Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla älykäs, vaikka olisi hidas reagoimaan?

Vierailija
03.06.2018 |

Kuuluuko älykkyyteen nimenomaan nopea älyn leikkaaminen?
Mielestäni en ole mikään tyhmyri, koulussakin olen pärjännyt helposti, mutta vähän askarruttaa olisinko sittenkään kovin fiksu, kun joskus menee useampi hetki tajuta joku lopulta aika yksinkertainenkin vitsi tai heitto. Mistähän tällainen johtuu? Onko jollakulla samaa ominaisuutta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LYHYT TYÖMUISTI tekee tuota eli joku voi toisinaan vaikuttaa ei niin kovin haksaavaiselta, sellaisten ihmisten kohdalla älykkyys ei todellakaan ole sama asia kuin nopeaälyisyys. Tämän huomaa uusien vitsien kohdalla, joskus jujun tajuaa heti, jopa ennen muita, joskus kummallisesti vasta hetken kuluttua. Samaa ilmenee tietokilpailujen kohdalla, niissäkin lyhyttyömuistinen voi toisinaan loistaa (riippuen tietenkin tiedon tasosta), toisinaan taas asiat palautuvat hämmentävästi mieleen vasta kotvan kuluttua - päänsisäinen arkistonhoitaja on joskus tosi hidas, jolloin juuri kun on saanut sanottua ettei tiedä tai ymmärrä jotain asiaa, yhtäkkiä huomaakin tietävänsä siitä vaikka kuinka - todella hämmentävää! Sama ajoittainen hitaus näkyy sekä uuden opettelussa että jo opitun/tiedetyn mieleen palauttamisessa.

Joskus ongelma on vielä hankalampi, minulla on ADD, joka ilmenee keskittymisongelmina "haaveiluna" ja asiat pitää sanoa minulle toisinaan moneen kertaan, mieluiten heti kirjallisesti ja lähes kaiken uuden oppiminen vaatii hyvää motivaatiota ja kovaa kertausta, silti älykkyyden osa-alueista olen saanut ihan hyviä tuloksia, 120-134 eli yliopistossakin pitäisi pärjätä.

Vierailija
22/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen väsymys heikentää  älykkyyttä dramaattisesti.

Vierailija
24/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi älytön juttu on tämä jatkuva älykkyyden vertailu. Se ei vaikuta älykkäältä. Minusta on luonteessa eroja eli toiset ajattelevat ja toimivat nopeasti ja toiset hitaammin. Kummassakin ihmisryhmässä mielestäni ihmisiä jotka jollakin mittarilla mitattuna älykkäitä.

Itse pitkäsryn helposti hyvin hitaan ihmisen seurassa. Jos ajatus ja keskustelu on hiiidas ja eikä sisällä mitään uutta ja raikasta näkökulmaa niin pitkästyn. Jos on odotetravissa jotain elämää suurempaa viisautta niin jaksan odottaa.

Vierailija
25/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeus ja taito sosiaalisissa on lahjakkuuden laji, jota ei ole läheskään jokaisella älykkäällä. Itse olen introvertti ja hajamielinen enkä kahvipöytäkeskustelussa kovinkaan skarppi. Joskus epäilen kuullun ymmärtämisen häiriötä ☺ Olen kuitenkin tehnyt elämässäni montaa asiaa, joiden ajatellaan vaativan aika korkeaa älykkyyttä.

Vierailija
26/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän elämä pelkkää hauskaa ole, mutta en kyllä vapaaehtoisesti lisää elämäni tylsyyttä viettämällä aikaani ihmisten seurassa joilla on taito tehdä olemisesta sietämätöntä tylsyysmaratonia.

Vierailija
27/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
28/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eittämättä hidas tilannetaju ja haluan kelata ennen kuin otan kantaa. Hmmm mistäköhän johtuu, että saavutukseni / suoritukseni ovat kuitenkin parempia kuin niillä, jotka ovat minua hitaaksi tyhmäksi sanoneet...

Vierailija
29/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
30/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim: hidas temperamentti on eri asia kuin älykkyys. Hidastemperamenttinen ja älykäs ihminen voi kyllä hoksata nopeasti vastauksen kysymykseen mielessään, mutta hän empii ennen kuin sanoo sen ilmoille.

Vierailija
31/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista

Vierailija
32/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyttä esiintyy monin eri tavoin. Joku voi olla erinomanen koulun ainessa, mut toinen sit sosiaalisel tasol ja toinen tosi hyvä ihmisten lukija yms. list goes on. Jos tekee esim. ÄO testin, niin se mittaa älykkyyttä vaan parilla eri tasolla.

Vierailija
33/33 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä ketju. Olen itse äärimmäisen hidas ja hajamielinen ja mua luullaan vajaamieliseksi pintatuttujen toimesta. Tuntemani huippuälykkäät taas kehuvat minua huippuälykkääksi ja pyrkivät juttuun. En ole käynyt testeissä, mutta olen lapsesta lähtien huomannut olevani huomattavasti keskivertoa älykkäämpi.