaa”

Vierailija
05.06.2018 |

Kolme vuotta sitten Kia Löfberg, 25, aloitti opinnot ammattikorkeakoulussa. Jo opintojen alkuvaiheessa muotoutui tiivis kaveriporukka. Uudet ystävät tuntuivat ymmärtävän Kiaa.

- Aluksi porukka toki hieman haki muotoaan, mutta hyvin nopeasti meistä muodostui selkeä neljän hengen ystäväporukka. Oli helppo tukeutua uusiin ihmisiin ja minulla olikin tuolloin hieman vaikea jakso elämässä. Olimme todella läheisiä ja jaoimme niin ilot kuin surut, kertoo Kia.

Toisena opiskeluvuonna porukan dynamiikassa saattoi jo huomata muutoksen. Kia saattoi välillä huomata, miten muut pyörittelevät hänelle silmiään. Myös pientä kuittailua ilmeni, mutta koska porukan yhteinen huumori oli alusta asti ollut ilkikurisella tavalla pisteliään pilkallista, laittoi Kia muuttuneen käytöksen huumorin piikkiin.

- Koska porukassamme arvosteltiin usein muita, en kiinnittänyt asiaan huomiota. Ryhmäpaine myös aiheutti sen, että menin itsekin helposti juttuihin mukaan, Kia sanoo.

Jälkeenpäin Kia kuitenkin muistaa, että jokin käytöksessä tuntui omituiselta. Hänellä oli tapana täyttää hiljaisuutta juttelemalla niitä näitä. Välillä puhe saattoi muistuttaa jopa monologia.

- En vain osannut ottaa asiaa puheeksi. Muutamissa illanvietoissa avomieheni huomasi piikittelyn ikävän sävyn, mutta en halunnut uskoa häntä. En suostunut näkemään varoitusmerkkejä, sillä kyse oli minulle todella läheisistä ystävistä, Kia kuvaa välirikkoa edeltänyttä aikaa.

Yksi porukan naisista oli Kian paras ystävä. Suurin osa päivästä meni tämän ystävän kanssa, niin vapaa-ajalla kuin koulussa.

- Kaksi muuta porukkamme naista otti etäisyyttä vähitellen. Minusta tuli porukan silmätikku, enkä vieläkään tiedä, mistä se johtui. Olen luonteeltani itsevarma ja suorasanainen. Se ollaan saatettu kokea uhkaavana, Kia kertoo.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikuistuu ja itsenäistyy, niin huomaa ettei tarvitse ilkeillä muille.

Ja kaveritkin kannattaa valita sen mukaan, minkälaisia ovat muille ihmisille.

Ilkeily loppui kun itse joutui uhriksi. Kannattaa valita ystävät sen mukaan miten kohtelevat toisia ja älytä erota tuollaisista "kavereista" itse.

Vierailija
22/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietynlaiset ihmiset vetää puolensa tietynlaisia ihmisiä. Muilla oli tilanne tajua milloin voi arvostella, piikitellä, jne...mutta Kia ei osannut lopettaa ja pilkka osui omaan nilkkaan?

Kialla tuli aika nostaa se katse omasta navasta peiliin?

Oikeastaan tässä tehdään hallaa niille aidosti kiusatuille. Tuo Kia ei vaikuta kiusatulta, vaan on itse kiusaaja ja loukkaaja.

Ja tekee itse aiheuttamastaan tilanteesta kansallisen lööpin. Oikeastaan sekin sopii Kian kuvioon, niin on itsekeskeinen ja omaan napaan tuijottava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas Kia, et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita? 

Vierailija
24/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kia on ilmeisesti haukkunut muita opiskelijoita, mutta kuitenkin nämä muut opiskelijat ottivat hänet mukaan porukkaan? Eikö Kia tunne edes pientä pistoa sydämessään tästä? Olisi ansainnut jäädä yksin.

Vierailija
25/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos porukka ei tykkää "suorasanaisesta", niin joutuu helposti ulkopuolelle. Se on normaalia. Voisi itsekin hieman katsoa peiliin ennenkuin alkaa muita haukkumaan pitkin medioita.

Jutun toimittaja voisi myös olla hieman tarkempi valinnoissaan ja ottaa asioista hieman selvää.

Vierailija
26/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kia tahtoo takaisin porukkaan jossa kohdellaan toisia kuin roskaa, mutta sano ettei ihmsitä saa kohdella kuin roskaa? Miksi ihan avoimesti myöntä että tuo kaveriporukka oli pilkallisiam muille? tuo tossa on jotenkin tosi häiritsevää. 

Vierailija
27/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kia pitää blogia, johon kirjoitti pitkän tekstin tapahtuneesta. Se keräsi hetkessä paljon kommentteja, erityisesti naisilta, joille on käynyt samoin. Blogitekstin kirjoittamisen jälkeen myös Kian hylänneet ystävät ovat pyytäneet anteeksi.

- Haluaisin ajatella sukupuolineutraalisti, mutta usein tuntuu, että nainen on naiselle susi. Minun kokemukseni mukaan naisten kesken tapahtuu paljon enemmän selän takana puhumista, selkään puukottamista ja muuta ikävää. Toivoisin, että naiset osaisivat myöntää, että tällaista tapahtuu. Vasta sen jälkeen asenteet toisia naisia kohtaa voivat muuttua, Kia päättää.

Ihan riippuu naisesta. Kia oli itse nainen joka oli naiselle susi ja se todellakin kolahti hänen omaan nilkkaansa. Minä en ole koskaan harrastanut ystävieni mollaamista. Naiset ovat erilaisia, mutta on hyvä jos hän tiedostaa itse ongelmansa ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
28/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ikävää joo, mutta miksi tätä pitää puida julkisesti? Kostona ex-kavereille? Ei anna hyvää kuvaa Kiasta.

Ihmisillä on tapana puida blogeissaan elämänsä turhiakin tapahtumia. Lehti on vain päättänyt tehdä siitä jutun.

Vierailija
29/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oli helppo tukeutua uusiin ihmisiin ja minulla olikin tuolloin hieman vaikea jakso elämässä."

Eli tämä on sellainen muiden tukea- ja apua kaipaava ihminen joka ei pärjää yksi. Tuohon yhdistettynä ilkeys niin ei ihme että joutuu hylätyksi

Vierailija
30/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisia ihmisiä.

Vierailija
31/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas pisti silmään kohta, että piti monologeja ja muut oli hiljaa.

Olen joskus töissä tutustunut tällaiseen ihmiseen. Hän tykkäsi puhua itsestään ja vaikeista kausistaan ja oli myös ilkeä. Muu porukka alkoi olla hiljaa, kun tämä piti monologejaan, koska kukaan ei halunnut ottaa enää kantaa hänen suorasanaisuuteensa eli ilkeilyyn ja itsestä puhumiseen. Saattoipa joku pyöritellä silmiäänkin, kun alkoi taas se monologi ja muiden haukkuminen. Kukaan ei vain viitsinyt sanoa suoraan, että ihan oikeasti, lopeta jo.

Vierailija
32/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon blogitekstin ja niinhän hän itse kirjoittaa lopussa, että ovat haukkuneet muita opiskelijoita ylimielisesti porukassa ja nyt joutui nöyrtymään ja yrittämään heidän kavereikseen.

Minä niin tiedän tuollaisen tyttöporukan. Ollaan ilkeitä ja ivaillaan muille ja ylimielisiä ja koppavia. Kiusataan muuta luokkaa ja muita tyttöjä. 

Ja kas, sitten yksi tipahtaa pois ja sitten vasta kelpaa ne muut tytöt kaveriksi ja joutuu oikein nöyrtymään, kun joutuu nyt niiden kiusattujen tyttöjen kaveriksi. Oikea arvonalennus. Voi voi. Ei käy sääliksi. Kuinkahan monet itkut ne muut tytöt on itkeneet, kun Kia ja kaverinsa ovat heitä haukkuneet.

Vierailija
33/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonnan mukaan: Sitä saa, mitä tilaa. 

Vierailija
34/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks jotkut meikkibloggaajat käytä tollasta kieltä keskenään meikkivideoilla joita 8-13 ikäiset katsovat? Eikö joku sanonut toiselle että "Peitä itses h***a" tai jotain?

Vierailija
35/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus: opiskelevat hoitoalaa?

Vierailija
36/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäisiä tuon jutun ihmiset siis olivat? alaikäisiä??

Vierailija
37/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen kysymys:

Miksi bloggaajat ovat aina niitä joita on "kiusattu"?

Jälkikäteen usein käynytkin ilmi että ovat kuuluneet kiusaajaporukkaan ja ovat olleet huomionhakuisempia ihmisinä kuin useimmat muut.

Vierailija
38/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ikävää joo, mutta miksi tätä pitää puida julkisesti? Kostona ex-kavereille? Ei anna hyvää kuvaa Kiasta.

Ihmisillä on tapana puida blogeissaan elämänsä turhiakin tapahtumia. Lehti on vain päättänyt tehdä siitä jutun.

Mutta miksi puida edes blogissa, kun nyt olisi selkeästi itsetutkiskelun paikka?

Vierailija
39/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi puida edes blogissa, kun nyt olisi selkeästi itsetutkiskelun paikka?

Blogi on hyvä paikka uhriutua. Siihen saa ihania ja ymmärtäviä kommentteja. Ja näkyvyyttä tietenkin. Tämäkin pääsi oikein lehteen.

Vierailija
40/72 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun ammattikorkeakoulu näkyy olevan opinahjo ja joku toimittajakoulutus tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi