Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko harhakuvitelmat normaaleja pilvessä?

Vierailija
04.06.2018 |

Olen 26v nainen. 4 kertaa elämäni aikana polttanut kannabista. Olen ihan tavallinen terve töissäkäyvä nainen. Olemme kavereiden kanssa keskustelleet, kuinka kannabis vaikuttaa ja on käynyt ilmi ettei muilla ole samanlaista vaikutustapaa. Ystäväni muuttuvat rentoutuneiksi, syövät mielellään kaikenlaista ja heillä vaikutus alkaa heti ensimmäisen henkosen vedettyä.

Minunlla vaikutus on alkanut aina noin 45min päästä polttamisesta. Joskus on mennyt tuntikin. Vaikutus ilmenee erilaisina harhanäkyinä ja kuvitelmina. Viimekerralla esimerkiksi istuin sohvalla ja kuvittelin että kärpäsiä lensi käteni päälle iso parvi. Tiesin että se oli kuvitelmaa mutta toisaalta en ollut varma ja jouduin kysymään kaverilta vahvistusta asialle onko käteni täynnä kärpäsiä.

Tai parvekkeella ollessa minulle tuli vahva kuvitelma siitä että olen uimahyppytornissa ja alhaalla on raikasta virkistävää vettä ja haluan hypätä alas ja tunsin veden kutsuvan minua voimakkaasti. Toisaalta tiedostin että olen parvekkeella enkä voi hypätä mutta välillä harha koitti ottaa vallan.

Kerran baarissa pilvessä ollessa tunsin kokoajan jotain kuumaa hönkinää toiseen käteeni. Näin kuinka suuri koira istui baarin lattialla ja läähätti käteeni. Oikeastihan mitään koiraa ei ollut eikä mitään lämmintä hönkinän tunnettakaan.

Näiden kuvitelmien aikana tuntuu kuin tietoisuuteni olisi jakautunut 2osaan. Toisaalta tajuan että näyt ja tuntemukset eivät ole totta mutta toisaalta tunnen ja näen ne aidon oloisina. Tällöin päässäni ikäänkuin "pätkii" ja joudun kamppailemaan ns tavallisen kärjissä olon ja harhanäkyen ja kuvitelmien välillä.

Joskus pilvessä ollessa en myös pysty puhumaan vaikka kuinka yritän - tunne on sama kuin unihalvauksessa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ainakaan mitään harhoja ole tullut

Vierailija
2/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis voi laukaista psykoosin.

Miksi poltat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimemainittu on tavallinen ison annoksen seuraus, että jumittaa, eikä pysty esm. puhumaan eikä liikkumaan. 

Hallusinaatioita saa pieni osa, ja itselläni vähän käy kateeksikin niitä jotka saa niitä noinkin miedolla aineella kuin kannabis. Oikeasti osalla se vaikuttaa melkein kuin taikasieniä tai happoa ottaisi. Itselläni taas kannabis on jopa vähän tylsä päihde: pieni/kohtuuannos aiheuttaa lähinnä jonkinlaisen meditatiivisen superkeskittyneen ja superaistivan tilan, ja iso annos taas omituisia päässä pyöriviä ajatuslooppeja ja jumitusta.

Vierailija
4/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi poltat?

Kannabis yksin ei voi laukaista psykoosia. Se on 1 altistava tekijä muiden joukossa. Tarvitaan muitakin tekijöitä.

Vierailija
5/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimemainittu on tavallinen ison annoksen seuraus, että jumittaa, eikä pysty esm. puhumaan eikä liikkumaan. 

Hallusinaatioita saa pieni osa, ja itselläni vähän käy kateeksikin niitä jotka saa niitä noinkin miedolla aineella kuin kannabis. Oikeasti osalla se vaikuttaa melkein kuin taikasieniä tai happoa ottaisi. Itselläni taas kannabis on jopa vähän tylsä päihde: pieni/kohtuuannos aiheuttaa lähinnä jonkinlaisen meditatiivisen superkeskittyneen ja superaistivan tilan, ja iso annos taas omituisia päässä pyöriviä ajatuslooppeja ja jumitusta.

Mutta kertomani perusteella kuitenkin normaali vaikutus? Olen kaikkina kertoina polttanut jointista muutamat imut... Lähinnä mietin, liittyvätkö harhakuvitelmat ja aistomukset psykoosiin tai lasketaanko ne oireet psykoottisiksi

Vierailija
6/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eka kerran poltin jo yli 30 vuotta sitten, ei minulla koskaan ole ollut, tai siis en ole kokenut mitään tuollaista kuvailemaasi, eikä vastaavaa.

Vierailija
7/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi poltat?

Kannabis yksin ei voi laukaista psykoosia. Se on 1 altistava tekijä muiden joukossa. Tarvitaan muitakin tekijöitä.

Herkkyyttä ap tuntuu olevan, joten syytä varoa.

Vierailija
8/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka eka kerran poltin jo yli 30 vuotta sitten, ei minulla koskaan ole ollut, tai siis en ole kokenut mitään tuollaista kuvailemaasi, eikä vastaavaa.

Samaa sanot tutut, joista osa polttaa viikottain ja osa vain kokeillut kerran tai pari. Itse en ole ollut huolissani mutta he kylläkin.

Vierailija
9/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Onko nupissa jotain vikaa?

Vierailija
10/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vielä psykoosia ole, kun tunnistat ne harhat harhoiksi. Psykoosissa ihminen ei osaa erottaa harhoja todellisuudesta.

Vierailija
11/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sulla vakuttaa kannabis noin poikkeuksellisen voimakkaasti, niin sulla voi olla perimässä nuo muut riskitekijät, jotka yhdessä tuollaisen ärsykkeen kanssa voi pahimmallaan laukaista skitsofeniaa tai spykooseja. En sinuna käyttäsi kannabista, psykedeelisiä päihteitä tai kauheesti v'lttämättä mitään päihteitä.

Ja tuolle joka oli tällasista vaikutuksista jopa kateellinen, niin sanoisin että mielenterveys on herkkä hauras asia. Rikki mennessään hankala korjata. Toiset ovat alttiimpia erilaisille mielenterveyden järkkymisille ja häiriöille kuin toiset. Olisin erityisen varovainen ap:n kengissä.

Vierailija
12/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika hurjalta. Tunnen paljon käyttäjiä enkä keltään ole kuullut tuollaista. Ehkä ap olet jotenkin herkempi ja siksi saat tuollaisia kokemuksia? Jos nyt uskotaan etkä puhu täyttä paashaa. Yhden naisen tiedän kenelle kannabis ei sovi. Tulee siitä agressiiviseksi, sekin on todella harvinainen vaikutus.

Mä olen käyttänyt satunnaisesti 29 vuotta. Tiedän aika hyvin miten vaikuttaa.

Vierailija
13/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kertomani perusteella kuitenkin normaali vaikutus? Olen kaikkina kertoina polttanut jointista muutamat imut... Lähinnä mietin, liittyvätkö harhakuvitelmat ja aistomukset psykoosiin tai lasketaanko ne oireet psykoottisiksi

Ei ne psykoosiin liity, jos oireita kerran on vain kun otat kannabista. Olet vain selvästi erittäin herkkä kannabiksen psykedeelisille vaikutuksille. Kannabishan on siitä jännä päihde, että se kuuluu lähes kaikkiin päihdeluokkiin yhtä aikaa: siinä on psykedeelin, dissosiatiivisen aineen, rauhoittavan, vauhdittavan jne ominaisuuksia, ja näistä eri puolet korostuvat paitsi tietysti käytetyn lajikkeen ja käyttötavan, myös henkilön aivokemian mukaan. 

Esim. itselleni kannabis on lähes puhtaasti rauhoittava. Mieheni taas saa suht pienistäkin määrästä díssosiatiivisia tiloja ja hallusinaatioita. Hän on muutenkin herkkä ja mielikuvituksekas taiteilijaluonne, kun taas minä olen tylsä tasainen insinööri, voi olla että hänen vahvempi mielikuvitus pääsee kannabiksen avulla enemmän valtaan kun mun päästä taas vaan ei kaivamallakaan löydy mitään mielenkiintoista.

Tietääkseni tuolla taipumuksella saada hallusinogeenisia vaikutuksia kannabiksesta ei ole mitään tekemistä psykoosiriskin kanssa muuten.

Vierailija
14/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi poltat?

Yksi näistä altistavista tekijöistä on geneettinen. On hankala tietää mitä siellä omassa perimässä oikein onkaan tarjottimella. Tietenkin jos lähisuvussa on esim. skitsofreniaa, niin silloin on  korkeampi todennäköisyys, että riskitekijöitä löytyy myös sieltä omasta perimästä.

Vierailija
15/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sulla vakuttaa kannabis noin poikkeuksellisen voimakkaasti, niin sulla voi olla perimässä nuo muut riskitekijät,

Olisiko lähdettä tälle väitteelle? Itse olen lukenut lähinnä päinvastaista, että taipumus saada kannabiksesta hallusinaatioita ei korreloi mitenkään suuremman psykoosiriskin kanssa.

Vierailija
16/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne psykoosiin liity, jos oireita kerran on vain kun otat kannabista. Olet vain selvästi erittäin herkkä kannabiksen psykedeelisille vaikutuksille. Kannabishan on siitä jännä päihde, että se kuuluu lähes kaikkiin päihdeluokkiin yhtä aikaa: siinä on psykedeelin, dissosiatiivisen aineen, rauhoittavan, vauhdittavan jne ominaisuuksia, ja näistä eri puolet korostuvat paitsi tietysti käytetyn lajikkeen ja käyttötavan, myös henkilön aivokemian mukaan. 

Esim. itselleni kannabis on lähes puhtaasti rauhoittava. Mieheni taas saa suht pienistäkin määrästä díssosiatiivisia tiloja ja hallusinaatioita. Hän on muutenkin herkkä ja mielikuvituksekas taiteilijaluonne, kun taas minä olen tylsä tasainen insinööri, voi olla että hänen vahvempi mielikuvitus pääsee kannabiksen avulla enemmän valtaan kun mun päästä taas vaan ei kaivamallakaan löydy mitään mielenkiintoista.

Tietääkseni tuolla taipumuksella saada hallusinogeenisia vaikutuksia kannabiksesta ei ole mitään tekemistä psykoosiriskin kanssa muuten.

Kiva ja mielenkiintoinen kommentti muuten, mutta viimeinen lauseesi taitaa olla puhdasta arvailua? Minkälainen tieto sinulla on lauseesi takana? Vai onko vain se tieto, ettet tiedä asiasta? Vähän vaarallista heittää arvailua tuohon suuntaan, jos on vain mutu.

Mun mutulla kannattaisi kyllä olla erityisen varovainen, jos pienestä polttelusta tulee noin suuria vaikutuksia ja harhoja. Ei ole tavallista. Miksi leikkiä tulella/terveydellä turhanpäiten?

(Jos ap kuitenkin päädyt kaikesta huolimatta polttamaan uudestaan, niin seuraa tarkasti myös vaikutuksen kestoa ja palautumista takaisin normaaliin. Ja onko seuraavana päivänä kaikki vaikutukset pois jne.)

Vierailija
17/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan täsmälleen samanlaisia halluja ja jopa vainoharhoja jos poltan. Luulen, että kaikki yrittää vahingoittaa mua. Siksipä en poltakaan.

Nämä vainot alkoivat sen jälkeen kun 14v söin happoja, sitä ennen polttelin usein. Halluja oli silloinkin, mutta ne oli lähinnä hauskoja.

Nyt en ole vuosikausiin polttanut. Ketamiinia saan 6kk välein masennukseen, mutta sen aiheuttamat, todella voimakkaat hallut eivät minua ahdista.

Vierailija
18/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin satunnaisesti käyttänyt ja pari kertaa olen saanut tosi vahvoja hallusinaatioita, joissa ollut ihan sama fiilis kuin AP:lla, että vaikka kuinka oudot fiilikset, niin silti tietää että se ei ole totta. Jonkin aikaa se on ihan hauskaa, mutta jos roikkuu 10 minuuttia kiinni sängynjalassa, kun tuntuu, että talo kaatuu, niin kyllä se alkaa käydä raskaaksi jossain vaiheessa... :D

Vierailija
19/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Onko nupissa jotain vikaa?

Ei ole. Eikä suvussa ole psyykkisiä sairauksia paitsi äidillä ollut nuorempana masennusta. Muita huumausaineita en ole koskaan edes kokeillut. Kannabista sen 4 kerraa aina 3 henkäystä -> max puolet jointista. Alkoholia käytän max kerran kuussa kohtuudella. Mitään perussairauksia ei ole.

Vierailija
20/33 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terve.fi/artikkelit/kannabis-edistaa-skitsofrenian-ja-psykoosin-syntya

Hollantilainen tutkimus kannabiksen ja psykoosiooireiden yhteydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän