Minkä takia jokaisessa lapseen liittyvässä lomakkeessa kysytään vanhemman ammattia?
Raskausneuvolasta lähtien aina koulumaailmaan saakka, mitä oleellista merkitystä sillä on, onko vanhempi koiran kynsien leikkaaja vai aivokirurgi?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ei olla ikinä kirjotettu ammattejamme yhteenkään lomakkeeseen, jätetty aina ne kohdat tyhjiksi.
On varmaan peruja jostain menneiltä ajoilta. Muistaakseni jossain mieheni syntymätodistuksessa tms luki hänen vanhempiensa ammatit!
Äitini syntymätodistuksessa lukee "Maija Meikäläinen, tilallisen tytär" :)
Vierailija kirjoitti:
Käytiin vasta muutama kuukausi takaperin lapsen hammastarkastuksessa, jossa lomakkeessa kysyttiin vanhempien ammatteja (Kuopio). Mietin tätä samaa itsekin enkä vastannut. Voi olla että käyttävät johonkin tilastoihin, mutta silloin haluan tietää kyllä itsekin mihin noita tietoja käytetään ja/tai luovutetaan eteenpäin.
Erikoista! Minä olen asioinut sekä Pyörön että keskustan hammashoitoloissa kahden eri lapsen kanssa sekä rutiinitarkastusten että hoitojen (hammaskiven poisto ja oikomishoito) merkeissä useamman kerran viimeisen vuoden aikana eikä kertaakaan ole kysytty ammattia. Käynnit mm. huhti- ja toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosit tulille kirjoitti:
Ei sitä virallisesti myönnetä mutta se vaikuttaa suoraan lapsen saamaan hoitoon nyt ja tulevaisuudessa. Jos pistät sinne "työtön" niin turha haaveillakaan mistään leikkauksista tms. vaan sanotaan:" Se ja se oli liian paha, sitä ei olisi voitu leikata" ja näin pidetään huoli siitä, että köyhälistö ei lisäänny jos siihen voidaan vaikuttaa.
Joissain tapauksissa voidaan putket katkaista jollain verukkeella, esim. paha eturauhassyöpä tai kohtuongelmia. Syy näissäkin on sama, halutaan ettei köyhät lisäänny.
Eliitti päättää!
Myös monella työttömällä on ammatti. Ei siinä työllisyystilannetta kysytä.
Ei ole. Työttömällä ei ole ammattia, työttömällä voi olla tutkinto, ja tutkinto voi olla myös ammattitutkinto kuten levyseppähitsaaja, mutta jos hän ei ole töissä, ei se ole hänen ammattinsa, vaan ainoastaan tutkinto.
Vanhempieni vihkiraamattuun vm 1964 on merkitty vihkiparin ammatit. Muistaakseni vanhempien ammatit kysyttiin läpi kouluaikojen ja jopa vielä lukiossa 1980-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä virallisesti myönnetä mutta se vaikuttaa suoraan lapsen saamaan hoitoon nyt ja tulevaisuudessa. Jos pistät sinne "työtön" niin turha haaveillakaan mistään leikkauksista tms. vaan sanotaan:" Se ja se oli liian paha, sitä ei olisi voitu leikata" ja näin pidetään huoli siitä, että köyhälistö ei lisäänny jos siihen voidaan vaikuttaa.
Joissain tapauksissa voidaan putket katkaista jollain verukkeella, esim. paha eturauhassyöpä tai kohtuongelmia. Syy näissäkin on sama, halutaan ettei köyhät lisäänny.
Eliitti päättää!
Myös monella työttömällä on ammatti. Ei siinä työllisyystilannetta kysytä.
Ei ole. Työttömällä ei ole ammattia, työttömällä voi olla tutkinto, ja tutkinto voi olla myös ammattitutkinto kuten levyseppähitsaaja, mutta jos hän ei ole töissä, ei se ole hänen ammattinsa, vaan ainoastaan tutkinto.
Ainakin minulla on useampi ammatillinen tutkinto ja pian taas yhtä niistä vastaava työpaikkakin. Mikä on ammattisi? Työtön? Huono työllisyystilanne ei ole ammatti.
Eliitti päättää!
mitä helvettiä mä just luin :D
Ammatti on muutenkin minusta nykyaikana vähän kummallinen kysymys, tai ei ole ainakaan samalla lailla selkeä asia kuin ennen. Tai siis ihmisellä voi olla joku ammatti, mutta hän työskentelee kuitenkin käytännössä ihan erilaisissa tehtävissä. Ammattien kirjo on muutenkin nykyään niin laaja ja koko ajan uusia vaan tulee.
En muista onko kysytty ammattia, mutta mielenkiintoinen tapaus muistui mieleeni yhdeltä lapseni koululääkäri käynniltä.
Tein siihen aikaan pelkästään yötöitä, joten en ollut täyttänyt kohtaan "työpuhelinnumero" mitään vaan olin ilmoittanut oman kännykkä numeroni. Oletin, että tuo kohta on tarkoitettu sille numerolle josta minut tavoittaa koulupäivän aikana. Yöllä tuskin kukaan koulun henkilökunnastahaluaa kanssani puhua.
Lääkäri sitten yhtäkkiä kysyi että olenko ollut pitkäänkin jo työttömänä. Kyllä loksahti suu auki. En oikeasti ollut tajunnut että minut oletetaan työttömäksi sen perusteella ettei ole työpuhelinta..
Olen harjoittelussa lähettänyt vanhemmille kyselyitä, joissa myös ammattia kysyttiin. Ideana oli kartoittaa, millaiset resurssit vanhemmilla on tukea lasta oppimisvaikeuksien kanssa. Kuinka paljon suosituksia voi laittaa vanhempien harteille. Kasvatustieteen maisteri luultavasti osaa lähtökohtaisesti auttaa paremmin kuin maanviljelijä. Tai toisin päin, se maisteri saattaa stressata todella paljon jonkun normaalin alarajoilla olevan lapsen suorituksesta, koska on itse pärjännyt loistavasti. Eli haarukoidaan tilannetta ja mietitään, mihin haastattelussa pitää ainakin kiinnittää huomiota. Toki ne saisi tyhjäksikin jättää.
Vielä enemmän kummastelin koulun terveystietolomakkeen laatijan logiikkaa, kun lomakkeessa kysyttiin vanhemman/huoltajan yhteystiedot kolmeen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytiin vasta muutama kuukausi takaperin lapsen hammastarkastuksessa, jossa lomakkeessa kysyttiin vanhempien ammatteja (Kuopio). Mietin tätä samaa itsekin enkä vastannut. Voi olla että käyttävät johonkin tilastoihin, mutta silloin haluan tietää kyllä itsekin mihin noita tietoja käytetään ja/tai luovutetaan eteenpäin.
Erikoista! Minä olen asioinut sekä Pyörön että keskustan hammashoitoloissa kahden eri lapsen kanssa sekä rutiinitarkastusten että hoitojen (hammaskiven poisto ja oikomishoito) merkeissä useamman kerran viimeisen vuoden aikana eikä kertaakaan ole kysytty ammattia. Käynnit mm. huhti- ja toukokuussa.
Meillä oli alle kouluikäisen tarkastus yliopiston opetusklinikalla, jossa tätä siis taustatiedoissa kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhempien ammatteja kysytäkään noissa tapauksissa. Ainoastaan lapsen 1-vuotistarkastuksessa (toki joissain kunnissa ensimmäinen tarkastus voi olla 8 kk ikäisellä, tai jopa 1,5-vuotiaalla) lapsen esitietolomakkeessa on kohdat vanhempien koulutukselle/ammatille. Jos aikuinen muuttaa uudelle paikkakunnalle ja täyttää esitietolomakkeen ensimmäisellä hammashoitokäynnillään ko. paikassa, niin siinäkin kysytään ammattia.
Näitä tietoja voidaan käyttää tilastointiin, mutta joskus ammatista voi löytyä (osa)syy suun terveysongelmiin, vaikkapa kariekseen: puhallinsoittajilla suu kuivuu, leipureilla on jauho- ja sokeripölyä hengitysilmassa, kokit maistavat valmistamaansa ruokaa monta kertaa päivässä (tai no en ravintolakokeista tiedä, mutta suurtalouskeittiötyöntekijöiltä ainakin tällaista olen kuullut), teollisuudessa on myös hengitysilmassa yhtä sun toista (mm. rikkihappoa akkutehtaissa)...
Joskus voi tehdä myös ennakko-oletuksia lapsen suun terveydenhoidosta vanhempien ammatin perusteella: yhdeksän kertaa kymmenestä sote-alalla työskentelevien lapsista hampaat ovat todella hyvässä kunnossa ja omahoito moitteetonta. Veikkaisin johtuvan ihan koulutuksen tuomasta tiedosta sekä yleisestä asenteesta terveydenhoitoa kohtaan, johon tietysti myös hyvä suuhygienia kuuluu.
No esim. lapsen hampaiden kunto korreloi tosi vahvasti vanhempien koulutustason kanssa. Näillä kysymyksillä kartoitetaan lisätuen tarvetta esim. just hampaiden hoidossa ja myös kerätään dataa terveystutkimusta varten.
Omien vanhempien kuolemisista ja sairauksista kysellään siksi että voidaan paremmin kartoittaa terveysriskejä ja jos on tarvetta vanhemmuuden tukemiseen tai tarvitsee jotain asioita ottaa esille. Oma lapsuus vaikuttaa todella paljon vanhemmuuteen. Naisella on isompi riski sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen jos oma äiti sairasti sen ja nämä asiat on hyvä tietää neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
En muista onko kysytty ammattia, mutta mielenkiintoinen tapaus muistui mieleeni yhdeltä lapseni koululääkäri käynniltä.
Tein siihen aikaan pelkästään yötöitä, joten en ollut täyttänyt kohtaan "työpuhelinnumero" mitään vaan olin ilmoittanut oman kännykkä numeroni. Oletin, että tuo kohta on tarkoitettu sille numerolle josta minut tavoittaa koulupäivän aikana. Yöllä tuskin kukaan koulun henkilökunnastahaluaa kanssani puhua.
Lääkäri sitten yhtäkkiä kysyi että olenko ollut pitkäänkin jo työttömänä. Kyllä loksahti suu auki. En oikeasti ollut tajunnut että minut oletetaan työttömäksi sen perusteella ettei ole työpuhelinta..
No huhhuh, mitähän kaikkea muuta siellä luetaan "rivien välistä"... Itse en koskaan anna kouluun (tai muillekaan yksityiselämän kontakteille) työpuhelinnumeroani, koska ensinnäkin se on työnantajan ohjeistuksen mukaan tarkoitettu vain työasioiden hoitoon ja haluan itsekin pitää sen sellaisena. Toisekseen minulla on töissä ollessani oma puhelimeni jatkuvasti käden ulottuvilla ja olen koulupäivän aikana omalla numerollani tavoitettavissa.