Lääkäri myöntää nihkeästi sairauslomaa
Mulla on tälläkin hetkellä niska ja hartiat ihan lukossa, pää ei kunnolla käänny. Työterveyslääkäri kirjoittaa aina vain max 3 päivää saikkua, kun useasti menee parikin viikkoa ennen kuin niska ja hartiat ovat siinä kunnossa että olen työkykyinen. Pitäisikö itse vaan rohkeasti pyytää, että kirjoita nyt se pari viikkoa kerralla, ettei tarvitse muutaman päivän välein rampata täällä kipeän ja jäykän niska-hartiaseudun kanssa?
Saikkua kyllä kirjoitetaan auliisti, mutta ongelma just tuo että vain pari päivää kerrallaan, oli syy mikä hyvänsä!
Miten te olette saaneet kerralla pidemmän sairausloman, kun olette itse tienneet että pari kolme päivää ei vaan riitä?
Kommentit (24)
Menet terveyskeskukseen. Meillä ei työterveyslääkäri antanut yhtään sairaslomaa (varmaan toimarin ohjeesta), niin marssin terveyskeskuksen lääkärin luo.
Muista sitten, että työnantaja voi päättää että kahden viikon sairauslomasi on palkatonta.
Meillä täytyy saada se saikku nimenomaan tt-lääkäriltä tai -hoitajalta, jos meinaa palkan saada sairausajaltaan. Poikkeuksena tietty tapaturmaiset poissaolot, jos hoidetaan akuutisti jossain muualla.
Ja ainoastaan Z-koodilla olevat poissaolot ovat palkattomia. Selkeästi elimelliset, mielenterveydelliset ym sairauslomat ovat aina palkallisia.
Mikset mene hierojalle joka osaa nätisti hieroa? Käytä magnesium suihketta/voltarenia/piparminttuöljyä/kylmä-/lämmingeeliä/merisuola haudetta jos nopeuttaisi. Ja särkylääkettä säännöllisesti.
Ymmärrän kyllä ettei haluta kerralla kirjottaa montaa viikkoa.
Lääkäri nimenomaan kielsi hieromisen ja venyttelyn, koska kyseessä äkillinen lihaskramppi jo valmiiksi jännittyneessä niskassa/selässä. Lihasrelaksantit eivät ole juurikaan auttaneet, enkä taatusti pysty tekemään töitä tietokoneella vielä moneen päivään.
Voisiko joku vastata ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, että pitääkö sitä pidempää saikkua itse osata pyytää, että sen saa?
En tarvitse lisätietoa hoitokeinoista tai sairauslomien säännöistä, maksuista, palkattomuuksista tai palkallisuuksista.
No niskalihaslihaskrampista ei nyt missään nimessä kirjoiteta suoraan kahden viikon sairaslomaa, ihan vitsi! Lämpöä, jos kramppi, kylmää, jos tulehdus, kevyttä hierontaa, särkylääkettä, lihasrelaksanttia. Auttaa kyllä muutamassa päivässä. Päätetyössä sun ei päätä tarvi edes paljon käännellä. Sitten kun krampi hoidettu niin syytä alkaa liikkumaan ja kuntouttamaan niska-hartiaseutua ja parantaa ergonomiaa. Kaularangan discusprolapsi on eri asia, se taas ei ole mikään kramppi.
T. Lääkäri
Voit pyytää sairauslomaa, mutta käypä hoito -suositusten mukaan tuo 3 päivää on maksimi, mitä kerrallaan annetaan. Tietoihin toki kirjataan, että asiakas halusi pitemmän loman ja sen jälkeen otetaan työterveydestä yhteyttä pomoon kysellen, että pitäisikö neuvotella työhyvinvoinnista.
Mulle määrättiin tk:sta niska-hartiajumiin ja siihen liittyvään päänsärkyyn vain fysioterapiaa. Sekin aika meni kahden viikon päähän...
Älä tuu tänne puhumaan sairaslomista tai sen pituuksista. Täällä on jengi niin kateellisia ja ymmärtämättömiä toisten kivuille.
Mistä se lääkäri tietää, että juuri sun vaiva ei parane nopeammin kuin vasta kahden viikon kuluttua?
Voit pyytää, mutta oikeasti, älä ihmettele jos et saa.
Zora kirjoitti:
Ja ainoastaan Z-koodilla olevat poissaolot ovat palkattomia. Selkeästi elimelliset, mielenterveydelliset ym sairauslomat ovat aina palkallisia.
Se on viime kädessä aina työnantajan päätös, myöntääkö hän sairausloman palkallisena, oli diagnoosi sitten mikä tahansa.
Minä sain 2 päivää sairaslomaa niska/selkä jumiin ja kipuun sen jälkeen kun olin ajanut 80 vauhdista ojaan ja auto pyörähti ympäri. Kaksi viikkoa meni että parani työkuntoon (fyysinen työ). Mutta ihan kevyttä hierontaa itse ensin joka päivä, sitten ku parempi hierojalle joka varovasti hiero.
Jatkossa kramppeja välttääksesi kannattaa pöytä ja tuoli säätää oikealle korkeudelle. Väärät asennot aiheuttavat jumeja jo lyhyelläkin ajalla. Lisäksi kannattaa hommata hyvä tyyny yöksi.
Akupunktio voisi auttaa.
Kyllä mä olen saanut masennuksen takia saigonia pari viikkoa putkeen. Kun se ei vieläkään auttanut, enkä todellakaan ollut työkykyinen, sain toiset kaksi viikkoa.
Masennus ja niskajumi melko eri asia. Masennus ei parane parissa päivässä, niskajumi voi oikealla hoidolla helpottaa sen verran että on työkykyinen vaikka ei niska täysin parantunut olisi ja ymmärrän täysin että ei kirjoiteta kerralla pitkää saikkua, kukaan ei voi ennustaa kauanko kestää että paranee.
Minä olin niskajumin takia kuukauden poissa. Lääkäri ymmärsi oikein hyvin, miksi saikku oli tarpeellinen. Koska jo työmatka autolla olisi ollut vaarallinen huimauksen ja pahanolon vuoksi.
Mieluummin olisin kyllä ollut terve ja töissä.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja niskajumi melko eri asia. Masennus ei parane parissa päivässä, niskajumi voi oikealla hoidolla helpottaa sen verran että on työkykyinen vaikka ei niska täysin parantunut olisi ja ymmärrän täysin että ei kirjoiteta kerralla pitkää saikkua, kukaan ei voi ennustaa kauanko kestää että paranee.
Aijaa, onko tosiaan eri? Pointti lähinnä, ettei se saikku niin nihkeässä ole. Mutta saattaa se toki joissain paikoissa olla.. Ikävä sinänsä, kun itse tietää, ettei se muutama päivä auta.
Mä kuolen nauruun. Miten sun pää saataisiin hartioista irti.