Polven nivelen naksuminen (lääkäriä ym. paikalla?)
Minä istuin puolen vuoden ajan todella huonosti tietokoneella niin että jalat mm. roikkuivat ilmassa (koska olen lyhyt) ja se aiheutti painetta erityisesti oikeaan polven niveleen. Sain asian korjatuksi vasta tovi sitten ja lisäsin myös liikuntaa, koska oletin että liikkumattomuus siellä taustalla pahensi asiaa. Kuitenkin tuosta on toistaiseksi jäänyt krooninen naksuminen, joka katoaa liikkeessä, mutta palaa heti kun olen istunut jonkin aikaa. Eli se naksahtaa lähes jokaisella askeleella jonka teen sillä jalalla. Osaako kukaan sanoa mitä on käynyt ja paraneeko tuo ajan kanssa?
Kommentit (6)
Liikunta auttaa kuulema.
Mulla sama vika, paitsi että naksunan lisäksi välillä ihan helvetillinen pistävä kipu.
Magneettikuvaus on niin kallis ettei kannata tutkia, vasta sitten kun polvi on ihan rikki, asialle tehdään jotain. Aikalailla suora lainaus lääkäriltäni.
Lue MayoClinicistä. Sitä ne lääkäritkin selaa kun olet siellä asioimassa. Siksi se näyttö on aina niin tarkoin varjeltu salaisuus että ei tulisi asia ilmi.
En tietenkään mitenkään voi tietää kuinka kamalan vakava lääkäriä vaativa pulma sulla on...
Mutta mullakin joskus naksui polvet ja myös oli pistävää kipua ja portaiden alaspäin käveleminen oli melkein mahdotonta kun toisen jalan polvi ei meinannut taipua yhtään. Sen verran paljon tätä oli että itse huolestuin. Pelkäsin jo että mulla on nivelet pysyvästi pilalla, että joidenkin vuosien päästä ei toimi jalat enää ollenkaan. Mutta joo ei. Muutamaa kuukautta myöhemmin naksuminen loppui. Outo juttu, ongelma tipotiessään. Jumppa auttoi, sopiva tasapaino liikkumisen ja levon välillä auttoi, jne...
Ehkä fysioterapeutti voisi auttaa paremmin kuin lääkäri.
Nivelissä oleva ilma pitää ääntä. Jos ei liity kipua, ei syytä huoleen. Mullakin toinen polvi pitää jäätävää ääntä. Liikun erittäin aktiivisesti että ei sekään ole avain äänettömiin polviin.
Mulla on monta eri tavoin nivelvaivaista perheenjäsentä reumaatikoista urheiluvammojen kautta kuluneisiin nivelrikkoihin. Heillä kaikilla on jossain vaiheessa ollut enemmä ntai vähemmän naksunaa nivelissä (ja niin on minullakin, vaikken - kumma kyllä - ole mitenkään sairas). He kaikki sanovat lääkärin todenneen, että naksuminen ei juuri koskaan ole merkki mistään vakavasta. Se on luonnollista ja johtuu joko ilmasta tai nivelsiteiden asttumisesta paikoilleen.
Nivelten juuttuminen johonkin asentoon ja kipu ovat isompia ongelmia, joista kannattaa ehkä mennä lääkäriin. Toinen asia on, että ethän ole työasentoa korjatessasi mennyt toiseen ääripäähän ja istu nyt jalat ylhäällä ja polvet lukkosuorina? Tämä kipeyttää ne varmassti?
Minulla naksuva polvi oli löysien nivelten syytä. Jumppaohjeet fyssarilta, niin asia korjaantui. Myös salille suositteli menemään.