Alkoholin käyttäminen lasten seurassa
Nykyään ilmeisesti muotia, käydään lastenvaunujen kanssa hakemassa olutta tai siideriä kesäjanoon. Julkkiksetkin tekevät tätä.
Liikkeellä oli hiljattain lapsen saanut näyttelijäpariskunta Minka Kuustonen (kesk.) ja Aku Sipola (takana vas.).
Mukana tallusteli myös malli Maryam Razavi (vas.) siippansa, muusikko Leo Stillmanin (takana oik.) kanssa. Joukon täydensi Leon muusikkoveli Hugo (oik.). Ryhmän määränpää ei ollut selvillä, mutta porukalla oli mukana olutta.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Melkoinen-julkkislauma-Helsingin-keskusta…
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on nollatoleranssi. En aio näyttää lapsilleni huonoa esimerkkiä.
Mitä huonoa esimerkkiä? Ei alkoholi ole huono esimerkki. Se on luonnon tuote ja sitä on juotu aikojen alusta alkaen ja tullaan juomaan jatkossakin.
Alkoholi on myös myrkkyä jos et tiennyt.
Tina on myös ympäristömyrkky mutta silti sitä ostetaan uutena vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on nollatoleranssi. En aio näyttää lapsilleni huonoa esimerkkiä.
Mitä huonoa esimerkkiä? Ei alkoholi ole huono esimerkki. Se on luonnon tuote ja sitä on juotu aikojen alusta alkaen ja tullaan juomaan jatkossakin.
Kofeiinikin on myrkkyä, ja silti sitä käytetään lasten nähden.
Minä käyn viinakaupassakin lapsen kans. Mieluummin näytän lapselle, että alkoholia voi juoda vastuullisesti, ilman mitään örveltämistä,kuin että joisin salassa tai olisin kokonaan juomatta.
Eivät ne lapset sitä huomaa, vaikka aikuiset olisivat humalassa koska lapset ovat niin tyhmiä. Eivät ainakaan minun 4v, 2½v ja 1kk vanhat lapsetkaan huomaa mitään, vaikka olen tänään juonut 3 pulloa viiniä, 7 siideriä ja puoli pulloa kossua.
Suomessa on niin vahva humalaanjuomiskulttuuri, paljon alkoholiongelmia ja niiden traumatisoimia ihmisiä, että kaikki alkoholiin liittyvä tuo ne joillekin mieleen eikä ymmärretä että joku ihan oikeasti voi juoda yhden juoman ilman ongelmia kenellekään.
Minusta on just oikein näyttää lapsille mallia, miten alkoholia kuuluu juoda: avoimesti, 1-2 annosta kerrallaan, ruuan kanssa, tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, tai vaikka saunan jälkeen. Ilman mitään seuraamuksia tai hinkua jatkaa juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ja lapset kuuluu hyvin yhteen. Jos toinen vanhempi edes pysyy suurinpiirtein tolpillaan, niin en näkisi mitään ongelmaa lasten kanssa.
Just näin lapsia vain naurattaa jos kontataan ja lässytetään.
En tiedä, että oliko sarkasmia, mutta tuo on todella pelottava kokemus lapselle.
Meillä suorastaan opetetaan lapsille juomistapoja. Vappuna viimeksi oli aikuisilla kuohuvaa ja lapsilla omenamehua joilla skoolasivat muiden mukana.
Ukko35 kirjoitti:
Alkoholin ja lapsen kanssa asia on ihan yhtä helppo kuin autoilussa.
Jos otat, et aja.
Jos lapsen kanssa, et ota.Simple as that, asia on tasan niin mustavalkoinen, ei siinä harmaan sävyjä tarvita.
Joo. Sä elät omalla tyylilläsi ja mä omalla tyylillä.
Ainakin minä ryyppään ihan miten haluan lasteni nähden. Jos sulla on jotain sanottavaa niin voit pitää pääsi kiinni.
T:Ukkeli 37
Suomi on vapaa maa. Alkoholi on laillista ja sillä saa läträtä ihan miten haluaa.
Aika turha ulista tälläisistä asioista :D
Kertoo paljon henkilön poliittisesta mieltymyksestä jos tästäkin saa ongelman.
Sosialistiltahan sellainen kommari vaikuttaa joka puuttuu muiden yksityiselämään ja alkoholinkäyttöön.
Jenkeissä ei sellaisia hyvällä katsota.
UnitedStatesOFAMERIKA kirjoitti:
Suomi on vapaa maa. Alkoholi on laillista ja sillä saa läträtä ihan miten haluaa.
Aika turha ulista tälläisistä asioista :D
Kertoo paljon henkilön poliittisesta mieltymyksestä jos tästäkin saa ongelman.
Sosialistiltahan sellainen kommari vaikuttaa joka puuttuu muiden yksityiselämään ja alkoholinkäyttöön.
Jenkeissä ei sellaisia hyvällä katsota.
Jokainen saa ryypätä itsensä hautaan jos niin haluaa, mutta jos lapsia on ympärillä niin voisi alkaa miettiä omia vastuitaan ja velvollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin vahva humalaanjuomiskulttuuri, paljon alkoholiongelmia ja niiden traumatisoimia ihmisiä, että kaikki alkoholiin liittyvä tuo ne joillekin mieleen eikä ymmärretä että joku ihan oikeasti voi juoda yhden juoman ilman ongelmia kenellekään.
Minusta on just oikein näyttää lapsille mallia, miten alkoholia kuuluu juoda: avoimesti, 1-2 annosta kerrallaan, ruuan kanssa, tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, tai vaikka saunan jälkeen. Ilman mitään seuraamuksia tai hinkua jatkaa juomista.
Humalassa on kivaa. Alkoholi ei aiheuta mitään ongelmia, päinvastoin ongelmat ratkeaa pienissä humaloissa. Ruuan kanssa voi ottaa pari kolme, mutta sitten täytyy korkata jo isompi pullo. Lapset oppivat kyllä juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekään en ymmärrä että mitä pahaa jos ottaa saunassa tai muuten vaan vähän. Voisin jopa antaa, iästä riippuen, lapselle lasiin pikkuisen maistettavaksi "aikuisten juomaa" ja selittää mihin se K18 kielto perustuu. Oluesta tuskin edes tykkäisivät ja siideri taas muistuttaa limsaa.
Jos lapsilta ja teineiltä aina vaan kieltää absoluuttisesti kaiken, niin tavat käyttää päihteitä kyllä löytyy ja sillon sitä ei tasan valvo kukaan ja sen lisäksi voi sitten jo olla muussakin vaarassa. Itse koen että asiaan kun makutasolla tutustuttaa niin siitä jo häviää se suurin "hohto".
Mulle vanhemmat antoi maistaa saunakaljasta huikan tai viinasta korkillisen. Olin jotain alle 10v, vanhempani joivat viikonloppuisin pari saunakaljaa ja tiukkaa ehkä pari kertaa vuodessa vieraiden kanssa, seurustelumielessä.
Se johti siihen että salaa nuoleskelin kaikki viinapullojen pohjille jääneet lirut. Pahaa oli, mutta silti.
Viinakarkeista valutin viinat lasiin ja heitin suklaat roskiin. Petyin kun koko laatikosta ei tullut juomaa kuin lasin pohjan peittoon.
11 vuotiaana vedin ekat kännit, 4 kaljaa ja litra kiljua. Sekaisin olin kuin seinäkello.
Amiksikäisenä join joka viikonloppu.
Kakskymppisenä join jo arkisinkin.
Ikävuodet 20-25 en hirveästi muista miten kävi, muisti meni tuolta ajalta.
Nyt 35 vuotiaana olen itse isä.
Ja olen lopettanut dokaamisen.
Omalle lapselleni en todellakaan anna korkillistakaan.
Paasausta ja saarnaa senkin edestä.
Ja tämä tarina on tosi.
Vanhemman sana painaa kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Jos otat, et aja.
Jos lapsen kanssa, et ota.Simple as that, asia on tasan niin mustavalkoinen, ei siinä harmaan sävyjä tarvita.
Joo. Sä elät omalla tyylilläsi ja mä omalla tyylillä.
Ainakin minä ryyppään ihan miten haluan lasteni nähden. Jos sulla on jotain sanottavaa niin voit pitää pääsi kiinni.
T:Ukkeli 37
Olen samaa mieltä. Eivät ne lapset edes ymmärrä sitä, että jos aikuinen juo viinaa tai on humalassa.
Asian itse kokenut M35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekään en ymmärrä että mitä pahaa jos ottaa saunassa tai muuten vaan vähän. Voisin jopa antaa, iästä riippuen, lapselle lasiin pikkuisen maistettavaksi "aikuisten juomaa" ja selittää mihin se K18 kielto perustuu. Oluesta tuskin edes tykkäisivät ja siideri taas muistuttaa limsaa.
Jos lapsilta ja teineiltä aina vaan kieltää absoluuttisesti kaiken, niin tavat käyttää päihteitä kyllä löytyy ja sillon sitä ei tasan valvo kukaan ja sen lisäksi voi sitten jo olla muussakin vaarassa. Itse koen että asiaan kun makutasolla tutustuttaa niin siitä jo häviää se suurin "hohto".
Mulle vanhemmat antoi maistaa saunakaljasta huikan tai viinasta korkillisen. Olin jotain alle 10v, vanhempani joivat viikonloppuisin pari saunakaljaa ja tiukkaa ehkä pari kertaa vuodessa vieraiden kanssa, seurustelumielessä.
Se johti siihen että salaa nuoleskelin kaikki viinapullojen pohjille jääneet lirut. Pahaa oli, mutta silti.
Viinakarkeista valutin viinat lasiin ja heitin suklaat roskiin. Petyin kun koko laatikosta ei tullut juomaa kuin lasin pohjan peittoon.
11 vuotiaana vedin ekat kännit, 4 kaljaa ja litra kiljua. Sekaisin olin kuin seinäkello.
Kakskymppisenä join jo arkisinkin.Ikävuodet 20-25 en hirveästi muista miten kävi, muisti meni tuolta ajalta.
Ja olen lopettanut dokaamisen.Omalle lapselleni en todellakaan anna korkillistakaan.
Ja tämä tarina on tosi.
Kuulostaa hauskalta menolta! Miksi lopetit juomisen? Vielä kerkiät aloittamaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kakskymppisenä join jo arkisinkin.Ikävuodet 20-25 en hirveästi muista miten kävi, muisti meni tuolta ajalta.
Ja olen lopettanut dokaamisen.Omalle lapselleni en todellakaan anna korkillistakaan.
Ja tämä tarina on tosi.
Ja taidat olla vassari tai sosiaalidemari?
Ainakin tuon holhouksen ja sosialisoinnin puolesta.
Sinä kasvatat omat lapsesi ja muut kasvattaa omat lapset siten kuin parhaakseen näkee.
Tämä pitäisi tajuta.
Minä otan joskus ruuan kanssa oluen tai viinilasin vaikka olisi lapsi mukana. En näe mitään syytä miksi en voisi näin tehdä, eikä näiltä nollatolerantikoilta ole yhtäkään asiaperustelua tähän tullut.
Olen lapsena useasti ollut vanhempien kanssa liikkeellä niin, että vanhemmat kävivät terassilla, tai toisten perheiden kanssa saunailloissa niin, että aikuiset ottaneet olutta. Koskaan en muista kenenkään olleen erityisen päihtynyt. En todellakaan ymmärrä mikä tuossa on ongelma. Alkoholistiperheessä kasvanut ystäväni ei koskaan juo yhtään alkoholia lastensa nähden. Toisaalta ymmärrän hänenkin valintansa, jos normaalista alkoholinkäytöstä ei ole kokemusta omasta lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tarina on tosi.
Kuulostaa hauskalta menolta! Miksi lopetit juomisen? Vielä kerkiät aloittamaan uudestaan.
Tuo on luonnollista että isä tsemppaa kun lapsi on vauva. Sen pari vuotta ehkä jaksaa olla selvinpäin, mutta pian korkki aukeaa kun tajuaa avioelämän onnen :D
Keltanokille pitää kertoa vähän tulevaisuudesta.
Totuus on että saa aika kovaa juoda että se vaikuttaa lapseen ylipäätään mitenkään. Uskovaiset aina pelottelee että lapsi aistii mystisesti vanhemmasta jne.
Pullsittiä. Alkoholi rentouttaa ja voi olla hyväkin että vanhempi rentoutuu jos on kovia työstressejä.
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Jos otat, et aja.
Yhden alkoholiannoksen jälkeen voi ajaa autoa ja olla lapsen kanssa.
Joo voi jopa kahdenkin jälkeen olla lasten kaa. Autollakin ajo voi onnistua.