Voiko ihminen olla älykäs, vaikka olisi hidas reagoimaan?
Kuuluuko älykkyyteen nimenomaan nopea älyn leikkaaminen?
Mielestäni en ole mikään tyhmyri, koulussakin olen pärjännyt helposti, mutta vähän askarruttaa olisinko sittenkään kovin fiksu, kun joskus menee useampi hetki tajuta joku lopulta aika yksinkertainenkin vitsi tai heitto. Mistähän tällainen johtuu? Onko jollakulla samaa ominaisuutta?
Kommentit (33)
Sinulla on huono keskittymiskyky tai olet paljon omissa ajatuksissasi?
Ei. Se että lurauttaa heti vaikka jonkun nasevan vastauksen ei tarkoita välttämättä että on älykäs. Pikkunokkeluus on helppoa, oikeasti älykäs ei avaa suutaan joka tilanteessa heti.
Monet tärkeät asiat vaativat rauhallista miettimistä joka kantilta.
Minulla on yksi vastaus.
Tietyllä tavalla älykäs ihminen, sanotaanko vaikka erittäin monella elämän alueella sivistynyt, luova, hoksaavainen -ja vielä empaattinenkin - havaitsee monesti uusiin tilanteisiin joutuessaan tarkkaavaisuutensa jotensakin hajaantuvan.
On niin monta langanpäätä, josta ottaa kiinni.
Se saattaa ulkopuoliselle kuvaantua kuin tyhmyytenä, vaikka se todellisuudessa on alku monelle suurenmoiselle ajatukselle.
Vierailija kirjoitti:
Hidasälyinen tarkoittaa tyhmää.
Entä sellainen ns nopeaälyinen joka yhdistelee saamaansa tietoa liiankin nopeasti ja tekee aivan vääriä johtopäätöksiä asioista, syy-seuraussuhteista? Mikä tällainen on?
Joillakin on vaan niin pimeä huumorintaju, ettei heidän vitsejään kukaan tajua vitseiksi. Varsinkaan, jos ei tunne henkilöä. Mulle on joskus tehty psykologilla älykkyystestit, ja sain kohtalaisen 125 älylkkyysosamäärän. Silti olen kyllä mielestäni hidas. Hävettää vähän täällä myöntää, noin huono älli. Kaikilla muilma kuitenkin jotain 165 tuo älykkyysosamäärä. Vähintään.
Jos haluaa tietää oman älykkyysosamääränsä, kannattaako tehdä Mensan testi vai testauttaa itsensä psykologin luona?
On myös ihmisiä jotka ovat päättäneet olla jotain mieltä jostain asiasta ja "tässä se on", vastaus tulee kuin tykin suusta. Loppuu keskustelu siihen. Eivät vaivaudu edes yrittämään ajatella asiaa toiselta kannalta.
Riippuu asiasta.
Sanotaan, että Viisas nielee loukkauksen.
Pitkämielisyys on järkevän miehen merkki.
Omassa elinpiirissäni älyköt ovat niitä hiljaisempia ja verkkaisia tapauksia. Kun avaavat suunsa, niin sieltä tulee vaan mielenkiintoista ja älykästä asiaa.
Sitten jos mennään julkiälyköihin, niin esim Pentti Arajärvi on älykäs ihminen, muttei järin nopea ja touhukas. Älykäs ihminen harvoin hötkyilee. Tarttee miettii kaikki kantit ja sitten muodostaa mielipide kaikessa rauhassa.
Mielestäni älykkyyttä on se, että osaa ratkaista ongelman, ja jos sen ratkaisee luovasti (outside the box), se on vielä älykkäämpää.
Älykkyystesteissä mitataan nopeutta mikä on epäolennaista ongelman ratkaisussa, ellei sitten ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta.
Sanotaan, että Viisas nielee loukkauksen.
Pitkämielisyys on järkevän miehen merkki.
En allekirjoita tätä ensimmäistä väitettä. Yritin pitkään toimia noin. Nyt olen masentunut. On tervettä reagoida, jos tulee kohdelluksi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidasälyinen tarkoittaa tyhmää.
Entä sellainen ns nopeaälyinen joka yhdistelee saamaansa tietoa liiankin nopeasti ja tekee aivan vääriä johtopäätöksiä asioista, syy-seuraussuhteista? Mikä tällainen on?
Ajatusta nopeampi suorittaja.
En usko.