Ehdotus: Lukioihin ja amiksiin ajo-opetus pakolliseksi kouluaineeksi
.. sittenhän kaikilla olisi yhtävertainen mahdollisuus saada ajokortti!
Työnhaun esteenä ei olisi ajokortittomuus.
Kenenkään köyhän vanhemman ei tarvitsisi kituuttaa lapselle ajokorttia tai lapsi jäisi ajokortitta vanhempien varattomuuden vuoksi.
Perustan tämän ajatukseni siihen, että jenkkilässä koulun antama ajokorttiopetus on toimiva ratkaisu. Minulle eivät vanhempani voineet kustantaa ajokorttia, joten jäin työpaikatta monta kertaa ennen kuin sain sen verran raavittua rahaa kasaan, että sain sen itse hankittua.
Lisäkurssit ja ylemmät ajokortiluokat erikoistutkintoineen haettaisiin jatkossakin autokouluista, joten niiden olemassaolo ei lakkaisi.
Tietysti se maksaa kunnille/valtiolle, mutta niin maksavat myös ne, jotka eivät ajokortin puutteen vuoksi saa työtä.
Ajokoulunopettajat ja sihteerit työllistyisivät kouluihin ja työllistyneinä olisivat veronmaksajia edelleen. Muu byrokratiaverkosto säilyisi entisellään. Pienemmissä kunnissa koulut voisivat jakaa ajokoulunopettajan ajan.
Kommentit (35)
Lasteni koulussa autokoulun teoria on valinnaisena kurssina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku maksaa aina. Kaikki ei edes halua ajokorttia. Mitä sillä tekisi, jos asuu hyvien julkisten lähellä ja ei aio autoa hankkia.
Olen opiskellut ruotsiakin, vaikka en käytä sitä. Liikennesääntöjen osaaminen on kansalaisvelvollisuus.
Liikennesäännöt voi opetella muutenkin kuin oppimalla ajamaan autoa. Ehdotuksessa on typerintä juuri tuo pakollisuus. On ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista kiinnostusta autoiluun ja ajamisen opetteluun. Olen viisikymppinen ja jos joku tuollainen älyttömyys olisi minun aikanani ollut, en varmasti olisi lukiota läpi pääsyt, neljästä laudaturistani huolimatta. En ole ajokorttia vieläkään hankkinut koska en sellaista ole missään vaiheessa tarvinnut.
Millainen elämä on, jos ei ikinä tarvitse ajokorttia?
Ymmärrän, ettei sitä ole ja lokkii muiden kyydeissä. Mutta ei se poista sitä, etteikö sitä joskus tarvitsisi.
Olen helsinkiläinen ja pääosin käytän fillaria ja joukkoliikennettä. Omaa autoa ei edes ole. Kuitenkin muutaman kerran vuodessa ainakin tulee tilanne, jolloin on tarvetta ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Pakollisuus on typerintä tässä. Kaikki eivät esim. terveyssyistä saa ajaa autoa. Pk-seudulla ei välttämättä ole edes tarvetta.
No laitetaan se sitten valinnaisiin aineisiin niin narkkareiden ei tarvi paljastua kun heille ei myönnetä ajokorttilupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen käytöstä pitäisi päästä eroon, tuonkin rahan voisi käyttää vaikka julkisen liikenteen parantamiseen tai nuorten kouluttamiseen ekologisuusasioista.
Kaikista järjettömintä tuo olisi pk-seudulla jossa bussi ja juna menee 10min välein ja julkinen liikenne on etenkin keskustoissa nopeampaa kuin autolla ajaminen.Voihan sitä silti liikkua busseilla vaikka olisikin ajokortti.
Meinaat että vaikka Helsingin kaupunki haaskaa 2000e per opiskelija saadakseen näille ajokortin ja sitten tyypit liikkuvat kumminkin bussilla, poislukien ehkä jotkut mummolamatkat vuokra-autolla kerran vuodessa? Nyt on kyllä fiksua! Helsingissä asuva ja työskentelevä ei tarvitse ajokorttia 99% tapauksista.
Ruotsin kielen opiskeluun perusopetuksessa ja lukioissa menee n. 14 000 euroa per oppilas.
99% ei sitä koskaan tarvitse.
Nyt on kyllä fiksua :)
Eli aika pieni investointi tuo 2000 euroa. Eikä se olisi tietenkään edes tuota, koska ei toimittaisi yritysvoitto tähtäimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen käytöstä pitäisi päästä eroon, tuonkin rahan voisi käyttää vaikka julkisen liikenteen parantamiseen tai nuorten kouluttamiseen ekologisuusasioista.
Kaikista järjettömintä tuo olisi pk-seudulla jossa bussi ja juna menee 10min välein ja julkinen liikenne on etenkin keskustoissa nopeampaa kuin autolla ajaminen.Voihan sitä silti liikkua busseilla vaikka olisikin ajokortti.
Meinaat että vaikka Helsingin kaupunki haaskaa 2000e per opiskelija saadakseen näille ajokortin ja sitten tyypit liikkuvat kumminkin bussilla, poislukien ehkä jotkut mummolamatkat vuokra-autolla kerran vuodessa? Nyt on kyllä fiksua! Helsingissä asuva ja työskentelevä ei tarvitse ajokorttia 99% tapauksista.
Summa olisi ehkä enneminkin 200€/oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Lasteni koulussa autokoulun teoria on valinnaisena kurssina.
Voiko kysyä, amis vai lukio? Mietin itse, että aika persiistä, jos tää on vain lukioissa mahdollista suorittaa ja onko edes kaikissa lukioissa. Samalla tavalla pitäisi olla amislaisillakin mahdollisuus tällaiseen, jos multa kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Kaikki ei pysty ajamaan autoa tosin, joten ei voisi olla niin, ettei toisen asteen koulua voisi päästä läpi, jos ei saa ajokorttia. Jos on esim. sokea toisesta silmästä, on pahoja hahmotusongelmia tai muuta sellaista, ei oikein pysty ajamaan autoa, vaikka muuten voikin pärjätä ihan hyvin elämässään. Ajo-opetuksesta pitäisi ainakin voida saada jonkinlainen "vapautus".
Autokoulu on kyllä törkeän kallis, ja autoa tai ajokorttia tarvitaan yllättävän paljon. Sinänsä tuo on ihan hyvä ehdotus. Aika monelta menee työpaikkoja sivu suun autottomuuden tai kortittomuuden takia.
No kyllä pitäisi olla ihan vapaaehtoista, eikä sidottuna vammoihin ym. En itse halunnut aikanaan ajaa ajokorttia. Kyllä se pitäisi edelleen olla yksilön valinnan vapaus ajaako vai ei! Edelleenkään en ole korttia tarvinnut, enkä aio ajaa.
Ja itse en halua ainakaan laittaa verojani tuollaiseen ilmaiseen korttiin. Paljon on muutakin, jota pitäisi mielummin tukea ja kehitellä ennen tällaisia!
Suomessa on niin erilaiset tarpeet ajotaitoon nähden.
Helsingissä voi asua aivan mainiosti koskaan tarvitsematta ajotaitoa ja varmasti muissakin Suomen mittakaavalla suurissa kaupungeissa. Sen sijaan maalaiskunnissa lienee ajokortti ja käytettävissä oleva auto välttämättömyys.
Eli en äkkipäätä ainakaan kannata, mutta en nyt tyrmääkään ehdotusta.
Autot muuttuvat automaattisiksi, joten ajokortista tulee turha.
N30 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Kaikki ei pysty ajamaan autoa tosin, joten ei voisi olla niin, ettei toisen asteen koulua voisi päästä läpi, jos ei saa ajokorttia. Jos on esim. sokea toisesta silmästä, on pahoja hahmotusongelmia tai muuta sellaista, ei oikein pysty ajamaan autoa, vaikka muuten voikin pärjätä ihan hyvin elämässään. Ajo-opetuksesta pitäisi ainakin voida saada jonkinlainen "vapautus".
Autokoulu on kyllä törkeän kallis, ja autoa tai ajokorttia tarvitaan yllättävän paljon. Sinänsä tuo on ihan hyvä ehdotus. Aika monelta menee työpaikkoja sivu suun autottomuuden tai kortittomuuden takia.
No kyllä pitäisi olla ihan vapaaehtoista, eikä sidottuna vammoihin ym. En itse halunnut aikanaan ajaa ajokorttia. Kyllä se pitäisi edelleen olla yksilön valinnan vapaus ajaako vai ei! Edelleenkään en ole korttia tarvinnut, enkä aio ajaa.
Ja itse en halua ainakaan laittaa verojani tuollaiseen ilmaiseen korttiin. Paljon on muutakin, jota pitäisi mielummin tukea ja kehitellä ennen tällaisia!
En ole ajatellutkaan että kortittomuus on joillekkin ideologinen vakaumus.
Harmittaako mua nyt ihan syystä vai ei? Valmistuin kaksi vuotta sitten ylioppilaaksi ja sain lahjaksi kellon jonka isäni oli ostanut kellokauppias tutultaan tukkuhintaan eli n. 100e. Veljeni valmistuu nyt ammattikoulusta ja saa 500 euron älykellon ja 300 euroa kesän matkakassaan.
Jouluna minä en saanut kuin sukkia ja toppahanskat koska ”aikuiset eivät juhli joulua”, 18-vuotias veti sai satasien mikseripöydän.
Suppea tarina mutta veli on ollut aina enemmän vanhempien mieleen. Vanhemmat ammattikoulusta valmistuneita eivätkä esim. Arvostaneet tuota ylioppilastutkintoa, eivätkä muutenkaan tue minua elämässäni samallalailla kun veljeä, joilla on heidän kanssaan enemmän yhteistä, kuten yhteisiä harrastuksia ja ovat luonteeltaan muutenkin kaikki ”meneviä”, kun minä olen enemmän pohtija ja hiljainen. Käyn terapiassa asian takia.
En haluaisi olla kuitenkaan veljelle katkera kun ei se hänen vikansa ole että hän saa enemmän. Väkisin kuitenkin tulee huonoja ajatuksia mieleen. Miten kestän huomenna juhlissa?
Ajokortin jälkeen tulee auton hankkiminen, bensojen ostaminen ja huoltomaksut. Syitä joiden takia en itse, etenkään työttömänä olisi halunnut autoa alkaa hankkimaan. Samat ajatukset edelleen työllistettynäkin. Hyvin pärjää jalkaratikalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen opiskeluun perusopetuksessa ja lukioissa menee n. 14 000 euroa per oppilas.
99% ei sitä koskaan tarvitse.
Nyt on kyllä fiksua :)
Eli aika pieni investointi tuo 2000 euroa. Eikä se olisi tietenkään edes tuota, koska ei toimittaisi yritysvoitto tähtäimessä.
En minä sitä ruotsiakaan kannata, pakollista kieltä kyllä, oli se sitten ruotsi, venäjä tai vaikka saksa.
Luultavasti kunnat eivät kumminkaan voisi organisoida ajokoulupalvelua, tai ainakin se olisi todella turhaa, joten se ostettaisiin yrityksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niitä vapautuksia terveyden perusteella saa. Minulle tehtiin ysillä keuhkosiirto ja ei mun tarvinnut lukiossa osallistua liikuntaan.
Mitäs sitten kun ei halua ajokorttia? Pakolliselle kurssillehan on nimensä mukaan pakko mennä. Joo, toki huonotuloisemmillakin on oikeus saada ajokortti, mutta mitens meidän oikeudet joka ei korttia haluta?