~~HEINÄMASUJEN KE-TO~~
Kommentit (30)
Se olin minä, kun en mennyt vaa' alle tänään:). Mutta siis tiedoksi sulle ja muillekin, ettei se tai mikään noista tutkimuksista neuvolakäynneillä ole pakollisia. Kukaan th tai lääkäri ei voi pakottaa sua astumaan vaa' alle- nämä ovat ainoastaan suosituksia, mutta äidillä (hoidettavalla) on aina se valta päättää (paitsi psykiatrisissa erityistapauksissa) asioistaan niin neuvolassa, sairaalassa kuin lääkärilläkin. ' Mä sanon viimeisen sanan ja se on EI' ...;)
Mä olen kyllä aika jäärä luonne muutenkin, mutta mun th sattuu olemaan aika samoilla linjoilla mun kanssa ja kemiat pelaa muutenkin aika yhteen. Ehkä se ' luottaa' mun vaistoihin yms. muutenkin, kun ollaan samaa ammattikuntaa.
Mut nyt unille..Öitä!
sitruska rv 29+3
Tänään on ollut aika kurja päivä. Korvissa humisee ja päätä särkee. Suutuin siskolleni, koska hän arvosteli raskaana olevaa naapuriaan, joka kannatuttaa kauppakassit miehellään. En minäkään halua kantaa kasseja, koska häpyluuni kipeytyy ihan pienestäkin nostelusta. Muutoinkin olo kuin jyrän alle jääneellä... Siskoni ei ymmärrä olotilaani ollenkaan ja piruilee vain, jos pyydän apua. Argh! No lähdin kotiin nukkumaan sanottuani suorat sanat siskolleni ja nukuin iltapäivällä 2,5 tuntia aivan " raatona" . Pitihän mun pyytää sit käytöstäni anteeksi, mutta edelleen olen kyllä ärsyyntynyt sinkkunaisten asenteesta raskaanaolevaa kohtaan. Mistä nekään mitään tietää tästä autuudesta?
No toivottavasti teillä muilla on ollut parempia päiviä... Tyyny jalkojen välissä nukkuessa on ehdoton:)
t.mm + pikkunen 30+3
on muka ollu niin kiire että en oo kirjottanu aikoihin....ja lukemassakaan en oo ehtiny käydä kuin pari kertaa...
Joku kyseli kehdosta ja meillä on tommonen joka on noin 50cm korkee,se ostettiin kun kuopusta odotin ja se ehti päikkäreitä siinä olkkarissa noin 4kk vetelemään,siinä on niin matala laita et kun poika rupes kääntyileen pelkäsin et se tulee laidan yli joten silloin sitte lopetin siinä nukuttamisen. Mutta ei meillä mitään keinumis tarvetta jääny kun kuitenkin yöt nukuttiin sängyssä.
Muuten menisin nukkuun mutta odottelen että toi kaveri tuolla nahan alla antais kuulua ittestään kun on ollu kovin hiljainen...illan olin siivoomassa pihaa ja ennen ulos lähtöä mulla kipuili ylä vatsa...se kuitenki meni ohi mutta nyt odotan tuon kaverin liikkeitä kun se on yleensä iltaisin vilkas.Mutta eiköhän se tuolta heräile viimeistään kun sänkyyn menen...
Mulla on nla nyt kahden viikon välein, RR oli 148/88 ja sitä nyt kontrolloidaan...muuten ei varmaan ois viälä siirrytty joka toinen viikko systeemiin vaikkakin viikot nyt 30+3.
Onko kukaan muu laittanu vielä hoitopöytää,pinnistä yms...valmiiksi.....mulla on jo kaikki...ihan pöhköä mut aattelin et mielummin valmiiksi laitettuna kuin nurkassa kasassa.Vaipat on ainoat mitkä puuttuu.
Ja vaatteita oon pessy jo laatikkoihin....siälä on vaal.punasta yhdes ja vaal.sinistä toises ja neutraalia kolmannes.....oisin kovasti halunnut tietää kumpiko tää on mut kun ei niin ei.Jos sit 36 vkolla sais koon arviossa tietää....yritän ainakin kovasti itse luurata.
Mulla on kaikki kolme aikaisempaa synnytystä käynnistetty ja nyt on käyny mieles et mitä jos tää tuliski ittekseen aikaisemmin.
ens viikolla vien äp paperit...viime tingassa mut mä haluan sen uuden pakkauksen,ja on niin poika olo et se sopis hyvin vaaleansinisine vaatteineen kuvioihin.... =)
nyt meen sängylle pökkiin tuota öhkämönkiäistä jos se siältä antais monoa edes vähän.
yritän hieman useammin ehtiä taas koneelle!
Heti ekaks Murmelimammalle. Ihan uskomatonta tosiaan noiden sinkkujen ja tietämättömien käytös! Siitähän voi ihan oikeasti revetä vaikka istukka jos kantaa liian painavia tai äkisti repäisevällä liikkeellä. Mä tosiaan en kanna tyttöä enää yhtään, sen verran varoittavia kipuja säteilee oikeaan kylkeen. Mulla taas on päinvastoin, heti kun kerrottiin vauvauutinen alkoi mieletön huolehdinta (äiti ja sisko), edes lumitöitä en olis saanut tehdä. No, onneks niistä aletaan nyt päästä eroon.
Pipsaliinu, mulla ei ole vielä mitään muuta valmiina kuin pari bodya ja housut ostettu kun ihan pieniä ei ollut yhtään. Olen pessyt neutraalit pojalle sopivat vaatteet ja tyttövaatteet pesen kun tullaan laitokselta jos niille on käyttöä. Muut jutut kuten vauvan sängyn, vaunut ym. laitan valmiiksi vasta aika lopussa. Uskon niin vahvasti, että tämäkin tulee 41+ jotain... Toisaalta enää pari viikkoa koulua ja kun jäädään tytön kanssa kotiin niin voi olla, että vauvatavaroita tulee hypisteltyä kovastikin heti sitten :)
Neuvolassa kehuttiin taas, että kun ei ole tullut kuin nätti maha vaan.. =D Ja kun mulle on tullut jo 12 kiloa!! Aika iso maha sitten jos ei muualla muka... No, tällä kertaa en saanut painosta haukkuja, edellisessä odotuksessa yksi sijainen oli tosi vihainen painonnoususta. Itsepä kiloni kannan. Hyvä Sitruska, jos ei halua niin ei saa ola pakko! Sf-mitta oli 31 ja kaikki arvot ihan ok. Sydänäänet oli taas ihana kuulla, nyt ne kuului tosi kovina (138 oli arvo).
Mitenkäs vietätte muuten vappua? Me käydään aamulla lastenpeuhutapahtumassa ja illalla mennään katsomaan Minna Canthin patsaan lakitusta ja ehkä johonkin jätskille. Vappupäivänä käydään jossain syömässä. Miehen veli pyysi meitä ilmaislipuilla laivalle ensi kuun puolivälissä. Jätetään tyttö mun siskolle hoitoon ja käydään sitten laivalla ihan aikuisporukassa :) Seuraavana viikonloppuna käydään uudestaan Helsingissä sukuloimassa koko perheen voimin ja seuraavana viikonloppuna on yksi iso sukutapaaminen yhdessä leirikeskuksessa. Ihana toukokuu tulossa :) Kiva kun vielä pääsee helposti.
Aurinkoista päivää!
Liinaharja 31+0
Iso vauva..mutta jos kerta Liinaharja sullakin on sf-mitta 31, niin eihän mullakaan sitten mitään " hätää" ole. Terkkarin mielestä se vain oli iso mitta, vaikka samaa käyrää tässä ollaankin menty koko ajan!
Hb oli pikkaisen laskenut, mutta siinä 130 pinnassa se kuitenkin oli. Verenpaine normaali. Painoa oli nyt tullut sen 500g/vk, mutta luulenpa siihen vaikuttaneen nämä ylenmääräiset juhlissa hyppimiset ja herkkujen syömiset. Ajattelin kyllä nyt skarppaavani ja jättäväni herkut pois, sitten vapun jälkeen vasta tosin ;)
Vauvan syke oli 140 ja siellä se oli pää alaspäin niinkuin pitääkin :)
Turvotuksia eikä sen sellaisia ole vieläkään, joten hyvin mennään eteenpäin. Keskusteltiin tulevasta synnytyksestäkin, että mitenkähän sitä osaa lähteä näytille, jos en taaskaan tunne niitä supistuksia jne.. No, onneksi saan käydä neuvolassa vaikka joka päivä tarkistuttamassa tilanteen! Lääkäriajan sain 2 vk:n päähän, jotta kerkeän käydä ennen keski-suomeen lähtöä. Samalla arvioidaan vauvan paino. Terkkari epäili hiukan tuon LA:n paikkansa pitävyyttä, koska vauva on pitkä/iso ja kohdun yläreunakin on tuolla melkein rintojen välissä! Saapa nähdä mikä himputin lääkäri siellä tällä kertaa on! Mahtaa tulla taas jostakin valitusta, joten innolla odotan.. :(
Viikonloppuna haetaan pinnasänky ja hoitopöytä valmiiksi anoppilasta ja sen jälkeen alan pesemään vaatteet valmiiksi. Vaunun kopan tekstiilit pitäisi myös pesaista, mahtaa olla pölyssäkin..Muuten alkaisikin olla jo valmista. Tuttipullot saa pestyä sitten tullessakin ja tuttelit haettua vaikka kotimatkalla. Vaippapakettikin on valmiina kaapissa. Enää en osta yhtään vaatetta enkä mitään muutakaan vauvalle. Saapi nähdä mitä kaikkea äitin mukaan tarttuu tänään, kun menivät yo-juhlavaateostoksille ;) Sillä on aina tapana ostella vähän tytöllekin ja nyt varmaan myös vauvalle :)
Nyt alan harjoittelemaan matikan kokeeseen, sellaisella ohjelmalla tehdään juttuja..Huoh, kun mielenkiintoista ;)
~suviande ja öttiäinen 30+6~
Moi,
hienosti käynnistyi torstaipäivä. Aamusta alkaen kurkkua on kivistänyt ja puhelimessa puhuminen ja puhuminen ylipäätään tuottaa kipua ja on sitä kautta yhtä tuskaa. En tiedä onko tämä merkki alkavasta flunssasta vai onko minulla angiina? Pitäisiköhän soittaa terkkarille? Todennäköisesti soitankin, kun on muutenkin asiaa hänelle. Pitäisi siirtää seuraavaa neuvolakäyntiä, kun pitäisi olla kahdessa paikassa samaan aikaan ja siihen en kykene.
Minusta tuntuu, että hormonihirviöt vievät naista, sillä eilen illalla olin todella kiukkuinen ja tänä aamuna olisin heti herättyäni voinut jäädä kotiin itkemään, enkä edes tiedä syytä. Onneksi olotila nyt vähän tasoittui, kun tulin töihin. Tai itseasiassa nyt on ihan normaali fiilis, mutta alkuraskaudestahan mulla oli noita tunnemyrskyjä. Voisiko joku kertoa, että kuuluvatko ne myös viimeiseen kolmannekseen...? Aamulla kävi jo ihan oikeasti mielessä, että onkohan mulla jotain alkavaa raskauden aikaista masennusta, mutta toivottavasti ei.
Miehen kanssa meillä on vähän eri käsityksiä siitä, mitä voin tehdä ja mitä en. Eilen illalla innostuin esimerkiksi siivoilemaan takapihaa ja hänen mielestään en olisi saanut edes nostella havuja pois narsissien päältä. Voi ärräpurri. Hän on huolehtivainen ja onhan se hienoa, mutta minulle tuottaa suurta iloa kun edes johonkin pystyn. Raskaiden kauppakassien kantamisen olen toki delegoinut hänelle jo aikoja sitten. Mitä tulee sinkku-naisten tai lapsettomien kommentteihin (kuten joku kertoi siskonsa ihmetelleen, että miksi raskaana oleva nainen kannatuttaa kauppakassit miehellään) niin omassa lähipiirissäni eräs henkilö totesi, että:" kannattaako sinun ottaa lapsellesi hoitokuluvakuutusta, jos sitä et välttämättä sitten tarvitsekaan...?" Se oli tahaton kommentti, eikä hän tarkoittanut mitään pahaa, mutta kerroin hänelle toivovani todella lujasti, etten koskaan tarvitsisi kyseistä vakuutusta! MUTTA jos lapseni sitä tarvitsee, niin silloin se on hyvä olla olemassa. Oletteko te vakuuttaneet lapsukaisenne jo ennen syntymää? Minkälainen vakuutuskäytäntö Yhdysvalloissa on, kun joku heiniksistä asuu Atlantin takana? Mielenkiinnosta kyselen!
Kuten kerroinkin jo aiemmin, niin lenkkeily on jo vaikeata ja eilenkin illalla lenkillä mentiin nii-in hiljaa, että hohhoijaa. Olen tottunut etenemään ripeästi, joten nyt on hankalaa sopeutua tasaiseen jolkotteluun.
Aivan huippua, että joku kertoi käyvänsä vielä kolme kertaa viikossa aktiivisesti jumpissa (pace tms.)!!
Tsemppiä torstaipäivään!!!
pazzepartout rv 27+7
Mulla ainakin on noita tunnemyrskyjä aivan laidasta laitaan ja oikeastaan voisi sanoa, että nyt ne vasta ovat alkaneetkin! Välillä saatan olla täysin hyvällä päällä ja siitä minuutin päästä on hermot kireällä ihan ilman syytä. Ukko ainakin on saanut noista jo osansa! Se aina kysyykin, että vauvastako se johtuu, johon minä sitten suutuspäissäni huudankin että EI! Samoin saatan itkeä ihan syyttä suotta vaikka kesken linkkimatkan, mikä on muuten tosi noloa!!! Hohhoijaa, toivottavasti menisi pian ohi!!!
Minä nostelen vielä aivan normaalisti kaikkia asioita ja kannan eläimille vesiä, puistan matot ja petivaatteet ym. Haravoinutkin olen ja sitäkin hommaa pitäisi jatkaa vielä vähäsen, että saan sen etupihan edes jonkin näköiseksi ennenkuin anoppi kerkeää sinne haravoimaan! Takapihaa meillä ei olekaan vaan siinä on pelto/laidun heti keittiön ikkunan alla. Siitä on kesällä aina kiva katsella lampaiden touhuja :)
Vakuutusta en ole edes yrittänyt hommata tälle vauvalle etukäteen, koska se todennäköisesti tyssää johonkin mun ylipainoon tms. Hommaan sen heti vauvan synnyttyä!
Tässä taas jotain mietteitä matikan välissä ;)
itkin tänään aamulehteä lukiessani siitä Konginkankaan bussiturmasta...ai kauheeta. Säälittää kyllä se rekkakuskikin, jos se todella on tehnyt kaikkensa pelastaakseen tilanteen...
Mulla suppailee nyt massu kauheesti. Oltiin pojan kanssa puitossa 2,5 tuntia aamulla ja sain juosta sen perässä koko ajan. Ihme meno päällä. Ja mikä tylsintä, poika keksi, miten puiston portin saa auki ja juoksi kerran siitä jo autotielle! Onneksi ei tullut autoja ja sain pinkaistua heti pojan perään. Pidin kyllä kunnon puhuttelut (vaikk mitäpä sellasen vajaa 2-veen päähän saisi uppoamaan...):) Kaupan kautta kotio etanavauhdilla. Kyydissä istui 15-kiloinen poika, varmaan 5 kilon kauppakassit, pikkumopo, leluja ja tietty rattaat painaa myös. Oon ihan poikki:( Illalla pitäis jaksaa kuitenkin salille mennä, ettei mene kortti ihan hukkaan.
Nyt ulos kahvittelemaan!
sitruska rv 29+4
Aluksi pakko sanoa tuosta kauppakassien kannosta,että meillä se on mun pakko hoitaa,tai pakko ja pakko mutta kun isäntä on päivätyössä ja maanviljelys ja metsätyöt siihen päälle niin empä kehtaa jättää kauppaa isännälle vielä kaikkien muiden hommien lisäksi.
Jos joka toinen päivä käyn kaupassa niin tuon 10l maitoa että kyllä pusseille painoa tulee mutta nykyään saa kärryt vietyä auton viereen ja kun pusseja ei tunge täyteen niin kyllä siitä selviää.
Tupaa kun lämmitetään puilla niin olen ollut sirkkelillä puita katkomassa isännän apuna,se hommakin kun piti saada tehtyä ennekö alkaa kylvö työt,sellaset 30cm halkaisijalla olevat puut ja sitä suuremmat olen jättänyt isännälle mutta kyllä sen itse tuntee mitä ei pysty nostamaan ja mikä tuntuu liian raskaalta. Minä' ainakin nautin kun voin jotakin tehdä normaalien koti töiden lisäksi.
Ja meillä vanhemmat kolme lasta on saatu 3v2kk sisällä niin kyllä olen joutunut aina kantelemaankin vaikka on iso maha ollut. Mutta nyt täytyy sanoa että kun kuopus on nyt neljä ja pukee itsensä ja on muutenkin omatoiminen niin olen mä paljon kankeampi,enkä meinaa taipua mihinkään päin. Mutta oli mulla kyllä 10kg enemmän lähtöpainokin kuin muiden aikana ja 10kg mulle on nyt tullut lisää...
Mutta siis uskon että se on kans todella yksilöllistä mitä raskaus aikana voi tehdä ja mitä ei...minulla kun ei hirveästi noita oireita ole muutenkaan ollut paljon tuon närästyksen ja ummetuksen lisäksi.
Toisin kuin joku sanoi että kun kantaa oliko se pari vuotiasta lastaan niin antaa varoittavia kipuja...tuollaisessa tilanteessa on juuri vältettävä sitä kivun aiheuttavaa tekemistä ja siinä vaiheessa varmasti minunkin pitäisi jarruttaa.
aargh...toivottavasti kukaan ei loukkaantunut mitä kirjoitin, pahaa en tarkoittanut kenellekkään vaan että kaikki olemme niin erilaisia.
Vakuutuksista sen verran että meillä ei esikoiselle tullu tehtyä vakuutusta ennen syntymää ja näille kahdelle nuoremmalle se sitten tehtiin jo hyvissä ajoin ja nyt sitten muistin tälle neloselle sen vakuutuksen vähän niin ku viikon myöhässä koska tapiolassa se pitää tehä 3kk ennen laskettua aikaa. Mutta ne meinas että joustoa löytyis kuitenkin sen verran et saatais se...meillä kun kaikki maatilan,kodin,traktoreiden,autojen,lasten yms semmoset vakuutukset on tapiolassa.
Voimia kaikille heinäpaaleille
toivottaa heinäpaali pipsaliinu 30+4
Kuulostaa ihanalta tuo kuvailemasi tyyny!! Ainakaan mua ei sellainen ole tullut vastaan ja todennäköisesti se maksaisikin niin paljon, ettei tulisi ostettua. Miten sen kanssa voi vaihtaa kylkeä? Mä kun pyörin ilman raskauttakin monta kertaa kyljeltä kyljelle ja nyt varmaan vieläkin enemmän..
Pitäisiköhän viritellä ensi yöksi noita tyynyjä tuonne sänkyyn.. Voisipa olla, että ukko veisi ne yön mittaan omien jalkojensa väliin..Sillä kun on tapana mytätä peitto jalkojen ja käsien väliin. Siksi meillä onkin molemmilla tuplatäkit ;)