Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kaverini asui kuukauden Espanjassa ja on nyt olevinaan joku maailmankansalainen :D

Vierailija
31.05.2018 |

Tuo joka paikassa esille asuneensa Espanjassa ja keskusteluissa olevinaan unohtelee suomalaisia sanoja ja sanoo englanniksi :D

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kÀvi 3 kk aikana Englannissa noin.

En puhunut suomea. Huomasin, ettÀ ajattelu ja jopa unien nÀkeminen alkoi tulla englanniksi.

NiinpÀ sitten lennolla kotiin aloin vahingossa puhua englantia suomalaiselle vieruskaverille.

Kannattaako moisesta harmistua?

Jos pinnistelee vieraan kielen kanssa yrittÀen ymmÀrtÀÀ ja tulla ymmÀrretyksi, puhuu sitÀ monenmaalaisille, kieli voi kyllÀ jÀÀdÀ pÀÀlle.

No mutta tuohan on ihan normaalia, jos vielÀ lennolla alkaa puhua sitÀ kieltÀ, mitÀ lÀhtömaassa hetki sitten puhui tai vaikka pÀivÀnkin pÀÀstÀ. Mutta jos kotimaassakin vielÀ jonkin ajan kuluttua on oma kieli hukassa, on siinÀ pieni leuhkimisen maku. SinÀnsÀ semmoinen on vÀhÀn hassua, kun ihmiset kuitenkin nykyaikana matkustelevat paljon ja puhuvat useitakin kieliÀ. Suomen osaaminen se erityistaito on ;)

Vierailija
42/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No joo. Itse olen asunut ulkomailla (mm. Espanjassa) putkeen jo toistakymmentĂ€ vuotta. Suomen kieli ei ole unohtunut, toki joidenkin erikoisempien hĂ€kkyröiden nimiĂ€ joudun joskus harvoin tapailemaan. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi onkp joku vÀhÀn salty ku kaveri asu ulkomailla ja itse jumissa suomessa

Oletko sinÀ tÀmÀ kaveri, kun et keksinyt "saltylle" suomenkielistÀ vastinetta?

onko sille? siis ihan samaa tarkoittavaa slangivastinetta?

Vierailija
44/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistan erÀÀn yhdeksÀnkymppisen tÀdin, jonka avustajana aikoinaan olin. Kerran hÀn alkoi kesken lauseen puhua minulle saksaa, luennoi siivousvÀlineistÀ pitkÀn tovin saksaksi, kunnes huomasi vaihtaa kielen taas suomeen. HÀnen aikoja sitten kuollut miehensÀ oli ollut saksalainen, ja nyt kieli oli pitkÀstÀ aikaa aktivoinut, kun Saksan-sukulaisia oli juuri kÀynyt kylÀssÀ.

Mielenkiintoista, miten kieli elÀÀ ja varastoituu aivoissa.

Vierailija
45/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LÀhde itsekin reissuun, niin ei pipo kiristÀ.

Vierailija
46/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen asunut viitisen vuotta ulkomailla enkĂ€ kyllĂ€ sanaakaan suomen kielestĂ€ unohtanut missÀÀn vĂ€lissĂ€. Ei varmaan ole kaikki ihan OK jos kuukaudessa oman kielensĂ€ unohtaa. SitĂ€ paitsi Espanjassa puhutaan tosi vĂ€hĂ€n englantia? 😂😂 Ihan aidot espanjalaiset on monet ihan englanninkielen taidottomia tĂ€ysin. Espanja on kuitenkin maailman 2. Tai 3. Puhutuin kieli en nyt muista kumpi sijoitus.

Vierailija
47/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulle ainakin suomen kielen tuotto on ollut likimain aina vaikeata, jotkut sanat unohtuvat vaikka ulkomailla ei ole edes ollut pitkÀÀn aikaan. Takeltelen ja jÀÀn miettimÀÀn asiaa hyvin kuvaavaa sanaa joskus pitkÀksikin aikaa. Nyt jÀin esim. jumittamaan tuota Àsken kirjoittamaani pitkÀksikin - sanaa, eli onko tuollaista sanaa edes olemassa koska kirjoitusasu nÀyttÀÀ hölmöltÀ ja kieli ei taivu kunnolla tuohon sanaan.

Yli kaksi viikkoa jos olen ulkomailla, niin huomaan ajattelevani osin englanniksi, jos esim. kÀyn kÀytyjÀ keskusteluja lÀpi mielessÀ. Ja tuosta se saattaa jÀÀdÀ siihen tilaan, kun suomen kieltÀ en ole kÀyttÀnyt ollenkaan, eikÀ se millÀÀn tavalla ole tavoiteltuna vaan on erÀÀnlainen automaatio. Takeltelen myös englantia, jos sitÀ ei ole harjoittanut vÀhÀÀn aikaan, mutta jos vireystila on vain oikea niin kyllÀ ne sanatkin tulee molemmilla kielillÀ takeltelematta.

Jos jollakin on jokin passeli diagnoosi, niin kuulen mielellÀni, mutta mitÀÀn ylimielistÀ maailmankansalaista minusta ei saa. Matkustaminenkin kun on likimain kaikille nykyÀÀn mahdollista todella pienellÀkin budjetilla.

Vierailija
48/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuollaisten takia muutin ulkomaille, opin paikallisen kielen, olen tekemisissÀ vain paikallisten kanssa, seurustelen vain paikallisten naisten kanssa, enkÀ koskaan sano ettÀ olen suomesta. En kyllÀ ymmÀrrÀ miten voin olla niin juntista kansasta perÀisin.

Suomessa kÀydessÀ puhun vain suomea ja saan useinkin kuullla olevani niin tyypillinen suomalainen tuppisuu. TietÀisivÀtpÀ vaan.

😂

Vierailija
49/49 |
31.05.2018 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

kuullostat katkeralta

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ yksi neljÀ