Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio vaihtoi Suvivirren sanat Paula Vesalan versioon – ”Haluamme antaa tilaa erilaisille uskonnoille”

Vierailija
01.06.2018 |

Vararehtorin mukaan opiskelijat eivät ole Suvivirren uskonnollisuutta paheksuneet.

Espoolaisen Viherlaakson lukion kevätjuhlallisuuksissa ei lauantaina lauleta perinteistä Suvivirttä vaan uskonnosta riisuttu versio kappaleesta.

Laulettavaksi on valittu sanat, jotka Paula Vesala laati Nyt.fin vuonna 2011. Suurin osa sanoista on entisellään, mutta Jumalan hyvyyden sijaan lauletaan mahdollisuudesta hoitaa ja varjella maailman ihmeitä. ”Mun sieluni sä liitä myös äänes’ kuorohon” on muuttunut muotoon ”Mun ääneni sä liitä myös rauhan kuorohon”.

Lukiossa on jo useampana vuonna käytetty eri versioita, vararehtori Sari Autio kertoo.

Opiskelijat ovat osana maailman uskontoja käsittelevää kurssia järjestäneet ykkös- ja kakkosluokkalaisten keväthetken, jossa on pidetty buddhalaisia meditaatiohetkiä ja laulettu juutalaisia psalmeja. Tilaisuudessa Suvivirttä on laulettu sekä perinteisin että Vapaa-ajattelijain laatimin sanoin että Stadin slangilla.

– Ollaan ajateltu, että on hetkiä joihin kaikki mahtuvat, eikä tarvitse eritellä, Autio sanoo.

Opiskelijat eivät ole halunneet Suvivirrestä luopua. Se on käynyt selväksi, kun Autio on kysynyt näiltä, mitä kevätjuhlassa pitäisi olla. Nuoret ovat pikemminkin kyseenalaistaneet tarpeen muuttaa sanoja.

– Ideana on, että uskonnot ovat avoimesti esillä. Se ei missään tapauksessa tarkoita neutraliteettia. Päinvastoin, haluamme antaa tilaa erilaisille uskonnoille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005704208.html

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin kulttuuriamme aletaan astetttain siirtämään syrjään.

Vierailija
42/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi on Perinne. Ei mikään uskonjulistus. Siitä alkaa kesä.

No perinteethän ovat ihan kirosana tänä päivänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lukiolaisista lauloi silti virsikirjan sanoilla.

Miksi ei tehdä ihan uutta kevätjuhlalaulua, jos halutaan kunnioittaa kaikkia ja olla kunnioittamatta ketään? On kulttuurista omimista napata kristillisellä puolella ikoniksi muodostunut sävelmä ja tehdä siihen uudet mukasanat.

Vierailija
44/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryys huipussaan. Myymme vaikka isänmaamme, ettei meitä pidettäisiin outoina. Tosi luuseritoimintaa.

Vierailija
45/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoivat takaisin perinteiseen

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806012200987352_u0.shtml

Kävi niinkuin Posti-Itella nimivenklauksen. Suomalaiset rakastaa vanhoja perinteitään. Säilyttäkää edes jotain, jooko. 

Vierailija
46/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesala saa varmaan hyvät tekijänoikeusmaksut. Onko kaupungilla varaa tällaiseen?

Vierailija
47/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi on suomalainen pitkä perinne. Kesän alkaa suvivirrestä.

Näpit irti siitä(kin) ääliöt. Pitääkö kaikki suomalaisuus modernisoida sieluttomaksi ja helpommin pureskeltavaksi ? Naurettavaa.

Vierailija
48/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomi ei saa olla Suomi? Mikä siinä on niin pahaa? Nykyiset vanhukset rakensivat tämän maan ja vaalivat sen arvoja ja nyt ne sitten tuhotaan vähä vähältä.

Vierailija
49/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi on suomalainen pitkä perinne. Kesän alkaa suvivirrestä.

Näpit irti siitä(kin) ääliöt. Pitääkö kaikki suomalaisuus modernisoida sieluttomaksi ja helpommin pureskeltavaksi ? Naurettavaa.

Vitsallakin on pitkät perinteet ja siitä on luovuttu.

Ei kaikkia idioottomaisuuksia voi perustella koska perinteet.

Kenkään kesä ei mene siitä pilalle että jätetään rukous laulamatta koulussa. Voihan sen laulaa kotona tai ehkä seurakunnan jatkoilla.

Vierailija
50/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomi ei saa olla Suomi? Mikä siinä on niin pahaa? Nykyiset vanhukset rakensivat tämän maan ja vaalivat sen arvoja ja nyt ne sitten tuhotaan vähä vähältä.

Ei kuulu minun Suomeen. Uskovat voivat kerääntyä laulamaan rukoukset keskenään.

Vierailija
51/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas, että Helsingin sanomien uutisten mukaan Suomen pahin turvallisuusuhkia on vihapuhe. Jouk ko rais kaus kirpaisee vain hetken. Vihainen puhe jättää ikuisen arven.

Vierailija
52/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun Suomeen ei taas kuulu islam

Vierailija
53/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesala saa varmaan hyvät tekijänoikeusmaksut. Onko kaupungilla varaa tällaiseen?

Kenen päätöksellä Vesalan versio parhain ja tuollainen lyriikka isketty perinteiseen virteen? Pitää järjestää umk-tyyliset kisat kenen värssy valitaan korvaamaan suomalaisen suvivirren sanat? 

Seuraavaksi "joulupukki, joulupukki, valkoparta vanha ukki" joululaulu voisi olla vaikka seuraava mikä "päivitetään" , se ihan varmasti loukkaa jotenkin jonkun öö en tiedä minkä sukupuolisia ja uskontokäsitystä kaikille niille saattaa tulla paha mieli? Laitetaan siihen vaikka frederikin sanat?

Vierailija
54/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli keväthetkessä joka on 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijoille. Ylioppilasjuhlassa noudatettiin perinteitä ja laulettiin alkuperäisillä sanoilla.

Vierailija
55/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole uskonnon kanssa missään tekemisissä, mutta silti mun mielestä suvivirsi vaan kuuluu koulun kevätjuhlan perinteeseen. Siitä alkaa loma.

Sinähän olet vain puhtaasti aivopesun uhri.

Vierailija
56/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun Suomesta sekä kristityt ja islamistit voi mennä molemmat ihan keskenään huitsinvittuun.

Eläköön sekulaari Suomi!

Uskonnoista ei ole tullut maailmaan mitään hyvää.

Vierailija
57/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo loppui meidän koulu

saa loman alkamaan

vaan ennen sitä varmaan

me nössöt hakataan.

Ne koko talven meitä

pelkäsi tosissaan

ja tänään tekareita

ne joutuu tilaamaan.

Pää vessanpyttyyn paina

syö oma oksennus.

Sen jälkeen nyrkkirauta

on hyvä oivallus.

Kun päätäs maahan painan

ja vähän potkaisen.

Saan hymypoikapatsaan

ja armovitosen.

Vierailija
58/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta saat palvoa vaikka ripulipaskaa, kunhat teet sen omiesi keskuudessa, etkä vaadi muita osallistumaan.

Vierailija
59/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi kuuluu meidän suomalaisten Suomeen. Koita sinä siellä kestää ja  voit puolestasi kerääntyä laulamaan ystäviesi kanssa ihan vapaasti Paula Vesalan lauluja keskenänne.

Vierailija
60/97 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo loppui meidän koulu

saa loman alkamaan

vaan ennen sitä varmaan

me nössöt hakataan.

Ne koko talven meitä

pelkäsi tosissaan

ja tänään tekareita