Lukio vaihtoi Suvivirren sanat Paula Vesalan versioon – ”Haluamme antaa tilaa erilaisille uskonnoille”
Vararehtorin mukaan opiskelijat eivät ole Suvivirren uskonnollisuutta paheksuneet.
Espoolaisen Viherlaakson lukion kevätjuhlallisuuksissa ei lauantaina lauleta perinteistä Suvivirttä vaan uskonnosta riisuttu versio kappaleesta.
Laulettavaksi on valittu sanat, jotka Paula Vesala laati Nyt.fin vuonna 2011. Suurin osa sanoista on entisellään, mutta Jumalan hyvyyden sijaan lauletaan mahdollisuudesta hoitaa ja varjella maailman ihmeitä. ”Mun sieluni sä liitä myös äänes’ kuorohon” on muuttunut muotoon ”Mun ääneni sä liitä myös rauhan kuorohon”.
Lukiossa on jo useampana vuonna käytetty eri versioita, vararehtori Sari Autio kertoo.
Opiskelijat ovat osana maailman uskontoja käsittelevää kurssia järjestäneet ykkös- ja kakkosluokkalaisten keväthetken, jossa on pidetty buddhalaisia meditaatiohetkiä ja laulettu juutalaisia psalmeja. Tilaisuudessa Suvivirttä on laulettu sekä perinteisin että Vapaa-ajattelijain laatimin sanoin että Stadin slangilla.
– Ollaan ajateltu, että on hetkiä joihin kaikki mahtuvat, eikä tarvitse eritellä, Autio sanoo.
Opiskelijat eivät ole halunneet Suvivirrestä luopua. Se on käynyt selväksi, kun Autio on kysynyt näiltä, mitä kevätjuhlassa pitäisi olla. Nuoret ovat pikemminkin kyseenalaistaneet tarpeen muuttaa sanoja.
– Ideana on, että uskonnot ovat avoimesti esillä. Se ei missään tapauksessa tarkoita neutraliteettia. Päinvastoin, haluamme antaa tilaa erilaisille uskonnoille.
Kommentit (97)
Itse olen ihan kantasuomalainen, suvivirsi on sinänsä rakas perinne, mutta ei tunnu hyvältä ylistää jotain jumaluutta, johon ei usko ja jonka palvominen on oman vakaumuksen vastaista. Samalta varmaan tuntuisi uskovaisesta ylistää "väärän" uskonnon jumalaa. Siksi pidän tuosta uudesta sanoituksesta, muutos on kuitenkin tosi pieni ja sen myötä lauluun voi osallistua kuka vaan ilman huonoa fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo loppui meidän koulu
saa loman alkamaan
vaan ennen sitä varmaan
me nössöt hakataan.
Ne koko talven meitä
pelkäsi tosissaan
ja tänään tekareita
ne joutuu tilaamaan.
Pää vessanpyttyyn paina
syö oma oksennus.
Sen jälkeen nyrkkirauta
on hyvä oivallus.
Kun päätäs maahan painan
ja vähän potkaisen.
Saan hymypoikapatsaan
ja armovitosen.
Loistava. Vielä 1 säe
"ja opettajaa kiitä, kun idiootti on".
Pian taikaseinän luona
mä seison ootellen
ja sinun tililtäsi
saan lisäbonuksen.
Jos sun on paha mieli
kun olet hampaaton
mä opettaajaa kiitän
kun idiootti on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan kantasuomalainen, suvivirsi on sinänsä rakas perinne, mutta ei tunnu hyvältä ylistää jotain jumaluutta, johon ei usko ja jonka palvominen on oman vakaumuksen vastaista. Samalta varmaan tuntuisi uskovaisesta ylistää "väärän" uskonnon jumalaa. Siksi pidän tuosta uudesta sanoituksesta, muutos on kuitenkin tosi pieni ja sen myötä lauluun voi osallistua kuka vaan ilman huonoa fiilistä.
Munkin mielestä vois sillee niinku kaikesta suomalaisesta luopua ja mennä vaan niinku silleen fiilispohjalta.
Ei niitä kande vaalia (hymiö, hymiö, emoji) Fiilistellään ilman huonoja viboja jou män.
Vierailija kirjoitti:
millanen fiilari sulle tulee Maamme-laulusta? Tuleeks huonot? Oisko korkea aika kysyä uusia idiksiä joltain popparilta?
Joopa joo. Mitäs jos saisitte ne tietyt lopettelemaan sen oman jumalansa huutelemisen (önsölläh)?!
"Kun Suomi putos puusta kaikki kävi äkkiä"
Ismo Alanko lyrics
Mitä Suvivirren laulettavissa säkeistöissä muka on sellaista, mitä muslimi ei voisi hyväksyä? Saman jumalan ylistyksestähän tuossa on kyse. Olisi kovin ikävää, jos missä tahansa muualla lähdettäisiin vesittämään paikallista kulttuuriperinnettä siksi, että "kunnioitettaisiin" meitä.
Lapsen koulussa on melkein puolet ma muja. Silti lauletaan suvivirsi. Siitä tosin varoitetaan ennakkoon. Ainoastaan somalit lähtevät, kaikki muut istuvat. No tuskin ne edes ymmärtävät mistä siinä lauletaan mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Kait te kristinuskon opettamista vastustavat ja muutosta perinteisiin toivovat tajuatte, että ei se pelkkä uskonto ole meidän kulttuuria, vaan siihen liittyy hyvin pitkälti ne arvot, mitkä kuuluvat kristilliseen uskoon. Älä varasta, kunnioita lähimmäistä jne. jne. Näihin kaikkiin perustuu aika pitkälti meidän länsimaiset elämäntapamme. Minä en näistä peruspilareista halua luopua, vaikka en kirkkoon enää kulukaan.
Hahhaha. Niin naiiivia. Ei se suvivirsi niitä arvoja ylläpidä. Kristinuskon takia naisviha kukoistaa. Nainen on heikompi astia, ja miehen kylkiluusta. Kirkko ei kannata naisen oikeutta valita omaa sukunimeään. On siinä hieno vapauden ja rakkauden instituutio. Haluaa pakottaa naisen alistumaan miehelleen. Kristillinen avioliitto kannattaa siis naiseen kohdistuvaa väkivaltaa ja naisen halventamista. On siinä hienot arvot juu!
Kirkko ei myöskään kannata lapsen oikeuksia ;) Haluavat että lapsia erotellaan vanhempien siviilisäädyn mukaan.
Opetelkaa joskus naiset ajattelemaan. Ette edes itse tajua että lähes jokainen perinne halventaa teitä. Miksi muuten miehet eivät vaihda nimiään? Miksi miehet arvostavat poikia nimenjatkajina, vaikka akat vaihtavat jopa yli kaksi kertaa nimensä miehen takia? Miksi miehet eivät arvosta perinteisyyttänne?:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millanen fiilari sulle tulee Maamme-laulusta? Tuleeks huonot? Oisko korkea aika kysyä uusia idiksiä joltain popparilta?
No pakko myöntää, ettei ole Maamme-laulunkaan hoilaaminen oma juttuni. En ole sellainen uskonnollinen ja isänmaallinen tyyppi, sori siitä. :) Mutta en missään nimessa vaadi sen muuttamista, kuten en ole vaatinut suvivirrenkään. Kerroin vain, että tuolla uudella sanoituksella voin itsekin sitä hyvällä fiiliksellä laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on suomalainen pitkä perinne. Kesän alkaa suvivirrestä.
Näpit irti siitä(kin) ääliöt. Pitääkö kaikki suomalaisuus modernisoida sieluttomaksi ja helpommin pureskeltavaksi ? Naurettavaa.
Vitsallakin on pitkät perinteet ja siitä on luovuttu.
Ei kaikkia idioottomaisuuksia voi perustella koska perinteet.
Kenkään kesä ei mene siitä pilalle että jätetään rukous laulamatta koulussa. Voihan sen laulaa kotona tai ehkä seurakunnan jatkoilla.
Kummasti se kuuluisa suvaitsevaisuus katoaa "vapaa"ajattelijoilta kun on kyseessä supi-suomalaiset kauniit perinteet kuten Suvivirsi. Että laulakaa ihmiset piilossa ja mieluummin hiljaa ettei naapurit kuule että laulatte suvivirttä perinteisillä sanoilla kun se ei nyt yhtäkkiä käykään, ne sanat pitää katos vaihtaa. Laulakaa vaikka varmuuden vuoksi ruotsiksi niin kaikki ei välttis tajuu mitä lauletaan mutta ainaskaan kaikenmaailman vapaa-ajattelijat ei suotta pahoita herkkää mieltään.
Se ei ole vapautta että ihmiset laitetaan laulamaan jumalasta :) Sen voi tehdä vapaa-ajalla, ei kuulu instituutioihin tällainen perinne. Mitä kaunista on naisia vihaavassa kirkossa? Haluatte varmaan kertoa miksi pappeuttanne on vastustettu? Ai katos, kirkko vastustaa myös naisen oikeuksia avioliitossa ja perheessä. On se kaunista!
Naiset eivät vain näe sieltä estetiikan ja romanssien takaa asioiden merkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Mitäs jos saisitte ne tietyt lopettelemaan sen oman jumalansa huutelemisen (önsölläh)?!
Tarkistatko (vaikka ihan piruuttasi ja ihan itseäsi huvittaaksesi) mitä n 30% koko maailman asukkaista (mieti samalla montako miljardia luku on, sekin löytyy kyllä) "huutelee"? Ja pohdi samalla miksi näin on.
Miksi ihmeessä joillain on tarve ajatella ettei se minä itse ole maailman napa.
Vierailija kirjoitti:
No painu hyvä ihminen karaokebaariin fiilistelemään ilman huonoa fiilistä. Suomalaisesta kauniista suvivirrestä näpit irti, se on monelle muistorikas ja rakas. Tuo HYVÄT fiilikset, kato.
Kissanviikset ei mus-limitkaan siitä mitään pahastu ellei nämä fiilarivouhottajat itse ala vouhkaamaan siitä mitä joku tietty sana tarkoittaa....
Halutaan vaan olla niin tiedostavia ja pascantärkeitä muille rakkaiden asioiden kustannuksella.
Kohta jo innolla odotamme miten Mantan patsas siirretään pois pahennusta herättävänä tai valetaan hijab päälle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut ateisteja jo vuosikymmenet. Ei minun lapsuudessa 80-luvulla silti KUKAAN ei-uskovainen pahoittanut mieltään siitä että kevätjuhlassa laulettiin suvivirsi. Mikä ihmeen mielensäpahoittajien aika tämä on?! Miksi tässä maassa ei mikään ole enää pyhää?!
Olen itse eronnut kirkosta jo aikaa sitten, ateistiksi kutsuminen olisi jo liian juhlavaa. Luulen, että useimmilla aikoinaan kirkkoon kuuluneilla säilyy jotain "uskonnollisuutta" . Myönnän, että kyllä minäkin vaan rukoilin kun syöpäleikkauksen jälkeen odottelin lopullista tuomiota eli patologin tapaamista.
Suvivirsi on osa meidän maamme PERINTEITÄ. Sen sanat pitää säilyttää sellaisina kuin ne olivat. Tuovat mieleen ihanan kevätjuhlan kansakoulussa, opettaja veivaa harmoonilla ja me lauletaan riemuissamme siitä, että koulusta alkaa kesäloma.
Muistan, kun ehkä pari vuotta sitten "eräät" häpäisivät vanhoja hautamuistomerkkejä, oliko jossain Pirkanmaalla. Kuvat tästä typeryydestä muistan ikuisesti. Sekin oli pyhyyden, suomalaisten pyhyyden, häpäisyä. Kuten Suvivirren muuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä vois sillee niinku kaikesta suomalaisesta luopua ja mennä vaan niinku silleen fiilispohjalta.
Ei niitä kande vaalia (hymiö, hymiö, emoji) Fiilistellään ilman huonoja viboja jou män.
Niin, minun mielestäni uskonnollisuus ei ole arvo, jota haluaisin vaalia. Päinvastoin se edustaa monia asioita, jotka ovat omia arvojani vastaan. Itsekin pidän monia asioita vaalimisen arvoisena, mutta jumalolentojen palvominen tai perinteet pelkästään perinteen vuoksi eivät kuulu niihin. Minullakin siis on paljon itselleni tärkeitä arvoja; ne vain poikkeavat omistasi. Yritä hyväksyä se, vaikka vaikeaa näyttää olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minun mielestäni uskonnollisuus ei ole arvo, jota haluaisin vaalia. Päinvastoin se edustaa monia asioita, jotka ovat omia arvojani vastaan. Itsekin pidän monia asioita vaalimisen arvoisena, mutta jumalolentojen palvominen tai perinteet pelkästään perinteen vuoksi eivät kuulu niihin. Minullakin siis on paljon itselleni tärkeitä arvoja; ne vain poikkeavat omistasi. Yritä hyväksyä se, vaikka vaikeaa näyttää olevan.
Kyllä Suvivirttä (ja samalla ihmisiä keille perinteet/traditiot ovat tärkeitä) voi kunnioittaa.
Miten se muka yhtäkkiä joltain niin kovasti vaatii jotain erityistä hyväksymistä tai henkisiä ponnisteluja.
Omituinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut ateisteja jo vuosikymmenet. Ei minun lapsuudessa 80-luvulla silti KUKAAN ei-uskovainen pahoittanut mieltään siitä että kevätjuhlassa laulettiin suvivirsi. Mikä ihmeen mielensäpahoittajien aika tämä on?! Miksi tässä maassa ei mikään ole enää pyhää?!
Olen itse eronnut kirkosta jo aikaa sitten, ateistiksi kutsuminen olisi jo liian juhlavaa. Luulen, että useimmilla aikoinaan kirkkoon kuuluneilla säilyy jotain "uskonnollisuutta" . Myönnän, että kyllä minäkin vaan rukoilin kun syöpäleikkauksen jälkeen odottelin lopullista tuomiota eli patologin tapaamista.
Suvivirsi on osa meidän maamme PERINTEITÄ. Sen sanat pitää säilyttää sellaisina kuin ne olivat. Tuovat mieleen ihanan kevätjuhlan kansakoulussa, opettaja veivaa harmoonilla ja me lauletaan riemuissamme siitä, että koulusta alkaa kesäloma.
Muistan, kun ehkä pari vuotta sitten "eräät" häpäisivät vanhoja hautamuistomerkkejä, oliko jossain Pirkanmaalla. Kuvat tästä typeryydestä muistan ikuisesti. Sekin oli pyhyyden, suomalaisten pyhyyden, häpäisyä. Kuten Suvivirren muuttaminen.
Ehkä ne hautamuistomerkkien häpäisijät toivat esiin teollaan omaa "arvomaailmaansa" ilman pyhyttä ja arvoja . Ja ilmeisesti sellaista nyt halutaan pikkuhiljaa? Sää rauhan aatetta kiitä, kun laupias seee oooon...
Sillä lailla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait te kristinuskon opettamista vastustavat ja muutosta perinteisiin toivovat tajuatte, että ei se pelkkä uskonto ole meidän kulttuuria, vaan siihen liittyy hyvin pitkälti ne arvot, mitkä kuuluvat kristilliseen uskoon. Älä varasta, kunnioita lähimmäistä jne. jne. Näihin kaikkiin perustuu aika pitkälti meidän länsimaiset elämäntapamme. Minä en näistä peruspilareista halua luopua, vaikka en kirkkoon enää kulukaan.
Hahhaha. Niin naiiivia. Ei se suvivirsi niitä arvoja ylläpidä. Kristinuskon takia naisviha kukoistaa. Nainen on heikompi astia, ja miehen kylkiluusta. Kirkko ei kannata naisen oikeutta valita omaa sukunimeään. On siinä hieno vapauden ja rakkauden instituutio. Haluaa pakottaa naisen alistumaan miehelleen. Kristillinen avioliitto kannattaa siis naiseen kohdistuvaa väkivaltaa ja naisen halventamista. On siinä hienot arvot juu!
Kirkko ei myöskään kannata lapsen oikeuksia ;) Haluavat että lapsia erotellaan vanhempien siviilisäädyn mukaan.
Opetelkaa joskus naiset ajattelemaan. Ette edes itse tajua että lähes jokainen perinne halventaa teitä. Miksi muuten miehet eivät vaihda nimiään? Miksi miehet arvostavat poikia nimenjatkajina, vaikka akat vaihtavat jopa yli kaksi kertaa nimensä miehen takia? Miksi miehet eivät arvosta perinteisyyttänne?:(
Voisitko näyttää Uudesta testamentista ne kohdat jossa kannatetaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja naisen halventamista?
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, siinä on ainakin ihan hyvä ohje meille kaikille maailmankatsomuksestamme riippumatta. Tuollaista kohtaa ei muuten koraanista tai talmudista löydy.
Kummasti se kuuluisa suvaitsevaisuus katoaa "vapaa"ajattelijoilta kun on kyseessä supi-suomalaiset kauniit perinteet kuten Suvivirsi. Että laulakaa ihmiset piilossa ja mieluummin hiljaa ettei naapurit kuule että laulatte suvivirttä perinteisillä sanoilla kun se ei nyt yhtäkkiä käykään, ne sanat pitää katos vaihtaa. Laulakaa vaikka varmuuden vuoksi ruotsiksi niin kaikki ei välttis tajuu mitä lauletaan mutta ainaskaan kaikenmaailman vapaa-ajattelijat ei suotta pahoita herkkää mieltään.