Historiafanit, mikä aikakausi/aihepiiri/tapahtuma/henkilö kiinnostaa erityisesti?
Kommentit (95)
Kaikille historiafaneille suosittelen British Pathè -kanavaa Youtubessa, sieltä löytyy hyvälaatuisia arkistovideoita ihan kaikista aiheista. Esim. Suomen sodista, 1910-luvun seurapiirihäistä tai hulluista tiedekokeiluista, esim. eräs ranskalainen keksijäpelle hyppää siipipuvulla Eiffeltornista traagisin seurauksin.
Tudorien Englanti on kiinnostanut minua jo kauan ennen Tudor-buumia. Erityisesti minua kiinnostaa Henrik VIII:n vaimot sekä Bess of Hardwick.
Keskiaika, erityisesti Englannissa.
Renesanssiaika, varsinkin Italiassa.
Aika samoja tuntuu olevan monella muullakin täällä :-)
Vierailija kirjoitti:
Moni asia kiinnostaa, mutta ehkä ykkösenä on Romanovit, erityisesti Nikolai II. Ne teloitushuoneesta otetut kuvat on muuten kammottavia.
Mua kiinnosti tämä yhdessä vaiheessa. Löysin jostain ulkomailta alkuperäispainoksena kirjankin, jonka oli kirjoittanut kruununprinssin sveitsiläinen kotiopettaja Pierre Gilliard.
Monikin asia, mutta erityisesti toisen maailmansodan vääristellyt asiat, olisi valaisevaa tietää mitä oikeasti tapahtui kun niin monta epäkohtaa on monissa tutkimuksissa tullut esiin.
1918 tapahtumat joita nyt onkin kiitettävästi ollut esillä. Olen saanut selville että isänäitini oli tuolloin nuorena tyttönä, 13v, vankileirillä. Ei ilmeisesti koskaan puhunut tästä kokemuksesta. Tiedettiin kyllä että olivat punaisia, mutta tästä leiriasiasta oli vaiettu. Tämä on antanut vastauksia ja selityksiä niin moneen asiaan että harmittaa tämän selviäminen vasta nyt, isänikin kuoleman jälkeen.
Muutenkin 1900-luvun alkupuoli 60-luvulle saakka kiinnostaa. Erityisesti naisten elämä maaseudulla. Ja tottakai Karjala josta toinen mummoni joutui evakkoon lähtemään. Olen kuullut niin monet tarinat kauniista Karjalasta että antaisin lähes mitä vain jos sinne pääsisin. Siis niihin 20-30-luvun aikoihin.
Ellviss, minulla on asiaat niin hyvin että olen kiiinnostunut elviksen kaltaiisista tyypeistä.
1800-luvun loppu ja 1900-luvun alku Suomessa ja myös muualla länsimaissa. Ihmisten arkielämä, muoti, rakennukset ja kirjallisuus tuolta ajalta ovat lemppareitani.
Zanzibar, silkkitie ja muukin kaupankäyntiin liittyvä historia. Myös Yhdysvaltain itärannikon historia, siirtokunnat ja niiden kehitys sekä väestön levittäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mun...
aikakausi: antiikin Rooma
aihepiiri: filosofia, kulttuuri ja psygologia
henkilö : historian Jeesus(Ps. jos kysytte uskonko Jumalaa, niin vastaus on että olen ignostikko)
Oletko tutustunut Reza Aslanin teokseen historiallisesta Jeesuksesta? Lisäksi netissä on mielenkiintoisia luentoja aiheesta (tosin englanniksi).
Vierailija kirjoitti:
Ellviss, minulla on asiaat niin hyvin että olen kiiinnostunut elviksen kaltaiisista tyypeistä.
Taai sitten olenn niin tyhmä ettten tajua kuinkaa huonosti asiaani ovat.
Jos saisin valita aikakauden ja paikan, jonne matkustaa aikakoneella, valitsisin Suomen aikana, jolloin kristinusko/evankeliumi tuli tänne.
Lutherin uskonpuhdistus tapahtui vasta 1500-luvun alussa, mutta ymmärtääkseni jonkinlainen versio kristinuskosta saapui Suomeen joitain vuosisatoja aiemmin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Jos saisin valita aikakauden ja paikan, jonne matkustaa aikakoneella, valitsisin Suomen aikana, jolloin kristinusko/evankeliumi tuli tänne.
Lutherin uskonpuhdistus tapahtui vasta 1500-luvun alussa, mutta ymmärtääkseni jonkinlainen versio kristinuskosta saapui Suomeen joitain vuosisatoja aiemmin.
"Jonkinlainen versio"? Kristinuskohan tuli tänne katolismin muodossa jo 1000-luvulla ja vakiintui aika tehokkaasti, ja sitä ennen myös idästä tuli kristillisiä vaikutteita.
Minua kiinnostaa Babylonin riippuvat puutarhat. Antiikin lähteiden mukaan Nebukadnessar rakensi tämän tarunhohtoisen puutarhan pian Juudan valloittamisen ja pakkosiirron jälkeen. Tutkijat ovat väitelleet pitkään oliko tätä satumainen puutarha edes olemassakaan ja jos se oli, kyseessä saattoi olla rannalle pystytetty terassipuutarha tai palatsin katolla ollut kattopuutarha. Kuvaukset tästä puutarhasta ovat nimittäin hyvin epämääräisä ja vaikeatulkintaisia. Ainoa mistä on saatu selvää, on että puutarha oli amfiteatterin muotoinen, porrastettu ja valtavan suuri. On myös epäilty että antiikin lähteet olisivat olleet väärässä, että puutarha sijaitsikin Ninivessä eikä Babylonissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Graceland oli käymisen arvoinen paikka.
Faith kirjoitti:
Tänne järjestettiin katolilaisten ristiretkiä jo 1000-luvulla ja suomalaiset käännytettiin Katekismukseen hyvällä tai pahalla! Ei Lutherilla ole mitään tekemistä kristinuskon/evankeliumin saapumisen kanssa.
Viimeksi luin Etelä-Amerikan historiaa. Inkat, Mayat ynnä muut. Mexico City perustettu jotakuinkin muinaisen Tenochtitlanin paikalle jne.
Olisi kiva päästä kurkistamaan siihen aikakauteen, miksi kukoistavat kulttuurit tuhoutuivat ynnä muut asiat.
Osikseen niitä tietenkin tulivat Eurooppalaiset sotkemaan tauteineen.
Tuo mainittu Egypti on tietenkin mielenkiintoista aikaa. Kiinnostaisi myös nähdä Babylonia ja mainittu keski-aika myöskin.
Näin alkuun.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mun...
aikakausi: antiikin Rooma
aihepiiri: filosofia, kulttuuri ja psygologia
henkilö : historian Jeesus(Ps. jos kysytte uskonko Jumalaa, niin vastaus on että olen ignostikko)
Oletko tutustunut Reza Aslanin teokseen historiallisesta Jeesuksesta? Lisäksi netissä on mielenkiintoisia luentoja aiheesta (tosin englanniksi).
Olen, mutta Aslan on vain pisara meressä, ei absoluuttinen totuus, kuten jotkut vaittävät. Mielenkiintoinen opus, pakko sanoa. Siihen on nähty paljon vaivaa. Ainoa miinus nyt on muutama kulttuurin tuntemattomuudesta ja sisäisestä ristiriidasta johtuva seikka. Aslan myös sortuu Jeesuksen hahmon modernisointiin, vaikka se vaikuttaa olevankin sillä saralla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ignostikko
Faith kirjoitti:
Hautatutkimusten perusteella, kristinusko saapui suomeen joskus 600- ja 800- luvun välillä. Tämä on nykyinen yleisesti hyväksytty näkemys. Ensimmäinen ristiretki piispa Henrikkineen ja Lalleineen, taas on enemmänkin puhdasta legendaa.
No onhan se tietysti niinkin, että totuus voi pilata hyvän tarinan.