Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö asuntotarjouksen jo asunnosta, vaikka olet vasta hankkimassa pankeilta lainalupauksia?

Vierailija
02.06.2018 |

Onko hötkyilyä?
t: ensiasunnon ostaja

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietäisin, että tulot riittävät sen suuruiseen lainaan. Kyllähän nyt näppituntuma on. Sinusta en tiedä.

Vierailija
2/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksenhan voi tehdä, mutta siihen pitää laittaa kohta, jossa ehtona on lainan saanti.

Tosin menee hieman vaikeaksi vastapuolelle hyväksyä ehdollinen tarjous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä sitovaa tarjousta ilman pätäkkää tai lainalupausta.

Vierailija
4/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eräs tuttavani myi asuntoaan ja sai tarjouksen jonka hyväksyi. Kävi ilmi että tarjouksen jättäjällä ei ollutkaan vielä yhtään lainalupausta mistään pankista, ja kun lähti niitä hakemaan niin ei saanutkaan niin paljoa mitä oli tuttavani asunnosta tarjonnut. Kauppoja ei siis syntynyt ja tarjouksen jättäjä joutui maksamaan tuttavalleni sakkoa noin 4000e koska tarjous on sitova ja se oli sopimusrikko. 

Eli juu, en lähtisi tarjoamaan todellakaan ennen kun lainalupaus on pankista varmistettu! 

Vierailija
5/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun miesystäväni teki tarjouksen ja sopi kaupanteosta ennen kuin oli lainaa tiedossa. Mutta hänellä oli tilillä 50t€, kun kauppahinta oli 140t€, säännöllinen ja hyvä palkka, eli tiesi saavansa loppurahoituksen järjestymään.

Vierailija
6/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eräs tuttavani myi asuntoaan ja sai tarjouksen jonka hyväksyi. Kävi ilmi että tarjouksen jättäjällä ei ollutkaan vielä yhtään lainalupausta mistään pankista, ja kun lähti niitä hakemaan niin ei saanutkaan niin paljoa mitä oli tuttavani asunnosta tarjonnut. Kauppoja ei siis syntynyt ja tarjouksen jättäjä joutui maksamaan tuttavalleni sakkoa noin 4000e koska tarjous on sitova ja se oli sopimusrikko. 

Eli juu, en lähtisi tarjoamaan todellakaan ennen kun lainalupaus on pankista varmistettu! 

Lainalupauksen voi tehdä ehdollisena, ettei joudu tuota sakkoa maksamaan, olen lukenut.

Tässä esimerkiksi lukee siitä:

https://www.ovikoodi.fi/oppaat/asunnon-osto-opas/

ap

Vierailija
7/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa jonkun kustannuksiltaan epämääräisen lainalupauksen sijaan eri pankeista kirjallisia lainatarjouksia! Ei ole paljon iloa hankkia pankista ”lainalupausta”, jos se ei sisällä tarkkoja tietoja korkomarginalista, koronmääräytymisperusteesta ja kuluista.

Vierailija
8/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt vasta yksi lainalupaus yhdeltä pankilta, olisi siis tietysti järkevää, että pyydän useampia lainalupauksia. Se siis on tällä hetkellä kesken ja sen vuoksi mietin, kuinka toimia, jos kiinnostava asunto tulee vastaan.

ap

Vierailija
9/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa jonkun kustannuksiltaan epämääräisen lainalupauksen sijaan eri pankeista kirjallisia lainatarjouksia! Ei ole paljon iloa hankkia pankista ”lainalupausta”, jos se ei sisällä tarkkoja tietoja korkomarginalista, koronmääräytymisperusteesta ja kuluista.

Se pankki, josta olen saanut lainalupauksen, on kyllä laittanut esimerkin noista. Sain siis suuntaa antavia laskelmia, mutta en voi tietenkään saada tarkkaa lainatarjousta, kun en ole esittänyt pankillekaan mitään tiettyä asuntoa. Ja olen saanut neuvoja pyytää nuo samat useammalta pankilta ja kilpailuttaa lainatarjoukset.

ap

Vierailija
10/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tehdä sitovaa tarjousta ilman pätäkkää tai lainalupausta.

Miksei voisi tehdä? Kyllä muuten voi. Ainoa mitä siitä seuraa on että joutuu maksamaan ne korvaukset sopimusrikkomuksesta, jos ei saakaan lainaa.

Vierailija
11/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi tuo pari vuotta sitten. Kaupan peruja menetti käsirahan 10 000 €, puolet välittäjälle, puolet meille.

Vierailija
12/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Sinulla ei ole hyväksyttyä lainatarjousta. Lainan voi saada ilman kohdettakin ja vaikuttaa nyt siltä että laskelmia ja noin juttuja on tehty, mutta sitä virallista lupausta ei ole saatu. Älä siis 100% luota että saisit sen mistä laskelmat.

Vierailija
13/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Sinulla ei ole hyväksyttyä lainatarjousta. Lainan voi saada ilman kohdettakin ja vaikuttaa nyt siltä että laskelmia ja noin juttuja on tehty, mutta sitä virallista lupausta ei ole saatu. Älä siis 100% luota että saisit sen mistä laskelmat.

Enhän mä tässä vaiheessa voi oikeastaan luottaa mihinkään, en siihen, että saan lainaa enkä välttämättä siihenkään, että voisin saada asunnon, josta olen kiinnostunut (täällä pk-seudulla on kova kysyntä ja tarjouskaupoissa hinnat voivat pompsahtaa sellaisiksi, että en saisi niin isoa lainaa).

Miksiköhän tuo kommenttini ehdollisesta asuntotarjouksesta on alapeukutettu? Ehdollisesta tarjouksesta löytyy useammasta paikasta juttua kuitenkin.

ap

Vierailija
14/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksen voit antaa ehdollisena, eli kauppa toteutuu mikäli pankki antaa lainan.

Tätä kannattaa käyttää aina. Lainaahan et voi saada ennenkuin sinulla on se asunto mitä varten haet lainaa.

Ei pankki anna lopullista lainaa ilman tietoa asunnosta. Muutenhan siinä voisi käydä niin, että pyydät pankista 100.000€ lainaa, mutta asunnon oikea arvo olisi vaikka vaan 20.000€, eli tällöin ainakaan asunto ei käy vakuutena lainkaan.

Eli lainalupaus voi olla, mutta lopullisen lainan saat vasta kun tiedät mihin asuntoon haet lainaa. Eli aina tarjoukseen ehto lainan saannista.

Vierailija
15/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma moni myyjä pyyhkii lähinnä pyllynsä ehdollisilla tarjouksilla.

Jos teet ehdollisen tarjouksen saattaa kämppä silti mennä sivu suun.

Pankeista saa myös yllättävän vähän lainaa vaikka omasta mielestä maksukyky riittäisikin.

Vierailija
16/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma moni myyjä pyyhkii lähinnä pyllynsä ehdollisilla tarjouksilla.

Jos teet ehdollisen tarjouksen saattaa kämppä silti mennä sivu suun.

Pankeista saa myös yllättävän vähän lainaa vaikka omasta mielestä maksukyky riittäisikin.

Ok, kiitos kommentista.

Oma ongelmani taitaa olla se, että etsin asuntoa pk-seudulta hyvien kulkuyhteyksien päästä, budjetti ei ole suuri ja asunnot, joista olen kiinnostunut, on sellaisia, joilla on kysyntää ja tarjouskaupassa niiden hinta voi kohota sellaiseksi, että minulle ei enää myönnetä lainaakaan niin paljon. Minulla ei ole varaa maksaa tonneja siitä, jos en saakaan lainaa, joten ehdollinen tarjous on minulle siksi ainoa vaihtoehto. Ehkä sitten Punavuoren asunnoista tarjouksia tekevät ovat sitten niin rahoissaan, ettei muutama tonni sinne tänne haittaa;)

ap

Vierailija
17/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ehdollinen tarjous. Sopimussakko oli 10% asunnon hinnasta (ei Suomessa). Siinä olisi voinut tulla 55 000 euron sakot muuten. 

Vierailija
18/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ehdollinen tarjous. Sopimussakko oli 10% asunnon hinnasta (ei Suomessa). Siinä olisi voinut tulla 55 000 euron sakot muuten. 

Laina kyllä saatiin helposti, kun laitettiin omarahoitusta 25%, mutta ei uskallettu ottaa minkäänlaista riskiä. 

Vierailija
19/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjouksen voit antaa ehdollisena, eli kauppa toteutuu mikäli pankki antaa lainan.

Tätä kannattaa käyttää aina. Lainaahan et voi saada ennenkuin sinulla on se asunto mitä varten haet lainaa.

Ei pankki anna lopullista lainaa ilman tietoa asunnosta. Muutenhan siinä voisi käydä niin, että pyydät pankista 100.000€ lainaa, mutta asunnon oikea arvo olisi vaikka vaan 20.000€, eli tällöin ainakaan asunto ei käy vakuutena lainkaan.

Eli lainalupaus voi olla, mutta lopullisen lainan saat vasta kun tiedät mihin asuntoon haet lainaa. Eli aina tarjoukseen ehto lainan saannista.

Itse sain lainan pankista ilman asuntoa. Syynä juurikin että olin ostamassa yksiötä/kaksiota kaupungista ja ne voi mennä nopeastikin niin halusin valtin tehä välittömästi tarjouksen. Ei ollut pankille ongelma. Tietenkin ei he sitä lainaa anna jos kokevat että kohde on läpipska.

Ja asuntolaina on usein niin että vaikka hakisit vaikka 200 000€ ja asunto lähtisikin 180 000€ niin ei sitä ylimääräistä 20 000€ saa pitää. Raha siirretään yleensä pankissa vasta kaupanteossa niin ettei se ikinä käy ostajan tilillä. Tietenkin sen 20t voi keskustella esim remonttiin, mutta muuten se ei tule tilille.

Vierailija
20/25 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän mä tässä vaiheessa voi oikeastaan luottaa mihinkään, en siihen, että saan lainaa enkä välttämättä siihenkään, että voisin saada asunnon, josta olen kiinnostunut (täällä pk-seudulla on kova kysyntä ja tarjouskaupoissa hinnat voivat pompsahtaa sellaisiksi, että en saisi niin isoa lainaa).

Miksiköhän tuo kommenttini ehdollisesta asuntotarjouksesta on alapeukutettu? Ehdollisesta tarjouksesta löytyy useammasta paikasta juttua kuitenkin.

ap

Ehdollinen tarjous on aika turha, jos oikein ymmärsin tilanteesi. Olet siis löytänyt jostain asunnon, josta haluat tarjota mutta ajattelet ettei sulla ole aikaa hoitaa asioita pankin kanssa ennen tarjouksen tekemistä. Sun pitäisi tarjota paljon enemmän muita että myyjä suostuisi ehdolliseen tarjoukseen jos muitakin. Silloin sun ongelma on se että joudut maksamaan ylimääräistä hätäilystä.

Hoida itsellesi kunnon lainatarjous, jonka olet valmis hyväksymään ja tee ostotarjous vasta sitten. Mitään tiettyä kohdetta siihen ei tarvitse olla, pyydä lainatarjous suurimmalle summalle jonka voit lainata ja sitten korjaat alaspäin kuin kohde on tiedossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän