IL: Poikkeusluvalla ajokortin saanut 17-vuotias nuori mies ajoi auton katolleen ojaan Uuraisilla Keski-Suomessa
Lisää ajokortteja kakaroille poikkeusluvalla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a6712cff-c378-4e7f-aa62-a50313002f9e
Kommentit (19)
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Ajosimulaattorit poistettava, fyysiset ajo-opetustunnit takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Ei enää. Sen saa jokainen joka keksii sitä hakea, eli ei sitä voi edes kutsua poikkeusluvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Ei enää. Sen saa jokainen joka keksii sitä hakea, eli ei sitä voi edes kutsua poikkeusluvaksi.
Tämä johtuu ajokorttilain uudistuksesta, joka on helpottanut 17-vuotiaiden mahdollisuutta saada ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Sama kai tappaako nämä 17 vai 18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Ei enää. Sen saa jokainen joka keksii sitä hakea, eli ei sitä voi edes kutsua poikkeusluvaksi.
Eli vanhemmissa vika, kun antavat luvan alaikäiselleen. Todennäköisesti myös maksavat kortin.
Miksi muuten tuo tapaus vaiettiin kuoliaaksi yli viikon ajan? Sehän oli tapahtunut jo 2.6. Miksi se tuotiin julkisuuteen vasta nyt, Laitilan kaahauksen kuolemien jälkeen?
Jotain mätää on nyt tässä. 🤨🤔
"Millä syyllä saa ajokortin 17-vuotiaana?
Poikkeusluvan henkilöauton ajokorttia varten voi saada jo 17-vuotiaana, jos kulkeminen kouluun, töihin, työssäoppimiseen tai harrastukseen on erityisen hankalaa ilman autoa. Lupa perustuu aina Traficomin harkintaan. Poikkeuslupaa hakee nuoren huoltaja".
Tätä en usko. Jokainen, joka keksii sitä hakea, saa sen. Syitä ei kysellä ja se näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Jos poikkeuslupa on koulun takia, niin rajataan ajo-oikeus vaikka 06:00-18:00. Jos harrastuksen takia, niin jatkoaika 22:00 saakka harjoituspäivinä. Aamuyöstä ei näiden naperoiden tartte ajella. Rajoitus myös sille, montako saa olla kyydissä ja niillekin kännikielto ja ameriikan malliin kielto säilyttää avattuja alkoholipakkauksia ajoneuvon sisällä. Auton mitoille ja teholle myös rajoitukset. Taakse ja eteen merkintä rajoitetusta ajo-oikeudesta. Näillä konsteilla alkais onnettomuustilastot paranemaan naperoiden osalta.
20 vuotta ikärajaksi kaikille kulkuneuvoille heti.
Näin vähennetään 80% nuorten kuolemia ja nuorten muille aiheuttamia kuolemia.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta ikärajaksi kaikille kulkuneuvoille heti.
Näin vähennetään 80% nuorten kuolemia ja nuorten muille aiheuttamia kuolemia.
Ehkä parikymppinen olisi pikkasen fiksumpi, mutta samat oppirahat ne olisi kuitenkin maksettava.
Auton takalasiin iso kyltti:
Poikkeuslupalainen - VAROKAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Jos poikkeuslupa on koulun takia, niin rajataan ajo-oikeus vaikka 06:00-18:00. Jos harrastuksen takia, niin jatkoaika 22:00 saakka harjoituspäivinä. Aamuyöstä ei näiden naperoiden tartte ajella. Rajoitus myös sille, montako saa olla kyydissä ja niillekin kännikielto ja ameriikan malliin kielto säilyttää avattuja alkoholipakkauksia ajoneuvon sisällä. Auton mitoille ja teholle myös rajoitukset. Taakse ja eteen merkintä rajoitetusta ajo-oikeudesta. Näillä konsteilla alkais onnettomuustilastot paranemaan naperoiden osalta.
Ja lisäksi rajoitus ajaa vain tarpeellisten kuntien ja kaupunkien alueilla.
Vierailija kirjoitti:
"Millä syyllä saa ajokortin 17-vuotiaana?
Poikkeusluvan henkilöauton ajokorttia varten voi saada jo 17-vuotiaana, jos kulkeminen kouluun, töihin, työssäoppimiseen tai harrastukseen on erityisen hankalaa ilman autoa. Lupa perustuu aina Traficomin harkintaan. Poikkeuslupaa hakee nuoren huoltaja".
Tätä en usko. Jokainen, joka keksii sitä hakea, saa sen. Syitä ei kysellä ja se näkyy.
Ei niitä kysellä. Oma poika olisi luvan halunnut ja varmaan lätkäharrastuksen perusteella saanut, mutta emme antaneet lupaa. Hänen tapauksessaan bussivuorot toimivat hyvin. Se on nyt 22 ja ajaa kesätyönä taksia. Vielä ehtii ajamaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Auton takalasiin iso kyltti:
Poikkeuslupalainen - VAROKAA!
Miten se auttaa siihen, että nämä tappavat itse itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä poikkeusluvat ole myönnetty tarkoitukseen? Esim. poikkeusluvalla saa kortin, koska koulumatka pitkä eikä julkista liikennettä? Pitäisikö rajata nämä poikkeusluvat aina käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön? Sman tapaan kuin kunnan maksama koululaislippu on voimassa koulujen aukioloaikoina eikä esim kesällä
Ei enää. Sen saa jokainen joka keksii sitä hakea, eli ei sitä voi edes kutsua poikkeusluvaksi.
Eli vanhemmissa vika, kun antavat luvan alaikäiselleen. Todennäköisesti myös maksavat kortin.
Miksi muuten tuo tapaus vaiettiin kuoliaaksi yli viikon ajan? Sehän oli tapahtunut jo 2.6. Miksi se tuotiin julkisuuteen vasta nyt, Laitilan kaahauksen kuolemien jälkeen?
Jotain mätää on nyt tässä. 🤨🤔
Media saanut varmaan juttuvinkin vasta nyt. Ei mediassa julkaista puoliakaan tapahtuneista onnettomuuksista. Tilanne voi olla vielä tietämäämmekin kammottavampi näiden poikkeuslupakuskien osanta.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta ikärajaksi kaikille kulkuneuvoille heti.
Näin vähennetään 80% nuorten kuolemia ja nuorten muille aiheuttamia kuolemia.
Vuoteen 1976 saakka Suomessa täysi-ikäisyysraja oli 21 vuotta, jolloin se muutettiin 18 vuodeksi, vaalilain takia. Politikkojen piti saada lisää äänestäjiä, vaikka näiden aivojen etuotsalohko on vielä keskenkasvuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton takalasiin iso kyltti:
Poikkeuslupalainen - VAROKAA!Miten se auttaa siihen, että nämä tappavat itse itsensä?
Ihan sama. Kunhan eivät muita tapa, mutta ikävä kyllä tappavat.
Aika harvalle 17v autokortti on oikeasti ja perustellusti tarpeen.
Ei ole miestä nähnytkään