Ehdotus: Lukioihin ja amiksiin ajo-opetus pakolliseksi kouluaineeksi
.. sittenhän kaikilla olisi yhtävertainen mahdollisuus saada ajokortti!
Työnhaun esteenä ei olisi ajokortittomuus.
Kenenkään köyhän vanhemman ei tarvitsisi kituuttaa lapselle ajokorttia tai lapsi jäisi ajokortitta vanhempien varattomuuden vuoksi.
Perustan tämän ajatukseni siihen, että jenkkilässä koulun antama ajokorttiopetus on toimiva ratkaisu. Minulle eivät vanhempani voineet kustantaa ajokorttia, joten jäin työpaikatta monta kertaa ennen kuin sain sen verran raavittua rahaa kasaan, että sain sen itse hankittua.
Lisäkurssit ja ylemmät ajokortiluokat erikoistutkintoineen haettaisiin jatkossakin autokouluista, joten niiden olemassaolo ei lakkaisi.
Tietysti se maksaa kunnille/valtiolle, mutta niin maksavat myös ne, jotka eivät ajokortin puutteen vuoksi saa työtä.
Ajokoulunopettajat ja sihteerit työllistyisivät kouluihin ja työllistyneinä olisivat veronmaksajia edelleen. Muu byrokratiaverkosto säilyisi entisellään. Pienemmissä kunnissa koulut voisivat jakaa ajokoulunopettajan ajan.
Kommentit (35)
Lukiolaiset saavat muutenkin alennusta autokouluista, ainakin meilläpäin. Amiksesta en tiedä, onko heillä mitään vastaavaa.
Teoriatunnit käydään joko koulussa tai autokoulun toimipisteessä oman valinnan mukaan ja autokoulu on yhtenä vapaavalintaisena kurssivaihtoehtona.
Esim.
http://www.viherlaaksonlukio.fi/pt-event/aloita-autokoulu-moviassa/
Tuossa nyt yhden lukion sivuilta info, muilla lukioilla omansa.
Ja mistä rahat tähän. Lisää palkansaajia kunnille. Kuinka monta autoa kunnan pitäis tuon takia osataan joka vuosi jne...
Ajokortin voi monessa paikassa maksaa osissa ja hinta on halpenemassa.
Ei kaikki voi olla ilmaista.
Ehkä. Kaikki ei pysty ajamaan autoa tosin, joten ei voisi olla niin, ettei toisen asteen koulua voisi päästä läpi, jos ei saa ajokorttia. Jos on esim. sokea toisesta silmästä, on pahoja hahmotusongelmia tai muuta sellaista, ei oikein pysty ajamaan autoa, vaikka muuten voikin pärjätä ihan hyvin elämässään. Ajo-opetuksesta pitäisi ainakin voida saada jonkinlainen "vapautus".
Autokoulu on kyllä törkeän kallis, ja autoa tai ajokorttia tarvitaan yllättävän paljon. Sinänsä tuo on ihan hyvä ehdotus. Aika monelta menee työpaikkoja sivu suun autottomuuden tai kortittomuuden takia.
Joku maksaa aina. Kaikki ei edes halua ajokorttia. Mitä sillä tekisi, jos asuu hyvien julkisten lähellä ja ei aio autoa hankkia.
Itse olisin vielä hiukan radikaalimpi ja toteuttaisin autokoulun oppiaineena 9. luokan kevätlukukaudella ja ajo-oikus oli nykyistä rajatumpi ensimmäiset pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Joku maksaa aina. Kaikki ei edes halua ajokorttia. Mitä sillä tekisi, jos asuu hyvien julkisten lähellä ja ei aio autoa hankkia.
Otetaan rahat m**hanmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin vielä hiukan radikaalimpi ja toteuttaisin autokoulun oppiaineena 9. luokan kevätlukukaudella ja ajo-oikus oli nykyistä rajatumpi ensimmäiset pari vuotta.
Olis muuten hyvä. Kaikki kouluun väsyneet oppilaat saisi uutta puhtia ysin keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ruotsiakin, vaikka en käytä sitä. Liikennesääntöjen osaaminen on kansalaisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ruotsiakin, vaikka en käytä sitä. Liikennesääntöjen osaaminen on kansalaisvelvollisuus.
Liikennesäännöt voi opetella muutenkin kuin oppimalla ajamaan autoa. Ehdotuksessa on typerintä juuri tuo pakollisuus. On ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista kiinnostusta autoiluun ja ajamisen opetteluun. Olen viisikymppinen ja jos joku tuollainen älyttömyys olisi minun aikanani ollut, en varmasti olisi lukiota läpi pääsyt, neljästä laudaturistani huolimatta. En ole ajokorttia vieläkään hankkinut koska en sellaista ole missään vaiheessa tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennesäännöt voi opetella muutenkin kuin oppimalla ajamaan autoa. Ehdotuksessa on typerintä juuri tuo pakollisuus. On ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista kiinnostusta autoiluun ja ajamisen opetteluun. Olen viisikymppinen ja jos joku tuollainen älyttömyys olisi minun aikanani ollut, en varmasti olisi lukiota läpi pääsyt, neljästä laudaturistani huolimatta. En ole ajokorttia vieläkään hankkinut koska en sellaista ole missään vaiheessa tarvinnut.
Voihan matematiikkaakin opetella muuten kuin pakollisena oppiaineena koulussa.
Varmasti olisit tarvinnut ajokorttia, jos sinulla olisi sellainen.
Monella kortin saannin estää päihdeongelmat. Joten kaikille korttia ei voi pakottaa eikä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan matematiikkaakin opetella muuten kuin pakollisena oppiaineena koulussa.
Varmasti olisit tarvinnut ajokorttia, jos sinulla olisi sellainen.
Monella kortin saannin estää päihdeongelmat. Joten kaikille korttia ei voi pakottaa eikä antaa.
Uudelleen: jos olisin tarvinnut ajokorttia olisin sellaisen hankkinut. Yhtään mitään ei ole minulla mennyt elämässä ohi sen takia että en aja autoa. Ei varsinkaan ainoatakaan työpaikkaa.
Joku kurssi ennemmin liikennesäännöistä yms. Samoin taloudenhallinnasta, työelämästä, jne. Mitä näitä asioita nyt onkaan, mistä on oikeasti hyötyä valmistumisen jälkeen/täysi-ikäiseksi tultuaan.
Kohta meillä on itseajavat autot ja ajokortit jäävät unholaan. Haluttiin tai ei. Sitäpaitsi autoilua pitäisi muutenkin pyrkiä vähentämään.
Ihmisen ahneudella ei ole mitään rajaa! Sitten, kun olisi saatu ilmainen ajokortti, niin sitten valitettaisiin, että ei ole vara ostaa autoa, joten yhteiskunnan pitäisi ostaa heille auto, kun työmahdollisuudet menevät sivu suun. Loputon on vaatimusten suo. Ja tietenkin ne, jotka eivät käy lukiota, niin he vaativat sen rahasumman käteisenä, kun he eivät voi jäädä vähemmälle. Kyllä sitä täytyy itse ansaita jotain, jos tulevaisuudessa sitä tarvitsee. En minäkään saanut ajokorttia samaan aikaan kuin ystäväni, eli 18v. Ajoin vasta 25v. kun olin jo töissä ja huomasin tarvitsevani sitä työn vuoksi.
Autojen käytöstä pitäisi päästä eroon, tuonkin rahan voisi käyttää vaikka julkisen liikenteen parantamiseen tai nuorten kouluttamiseen ekologisuusasioista.
Kaikista järjettömintä tuo olisi pk-seudulla jossa bussi ja juna menee 10min välein ja julkinen liikenne on etenkin keskustoissa nopeampaa kuin autolla ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä rahat tähän. Lisää palkansaajia kunnille. Kuinka monta autoa kunnan pitäis tuon takia osataan joka vuosi jne...
Ajokortin voi monessa paikassa maksaa osissa ja hinta on halpenemassa.
Ei kaikki voi olla ilmaista.
Opetuksena oppilaitoksissa ajokortti tulisi selvästi halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Autojen käytöstä pitäisi päästä eroon, tuonkin rahan voisi käyttää vaikka julkisen liikenteen parantamiseen tai nuorten kouluttamiseen ekologisuusasioista.
Kaikista järjettömintä tuo olisi pk-seudulla jossa bussi ja juna menee 10min välein ja julkinen liikenne on etenkin keskustoissa nopeampaa kuin autolla ajaminen.
Voihan sitä silti liikkua busseilla vaikka olisikin ajokortti.
Pakollisuus on typerintä tässä. Kaikki eivät esim. terveyssyistä saa ajaa autoa. Pk-seudulla ei välttämättä ole edes tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista järjettömintä tuo olisi pk-seudulla jossa bussi ja juna menee 10min välein ja julkinen liikenne on etenkin keskustoissa nopeampaa kuin autolla ajaminen.Voihan sitä silti liikkua busseilla vaikka olisikin ajokortti.
Meinaat että vaikka Helsingin kaupunki haaskaa 2000e per opiskelija saadakseen näille ajokortin ja sitten tyypit liikkuvat kumminkin bussilla, poislukien ehkä jotkut mummolamatkat vuokra-autolla kerran vuodessa? Nyt on kyllä fiksua! Helsingissä asuva ja työskentelevä ei tarvitse ajokorttia 99% tapauksista.
Kaikki ei käy lukiota eikä amista.