Miten voin hyödyntää kesän, kun kesätyöt jäi saamatta?
Kesäloma tosiaan alkanut ja tahtoisin tehdä jotain josta on hyötyä tulevaisuuden kannalta, vaikka kesätyöt jäi saamatta. Myös raha tulisi tarpeeseen. Olen parikymppinen amk opiskelija enkä anna aikaani ja osaamistani ilmaiseksi mihinkään vaapaaehtoistyöhön. Opiskelu kesällä ei ole mahdollista. Mitä mun siis kannattaisi tehdä kesän aikana?
Kommentit (46)
Mikä on syy, miksi et voi opiskella kesällä? Täällä on jo otettu esille avoimen yliopiston kurssit. Niistä tosin joudut amk- opiskelijana maksamaan. MOOC-kurssit eivät maksa mitään. Kevään aikana oli ainakin meidän amk:ssa tarjolla kaikkien Suomen amkien tarjoamia kesäopintoja, joissa paljon verkkokursseja. Eikö omassa koulussasi kerrottu noista?
Vierailija kirjoitti:
Mun poika aloitti kesätyön perjantaina. Työpaikasta vahvistus tuli viime viikon tiistaina ja haastattelussa kävi toisa perjantaina.
Vapaaehtoistyötä nyt on monenlaista, eikä kaikki arvosta kaikkea. Minä teen vapaehtoistyötä, mutta en minä osaamistani siihen käytä, vaan käyn siivoamassa, leivon ja autan myyjäisissä. Työni on täysin erilaista.
Puhe oli kesän hyödyntämisestä eikä siitä miten ajan saisi kulumaan. Onko sulle jotain erityistä hyötyä siitä kun teet sellaista vapaaehtoistyötä, joka ei vastaa millään lailla koulutustasi ja työtäsi? Jos on, kerro toki muillekin. Jos ei, viestisi meni täysin ohi aiheen.
Mars metsään poimimaan marjoja heti kun ne kypsyy. Niiden myynnistä saatava tulo on verotonta.
Matkustele kotimaassa ja ulkomailla, kiertele festareilla, hanki joku uusi, mielenkiintoinen harrastus esim. laskuvarjohyppy tai purjehdus, vuokraa joku kiva mökki järven rannalta. Kyllä tekemistä löytyy, kun vaan käytät mielikuvitusta. Mitä sitä suotta kesätöissä aikaansa tuhlaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kesätöitä on vielä tarjolla.
Niin on, mutta vain niin huonoja ettei ne ole kelvannut kenellekään. Ja sellaisia joihin vaaditaan joku koulutus, jonka käyneistä on todellinen työvoimapula. Tavikselle jää kesätyönhaussa pelkkä tyhjä arpa, jos tahtoo välttyä riiston tai suoranaisen kusetuksen uhriksi joutumiselta.
Kumma kuinka niitä kesäyliopiston kursseja tyrkytetään kerta toisensa jälkeen, vaikka ap sanoi ettei opiskelu onnistu. Tiedättekö lainkaan, missä hinnoissa kesäyliopiston kurssit liikkuu?
Monelle opiskelijalle on muutenkin kova pala, kun ei pääse kesällä töihin tienaamaan vaan joutuu elämään vähillä säästöillään. Siihen ei kaivata yhtään ylimääräistä rahareikää.