Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?

Vierailija
02.06.2018 |

Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?

Kommentit (524)

Vierailija
181/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Railway kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo sinänsä tämä piiiiitkä loma on ihanaa. Vielä paremmaksi sen tekevät nämä kateelliset ja katkerat ruikuttajat, jotka ehdottelevat opettajille töitä risusavotasta päivähoitajiksi ja kaikkea siltä väliltä kesän ajaksi.

Tää on vaan niin ihanaa. Ei ole omia lapsia, joten voi matkustella, harrastaa ja tehdä ihan mitä huvittaa koko kesän. Ja palkka juoksee! Nam!

Hienoa, että viihdyt työssäsi piiiitkien lomiesi ansiosta, ja tulit kertomaan sen meille muillekin! Juuri tästähän täällä on kyse! Voi kuitenkin olla, että voit hyvinkin joutua tulevaisuudessa pyörittämään myös kesällä lasten kesäkerhoja luokassasi, kunhan vain me muut koulutetut jaksamme pitää riittävästi esillä tätä epäoikeudenmukaisuutta lomien suhteen eri ammattiryhmien välillä. Nyt on ollut hyvin julkisuudessa mm. opettajien "töihinpaluu" kesäksi hoitovapailta. Kiitos että tuit tätä tavoitetta kommentillasi! ; )

:'DDDDDDDDDD

😂😂😂😂😂

Vierailija
182/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opettajat tekevät töitä 10-14h/pv ja jotkut jopa iltauutisiin saakka, tämä on vastoin työlainsäädäntöä, koska työaika 37,5h/vk ja ylitöitä maksimissaan saa olla n. 140h/vuodessa, muuten työnantaja saa siitä sanktiot.

Ja myös vaarantaa lasten turvallisuuden, sillä opettajalla tulee olla riittävästi aikaa lepoo ja nukkumiseen. Jos opettajat työskentelevöt yhtäjaksoisti 12-14h päivittäin niin sehän vastaa jatkuvaa krapula- tai humalatilaa, kun ei ole aikaa lepoon. Ei edes rekkakuskit voi ajaa yhtäjaksoisesti

kuin 4,5h ja sen jälkeen on pidettävä 45 min. tauko.

Ja miten opettajien lasten päivähoito on järjestetty, ovatko he vuoropäiväkodissa?

Tauoista: seitsentuntisena päivänä (siis 7 oppituntia) saattaa olla päivän ensimmäinen lepohetki, eli tauko vasta, kun oppilaat lähtee kotiin. Siis 7 tuntia työtä putkeen ilman taukoa. On ihme, ettei ole työuupumusta tämän enempää.

Kun lapseni olivat peruskoulussa (nyt jo täysi-ikäisiä), oli koulun käytävien seinillä opettajakohtaiset lukujärjestykset. Yhdelläkään opettajalla ei ollut 4h pidempää aikaa opetusta putkeen vaan sitten oli hyppytunti tai opetus päättyi. Useimmilla oli 2h pätkissä (etenkin aineenopettajilla).

Opettajankokoukset järjestettiin niin, että lapset pääsivät koulusta puolilta päivin sinä päivänä. Kokeet olivat oppikirjan tekijöiden valmiita kokeita, jotka pyörivät vuodesta toiseen (kaikilla kolmella lapsella oli samat kokeet).

Itse olen "entisessä elämässäni" ollut ravintolassa töissä. Työvuoro saattoi olla klo 18-04 eikä sinä aikana ehtinyt mitään taukoja pitämään. Jos kävi tuuri, saattoi päästä vessaan. Työ tehtiin seisaallaan tupakansavussa humalaisten herjoja kuunnellen. Tekisi opellekin hyvä käydä tekemässä yksi vuoro vaikka blokkarina. Se hyvä puoli tuossa työssä oli, ettei työt tulleet kotiin.

Nyt olen toimistotyössä ja työt tulevat kotiin. Työaika on 7,5h/päivä, mutta eihän se riitä mihinkään. Ylitöitä on nyt 89h enkä tiedä milloin ehdin pitämään pois. Kahvitaukoja ei ehdi pitämään, ruokailu hoituu 10 minuutissa. Välillä tuon kotona tehtäväksi sellaisia töitä, joita voi tehdä kotona. Tänäkin viikonloppuna olen käyttänyt 4h laskujen esikäsittelyyn (tehdään excelissä). Työsähköpostia luen kotona, myös lomilla, ja vastaan jos pystyn vastaamaan ilman työkoneella olevia tietoja. 

Joo, ei se ole helppoa kellään. Jokaisen open kannattaisi käydä tekemässä yksi TET-vuoro jossain muussa työpaikassa, niin huomaisivat tämän. 

Puolin ja toisin. Sinne yläkouluunkin voisi järjestää kateellisille parin viikon tutustumisjaksoja. Tervetuloa vaan.

Eli asia selviää vasta parissa viikossa, ei yhdessä päivässä kuten monessa muussa paikassa? Eihän se sitten kovin rankkaa ole. 

Sulla on niin yksinkertainen homma, että päivässä on kaikki nähty ja tehty? Ehkä teillä tehtaan linjalla on niin, mutta muissa töissä kuule saattaa olla vähän enemmän nähtävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis koulukuukausien palkka jaetaan 12, jotta myös kesäkuukausille saadaan palkkaa.

Eli jos teet töitä 9 kk, yhdeksän kuukauden palkka jaetaan 12:lla ja näin saat vuoden jokaisena kuukautena palkkaa.

Eli jos opettajan kuukausipalkka on esim. 2700e, niin todellisuudessa se on 3600e? Niinkö?

Tuo on brutto luokanopettajalla, eli ylempi korkeakoulututkinto, kasvatustieteen maisteri. Opintoihin menee noin 5v.

Vierailija
184/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ainakin tekee töitä koulujen loppumisen jälkeen viikon tai kaks ja heinäkuun loppupuolella alottaa jo valmistelemaan seuraavan vuoden kursseja, kun aina tulee jotain muutettavaa materiaaleihin ja opetustapoihin.

Mun mielestä pidempi kesäloma on opettajille ihan hyvä, kun työpäivät venyvät usein. Monesti äiti vielä kympin uutisten aikaan on kokeita tarkistellut tai valmistellut seuraavan päivän opetusta.

Vierailija
185/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säntillinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Railway kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo sinänsä tämä piiiiitkä loma on ihanaa. Vielä paremmaksi sen tekevät nämä kateelliset ja katkerat ruikuttajat, jotka ehdottelevat opettajille töitä risusavotasta päivähoitajiksi ja kaikkea siltä väliltä kesän ajaksi.

Tää on vaan niin ihanaa. Ei ole omia lapsia, joten voi matkustella, harrastaa ja tehdä ihan mitä huvittaa koko kesän. Ja palkka juoksee! Nam!

Hienoa, että viihdyt työssäsi piiiitkien lomiesi ansiosta, ja tulit kertomaan sen meille muillekin! Juuri tästähän täällä on kyse! Voi kuitenkin olla, että voit hyvinkin joutua tulevaisuudessa pyörittämään myös kesällä lasten kesäkerhoja luokassasi, kunhan vain me muut koulutetut jaksamme pitää riittävästi esillä tätä epäoikeudenmukaisuutta lomien suhteen eri ammattiryhmien välillä. Nyt on ollut hyvin julkisuudessa mm. opettajien "töihinpaluu" kesäksi hoitovapailta. Kiitos että tuit tätä tavoitetta kommentillasi! ; )

😂😂😂😂😂

Muakin huvitti, kun opeja rinnastettiin muihin korkeakoulutettuihin.

T. Lääketieteen tohtori

Vierailija
186/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säntillinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Railway kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toki täällä lääketieteen tohtorit notkuu kadehtimassa opettajien palkkoja ja lomia. Heti uskon.

😂😂😂😂😂

T. Lääketieteen tohtori

Vierailija
187/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liimatainen kirjoitti:

Millä muulla alalla saa kokonaisen työpäivän tililleen, kun käy kääntymässä yhden tunnin työpaikalla jakamassa todistukset ja jäätelön? Niinpä.

Kyllä me joimme myös kahvit.

Onpas teillä höveli työnantaja, kun oikein kahvit tarjosi kauhukakaroiden 9kk:n paimentamisesta!😃

Vierailija
188/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

juristi-76 kirjoitti:

Myös lakialalla olisi syytä ottaa pidempi loma

Ei oikeudenkäynnit siirrettäisiin elokuulle. Kesä ja heinäkuu olisi vapaata - kuten opettajilla.

Mielestäni tämä järjestely olisi järkevä myös jaksamisen kannalta

Sinun alallasi tuntipalkka on niin suuri että pääset Opettajan tienesteihin murto-osalla opettajan työajasta ja ihan hyvin voisit olla ottamatta toimeksiantoja kesällä

Vierailija
189/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säntillinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Railway kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂😂

T. Lääketieteen tohtori

"Lääketieteen tohtori" 

:'DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
190/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jokaisen palkkani ansainnut,varsinkin kesälomalla, kun opetan teidän murrosikäisiä penikoitanne koko talven. Kokeilkaapa itse, vinkujat ja kateilijat, opettaa sataa oppilasta vuodessa, joilla on kaikenmasilman diagnoosia ja vaikeutta ja vanhemmista ei mitään apua.

Olet joko trollaaja tai sitten sinun olisi parempi vaihtaa alaa. Vaikutat aika katkeralta ja uskon että oppilaatkin ilosia kun saivat si usta vapaata.

Tule vaihtamaan paikkaani, kun joka luokalla on häirikkö, mielenterveyspotilas, mamu ja muutama taviskin. Ei ole erityisopetusta tarpeeksi vaikka papereita on kirjoitettu ties monelle tehostettuun tukeen. Ns.kiltti, normaali luokka on nykyään ylellisyyttä. Monet tuskailevat sen yhden murkun kanssa kotona, minulla on yli sata.

Miksi et vaihda alaa kun noin kauheeta on? Kyllä sinun paikallesi olisi tulossa liuta motivoituneita opettajia.

Ei muuten ole enää. Moni valmistunut opettaja jättää työnsä aika nopeasti ja vaihtaa alaa kun huomaa, miten karmeaa se nykyään on. Omista kavereista yksi englanninopettajaksi opiskellut hyppäsi heti valmistuttuaan isolle teleoperaattorille PR-töihin koska oli kyllästynyt jo opiskeluaikoina opetustyön mahdottomuuteen (opiskelijat tekevät sijaisuuksia) ja toinen, matematiikanopettaja jaksoi opettajan töissä kokonaiset kaksi vuotta ja vaihtoi sitten IT-puolelle.

Molemmat tienaavat paremmin, saavat paremmin lomia, pääsevät matkustamaan ympäri maailmaa työnantajan laskuun jne. 

Olen iloinen, että pääsin käymään omat kouluni kun vielä peruskoulussakin oli jotain rotia eivätkä häirikköoppilaat ja "erityiset lapset" päässeet riehumaan täysin hillitsemättömästi. Olen vielä iloisempi siitä, että en ole itse koskaan halunnut lapsia - pelkäisin, että heidän oppimisestaan ei tulisi yhtään mitään nykymenolla.

Vierailija
191/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kokeita välttämättä laaditaan itse. Esimerkiksi matematiikan opetusta varten koulu hankkii oppikirjasarjan. Oppilaille tulee työkirjat. Opettajilla tarkoitettujen materiaalien mukana tulee mm. valmiit, muokattavissa olevat kokeet vastauksineen.

Tai sitten ei tule. Työkirjoja ei meidän koulussa hankita enää lainkaan. Opettaja tekee tehtävät oppilaille, koska kirjoissa niitä ei ole tarpeeksi. Muokattavia kokeita ei ole kaikissa aineissa. Opetan kahta ainetta, jossa toisessa ei tule kokeita lainkaan. Toisen sarjan kokeet eivät olleet muokattavia ja niiden taso olisi ollut super helppo. Lähes kaikki oppilaat olisivat saaneet noista huonoista pinta-tason oppimista testaavista kokeista kiitettävät. Tehtävät olivat helppoja monivalintoja, lyhyisiin kysymyksiin vastaamisia ja simppeleitä kuvatehtäviä. Näistä kokeista puuttui kokonaan harjoitteleminen tekstin tuottamiseen ja jäsentelyyn, ilmiöiden tunnistaminen ja selittäminen jne.  Siksi hylkäsin nuo kokeet kokonaan.

Vierailija
192/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä syistä olen luokanopettaja ja opetan 1-2 -luokkia.

- pitkät lomat, lomaa reilu 3 kk vuodessa

- vapaat viikonloput

- työpäivän pituus 3-5 tuntia

- alaluokilla ei juurikaan kokeiden korjausta

- opetan pienessä kyläkoulussa, luokalla noin 10 oppilasta ja myös avustaja käytettävissä

Eilen alkoi loma, töihin palaan 12.8.

Minulle ei riitä tuo vuodesta toiseen aan opettaminen. Siksi haluan opettaa aina myös 5.-6.lk eli haastaa itseäni ja ammattitaitoani myös opetussisällön suhteen. Siksi en myöskään menisi pieneen kyläkouluun, tylsää.

Ihmettelen vain, missä kunnassa on varaa noin pienissä ryhmissä koulunkäynnin ohjaajien käyttöön. Pääkaupunkiseudulla ei riitä, vaikka luokassa on illuusion myötä erityistä tukea tarvitsevia lapsia.

Hyvä, että viihdyt. Tuo riittää sinulle.

Vierailija
193/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, täällon taas tää naurettavuus: julkaistaan tarkkailuluokalla käymisen jälkeen.

Vierailija
194/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vapaat viikonloput

- opetan pienessä kyläkoulussa, luokalla noin 10 oppilasta ja myös avustaja käytettävissä

Minulle ei riitä tuo vuodesta toiseen aan opettaminen. Siksi haluan opettaa aina myös 5.-6.lk eli haastaa itseäni ja ammattitaitoani myös opetussisällön suhteen. Siksi en myöskään menisi pieneen kyläkouluun, tylsää.

Ihmettelen vain, missä kunnassa on varaa noin pienissä ryhmissä koulunkäynnin ohjaajien käyttöön. Pääkaupunkiseudulla ei riitä, vaikka luokassa on illuusion myötä erityistä tukea tarvitsevia lapsia.

Hyvä, että viihdyt. Tuo riittää sinulle.

Taitaa olla illuusiota koko inkluusio :) , jota tietty tarkoitin.

Vierailija
195/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

opettajat ovat ainut ammattiryhmä jotka jaksavat valittaa työn raskaudesta. Ainakin jos tätä palstaa on uskominen. Opettajat tekevät eniten aloituksia työn haittapuolista tälläkin palstalla.

En viiden vuoden palstailuni aikana muista nähneeni montakaan opettajan tekemää avausta. Sen sijaan muistan nähneeni satoja tällaisia kadehdinta-mollaus-haukkumisavauksia.

Ohis.

Facessa kyllä luokanopettajat tuppaa valittamaan työn raskautta. Itsekin olen opettaja ja kyllä tämä työ on vähemmän kuormittavaa kuin esim. Terveydenhuollon työ jota sitäkin olen aiemmin tehnyt. Mutta usein

Opettajilla ei ole kokemusta muusta työstä ja siksi voi tuntua oma työ erityisen raskaalta.

Tällä opella on 20 vuoden kokemus monenlaisista hommista. On ollut useita tehdas- ja varastotöitä, joissa on ollut kaikkein kevyintä henkisesti. Etenkin paperitehtaalla pidettiin kiinni sovituista tauoista ja 30 minuutin ruokatauko laskettiin siitä, kun sai tarjottimen ruokalan pöytään. Näin jonotusaika oli "työaikaa". Toimistoduunista on myös kokemusta, myös tuossa työssä pidettiin omista oikeuksista kiinni ja tauot sai pitää taukoina. Siivoamassa olin pari vuotta ja kyseisessä kansainvälisessä siivousfirmassa yritettiin polkea työntekijöiden oikeuksia, mutta luottamusmies piti huolta, että tauot ja työaika meni TESsin mukaan. Opettajan töitä olen tehnyt nyt 8 vuotta. Heti ensimmäisessä työpaikassa jo kerrottiin, että opettajalla ei ole työaikaa, joten siis ei ole taukojakaan. Ja yämän on huomannut. On toki päiviä, jolloin ehtii taukoilla enemmän kuin siivoojana, murta ei taukoja oikein pysty varastoonkaan pitämään. Sama on missä tahansa työssä: jo muutaman tunnin yhtenäinen työputki lisää rasitusta merkittävästi. Siksi joissain ammateissa on pakkotauot, esim. ammattikuljettajilla.

Tämä on NIIN totta ja minulla kokemusta 14 vuotta muista töistä. Joskus olen kuuden opetustunnin jälkeen aivan kuin katujyrän alle jäänyt. Pahimmillaan en ehdi pitää yhtään taukoa, en yhtään. Lisäksi kouluissa on kaikenlaisia tehtäviä, jotka on valuneet opettajille, kun muut ryhmät ei suostu tekemään. Siivoojat narisee tarkkaan, mikä kuuluu työhön ja mikä ei. Koulunkäynninohjaajista osalta on mopo karannut käsistä ja tavaavat koko ajan, mitä heidän työhönsä kuuluu ja mitä ei. Kouluissa on kuitenkin ns. harmaata työtä paljon ja sen voisi aina tehdä se, joka ehtii. Nyt sen tekee opettajat, koska muut ammattiryhmät ei suostu, kun "ei kuulu mun tehtäviin". Paras oli eräs opetuksellinen väline, jonka pyyhkiminen ei kuulemma ole siivoojan työtä eli opettaja hakee rätin ja sekin pitää pestä.

Vierailija
196/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

opettajat ovat ainut ammattiryhmä jotka jaksavat valittaa työn raskaudesta. Ainakin jos tätä palstaa on uskominen. Opettajat tekevät eniten aloituksia työn haittapuolista tälläkin palstalla.

En viiden vuoden palstailuni aikana muista nähneeni montakaan opettajan tekemää avausta. Sen sijaan muistan nähneeni satoja tällaisia kadehdinta-mollaus-haukkumisavauksia.

Ohis.

Facessa kyllä luokanopettajat tuppaa valittamaan työn raskautta. Itsekin olen opettaja ja kyllä tämä työ on vähemmän kuormittavaa kuin esim. Terveydenhuollon työ jota sitäkin olen aiemmin tehnyt. Mutta usein

Opettajilla ei ole kokemusta muusta työstä ja siksi voi tuntua oma työ erityisen raskaalta.

Tällä opella on 20 vuoden kokemus monenlaisista hommista. On ollut useita tehdas- ja varastotöitä, joissa on ollut kaikkein kevyintä henkisesti. Etenkin paperitehtaalla pidettiin kiinni sovituista tauoista ja 30 minuutin ruokatauko laskettiin siitä, kun sai tarjottimen ruokalan pöytään. Näin jonotusaika oli "työaikaa". Toimistoduunista on myös kokemusta, myös tuossa työssä pidettiin omista oikeuksista kiinni ja tauot sai pitää taukoina. Siivoamassa olin pari vuotta ja kyseisessä kansainvälisessä siivousfirmassa yritettiin polkea työntekijöiden oikeuksia, mutta luottamusmies piti huolta, että tauot ja työaika meni TESsin mukaan. Opettajan töitä olen tehnyt nyt 8 vuotta. Heti ensimmäisessä työpaikassa jo kerrottiin, että opettajalla ei ole työaikaa, joten siis ei ole taukojakaan. Ja yämän on huomannut. On toki päiviä, jolloin ehtii taukoilla enemmän kuin siivoojana, murta ei taukoja oikein pysty varastoonkaan pitämään. Sama on missä tahansa työssä: jo muutaman tunnin yhtenäinen työputki lisää rasitusta merkittävästi. Siksi joissain ammateissa on pakkotauot, esim. ammattikuljettajilla.

Tämä on NIIN totta ja minulla kokemusta 14 vuotta muista töistä. Joskus olen kuuden opetustunnin jälkeen aivan kuin katujyrän alle jäänyt. Pahimmillaan en ehdi pitää yhtään taukoa, en yhtään. Lisäksi kouluissa on kaikenlaisia tehtäviä, jotka on valuneet opettajille, kun muut ryhmät ei suostu tekemään. Siivoojat narisee tarkkaan, mikä kuuluu työhön ja mikä ei. Koulunkäynninohjaajista osalta on mopo karannut käsistä ja tavaavat koko ajan, mitä heidän työhönsä kuuluu ja mitä ei. Kouluissa on kuitenkin ns. harmaata työtä paljon ja sen voisi aina tehdä se, joka ehtii. Nyt sen tekee opettajat, koska muut ammattiryhmät ei suostu, kun "ei kuulu mun tehtäviin". Paras oli eräs opetuksellinen väline, jonka pyyhkiminen ei kuulemma ole siivoojan työtä eli opettaja hakee rätin ja sekin pitää pestä.

Mulla on luokassa viherkasvi. Siitä silloin tällöin varisevat lehdet eivät kuulemma kuulu siivojien töihin, joten itse noukin ne lattailta, koska siivooja ei niitä voi lakaista samalla kun ottaa muut roskat. Voi elämä.

Vierailija
197/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vapaat viikonloput

Eikö opetusvelvollisuus ole teillä 24 h/vk? Eikö ole vanhempainiltoja ja vanhempainvartteja, ettekö tee retkiä (vai eikö niitä tarvitse suunnitella, järjestellä ja sopia?) eikö vesoja ja muuta koulutusta? Eivätkö vanhemmat soittele (myös iltaisin ja viikonloppuisin)? Eikö ole sähköposti- ja Wilma-viestirumbaa?

Missä olet töissä? Minäkin haluan sinne!

Suomessa on olemassa mitä erilaisimpia kouluja. Myös niitä, joissa ei ole herätty nykypäivään kuten yliopistokaupunkien ja muuten valistuneiden rehtorien koulussa.

Lapsenlapseni käy maalla tällaista koulua, on tyytyväinen ja vanhemmat myös. Minä isoäitinä ja virassa pääkaupunkiseudulla pyörittelen itsekseni silmiäni, enkä puutu asiaan.

Emme elä heidän kanssaan samalla vuosituhannella. Minä.en ole halunnut, enkä halua pieneen, sisäänpäin lämpiävään tuppukylään töihin. En koe työtäni niin raskaaksi, vaikka vuosien mittaan on tullut paljon lisää työtä.

Täällä ei ole kukaan puhunut siitä, miten paljon tehostettua tukea tarvitsevien lasten hoitaminen nykyisen lastensuojelulain mukaan edellyttää; Wilmaan kirjaamista ja tietosuojalaki rajoittaa sanamuotojen kirjaamista yksilöstä, mitä ja miten ongelmat ja erityistarpeet kirjoitetaan. Kyläkouluissa ei ongelmia ilmeisesti ole tai niitä ei tunnisteta.

Vierailija
198/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jokaisen palkkani ansainnut,varsinkin kesälomalla, kun opetan teidän murrosikäisiä penikoitanne koko talven. Kokeilkaapa itse, vinkujat ja kateilijat, opettaa sataa oppilasta vuodessa, joilla on kaikenmasilman diagnoosia ja vaikeutta ja vanhemmista ei mitään apua.

Olet joko trollaaja tai sitten sinun olisi parempi vaihtaa alaa. Vaikutat aika katkeralta ja uskon että oppilaatkin ilosia kun saivat si usta vapaata.

Tule vaihtamaan paikkaani, kun joka luokalla on häirikkö, mielenterveyspotilas, mamu ja muutama taviskin. Ei ole erityisopetusta tarpeeksi vaikka papereita on kirjoitettu ties monelle tehostettuun tukeen. Ns.kiltti, normaali luokka on nykyään ylellisyyttä. Monet tuskailevat sen yhden murkun kanssa kotona, minulla on yli sata.

Miksi et vaihda alaa kun noin kauheeta on? Kyllä sinun paikallesi olisi tulossa liuta motivoituneita opettajia.

Ei muuten ole enää. Moni valmistunut opettaja jättää työnsä aika nopeasti ja vaihtaa alaa kun huomaa, miten karmeaa se nykyään on. Omista kavereista yksi englanninopettajaksi opiskellut hyppäsi heti valmistuttuaan isolle teleoperaattorille PR-töihin koska oli kyllästynyt jo opiskeluaikoina opetustyön mahdottomuuteen (opiskelijat tekevät sijaisuuksia) ja toinen, matematiikanopettaja jaksoi opettajan töissä kokonaiset kaksi vuotta ja vaihtoi sitten IT-puolelle.

Molemmat tienaavat paremmin, saavat paremmin lomia, pääsevät matkustamaan ympäri maailmaa työnantajan laskuun jne. 

Olen iloinen, että pääsin käymään omat kouluni kun vielä peruskoulussakin oli jotain rotia eivätkä häirikköoppilaat ja "erityiset lapset" päässeet riehumaan täysin hillitsemättömästi. Olen vielä iloisempi siitä, että en ole itse koskaan halunnut lapsia - pelkäisin, että heidän oppimisestaan ei tulisi yhtään mitään nykymenolla.

Puolet porukasta on nykyään erityisherkkiä ja toinen puoli ADHD-, autisimin kirjo-, tourette- tai muita lapsia. "Itsesäätelyn ja oman toiminnan ohjauksen" ongelmia (= käytöstavat puuttuvat) on lähes kaikilla. Pitäis perustaa erityisluokat niille muutamalle normaalilli oppijalle, jotta heillä olisi edes jonkinlainen mahdollisuus oppia muutakin kuin kärsivällisyyttä ja loputonta itsehillintää.

Vierailija
199/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei saanut palkkaa kesällä. Oli kesät työtön. Mutta hänellä ei ollut virkaa.

Äidilläsi ei ollut joko kelpoisuutta tai ei vain tullut valituksi, esim. ei erikoistumisopintoja, joita ko. koulussa tarvittiin tai muu syy.

Äitisi sai noin 2vk eli kertyneiltä lomapäiviltä lomarahan, sen jälkeen ilmoittautuminen työttömäksi työnhakijaksi, omavastuuaika, jonka jälkeen OAJ:n ansiosidonnaista loppuloma eli 4-vk. Eli ihan ilman rahaa hän ei koko kesää ollut.

Vierailija
200/524 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tmä on hyvä muistaa, kun opettajat ruikuttavat kuukausipalkastaaan. Se ei ole millään tavalla verrattavissa normityöläisen kuukausipalkkaan, koska työtunnit jäävät murto-osaan normityöläisestä.

40-60 tuntia viikossa jää murto-osaan normityöläisestä? Luuletko että ne kaikki oppitunnit valnistuu itsestään ja kokeet tarkistuu tekemättä työtä jne?

" oppituntien valmisteleminen" varsinkin kokeneen opettajan kohdalla on lähinnä huono vitsi. Hän on jankanut samaa asiaa jopa kymmeniä vuosia ja osaa varmasti tehdä sen uudelleen erikseen suunnittelematta.

Paitsi että opetussuunnitelman perusteet muuttuvat, ja aina luokassa on erilaisia oppijoita, on lisätuen tarvetta ja lahjakkaita, molemmille pitää osata eriyttää opetusta räätälöidystu, pitää korjata kokeet, tehdä yhteistyötä oppilashuollon kanssa, hoitaa vanhempien tapaamisia ja neuvotteluita, suunnitella oppiainerajat ylittävät teemaopetukset, tapahtumat ym. opettajakollegoiden kanssa. Kokemus tuo varmuutta itse opetukseen, mutta oppituntien valmistelun lisäksi opettajilla on muitakin töitä tuntien ulkopuolella.

Totta varmasti joidenkin kohdalla, omalta kouluajalta muistan kyllä opettajia jotka on opettaneet ihan samalla tyylillä ja samoilla kalvoilla sieltä kultaiselta 80-luvulta saakka. Meidän ranskanope ei ikinä esimerkiksi käyttänyt kirjaa, senkun piti pitkiä monologeja, laulatti Edith Piafia jne. Historian opettajan kalvot oli samat kuin siskolla 7 (!) vuotta ennen, vertailin ylppäreihin siskon muistiinpanoja. Ideaalitilanne on tietenkin että opettajakin muuttaa opetustaan, mutta eipä se lähellekään aina missään näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä