Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesään juhliin pitäisi mennä, mutta lapset eivät ole tervetulleita

Vierailija
04.06.2018 |

Tutut lapsenhoitajat ovat kaikki lomilla tai tulevat myös itse juhliin (sukulaisia). Pitäisi sitten täysin ventovieras palkata. Ei kiitos. Jään itse kotiin lasten kanssa.

Sitten loukkaannutaan, kun en saavu paikalle.

Miksi lapsia ei voi kutsua juhliin?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän marisijoiden vaikea ymmärtää, että on juhlia ja juhlia. Aina ei mennä lasten ehdoilla eikä tarvitsekaan. Vanhemmillekin on joskus rentouttavaa saada juhlia vahtimatta koko ajan, mitä ne tenavat nyt ovat saaneet aikaan. Kymmenkunta alle kymmenvuotiasta tenavaa osaa kyllä sabotoida menollaan ja meiningillään juhlat kuin juhlat. Aina ei juhlan aihe tai ajankohtakaan ole lapsille sopiva. Jos ei lapsenpiikaa löydy, niin sitten vain pitää ystävällisesti ilmoittaa, että valitettavasti ei pääse osallistumaan ilmenneiden ongelmien takia.

Kukakohan tässä nyt MARISEE? Sinä.

Toistan. Minkä tahansa juhlan kohdalla voivat vanhemmat itse päättää, että lapset jätetään lapsenvahdille. Päätöksen pitäisi noin pääsääntöisesti olla vanhemmilla, jotka parhaiten tuntevat lapsensa ja sen, miten helppoa tai haastavaa heitä on juhlissa vahtia.

Mikä olisi sellainen juhlan aihe tai ajankohta, jonne ei voi lapsia ottaa mukaan, pilalle menevät muutoin....?

Nyt ei siis puhuttu polttareista tai nuorison pussikaljakemuista, vaan perhejuhlista, mind you.

Lasten nähden SAA juoda alkoholia, kunhan vanhemmat pysyvät tolpillaan ja kykenevät koko ajan lapsiaan vahtimaan ja huolehtimaan hyvin.

Ei siinä mitään, minulla on jo lapset sen ikäisiä, että ei ole ongelma jättää heitä kotiin. Ihmettelen vaan tätä trendiä, jolle en keksi mitään hyvää perustelua.

Haisee siltä, että nykyajan nuoret aikuiset pitävät lapsia ja vanhemmuutta jonakin sellaisena, joka pitää eristää jollekin steriilille erillisalueelle, jonka kanssa tavallisilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä.

Ei ole muuten mikään ihme, että syntyvyys laskee, koska vanhemmuutta karsastetaan ja erillistetään tuolla tavalla!

Perustelu: niitä ei haluta. Samasta syystä syntyvyys laskee.

Vierailija
42/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsettomat häät, mutta eikös yhden läskimamman pitänyt raahata kersansa paikalle, vaikka oli ilmoittanut paikalle vaan itsensä ja miehensä. Istumajärjestys piti laittaa uusiksi heti juhlien alkuun, eikä meillä luonnollisestikaan ollut mitään lapsille sopivaa tarjottavaa (lihapullia tai kalapuikkoja tms. lapsiruokaa)..

Olisi ollut kohteliasta ilmoittaa, että kutsusta huolimatta tuon lapset paikalle, niin olisimme osanneet varautua. Soitto vaikka vielä edellisena iltana tai samana aamuna olisi riittänyt jos tilanne on tullut äipälle yllättäen.

Tuosta on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Me ollaan vielä miehen kanssa naimisissa onnellisena vela-pariskuntana, mutta tuo läskimamma on jo eronnut miehestään. Mies löysi uuden nuoremman, ei ole lisääntynyt uuden vaimonsa kanssa ja tapaa edellisen liiton lapsia enää harvakseltaan... Läskimamma on katkera yh.

Minä en koskaan tulisi sun juhliisi, olet niin epäkohtelias ja ruma sisimmiltäsi.

Eli et tulisi koska et saisi lapsenvahtia järjestettyä niille kahdeksalle lapsellesi joilla on kolme eri isää, eikä ole rahaa maksulliseen lapsenvahtiin, matkoihin toiselle paikkakunnalle, hotellihuoneeseen saatikka uusiin juhlavaatteisiin?

Tuo rahanmenoitku puuttuu muuten vielä kokonaan tästä ketjusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää jaksako marista joka kesä jos joku järjestää juhlat vain aikuisille. Ei ole pakko osallistua ja jos joku siitä loukkaantuu niin mitä väliä. Suomi on vapaa maa.

Itse voitte sitten järjestää kaikki juhlat niin että lapset kutsutaan myös. En ymmärrä miksi osalle on niin vaikeaa jos lapsia ei kutsuta!!! Tuskin voi oikeasti luulla että on jotain sanomista toisten juhlien järjestämisestä ja vieraista. Ei minulle ainakaan kukaan tule päin naamaa koskaan valittamaan että tällaiset juhlat nyt järjestit että olisi kyllä pitänyt tehdä näin tai noin. 

Kuule, elämässä on pakollista vain verojen maksu ja kuolema. Totta kai jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa. Kyse olikin sen ihmettelemisestä, mikä tuon lapsivapaan perhejuhlan trendin takana on.

Emme muuten varmasti ole ainoa perhe, joka on joutunut työn perässä muuttamaan pois kotiseudultaan. Lapsenvahtia ei ole (tuttua) missään saatavilla. Joku Mll:n vahti pitäisi varata todella paljon aikaisemmin ja puolen vuorokauden juhlan ajaksi (matkat mukaanlaskien) sellaisen järjestäminen on vaikeaa sekä kallista.

Ja en yksinkertaisesti tykkää siitä, että pitäisi jättää lapset vieraan vastuulle. Osaan hoitaa lapseni oikein hyvin niin, etteivät he riehu tai aiheuta häiriötä. Siksi pidän vähän outona sitä, jos joku puolestani päättää, että perheestäni osa ei ole tervetullut sukujuhliin.

Joten emme osallistu sellaisiin juhliin. Vierastaisin ihan yhtä lailla sitä, jos sukujuhliin ei kutsuta iäkkäitä sukulaisia ("jorisevat nuoruusmuistojaan ja pilaavat fiiliksen ja rakkovaivainen pappa hyppää koko ajan vessassa") tai jos kutsuihin ei kelpuuteta lainkaan parikymppisiä ("liian äänekkäitä ja tupakoivat") tms.

Se on ikärasismia olettaa joku henkilö ei-toivotuksi pelkästään iän perusteella. Ja ahdasmielistä.

Ei mulla muuta. Juhlikaa kuten juhlitte, voin aina jättää tiukkapipojuhlat väliin.

Vierailija
44/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset oli pieniä, niin ihmettelin väkeä, jonka mielestä lapset ei kuulu juhliin. Tosin koskaan ei itse sellaista kutsua saatu, lapset oli rauhallisia, jaksoi istua häissä ja hautajaisissa kirkossa sen parikymmentä minuuttia kirkumatta ja olematta häiriöksi. Varsinaisissa juhlissa oli mukana pientä tekemistä, joten viihtyivät ihan hyvin, vaikka kännykässä oli pelkkä matopeli.

Vasta myöhemmin tajusin, että tuo oli poikkeuksellista. Nyt en missään nimessä suostu kutsumaan juhliin ketään alle 12v ikäistä, koska vanhempien käytöstavat ovat hukassa. Lapset saavat tehdä mitä tahansa, vanhemmat korkeintaan vilkaisevat perään. Lisäksi oletetaan, että aina on joku muu, joka viihdyttää lapsia ja että jokainen juhla on lastenjuhla. Viimeksi kyseltiin lauantaina possujunan perään yo-juhlissa ja ettei ollut edes pomppulinnaa!

Vierailija
45/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutut lapsenhoitajat ovat kaikki lomilla tai tulevat myös itse juhliin (sukulaisia). Pitäisi sitten täysin ventovieras palkata. Ei kiitos. Jään itse kotiin lasten kanssa.

Sitten loukkaannutaan, kun en saavu paikalle.

Miksi lapsia ei voi kutsua juhliin?

Ilmoitathan tuletko vai et, ja noudata sitten myös ilmitusta niin vähän vaikeaa loukkaantua. Jos kysytään syytä niin sekin on selvä. Sen voi tosin lisätä pyytämättäkin jos huvittaa tai tuntee tarpeen selittää.

Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin kutsutut jotka eivät mitään ilmoittele. Ehkä saapuvat ehkä ei ja täsyin mahdollisesti tulevat sitten sillai sattumanvaraisesti 5h juhlien päätttymisen jälkeen ku kaikki siivottu pois.

Vierailija
46/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää jaksako marista joka kesä jos joku järjestää juhlat vain aikuisille. Ei ole pakko osallistua ja jos joku siitä loukkaantuu niin mitä väliä. Suomi on vapaa maa.

Itse voitte sitten järjestää kaikki juhlat niin että lapset kutsutaan myös. En ymmärrä miksi osalle on niin vaikeaa jos lapsia ei kutsuta!!! Tuskin voi oikeasti luulla että on jotain sanomista toisten juhlien järjestämisestä ja vieraista. Ei minulle ainakaan kukaan tule päin naamaa koskaan valittamaan että tällaiset juhlat nyt järjestit että olisi kyllä pitänyt tehdä näin tai noin. 

Kuule, elämässä on pakollista vain verojen maksu ja kuolema. Totta kai jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa. Kyse olikin sen ihmettelemisestä, mikä tuon lapsivapaan perhejuhlan trendin takana on.

Emme muuten varmasti ole ainoa perhe, joka on joutunut työn perässä muuttamaan pois kotiseudultaan. Lapsenvahtia ei ole (tuttua) missään saatavilla. Joku Mll:n vahti pitäisi varata todella paljon aikaisemmin ja puolen vuorokauden juhlan ajaksi (matkat mukaanlaskien) sellaisen järjestäminen on vaikeaa sekä kallista.

Ja en yksinkertaisesti tykkää siitä, että pitäisi jättää lapset vieraan vastuulle. Osaan hoitaa lapseni oikein hyvin niin, etteivät he riehu tai aiheuta häiriötä. Siksi pidän vähän outona sitä, jos joku puolestani päättää, että perheestäni osa ei ole tervetullut sukujuhliin.

Joten emme osallistu sellaisiin juhliin. Vierastaisin ihan yhtä lailla sitä, jos sukujuhliin ei kutsuta iäkkäitä sukulaisia ("jorisevat nuoruusmuistojaan ja pilaavat fiiliksen ja rakkovaivainen pappa hyppää koko ajan vessassa") tai jos kutsuihin ei kelpuuteta lainkaan parikymppisiä ("liian äänekkäitä ja tupakoivat") tms.

Se on ikärasismia olettaa joku henkilö ei-toivotuksi pelkästään iän perusteella. Ja ahdasmielistä.

Ei mulla muuta. Juhlikaa kuten juhlitte, voin aina jättää tiukkapipojuhlat väliin.

Onko se nyt oikeasti niin, että lapsivapaat juhlat ovat lisääntyneet viimeisten 10-20 vuoden aikana? Häät ehkä, mutta muuten en ole niin varma. 70-90-luvuilla järjestettiin juhlia, joissa lapset olivat teknisesti mukana mutta käytännössä lapsivapaita, eli lapsista ei huolehdittu lainkaan ja aikuiset joivat enemmän kuin olisi suotavaa lasten läsnäollessa. Nykyään on korkeammat kriteerit lapsista huolehtimiselle ja hyvä niin, ja itsestäni on ainakin mukavaa juhlia ilman lapsia, koska ei tarvitse huolehtia lasten viihtymisestä (lasten viihtymisestä huolehtiminen on mielestäni ehdottomasti hyvä asia, pienet lapset eivät todellakaan mene siinä sivussa kun vanhemmat keskittyvät itseensä ja juhlimiseen).

Vierailija
47/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdet juhlat ovat rippijuhlat ja alkoa ei todellakaan ole tarjolla. Meidän taapero ei ole tervetullut. Isommat lapset saisi kyllä tulla. Mites tässäkin nyt pitäisi toimia?

Ap

Olisko kutsuvilla ikävää kokemusta sinusta taaperon vanhempana joka ei katso taaperonsa perään?

Vierailija
48/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kutsuta esim siksi, että ne vievät tilaa. Meidänkin hääpaikkaan mahtui 80 vierasta ja sopivat 80 saimme kokoon haluamistamme aikuisista. Laskimme, että jos heidän lapsensa kun olisi kutsuttu, niitä lapsia olisi ollut 43.

Toinen syy on se, että jos vanhemmilla on lapsia, he luonnollisesti ovat koko ajan kiinni niissä lapsissaan. Eivät ole niin hyvin läsnä hääparille ja muille vieraille. Juttelevat ja viihdyttävät lapsiaan, joilla alkaa olla helposti tylsää (ellei järjestäjä ole järjestänyt niille lapsille omaa ohjelmaa (mikä onkin kolmas syy olla heitä kutsumatta))

Kyllä se häissä on pikemminkin niin päin, että hääpari ei ole läsnä kenellekään tavisvieraalle. Pönötetään omassa pöydässä tai riekutaan kaasojen kanssa typerissä leikeissä. 

Vierailija
49/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt oikeasti niin, että lapsivapaat juhlat ovat lisääntyneet viimeisten 10-20 vuoden aikana? Häät ehkä, mutta muuten en ole niin varma. 70-90-luvuilla järjestettiin juhlia, joissa lapset olivat teknisesti mukana mutta käytännössä lapsivapaita, eli lapsista ei huolehdittu lainkaan ja aikuiset joivat enemmän kuin olisi suotavaa lasten läsnäollessa. Nykyään on korkeammat kriteerit lapsista huolehtimiselle ja hyvä niin, ja itsestäni on ainakin mukavaa juhlia ilman lapsia, koska ei tarvitse huolehtia lasten viihtymisestä (lasten viihtymisestä huolehtiminen on mielestäni ehdottomasti hyvä asia, pienet lapset eivät todellakaan mene siinä sivussa kun vanhemmat keskittyvät itseensä ja juhlimiseen).

Kyllä minä muistan omasta lapsuudesta 70-luvun lopulta 90-luvun alkuun, että oli paljonkin lapsivapaita juhlia. Kyllä meillä oli todella usein joko toinen mummi kotona meitä hoitamassa (asui itse kauempana) tai olimme toisten isovanhempien luona hoidossa, kun vanhemmat olivat juhlissa. Ei silloinkaan ollut mikään itsestäänselvyys, että häihin tai virallisempiin juhliin kutsuttiin koko katras, vaikka noihin aikoihin kyllä lapset noin keskimäärin olivat paremmin käyttäytyviä kuin nykyään ja vanhemmat lähtökohtaisesti juhlissa pitivät huolen, etteivät lapset varasta huomiota. Enemmin väittäisin, että on kykyajan ilmiö, että kuvitellaan, että lapset pitää voida ottaa joka paikkaan mukaan. Alkaen niistä illallisista Michelin tähden ravintoloissa, päättyen häihin, väitöskaronkoihin ja kesäjuhliin, joihin lapsia nimenomaan ei ole kutsuttu. Eikä mukana olo riitä, vaan lapsen on saatava toteuttaa itseään ja oltava keskipisteenä, riippumatta siitä, mikä on tilaisuuden aihe.

Vierailija
50/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kutsuta esim siksi, että ne vievät tilaa. Meidänkin hääpaikkaan mahtui 80 vierasta ja sopivat 80 saimme kokoon haluamistamme aikuisista. Laskimme, että jos heidän lapsensa kun olisi kutsuttu, niitä lapsia olisi ollut 43.

Toinen syy on se, että jos vanhemmilla on lapsia, he luonnollisesti ovat koko ajan kiinni niissä lapsissaan. Eivät ole niin hyvin läsnä hääparille ja muille vieraille. Juttelevat ja viihdyttävät lapsiaan, joilla alkaa olla helposti tylsää (ellei järjestäjä ole järjestänyt niille lapsille omaa ohjelmaa (mikä onkin kolmas syy olla heitä kutsumatta))

Kyllä se häissä on pikemminkin niin päin, että hääpari ei ole läsnä kenellekään tavisvieraalle. Pönötetään omassa pöydässä tai riekutaan kaasojen kanssa typerissä leikeissä. 

Ai...kaikissa häissä jossa olen ollut hääpari on tasaisesti kierrellyt pöydästä toiseen seurustelemassa noiden muodollisuuksien jälkeen. Et ole malttanut viipyä häissä riittävän pitkään vaan saatuasi vatsan täyteen poistunut?

Vierailija
51/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet juhlat ovat rippijuhlat ja alkoa ei todellakaan ole tarjolla. Meidän taapero ei ole tervetullut. Isommat lapset saisi kyllä tulla. Mites tässäkin nyt pitäisi toimia?

Ap

Katsoa peiliin? Joku syy siihen on, että juuri sitä taaperoa ei haluta.

Vierailija
52/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun MINULLA ei ole tukiverkkoja ja kun MINÄ en voi jättää lapsiani vieraille hoitoon ja kun MINÄ en pääse nyt juhliin kun pikku-Pertti ei ole kutsuttu HUH!

Elämässä nyt kaikki ei mene aina niinkuin MINÄ haluan. Joskus koko perhe on kutsuttu juhliin ja joskus ei.

Ihan saa vapaasti valita mihin juhliin osallistuu tai ei osallistu. 

Vierailija
53/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ruvettu jättämään yksi lapsiperhe kutsumatta kun eivät osaa noudattaa kutsua. Eivät ilmoita etukäteen ovatko tulossa ja millä kokoonpanolla. Jos juhlat alkaa kello 12, tulevat vasta kello 15 kun pikku-Mirkku on herännyt päiväuniltaan.

Jos tiedossa on että Mirkku nukkuu päiväunet tiettyyn aikaan joka päivä, niin eikö silloin voisi jättää tulematta juhliin jotka ovat päiväuniaikaan. Tai kohteliaasti kysyä että voiko tulla myöhemmin? Ja sanomattakin on selvää että tämän seurueen lapset eivät osaa käyttäytyä pätkääkään...

Vierailija
54/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän laiska lähtemään kaikenmaailman kissanristiäisiin. Panin aina kädet kyynärpäitä myöten ristiin onnesta, kun tuli kutsu lapsettomiin häihin tms. Käytin aina lapsenvahdin puutetta tekosyynä, ettei tarvinnut lähteä :)

Pari tuttua kyllä loukkaantui, kun emme tulleet, mutta hällä väliä.

Ja tuota olen aina ihmetellyt, että hääparit hehkuttaa, että tarjoamme tutuille mahdollisuuden juhlia ilman lapsiaan. Kai nyt aikuiset ihmiset osaa jättää lapsensa pois, jos haluaa juhlia ilman lapsiaan. Mekin olemme vallan mainiosti osanneet miehen kanssa käydä kahdestaan juhlimassa ilman kenenkään hääparin järjestämää juhlaa. Mukavampaakin on ollut, kun on saanut itse valita paikan ja ajan ja tarjoilun ja seuran ja ohjelman.

Vierailija
55/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähän laiska lähtemään kaikenmaailman kissanristiäisiin. Panin aina kädet kyynärpäitä myöten ristiin onnesta, kun tuli kutsu lapsettomiin häihin tms. Käytin aina lapsenvahdin puutetta tekosyynä, ettei tarvinnut lähteä :)

Ja tuota olen aina ihmetellyt, että hääparit hehkuttaa, että tarjoamme tutuille mahdollisuuden juhlia ilman lapsiaan. Kai nyt aikuiset ihmiset osaa jättää lapsensa pois, jos haluaa juhlia ilman lapsiaan. Mekin olemme vallan mainiosti osanneet miehen kanssa käydä kahdestaan juhlimassa ilman kenenkään hääparin järjestämää juhlaa. Mukavampaakin on ollut, kun on saanut itse valita paikan ja ajan ja tarjoilun ja seuran ja ohjelman.

Tuo on vain kohteliaampi tapa sanoa, että haluavat tarjota kaikille vieraille mahdollisuuden nauttia juhlasta ilman niitä teidän ja muidenkin lapsia. Ne teidän lapsenne kun ovat tai ovat olematta paikalla myös niiden muiden juhlijoiden juhlatodellisuudessa - eivät ne lapset vaikuta vain teidän juhlimiseenne, vaan kaikkiin paikalla olijoihin. Eli kyseinen sanamuoto tarkoittaa, että tällä kertaa järjestävät juhlat, joissa keskiytytään aikuisten asioihin ja juhlakaluun/juhlan aiheeseen, ei lasten kuulumisiin, leikkeihin, viihtymiseen, ruoasta tykkäämättömyyteen, pissahätään, kakan laatuun, hampaiden puhkeamiseen, puuhun kiipeämiseen, pöydän kaatamiseen, ruokien tippumiseen, koulumenestykseen, hameen likaantumiseen... Eli eivät niinkään ole huolissaan siitä, osaatteko te nyt jättää ne omat lapsenne kotiin halutessanne, vaan siitä, että suurin osa ei kuitenkaan niitä omiaan osaa/halua jättää, joten sitten kaikkien juhlat menevät jälleen lasten ehdoilla. 

Vierailija
56/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain kohteliaampi tapa sanoa, että haluavat tarjota kaikille vieraille mahdollisuuden nauttia juhlasta ilman niitä teidän ja muidenkin lapsia. Ne teidän lapsenne kun ovat tai ovat olematta paikalla myös niiden muiden juhlijoiden juhlatodellisuudessa - eivät ne lapset vaikuta vain teidän juhlimiseenne, vaan kaikkiin paikalla olijoihin. Eli kyseinen sanamuoto tarkoittaa, että tällä kertaa järjestävät juhlat, joissa keskiytytään aikuisten asioihin ja juhlakaluun/juhlan aiheeseen, ei lasten kuulumisiin, leikkeihin, viihtymiseen, ruoasta tykkäämättömyyteen, pissahätään, kakan laatuun, hampaiden puhkeamiseen, puuhun kiipeämiseen, pöydän kaatamiseen, ruokien tippumiseen, koulumenestykseen, hameen likaantumiseen... Eli eivät niinkään ole huolissaan siitä, osaatteko te nyt jättää ne omat lapsenne kotiin halutessanne, vaan siitä, että suurin osa ei kuitenkaan niitä omiaan osaa/halua jättää, joten sitten kaikkien juhlat menevät jälleen lasten ehdoilla. 

Voi olla, mutta tuo asian muotoilu noin on monen mielestä kömpelö. Minusta voi ihan suoraan vaan sanoa, että juhlat on vaan aikuisille, ei mitään "tarjoamme mahdollisuuden".

-ei edellinen

Vierailija
57/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No - kaikki eivät vaan halua lapsia juhliinsa, ja se on heidän oikeutensa. Vastaavasti kutsun saajalla on täysi oikeus joko mennä juhliin tai olla menemättä - olipa syy mikä hyvänsä. Jännä juttu, että nykyään (ehkä ennenkin, mutta tieto ei levinnyt, kun ei ollut somea) tehdään hyvin yksinkertaisista asioista monimutkaisia ja haavoitetaan mieli milloin mistäkin. Niin kutsujat kuin kutsututkin.

ennen vanhaan ei juurikaan ollut juhlia, joihin lapset eivät olisi olleet tervetulleita. Nämä ovat viimeisen parinkymmenen vuoden aikana alkaneet yleistyä.

Vierailija
58/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestimme lapsettomat häät, koska meillä ei olisi ollut varaa kestitä sitä määrää vieraita, joka paikalle olisi saapunut mikäli ihmiset olisivat tulleet lasten kanssa. Tällaista se on silloin, kun on tiukkaa rahasta.

Vierailija
59/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole kyllä mistään kotoisin, jos perheestä kutsutaan osa alaikäisistä ja osaa ei. Kokonaan lapsettomat bileet on eri juttu.

Vierailija
60/79 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta lapsuudestani muistan suvun, ja miksei vanhempien ystäväpiirinkin juhlat jännittävinä tilaisuuksina. Piti pukeutua kauniisti ja muistaa käytöstavat. Näitä tilaisuuksia järjestettiin lähinnä kesäisin. Aikuiset istuivat hienoina juhlapaikan olohuoneessa tai pihalla puutarharyhmissä, me lapset juostiin pihalla omissa leikeissämme ja kävimme välillä hakemassa kahvipöydästä herkkuja. Äiti torui jos oli sukkahousunpolvet vihreänä ruohosta, joku sukulaisista saattoi välillä korjailla tyttöjen kampauksia kun oli lettinauha hukkunut tms. Pojilla oli kauluspaidat ja suorat housut, joillain uskaliaammilla ihan lenkkitossut pyhävaatteiden kaverina. Kaikilla oli hauskaa, ja vanhemmatkin saattoivat rentoutua kun lapsia oli useampia ja eri ikäisiä, ja pääosin koko lapsilauma pysyi juhlapaikan välittömässä läheisyydessä.

Ei. Tämä ei tapahtunut 1940-luvulla, vaan 1980-1990. Ei. Emme ole romaneja tai erityisen uskonnollisia, vaan ihan tavallinen suomalainen tapakristitty perhe.

Tänä päivänä suvun kokoontumiset ovat vaivaannuttavia tilaisuuksia. Vanhemmat saapuvat paikalle katraineen. Äiti, isä, ja ehkä perheen tytär ovat puettuina juhlaviin tamineisiin, nuorimmat ja poikalapset sään ja lämpötilan mukaisesti siisteihin arkivaatteisiin. Vähintään yhdellä lapsista on diagnoosi jonkinasteisesta tarkkaavaisuushäiriöstä. Vähintään yksi lapsista on flunssassa/mahataudissa. Lapsia ei voi päästää silmistä minuutiksikaan, sehän olisi suorastaan heitteillejättö. Lopputuloksena niin lapset kuin aikuisetkin hikoilevat juhlapaikan tukahduttavan kuumassa olohuoneessa. Yksi lapsista makaa keskellä lattiaa huutamassa, räkärihmat poskilla kiiltäen. Perheen prinsessa hakee kaikkien huomiota milloin esittelemällä röyhelöpikkareitaan, milloin julistamalla suureen ääneen kuinka tylsää juhlissa on. Muut lapset vaeltelevat levottomina ympäriinsä ja kiipeilevät vanhempiensa ja muiden juhlavieraiden kimpussa kuin simpanssit.

Mitä helkkaria on tapahtunut?

Olet liian nuori tähän ennen oli kaikki paremmin höpinään

N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi