Mummo antoi biologiselle lapsilleen rahaa todistuksista
Kävimme mummon pyynnöstä näyttämässä todistuksia. Toinen lapsista on mummon biologinen lapsenlapsi, pari vuotta vanhempi ei ole, kuitenkin mummo on ollut hänelle ”mummo” 2-vuotiaasta. Samaan aikaan mummolaan tuli myös serkut. Eli neljä melko samanikäistä lasta oli kerralla käymässä ja mummo jakoi kaikille muille 50€ ”hyvistä todistuksista”, mutta ei-biologinen jäi ilman. Todistusten hyvyydellä ei tässä ollut merkitystä. Lapsi ei itse näyttänyt olevan pahoillaan, mutta itselleni tuli kyllä paha mieli ja maksoimmekin tuon saman 50€ kotona. Olisitko loukkaantunut? Jouluna ja syntymäpäivillä mummo on kyllä muistanut tasapuolisesti kaikkia, mutta todistusrahaa on aina saanut vain nämä biologiset. Aiemmin ei tyttö ei ole mennytkään mukaan koulujen loputtua, mutta nyt sisko pyysi mukaan, enkä älynnyt kieltää (en osannut ennakoida tuota). Olen ajatellut ettei mummo ole antanut rahaa, koska tyttö ei ole ollut mukana. Ikävintä asiassa oli se että rahaa jaettiin ihan tytön nenän alla.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Minä teen noin myös. Annan joka kesän alku 50e lapselapsilleni mutta en bonuslapselle. Vien myös lapsenlapseni matkoille ja huvipuistoihin jne mutta en ota miniän ex liiton lasta mukaan. Hän kutsuu minua myös etunimeltä ja en ole hänelle mummo. Annan rahat silloin kun nähdään oli tämä lapsi mukana tai ei. Äitinsä puolelta lapsella ei ole enää isovanhempia ja isänsä ei pahemmin välitä tyttärestään ja isän vanhemmat asuu kaukana. En kuitenkaan ole vastuussa poikani kumppanin valinnasta.
Vaikutat ilkeältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mummo olettaa, että tuo tyttö saa vastaavasti omalta bioisältään lahjoja/rahaa, niin hänhän vain ajattelee että juuri noin toimimalla kumpikin tyttö saa tasapuolisesti. Kannattaa joskus mainita että tytön isä ei lahjoja anna.
Tämä on totta, ei ole tullut ikinä kerrottua. Eikä varsinaisesti sitäkään että tytön mummo on kuollut. Tosin kyllähän se on tullut ilmi syntymäpäivillä, kun toisen puolen sukulaisia ei ikinä ole käynyt.
Voihan se olla että mummo luulee sinun olevan riidoissa exän sukulaisten kanssa ja ette tyttö tapaa heitä isänsä luona.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen noin myös. Annan joka kesän alku 50e lapselapsilleni mutta en bonuslapselle. Vien myös lapsenlapseni matkoille ja huvipuistoihin jne mutta en ota miniän ex liiton lasta mukaan. Hän kutsuu minua myös etunimeltä ja en ole hänelle mummo. Annan rahat silloin kun nähdään oli tämä lapsi mukana tai ei. Äitinsä puolelta lapsella ei ole enää isovanhempia ja isänsä ei pahemmin välitä tyttärestään ja isän vanhemmat asuu kaukana. En kuitenkaan ole vastuussa poikani kumppanin valinnasta.
Vetää jotenkin aina sanattomaksi ihmisten julmuus ja välinpitämättömyys lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on törkeää. Fiksu aikuinen olisi antanut rahan myöhemmin tai laittanut tilille. Jos ei halua yhdelle antaa niin ei muille voi antaa tämän yhden, ilman jäävän nähden.
Mitäs kun tulee perinnön jaon aika? Perintö menee biologisille ei näille puolison ex-liiton lapsille. Onko sekin törkeää? Joku voi hoitaa lapsia paljonkin ja kaveerata mutta sukulaisuussuhteita ei silti ole olemassa.
Isäpuoli tasaa tilanteen ja kaivaa takataskusta satatonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on törkeää. Fiksu aikuinen olisi antanut rahan myöhemmin tai laittanut tilille. Jos ei halua yhdelle antaa niin ei muille voi antaa tämän yhden, ilman jäävän nähden.
Mitäs kun tulee perinnön jaon aika? Perintö menee biologisille ei näille puolison ex-liiton lapsille. Onko sekin törkeää? Joku voi hoitaa lapsia paljonkin ja kaveerata mutta sukulaisuussuhteita ei silti ole olemassa.
Ei noita tilanteita voi verrata, perintö menee perikunnalle mutta elossa ollessaan mummo tietenkin voi itse valita miten rahojaan jakelee.
Mielestäni mummolta voisi pyytää, että jos jatkossa antaa todistusrahaa vain verisukulaisille, hän voisi tehdä sen hienotunteisemmin.(Toki voi myös mainita, ettei siskopuoli saa mitään extraa isän puolelta sukua, mutta jos se ei vaikuta asiaan voi edes antaa rahat niin ettei siskopuoli ole paikalla).
Vierailija kirjoitti:
Korjaus, siis tällä EI-biologisella lapsenlapsella siis ei ole toista mummoa elossa.
Miksi siis miehesi äidin pitäisi ruveta sijaistamaan kuollutta mummoa lahjoittamalla rahaa. Miksette pyydä vaikka naapurin mummolta?
Hienotunteisuus on hyvä idea. Minun lapsilla ei ole isovanhempia (kuolleet) ja silti tätini jaksoi aina hehkuttaa oman lapsenlapsen tilannetta jolla on monta isovanhempaa aina auttamassa. Minua ei voitu auttaa koskaan koska en ollut ns biologinen lapsi. En enää jaksanut kuunnella emmekä enää juuri tapaa. Tämä ei biologinen lapsi ei voi oikein väistellä tilanteita. Rahoja ei kannattaisi siksi nenän edessä heilutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus, siis tällä EI-biologisella lapsenlapsella siis ei ole toista mummoa elossa.
Miksi siis miehesi äidin pitäisi ruveta sijaistamaan kuollutta mummoa lahjoittamalla rahaa. Miksette pyydä vaikka naapurin mummolta?
Haluaisin että lapsia kohdellaan tasapuolisesti, en halua rahaa. Jos sitä antaa toiselle, ei tarvitse rahoja nenän edessä levitellä. Naapurin mummo ei käy meillä lähes päivittäin eikä ole pyytänyt kutsumaan itseään mummoksi eikä varmasti säilytä tytön kuvia olohuoneessaan näkyvillä.
meillä miehen setä(lapseton) antaa aina rahaa synttäreillä ja jouluna miehen ensimmäiselle lapselle, loput jättää ilman eli meidän yhteiset ei saa mitään😁
Omituiseltahan tuollainen erottelu kuulostaa, jos sitä on kerta yhtäkkiä alettu harrastamaan. Siitä huolimatta, rahat ovat mummon ja hän voi jakaa ne kuiten mielensä tekee mutta varmasti sinun sijassasi huomauttaisin, ettei tekisi sitä lapsen edessä joka jää ilman.
Pahoittiko lapsesi koulussa mielensä, kun joku toinen sai stipendin ja hän ei? Miten voidaan koulussa olla niin epätasapuolisia, että kaikille ei anneta kaikkea yhtä paljon!
Lapsesi ei ole tuon mummon biologinen lapsenlapsi eikä mummo ole velvollinen antamaan kaikille tuntemilleen lapsille rahaa, kun nämä tulevat käymään. Ei ole miehesi äidin vika, että sinulla on ekasta liitosta lapsi, jolla on vain 1 isovanhempi.
Paljoko sen vanhemman lapsen isän uuden kumppanin vanhemmat antoivat lapsillesi rahaa? Samanlainen tilannehan se on sielläkin eli äitipuolen vanhempien pitäisi myös olla tasapuolisia lapsillesi, vaikka eivät ole mitään sukua.
Nää uusperhekuviot mummoineen on omituisia. Veljeni tuore vaimo pahoitti mielensä, kun äitimme ei antanut hänen aikaisemmasta liitostaan syntyneelle pojalleen saman arvoisia lahjoja, kuin toisen veljen biologisille lapsille ja yhdelle bonuslapselle. Toinen noista aikaisemman liiton lapsista on "kuulunut" sukuun 15vuotta, toinen pari vuotta. Toinen kutsuu äitiämme mummoksi, toinen käy kylässä kerran vuodessa joulun aikaan. Ja nyt hänelle pitäisi ostaa samanarvoisia lahjoja kuin muille, auttaa harrastuskuluissa, yms.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittiko lapsesi koulussa mielensä, kun joku toinen sai stipendin ja hän ei? Miten voidaan koulussa olla niin epätasapuolisia, että kaikille ei anneta kaikkea yhtä paljon!
Lapsesi ei ole tuon mummon biologinen lapsenlapsi eikä mummo ole velvollinen antamaan kaikille tuntemilleen lapsille rahaa, kun nämä tulevat käymään. Ei ole miehesi äidin vika, että sinulla on ekasta liitosta lapsi, jolla on vain 1 isovanhempi.
Paljoko sen vanhemman lapsen isän uuden kumppanin vanhemmat antoivat lapsillesi rahaa? Samanlainen tilannehan se on sielläkin eli äitipuolen vanhempien pitäisi myös olla tasapuolisia lapsillesi, vaikka eivät ole mitään sukua.
Lapsi ei pahoittanut mieltään, kerroin sen jo alussa. Minä pahoitin. Isompi lapseni ei saa rahaa muualta joten pienempi ei jää koskaan ilman samalla tavalla kuin isompi. En jaksa enää jankuttaa samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
meillä miehen setä(lapseton) antaa aina rahaa synttäreillä ja jouluna miehen ensimmäiselle lapselle, loput jättää ilman eli meidän yhteiset ei saa mitään😁
Onkohan miehen sedällä ja tuolla lapsella sitten jotain yhteistä. Onko setä esimerkiksi lapsen kummi?
Aloittajalle sanoisin että kannattaa informoida mummoa tilanteesta Eli siitä että vanhemman lapsen isä ei osallistu tämän elämään. Mummo ehkä luulee että paikkaa tilannetta jonka hän itse asiassa aiheuttaa tietämättään.
Ymmärrän mummoa oikein hyvin, toki hänellä täysi oikeus antaa rahaa vain biologisille sukulaisilleen.
Ei tämä ole kiinni siitä, kuinka usein tapaa sinun lastasi tai kuinka kauan on hänet tuntenut.
Ihan turhaan loukkaantuit asiasta. Anna mummon toimia, niin kuin itse haluaa.
Sinun lapsesi ei ole mummon sukulainen!
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle sanoisin että kannattaa informoida mummoa tilanteesta Eli siitä että vanhemman lapsen isä ei osallistu tämän elämään. Mummo ehkä luulee että paikkaa tilannetta jonka hän itse asiassa aiheuttaa tietämättään.
Ihan turhaa, ei tuo muutosta tilanteeseen, koska kyse on huonoista käytöstavoista. Mikäli mummo luulisikin "paikkaavansa" tilannetta, niin normijärkinen ei heiluttele rahoja sellaisten lasten nenän edessä, joille ei aio rahaa antaa, vaan suorittaa "lahjoituksen" hienotunteisemmin. Mutta täälläkin iso osa vastaajista on ilmeisesti yhtä huonotapaisia, joten varmaan tuollainen käytös on ihan normia joissain piireissä. Ap ei voi tilanteelle yhtään mitään. Itse en ainakaan menisi mitään sanomaan, koska se voi aukaista melkoisen matopurkin ja, kuten ap itsekin toteaa, se voidaan tulkita rahan ruinaamisena. Jos ihminen ei tajua tehneensä tuossa tilanteessa väärin lapsia kohtaan, niin ei se ymmärrä vaikka sille kuinka selitettäisiinkin asia. Parempi pitää viileän kohteliaat välit.
Joko molemmille tai ei kummallekaan.