Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisä otti päiväkodista väärän lapsen mukaansa

Vierailija
05.06.2018 |

Käy vähän sääliksi tuo pappa, ei ilmeisesti ole paljon ollut tekemisissä lapsen kanssa kun ei tunnistanut. Ja sitten syytetään vapaudenriistosta, vaikka henkilökunta itse antoi vieraan lapsen hänelle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806042200991578_u0.shtml

Kommentit (440)

Vierailija
301/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa ei sanota, mutta tässähän on pakko olla niin että molemmilla pojilla on sama etunimi. Se on ainoa joka edes jotenkin tekee tuosta järjellisen. Mutta siltikin aivan käsittämätöntä että tuollaista voi käydä. Jos päiväkotiin tulee mies joka sanoo tulleensa hakemaan Juusoa, ja henkilökunta tietää että Juusoja on kaksi tai kolme tai enemmän, niin eikö ole ensimmäinen vastakysymys tarkentaa että Hakkaraisen Juusoa tai Onnilan Juusoa? Tuossa on vaan napattu ensimmäinen silmiin osunut Juuso ja tyrkätty isoisälle.

Kirjoitin tuon aamulla ja luin nyt uusimmat tiedot. Juu, ei ollut sama etunimi vaan oli isoisä joka ei muistanut lapsensa etunimeä. Että näin.

Vierailija
302/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa ei sanota, mutta tässähän on pakko olla niin että molemmilla pojilla on sama etunimi. Se on ainoa joka edes jotenkin tekee tuosta järjellisen. Mutta siltikin aivan käsittämätöntä että tuollaista voi käydä. Jos päiväkotiin tulee mies joka sanoo tulleensa hakemaan Juusoa, ja henkilökunta tietää että Juusoja on kaksi tai kolme tai enemmän, niin eikö ole ensimmäinen vastakysymys tarkentaa että Hakkaraisen Juusoa tai Onnilan Juusoa? Tuossa on vaan napattu ensimmäinen silmiin osunut Juuso ja tyrkätty isoisälle.

Kirjoitin tuon aamulla ja luin nyt uusimmat tiedot. Juu, ei ollut sama etunimi vaan oli isoisä joka ei muistanut lapsensa etunimeä. Että näin.

Pöh, siis lapsenlapsensa etunimeä. Ei sillä että olisin mitenkään varma että tuo muistaa lapsensakaan nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on päiväkodin henkilöstöllä peiliin kstsomisen paikka.

Mutta niin on lapsen vanhemmillakin; jutusta ainakin saa käsityksen että isovanhemmat hoitaa hyvin usein lapsenlapsen hakemisen. Sen verran pitäisi vanhemmilla olla arjen hallintaa että on itse päävastuussa lapsensa hoidosta, eikä ole vähän väliä tuuppaamassa vastuuta isovanhemmille. Ja näköjään vielä semmoisille, jotka ei juurikaan paljoa ole lastenlasten kanssa tekemisissä (muuten olisi varmaan huomannut että nyt on väärä lapsi kyseessä).

Helsingissä toimii paljon hoitorinkejä, joissa hoitaja hakee lapset päiväkodista ajoissa, koska vanhempien työaika matkoineen menee heittämällä yli lapsen päivittäisestä hoitoajasta. Sama kai se on hakeeko lapsen hoitaja vai isovanhempi, kaikki eivät siltikään voi olla töissä päiväkodin lähellä, saati kodin lähellä. Vaihtoehtona on toki jäädä lapsen kanssa kotiin elämään tukien varassa. 

Normaalien, lapsistaan välittävien vanhempien hoitoringissä hoitajat kuitenkin tuntevat ja tietävät ketä ovat menossa hakemaan (nimi ja ulkonäkö). Tässähän hakija ei tiennyt minkä näköistä tai minkä nimistä lasta oli menossa hakemaan. Ei voi kun ihmetellä ja kauhistella vanhempia jotka antavat tällaista tapahtua!

Vierailija
304/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hakenut pientä lasta päiväkodista, Tämä lapsenlapsi oli silloin alle vuoden vanha. Kyllä hän kovaa konttasi lattialla mummia vastaan, mutta eipä tietenkään osannut vielä puhua. Kun usein alussa sairasteli , piti hakea kesken päivän pois. Lopulta huomasimme, että oli parempi tulla jo aamulla mummolaan, ettei tarvitse kesken työpäivän lähteä kiiruusti ajamaan toiseen kaupunkiin päiväkotiin. Eikä minun mielestä iso päiväkoti ole alle vuoden vanhan " vauvan " oikea hoitopaikka. Mutta siitähän määrää miniä , enkä minä. Tässä pitää kyllä tarkistaa noita hakukäytäntöjä. !!  Nyt me haemme toisen perheen 5-vuotiasta usein, seillä on aivan eri ovet eri osastoille, aina vaihdetaan kuulumiset. Se on aivan ihana päiväkoti Vantaalla. Aina esittelen itseni sijaisille. Kyllä moni lapsen kaveri on ollut  tulossa meidän mukaan.

Vierailija
305/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on selvä päiväkodin vika. En minäkään tuntenut omaa sisaren lasta, kun piti hakea hoidosta ja olin nähnyt viimeksi pari kuukautta aiemmin. Eri vaatteet ulkona ja kaikki tenevat saman näköisiä. Eiköhän pitäisi hieman vaatia ammattitaitoa hoitajiltakin.

Vierailija
306/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tämmöinen vähän hömelö täti, ja kun olen pari kertaa hakenut siskon lapsen päiväkodista, kyllä täytyy sanoa että en lasta siellä päiväkodin pihalla bongaa muiden saman kokoisten naperoiden keskeltä. Tässä nyt oli monta epäonnista sattumaa, ja varmaan isoisällä tullu bläkäri uudessa vähän ehkä paineistavassa tilanteessa. Päiväkotihan sanoi, että käytäntöjä muutetaan, en nyt läksis teloituslinjalle sinnekään suuntaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vahinkoja sattuu, onneksi tässä ei vakavaa.

Vierailija
307/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapaus on omituinen useammastakin syystä. Ensinnäkin eikö isoisä tuntenut tyttärensä lasta. Toiseksi eikö oikea lapsi huomannut että toi on mun pappa ja se varmaan tuli hakemaan minua. Kolmanneksi eikö väärä lapsi osannut sanoa että tämä ei ole mun hakija.

Vierailija
308/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa tuo ei edes onnistuisi, kun varahakijat pitää ilmoittaa kirjallisesti etukäteen. Samoin jos on sovittu, että otan lapsen hoitokaverinkin meille niin hänen vanhempiensa täytyy kirjallisesti asiasta etukäteen tiedottaa. Täällä oli muutama vuosi sitten huoltajuuskiista, jossa ulkomaalainen isä uhkaili viedä lapsen maasta, veikkaan et sitä perua.

Mutta mitäpä tuo auttaa, jos pappa on varahakija, joka ilmoitettu ihan virallisesti etukäteen, mutta pappa ei tunnista haettavaansa, eikä päiväkoti huolehdi siitä, että hakija saa vain sen lapsen, jota on tullut hakemaan.

Päiväkodin virhehän tuo oli 110 prosenttisesti eikä mitkään viralliset, tai vähemmän viralliset liput ja laput auta, jos päiväkodissa ei olla tarkkana siitä, mikä lapsi kenenkin matkaan lähtee.

Vierailija
309/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on päiväkodin henkilöstöllä peiliin kstsomisen paikka.

Mutta niin on lapsen vanhemmillakin; jutusta ainakin saa käsityksen että isovanhemmat hoitaa hyvin usein lapsenlapsen hakemisen. Sen verran pitäisi vanhemmilla olla arjen hallintaa että on itse päävastuussa lapsensa hoidosta, eikä ole vähän väliä tuuppaamassa vastuuta isovanhemmille. Ja näköjään vielä semmoisille, jotka ei juurikaan paljoa ole lastenlasten kanssa tekemisissä (muuten olisi varmaan huomannut että nyt on väärä lapsi kyseessä).

Helsingissä toimii paljon hoitorinkejä, joissa hoitaja hakee lapset päiväkodista ajoissa, koska vanhempien työaika matkoineen menee heittämällä yli lapsen päivittäisestä hoitoajasta. Sama kai se on hakeeko lapsen hoitaja vai isovanhempi, kaikki eivät siltikään voi olla töissä päiväkodin lähellä, saati kodin lähellä. Vaihtoehtona on toki jäädä lapsen kanssa kotiin elämään tukien varassa. 

Normaalien, lapsistaan välittävien vanhempien hoitoringissä hoitajat kuitenkin tuntevat ja tietävät ketä ovat menossa hakemaan (nimi ja ulkonäkö). Tässähän hakija ei tiennyt minkä näköistä tai minkä nimistä lasta oli menossa hakemaan. Ei voi kun ihmetellä ja kauhistella vanhempia jotka antavat tällaista tapahtua!

Tuossa alkuperäisessä viestissä kritisoitiin kuitenkin vanhempien arjen hallintaa ja sitä että vähän väliä tuuppasivat vastuun isovanhemmille, siihen otin kantaa, ettei se esim. pk-seudulla ole mitenkään tavatonta että joku muu kuin äiti tai isä hakee lapsen. Ehkä äiti kuvitteli tässä tapauksessa vaarin tunnistavan lapsensa, jatkossa tuskin käyttää isäänsä enää hätävaralla. 

Vierailija
310/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden jutussa sanottiin että lapsi lähti mukisematta matkaan. Ilta-Sanomien jutussa taas sanotaan että lapsi on huutanut sen koko ajan mitä oli isoisän seurassa....

Vierailija
311/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on selvä päiväkodin vika. En minäkään tuntenut omaa sisaren lasta, kun piti hakea hoidosta ja olin nähnyt viimeksi pari kuukautta aiemmin. Eri vaatteet ulkona ja kaikki tenevat saman näköisiä. Eiköhän pitäisi hieman vaatia ammattitaitoa hoitajiltakin.

Et tunnistanut siskosi lasta, koska et ollut nähnyt tätä muutamaan kuukauteen ja tällä oli sinulle ennestään tuntematon vaatetus?!? Lisäksi kaikki lapset olivat sinusta samannäköisiä? Siis mitä ihmettä? Oikeastiko? Jos tosiaan näin, niin kannattaa varmaan hakeutua lääkärin vastaanotolle. Ei kuulosta normaalilta -ihan jo tuon muistinkin puolesta.

Vierailija
312/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päiväkodin henkilökunta huomasi virheen pian ja asiaa alettiin selvittää. Isoisä lähti palauttamaan väärää lasta ja päiväkodilla odotti jo kaksi poliisipartiota ja hyvin vihaiset toisen pienen lapsen vanhemmat. Poliisit kuulustelivat isoisää."

Ihan järkyttävää luettavaa. Pappa on lähtenyt vilpittömästi auttamaan tytärtään hänelle täysin uudessa tehtävässä ja täysin oudossa ympäristössä. Voin hyvin kuvitella, että pappaa on tilanne jännittänyt, kun joutunut itselleen uuteen ja outoon tilanteeseen ja varsinkin kun on nähnyt valtavan määrän saman näköisiä pikkipanoita. Iskenyt pieni paniikki päälle, kun ollut täysin hukassa ja siinä hötäkässä unohtunut lapsen nimikin. 

Kun kotona selvinnyt, että hänelle on annettu väärä lapsi, niin paniikki ollut varmaankin totaalinen. Kun sitten saapuu takaisin päiväkotiin ja näkee poliisin ja vihaiset vanhemmat, niin paniikki yltyy entisestään. Pappa on toiminut täysin vilpittömästi auttamisen halusta ja syytön tapahtuneeseen, mutta tulos on se, että hän joutuu poliisien kuulusteltavaksi ja lapsen vanhempien haukkumaksi. Kaikki tämä vain siksi, että päiväkoti tehnyt todella pahan virheen.

Vierailija
313/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunnistanut siskosi lasta, koska et ollut nähnyt tätä muutamaan kuukauteen ja tällä oli sinulle ennestään tuntematon vaatetus?!? Lisäksi kaikki lapset olivat sinusta samannäköisiä? Siis mitä ihmettä? Oikeastiko? Jos tosiaan näin, niin kannattaa varmaan hakeutua lääkärin vastaanotolle. Ei kuulosta normaalilta -ihan jo tuon muistinkin puolesta.

Mitä kummallista tuossa on? Lapset tuppaavat näyttämään aika samannäköisiltä ja ehtivät muuttumaan kahden kuukauden aikana, ettei sitä yhtä pershedelmää ole helppo tunnistaa kahdenkymmenen muun pershedelmän joukosta.

Vierailija
314/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai sillä nyt väliä minkä lapsen sieltä ottaa mukaan. Ottaa jonkun ja kasvattaa omanaan jos hyvä lapsi.

Luultavasti saisi paremman kotikasvatuksen kuin alkuperäisiltä omistajilta. Merkittävä yleistä yhteiskunnallista hyvinvointia palveleva teko. Lapsesta voisi näin kasvaa jopa kansanedustaja ja siitä sitten etenisi ministeriksi normaaleja väyliä.

Vain Nurmijärvellä...

Vierailija
315/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin mukaan pappa ei ollut mikään vanhakaan

Vierailija
316/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen teidän perheessä on muka ukki, joka ei tunnista omaa lastenlastaan?? Käsi ylös! 

Vierailija
317/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummallista tuossa on? Lapset tuppaavat näyttämään aika samannäköisiltä ja ehtivät muuttumaan kahden kuukauden aikana, ettei sitä yhtä pershedelmää ole helppo tunnistaa kahdenkymmenen muun pershedelmän joukosta.

Ja joillain ihmisillä on todella huono kasvomuisti, kaverini on tällainen ja ei tarvitse 8 laudaturia kirjoittaneen lääkärin ehkä mennä lääkärin vastaanotolle jos ei satu tunnistamaan jokaista ipanaa. Itse en kerran meinannut tunnistaa omaa lastani pihalla vaan olin jo ihan väärää lasta alkamassa nostamaan syliin, koen lapsen hakemisen tarhasta todella stressaavana kun vaikea niitä on tunnistaa haalareissa ja kypärälakeista pilkottavasta naamanpuolikkaasta. Voisin hyvin ymmärtää jos miehen vanhemmat eivät lasta kunnolla tunnistaisi kun eivät joka viikko todellakaan näe. Kyllä ne lapset on aika geneerisen näköisiä usein vaikka tietenkin omastaan ajattelee että on kaunein ja söpöin.

Vierailija
318/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joillain ihmisillä on todella huono kasvomuisti, kaverini on tällainen ja ei tarvitse 8 laudaturia kirjoittaneen lääkärin ehkä mennä lääkärin vastaanotolle jos ei satu tunnistamaan jokaista ipanaa. Itse en kerran meinannut tunnistaa omaa lastani pihalla vaan olin jo ihan väärää lasta alkamassa nostamaan syliin, koen lapsen hakemisen tarhasta todella stressaavana kun vaikea niitä on tunnistaa haalareissa ja kypärälakeista pilkottavasta naamanpuolikkaasta. Voisin hyvin ymmärtää jos miehen vanhemmat eivät lasta kunnolla tunnistaisi kun eivät joka viikko todellakaan näe. Kyllä ne lapset on aika geneerisen näköisiä usein vaikka tietenkin omastaan ajattelee että on kaunein ja söpöin.

Sitten täytyy yrittää edes muistaa lapsen nimi.

Vierailija
319/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee kuitenkin minimivaatimus hakijalle että saisi kerrottua minkä nimistä/kenen lasta on tulossa hakemaan. Kun ei ne varhaiskasvattajatkaan sentään selvänäkijöitä ole ja maagisesti tiedä että no nyt tämä setä hakee Kerttua ja tämä täti Miisaa. 

Uskomaton sattumus että tässä tapauksessa ei kukaan ole sanonut ääneen lapsen nimeä, on vaan oletettu että oikea lapsi kyseessä nyt. Hoitaja ei ole myöskään voinut olla tuttu koska ei heti tajunnut että mukaan otetun lapsen sisarus oli jäänyt päiväkotiin, se huomattiin vasta myöhemmin. 

Vierailija
320/440 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olet varmaan kuitenkin tiennyt lapsen nimen tai ainakin siskosi nimen?

Ymmärrän että kaukaa voi olla hankala tunnistaa se tuttu lapsi mutta jos ei kasvoista erota lasta jonka on kuitenkin oletettavasti useamman kerran tämän lyhyehkön elämän aikana nähnyt niin suosittelen että jatkossa viettää enemmän aikaa katsellen kanssaihmisiään ja vähemmän kännykkää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän