Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VUOKRALLA <----> VAI OMA? Eli rahat vuokraisännän vai omaan taskuun? Kumman valitset?

Oman ostanut ja vaurastunut 32 v
05.06.2018 |

Vuokra sisältää vuokraisännän lainanlyhennyksen, vastikkeen sekä pienen tuoton. Näin siksi, että vuokratoiminnan pitää olla kannattavaa vuokraisännälle. Vuokra nousee vuosi vuodelta ja sen maksaminen jatkuu koko loppuelämän, vaikka vuokraisännän laina olisikin jo maksettu. Samalla mahdollisuudet omaan asuntoon heikkenevät, koska asuntojen hinnat karkaavat yhä kauemmas.

Omaa asuntoa varten otettua lainaa maksetaan vain n. 20 vuotta. Lainan lyhennyserä pysyy samana tai jopa pienenee ajan saatossa riippuen valitusta lyhennystavasta. Toisin kuin vuokra inflaatio syö lainaerän pieneksi vuosien saatossa. Toki tässä tapauksessa pitää huomioida vastike ja siksi suosia hyväkuntoisia taloyhtiöitä. Maksan vastiketta ja lyhennystä 730 €/kk, kun vuokralaiset maksavat saman kokoisesta asunnosta 1 200 €/kk. Kyllä sen huomaa omassa taloudessa, kun jää 500 €/kk ylimääräistä. :)

Lainan lyhennys ei ole kulu, vaan se siirtyy käyttötililtä lainatilille kerran kuussa. Käyttötilin saldosta lähtee tonni ja sama tonni lisätään lainatilin saldoon. Toki lainasta maksetaan korkoa, mutta näin euroaikana korot ovat lähes nolla, lainaraha on naurettavan halpaa. Merkittävä pointti on se, että hyvällä paikalla oleva asunto nostaa arvoaan jopa 1 000 €/kk ja summa on varsin merkittävä. Toinen etu tällaisessa sijoituksessa on se, että sen ansiosta välttyy vuokran maksamiselta. Omistusasunto on käytännössä taviksen ainoa varma tapa rikastua.

Omistusasuja välttää myös sen pommin mikä laukeaa eläkevuosina vuokra-asujilla: vuokrien noustessa jatkuvasti eläke ei enää riitäkään asumiseen ja muutto halvempaan on edessä. Ja onhan omistusasuntotalot paljon rauhallisempia ja tasokkaampia kuin puhtaasti vuokrakäyttöön rakennetut "vuokratalot".

Omistusasunto tulee monin verroin edullisemmaksi kuin vuokra-asunto ja siksi nimenomaan pienituloisten tulisi suosia omistusasumista. Se on täysin paskapuhetta, ettei ihminen pysty säästämään omaa osuutta, jos pystyy maksamaan tämän päivän vuokriakin omasta taskusta. Muutto halvempaan vuokra-asuntoon muutamaksi vuodeksi avaa tien omaan onneen.

Mutta se on SINUN oma valinta!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto ei ole hyvä sijoitus, jos siinä itse asuu.

Vierailija
2/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valintani on asua itse vuokralla käytännössä ilmaiseksi omistamieni vuokra-asuntojen tuotoilla ja vielä jää varoja säästää ja sijoittaa. Kun tämä kämppä alkaa tympiä pääsen siitä kuukaudessa eroon ja voin muuttaa (vuokralla nyt olevaan) mummonmökkiini viettämään eläkepäiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöä asua vuoralla. Ei mene kaikki rahat kankkulan kaivoon, kun maksaa asuntolainaa. Monella varmaan kuitenkin syynä vuokralla asumiseen, että vuokra-asuntoon saa paremmin asumistukea...

Vierailija
4/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omahan se olis tietenkin kiva, mutta kun ei sitä lainaa pankista saa ilman takaajia ja säästöjä, niin ei se enää ole omasta valinnasta kiinni.

Vierailija
5/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tiedossa, missä päin asuu seuraavana ja sitä seuraavana vuonna, ei oman ostaminen ole järkevää. Kaikki eivät myöskään saa pankista lainaa. En kyllä ymmärrä, mikä alotuksen myyntipuheen tarkoitus on. Onko aloittaja myymässä omaa asuntoaan eikä kauppa ole käynyt?

Itse ostin ensimmäisen asunnon 23-vuotiaana, joten aloittaja on ollut liikkeellä ihan liian myöhään. Kolmenkympin tienoilla ollessani asunnosta ei ollut enää yhtään velkaa.

Vierailija
6/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostetun asunnon arvo laskee, on aika kova homma oikeasti kerätä omaan taskuun. Lainalla ostetun asunnon kuukausikuluista todella pieni prosentti kasvattaa ostajan varallisuutta.

Vierailija
7/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla monista syistä. Työni on sellaista, että pystyn halutessani asumaan missä tahansa, myös ulkomailla, ja haluan hyötyä tästä vaihtelusta. En halua asua samassa kaupungissa, saati talossa vuosikausia. En myöskään ole mikään remontoija tai sisustaja, en ole kiinnostunut kämpän laittamisesta tai huonekaluista; minulle riittää että on pieni, hyvin toimiva asunto, josta ei tarvitse kantaa huolta. Haluan että joku muu pitää huolen kunnostuksista ja korjauksista. En myöskään halua huolta sijoitusasunnosta ja vuokralaisista. Minulla ei ole lapsia, joille pitäisi taata pysyvä asuinpaikka tietyllä paikkakunnalla, tai kerätä perintöjä. 

Varaa olisi ollut ostaa asunto jos toinenkin, mutta en ole koskaan halunnut. Säästän ja sijoitan ihan muihin asioihin.

Vierailija
8/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla perheeni kanssa ja olemme ostaneet useampia pieniä sijoitusasuntoja. Näin saamme omistamillemme asunnoille tuottoa. Jos olisimme ottaneet yhden ison lainan ja ostaneet meille ison perheasunnon, emme saisi tuottoa.

Vierailija
9/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ostaa sen asunnon sitten kun on tarpeeksi rahaa kasassa, että saisin tarvittavan lainan maksettua pois alle 10 vuodessa. 20 vuotta asuntolainaa kuulostaa kauhealta.

Vierailija
10/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostetun asunnon arvo laskee, on aika kova homma oikeasti kerätä omaan taskuun. Lainalla ostetun asunnon kuukausikuluista todella pieni prosentti kasvattaa ostajan varallisuutta.

Kun laina on maksettu, se on pelkkää varallisuutta ja tuottoa.

Aloitus on silti vähän hölmö. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Opiskelijana esimerkiksi ei olisi minulla ollut mitään mahiksia siihen, ja lisäksi asuin seitsemän opiskeluvuoteni aikana kymmenessä eri asunnossa siirtyen aina parempaan. Myös yhteen mennessä ei ehkä ole järkevää oikopäätä ostaa yhteistä asuntoa, järkevämpää on ensin asua hetken aikaa vuokralla, jotta näkee oikeasti, sopiiko yhteen kumppanin kanssa.

Vierailija
11/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea paasaustasi mutta asun vuokralla, eikä mitään hinkua ottaa asuntovelkaa. Muutan aika usein, joten tämä on näin helpompaa

Vierailija
12/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kaksio Helsingissä Itäkeskuksen vieressä 370 €/kk, netti ja vesi sisältyy vuokraan. Ei tästä kannata omistusasuntoon muuttaa.

Vierailija
13/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä kannata ostaa sellaista asuntoa, jonka arvo laskee 😀

Vierailija
14/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunnon arvo laski 2 vuodessa 7000 eurolla. Häviölle vain jäisi jos joutuisi nyt myymään. Kyllä harmittaa, olisipa tiennyt odottaa vielä hetken ostamista. Ja ei, emme asu pk-seudulla kuten arvata saattaa.

Vierailija
15/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin asunut 6 vuotta omassa ja vaihdoin asuntoa, laskin asuneeni ilmaiseksi nuo 6 vuotta, koska sain myydessä takaisin myös korot ja vastikkeet arvonnousun myötä. Nyt en ole enää tehnyt vastaavaa laskelmaa, mutta 20 vuodessa olen saanut koottua asunnon myötä varallisuutta yli 200 000 ja asun 700 eurolla/kk (sis. lainanlyhennys 400 e) ihanassa asunnossa, jonka sijainnin olen saanut itse päättää, jossa saan pitää haluamani lemmikit ja jonka jokaisen kaapinoven ja kaakelin olen itse valinnut. Vuokra tästä olisi yli 1000 euroa.

Vierailija
16/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 neliötä, autopaikka, vesi, netti. Vuokra 550e. Kalliimmaksi tulisi ostaa.

Vierailija
17/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä se useimmiten tilanne on sellainen, että vuokra olisi vaikkapa kaksiosta 700-800€/kk, osta se omaksi, lainanhoitokulut samanverran tai vähän yli, ynnä yhtiövastike päälle.

Useimmilla nuorilla vaurastumisellaan patsastelevilla on sukulaisten takaus takana, muuten eivät ikinä olisi päässeet kiinni luukkuunsa.

Juu, kyllä omistan omakotitalon, mutta sain sen sukulaiskauppaa niin edullisti, että vakuudet riittivät.

Vierailija
18/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnon arvo voi myös romahtaa. Sisäilmaongelmat, kaavoitusjutut, vesivahingot...

Onneksi nämä on vuokraisännän päänsärky eikä mun.

Vierailija
19/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla ja olen pienituloinen. Kävin kysymässä, paljonko saisin asuntolainaa. Eräs pankki vastasi, että 80 000. Sillä rahalla ei saa täältä vielä oikein minkäänlaista asuntoa. Tai jos saa, asunto pitää remontoida lattiasta kattoon tai siihen on muuten isoja taloyhtiön remontteja tulossa.

Vierailija
20/40 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ostanut, sitten työn perässä muuttanut, eikä uutta omaa voi ostaa kun siitä vanhasta omasta ei pääse muuttotappiokunnassa eroon, joten raha menee sekä vuokraisännän että pankin taskuun. Itsekin on joutunut pakosta vuokraisännäksi, mistä verottaja kahmii ahnaasti omansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi