Tuulimuna ja kohdunulkoinen samaan aikaan
Joo näin kävi mulle:( Tuulimuna kaavittiin 13.4 ja viime sunnuntaina alkoi äkillinen raju alavatsakipu. Samalla oksennus tuli ja kylmä hiki pukkas pintaan. Pyörrytti. Lähdettiin päivystykseen naistenklinikalle. Siellä sitten alkoi taju lähteä. Vatsaontelo oli täys verta. Paineet romahti ja leikkaussaliin. Munatorvi oli revennyt siellä oli sikiö. Oli hengenlähtö aika lähellä. Todella harvinaista kuulema, mutta näinkin voi käydä. Multa sitten poistettiin kokonaan se munanjohdin. Surua surun perään. En olis voinu kuvitellakaan tollasta. Ihmettelin vaan kun raskauspahoinvointi ei hellittänyt. Tällanen tarina mulla:(
Kommentit (23)
Mulla ilo kohdunulkoinen raskaus koulukuussa 2005.
Olin koko joulun ajan vuotanut ja tiesin ettei ole normaali km, koska lokakuussa sain spontaanin keskenmenon.
Maanantaina 27.12 kävin lääkärissä ja kohtu oli tyhjä ja siisti, eli siellä ei keään olutkaan. Passittivat minut verikokeisiin, koska munatorvessakaan ei ketään näkynyt.
Seuraavana aamuna tuli kuuden aikaan aivan helvetilliset vatsakivut, koski vielä kovempaa kuin synnyttäessä! (meillä on poika 2 v.)
Istuin vessan lattialla ja oksensin ja välillä toisesta päästä...
Herätin mieheni että nyt tarttis lähteä sairaalaan, koska kohdunulkoista epäiltiin. Mies syötti pojan ja sitten mentiin. Kestin urheasta sairaalan pihalle (n. 40 min.) ja sairaalan pihalla sitten meinasi taju lähteä, hakivat minut pyörätuolilla.
Lääkäri katsoi eilisten verikokeitten tulokset ja (arvot yli 10 000) ja eikun leikkaus-salia varaamaan. Verenpainetta ei meinattu saada enää.
Minut laikattiin tähystyksellä. Toinen munatorvi oli revennyt ja jouduttiin poistamaan ja vatsaontelossa oli yli litra verta. Oli hengenlähtö suht lähellä.
Toinen torvi onneksi säästyi ja paranin pikkuhiljaa. Edelleen toivotaan toista lasta, mutta vielä ei ole antanut kuulua itsestään.
Nämä on näitä tapauksia joita voi käydä, itse olen kohta kävelevä oppikirja, mikä raskauksissa voi mennä pieleen.
Kohtukuolema rv 34+6 vuonna 2003
km 7+ ja kohdun ulkoinen 6+ vuonna 2005
Mutta meillä on maailman ihanin pieni poika jonka avulla tämän kaiken kestää, että joskus voi myös onnistua =)
Mukavaa ja toivottavasti onnekasta kevättä kaikille
hei jos tuulimunaraskaus sekä kohdunulkopuolinen raskaus on harvinainen niin mikäs tämä sitten on.
Kun mulla epäillään sekä kohdun sisäistä että ulkoista Raskautta! Viikon päästä on lääkäri joka tutkii etenemistä ja sitten jos se nyt on 1++% varma niin kohdun ulkoinen leikataan pois.
Lääkäri vaan totesi ettei ole hänen kohdalleen sattunut vastaavaa eikä löytynyt netistäkään mitään tietoa asiasta=/ kokemuksia??
Miten nopeasti toivuit operaatiosta? Tuliko sulla jälkivuotoa vielä pitkään? Mulla toi jälkivuoto siitä kaavinnasta jatkuu edelleen ja nyt runsaampana kun ennen tota laparoskopiaa. Maha on edelleen tosi kipeä ja huippaa kun hemoglobiini on varmaan aika alhaalla vielä.
Olis kiva kuulla miten olet toipunut? Haluaisin vielä toisen lapsen, mutta muakin pelottaa, että jos toi toistuu ja toinenki munatorvi poistetaan.