Suomessa ruuan kuuluisi olla 10 kertaa kalliinpaa
Suomessa ruuan hintaa on pyritty pitämään sekä keinotekoisesti että väkisin ruuan hintoja alhallaa tuottajahintojen kustannuksella. Tämä on taas tehnyt ruuantuotannosta kannattamatonta liiketoimintaa ja moni tilallinen mieluummin laittaa pillit pussiin kuin jatkaa tappiollisen yrityksen (maatilan) pyörittämistä. Jos tarkkoja oltaisiin, niin oikean hinnankehityksen ja inflaation takia ruuan hinnan pitäisi oikeasti olla Suomessa 10 kertaa nykyistä kalliimpaa.
Kommentit (18)
Kyllä mulle ruotsalainen ruoka kelpaa. Lopettakoot vaan suomen maajussit. Ei minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Väärin, suomessa tuottaja ei saa mitään, mutta s ja k ryhmä kaiken
Ei mitään? Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle ruotsalainen ruoka kelpaa. Lopettakoot vaan suomen maajussit. Ei minua haittaa.
Maanviljely on kannattamatonta liiketoimintaa koko Euroopassa, siksi EU maksaa maataloustukia. Muuten Eurooppa olisi äkkiä joko Yhdysvaltojen tai Venäjän ruuantuotannon armoilla. Sama kehitys joka siiis on Suomessa, on menossa myös esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa.
Suomen maajussit viljelis vaikka banaaneja jos siihen sais eu-tukea. Sitten itkisivät kun sato epäonnistuu ja kriisiapua tilalle. Pohjoisessa maanviljely ei vaan kannata eikä kellään ole varaa maksaa leivästä ja maidosta älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaa varmaan mutta riittääkö rahat kun ruotsalaiset nostavat hintoja?
Eipä näytä naapurin viljelijällä olevan tila miinuksella kun autoa taas vaihtoivat uusimpaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaa varmaan mutta riittääkö rahat kun ruotsalaiset nostavat hintoja?
Kyllä mulla riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljely on kannattamatonta liiketoimintaa koko Euroopassa, siksi EU maksaa maataloustukia. Muuten Eurooppa olisi äkkiä joko Yhdysvaltojen tai Venäjän ruuantuotannon armoilla. Sama kehitys joka siiis on Suomessa, on menossa myös esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa.
Kiina on nouseva talous mahti ja yhtä iso ruuan tuotta kuin Usa ja Venäjä. Ei saa unohtaa.
Ei tartte ruoan hinnan nousta yhtään, koska sitten joudutaan myös tukia nostamaan. Ja ne tuet maksaa veronmaksaja, varsinkin ne veronmaksajat joiden veroista nyt maksetaan jo noiden l.oisten elatus.
Mulle on ihan sama mistä ruoka tulee. Ei täältä nytkään saa enää mitään tuoretta ja kotimainen laatu on pelkkä vitsi.
Kaupan kalatiskin "tuore" lohikin on viikko sitten kalastettu jossain Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tukiaisia ollaan vähentämässä!
Ja ruuan hintaa sen vuoksi nostamassa. Mun mielestä tuet vois myös lopettaa ja maajussit saisivat itse päättää paljolla myyvät tuotteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ruuan hintaa sen vuoksi nostamassa. Mun mielestä tuet vois myös lopettaa ja maajussit saisivat itse päättää paljolla myyvät tuotteensa.
Eivät maajussit sitä päätä. Tukku päättää millä hinnalla ostaa tuotteet. Jos hinta ei miellytä tuottajaa, tukku ostaa tuotteet joltain muulta. Sitä kutsutaan kilpailuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maajussit sitä päätä. Tukku päättää millä hinnalla ostaa tuotteet. Jos hinta ei miellytä tuottajaa, tukku ostaa tuotteet joltain muulta. Sitä kutsutaan kilpailuttamiseksi.
Sitä juuri sanoin. Olis reilua että tuottajat saisivat itse määrätä hinnan millä myyvät, nykyään sitä hintaa säätää ihan joku muu.
Niillä maataloustuilla tuetaan käytännössä vain kauppoja. Tuottajille voi kivasti maksaa ryöstöhintoja kun saavat EU-tukia kuitenkin. Kuluttajahinnoissa nämä tuet eivät näy, ruoka on tolkuttoman kallista.
Eli valtioiden varoista tuetaan viljelijöitä, jotta heidän tuotteensa jälleenmyyjän ei tarvitse omista jättikatteistaan maksaa heille käypää hintaa, ja kuluttajat maksavat tuotteista jälleenmyyjille, jotta pussittavat jättimäiset voitot. Maataloustukien loppusijoituspaikka on siis kauppiaan tili. Mutta hei, pitäähän jokaisen K-kauppiaan miljönäärejä olla!
Vierailija kirjoitti:
Eikö maajussit pystyisi jotenkin myymään ruokaa ilman välikäsiä? Nykyisen vegaaniuden yms. aikakaudella olisi varmasti kysyntää puhtaalle lähiruoalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maajussit pystyisi jotenkin myymään ruokaa ilman välikäsiä? Nykyisen vegaaniuden yms. aikakaudella olisi varmasti kysyntää puhtaalle lähiruoalle.
On helpompaa hakea se nyhtökaura lähikaupasta kuin hypätä Helsingissä autoon ja ajaa hurauttaa jonnekkin Lieksaan sitä hakemaan.