Tekisitkö asuntotarjouksen jo asunnosta, vaikka olet vasta hankkimassa pankeilta lainalupauksia?
Kommentit (25)
Haet vaan ne lainalupaukset pois ja sitten kattelet mihin rahat riittää.
Pienissä asunnoissa se varma ostaja saa kämpän (tai sopimussakot). Ehdollinen tarjoaja pk-seudulla jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma moni myyjä pyyhkii lähinnä pyllynsä ehdollisilla tarjouksilla.
Jos teet ehdollisen tarjouksen saattaa kämppä silti mennä sivu suun.
Pankeista saa myös yllättävän vähän lainaa vaikka omasta mielestä maksukyky riittäisikin.
Ai jaa? Minulla ainakin on aivan päinvastaiset kokemukset. Aina ovat olleet tyrkyttämässä enemmän kuin mitä olisin valmis ottamaan. Olen lainalupauksen hakenut aina "maksimit mitä antaisi", jotta tiedän millaisia asuntoja edes katselee. Aina kuitenkin käynyt niin että olen rajoittanut itse kämpän hintaa pienemmäksi kuin mitä pankki olisi tarjonnut. Tällä hetkellä on 300 000 euroa lainaa ja maksuaikaa 20 vuotta.
Tottakai lainalupauksen saa ilman että asunto on katsottu jo valmiiksi. Monet on sitä mieltä että katselukin kannattaa aloittaa tosissaan vasta kun lupaus on taskussa, ettei tule niitä turhia pettymyksiä, kun joku muu pystyy toimimaan nopeammin.
Me ostettiin asunto juuri alkuvuodesta. Mitään ei ollut katsottuna valmiiksi. Oltiin kuitenkin pohdittu että 170 tuhatta olisi se mitä enimmillään haluttaisiin maksaa ja käsirahaa säästetty sen verran että tuon hintaiseen uskottiin lainalupaus saavamme. No niin sitten saatiin. Huvikseen kysyin kuitenkin neuvottelussa että entä jos löytyykin se täydellinen Koti 180 tuhannen hintalapulla. Sitten kuulemma vain soittoa pankkiin ja nostetaan hiukan lainalupausta ylemmäs. Ja ihan tavan pulliaisia ollaan, ei mitään varakkaita.
Pari kuukautta etsittiin kunnes löydettiin se meille sopiva ja saatiin menemään tarjous 140 tuhatta läpi ja luonnollisesti lainasumma määräytyi tuon mukaan. Lupaus on vain lupaus saada max sen verran lainaa, ei lupaus siitä että sen saa oli asunto minkä hintainen tahansa.
Apta kehoitan, jos tarjouksen jättää, lisäämään mukaan jo mainitun ehdon siitä että saa lainan pankista. Mutta toisaalta kannattaisi suosiolla odotella sinne saakka että lainalupaus sopivalle summalle on varma. Jos asunnosta on muutkin kiinnostuneet, ei myyjä joka tapauksessa hyväksy apn epävarmaa tarjousta vaan varmat ostajat ajaa ohi. Jos taas asunnosta ei ole muut kiinnostuneet, ehtii tarjota vielä sitten kun lainalupaus on saatu.
Mutta ylipäätään hankkikaa lupaus ensin ja sitten vasta asuntokaupoille niin ei tule turhia pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma moni myyjä pyyhkii lähinnä pyllynsä ehdollisilla tarjouksilla.
Jos teet ehdollisen tarjouksen saattaa kämppä silti mennä sivu suun.
Pankeista saa myös yllättävän vähän lainaa vaikka omasta mielestä maksukyky riittäisikin.
Ai jaa? Minulla ainakin on aivan päinvastaiset kokemukset. Aina ovat olleet tyrkyttämässä enemmän kuin mitä olisin valmis ottamaan. Olen lainalupauksen hakenut aina "maksimit mitä antaisi", jotta tiedän millaisia asuntoja edes katselee. Aina kuitenkin käynyt niin että olen rajoittanut itse kämpän hintaa pienemmäksi kuin mitä pankki olisi tarjonnut. Tällä hetkellä on 300 000 euroa lainaa ja maksuaikaa 20 vuotta.
No sä oletkin fiksu.
Ite makselen 100000 asuntolainaa tilanteessa jossa laina on sillai vanha että nyt sais rutkasti edullisempaa rahaa, mutta lainan uudelleenneuvottelu ei käy päinsä koska mun tulot just nyt ovat niin kehnot.
Köyhä saa siis maksaa enemmän, mutta menee tää näinkin :D
Tällä hetkellä minulla on lainaneuvottelu yhden pankin kanssa sovittuna, mutta pankkien neuvotteluajat ovat tällä hetkellä täynnä eli olen saanut neuvotteluajan sen vuoksi vasta parin viikon päähän. En siis oikein mahda sille mitään, että en saa pankeilta vastauksia nopeassa ajassa. :/
ap