Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytyksen jälkeen

Vierailija
29.05.2018 |

kauanko kestää jälkivuoto, koska pystyy uimaan?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi, että hänen jälkivuotonsa oli kaikkien neljän lapsen kohdalla ollut 2-2,5 viikkoa. Ei kannata vain maata sängyssä synnytyksen jälkeen, se hidastaa vuotoa.

Vierailija
42/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen viikon päästä lasketusta ajasta hän oli synnyttänyt 2 viikkoa sitten. Eli, raskaus meni yhden viikon yli la:sta. Ja kipu sai huutamaan vain muutaman kerran päivässä, ei useita kertoja päivässä. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoi, että hänen jälkivuotonsa oli kaikkien neljän lapsen kohdalla ollut 2-2,5 viikkoa. Ei kannata vain maata sängyssä synnytyksen jälkeen, se hidastaa vuotoa.

Päinvastoin, kova fyysinen aktiivisuus ylläpitää vuotoa. Lepääminen kannattaa, jotta haava kohdussa paranee. Ei se vuoto synnytyksen jälkeen ole mikään tietty määrä ja sitten loppuu. Kohtu vuotaa niin kauan, kun haava pysyy avoinna.

Vierailija
44/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, ei paljuun. Mulla kesti jälkivuoto 5-8 viikkoa kaikkien synnytysten jälkeen. Muistaakseni luonnonvesissä uimista ei suositeltu ainakaan sinä aikana.

Vierailija
45/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä viikko synnytyksestä ja nyt jo niukkaa vuotoa. Esikoisesta kesti pari viikkoa. Tosin synnytyksessä ei tikattavaa, pari pientä nirhaumaa. En haaveile paljusta, mutta jos juhannuksena pääsisi saunaan niin hienoa!

Vierailija
46/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite tosin olin 3vk la jälkeen synnyttäny 2vk sitten ja aloin olemaan siin kunnos et istuminen sai huutamaan vaan muutaman kerran päivässä. Tikit kiristi ja sattu ja jälkivuoto oli veristäkin vielä pitkään.

Mitä tämä on suomeksi?

la on kai laskettu aika, joten tarkoitat kai, että synnytys meni kolme viikkoa yli lasketun ajan? Voiko sen laskea tosiaan niin pieleen vai voiko synnytys ihan oikeasti mennä noin paljon yli?!

Synnytit siis kaksi viikkoa sitten, ymmärsinkö oikein?

"... istuminen sai huutamaan vain muutaman kerran päivässä." ???

Saisiko tämän kaiken selkosuomella!

Apua, toivottavasti et ole raskaana. Jos olet, neuvola ei ole hoitanut hommiaan.

Laskettu aika on sinä päivänä, kun raskausviikkoja on kasassa päivälleen tasan 40 viikkoa. Se ilmaistaan 40+0, eli 40 viikkoa ja 0 päivää. (Nollapiste on tosin edellisten kuukautisten alkamispäivä, ei hedelmöittymispäivä.) Laskettu aika voidaan tietysti laskea väärin, mutta jos näin käy, se selviää yleensä ultrassa, ja korjataan.

Vauvat eivät kuitenkaan toimi kuin kello tai junan aikataulut, vaan on täysin normaalia, että ne eivät synny laskettuna aikana. Normaaliksi lasketaan noin parin viikon heitto kumpaankin suuntaan. Jos lapsi syntyy ennen kuin viikkoja on kasassa 37, se on keskonen. Jos raskaus menee yli 42 viikkoa, lapsi on yliaikainen. Käytännössä lapset otetaan ulos viimeistään kun raskautta on kasassa 42+3.

Vierailija
47/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näkee, ettei neuvolassa nykyään käydä mitään läpi.

Jos et itse tajua kysyä niin mitään ei varmasti kerrota.

Vierailija
48/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin sektio, enkä muista mitään vuotoja?

Minullekin sektio ja kuuden viikon jälkivuoto. 

Vierailija
49/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä tosiaan se 6 viikkoa kesti. Vähän järkyttävänä yllätyksenä esikoisen syntymän jälkeen tuli, kun en missään kyseiseen asiaan ollut törmännyt.

Enpä olisi uskonut, että noin pitkään täytyy kärvistellä. Varasin paljun 3vko la:n jälkeen saunailtaan :(

Tajuathan sinä sen ainakin, että laskettu aika ei kerro siitä milloin lapsi syntyy? Sehän saattaa syntyä vasta pari viikkoa lasketun ajan jälkeen. Harva on viikko synnytyksestä valmis istumaan saunailtaa saati, että paljussa tai saunassa voisi käydä. Tai edes muutama viikko synnytyksestä. Jos tikkejä tulee, niin saunaan tai uimaan ei voi mennä kuukauteen.

Ja vaikka ei tikkejä tulisi, niin itse en olisi maidon tihkumisen takia kehdannut mennä muiden kanssa saunaan tai lillumaan samaan altaaseen...

Vierailija
50/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko synnytysorgasmin?

Vierailija
51/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkivuoto kesti 5 viikkoa, sen jälkeen olin noin viikon vuotamatta ja 6 viikkoa synnytyksen jälkeen tulikin taas jo ekat menkat. Saunaan uskaltauduin vasta lääkärin lopputarkastuksen jälkeen. Paljuun en menisi missään nimessä ennen lopputarkastusta.

Vierailija
52/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkivuoto kesti kuusi viikkoa, sitten tuli kohtutulehdus. Repeämät tikkeineen oli jotakuinkin parantuneet, mutta tuo tulehdus tuli lauantai aamulla ja ensin päivystävä tk lääkäri teki sisätutkimuksen ja tämän jälkeen vielä tyksin lääkäri. Sattui enemmän kuin synnytys. Ja taas oli muutama viikko vuotoa, kun ne repeämät ei tykänneet tutkimisesta. Joten en suosittele paljua yms ennen jälkitarkastusta.

Vierailija
53/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo 6 viikkoa mikään maksimiaika ole. Mulla ekalla kerralla jälkivuoto kesti 12 viikkoa ja toisella kerralla 13 viikkoa. Että ei olisi ollut kyllä 3 viikon jälkeen synnytyksestä mitään asiaan johonkin paljuun lillumaan. Silloin sitä verta tuli vielä ihan mielettömästi. Miten ajattelit edes estää sitä vuotoa, kun tamponiakaan ei suositella jälkivuodon aikana?

Tuossa kuukausia kestäneessä vuodossa oli varmasti raskausmateriaalia jäänyt kohtuun, ja se siellä vuoteli. 

Vierailija
54/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkivuoto on täysin yksilöllistä. Mulla on ollut molemmissa synnytyksissä tosi niukka jälkivuoto, joka on loppunut jo viikossa. Kätilö sanoi vain, että ole onnellinen :D Mutta yhtä hyvin se vois kuulemma olla todella runsasta ja kestää sen 6 viikkoa.

Vierailija
55/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh minulla kesti 9 pvää vuoto synnytyksen jälkeen lenkkeily auttoi huomasin menin paksut vaipat housuis lenkille. Ehkä vois muutkin kokeilla jos muillekki auttais

Vierailija
56/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ei se vauva välttämättä synny sinä laskettuna aikana. Eikä synnytys lähde välttämättä spontaanisti käyntiin ollenkaan. Näin kävi esim minulle. Synnytys piti käynnistää ja vauva syntyi rv 42.

Vierailija
57/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaankaan halua kohtutulehdusta. Voin kertoa että se on varsin ikävää. Itse sain sellaisen viikko synnytyksen jälkeen ihan kotona olemalla. 40 asteen kuume, tulehdusarvot taivaissa ja sairaalaan suonensisäiseen antibioottihoitoon.

Vierailija
58/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestänyt synnytyksien jälkeen 6-8 viikkoa. Paljuun en menisi, jos on vuotoa, tulehdusriskin vuoksi. Enkä etenkään, jos on ollut repeämää/haavoja. Rinnat kannattaa myös suojata hyvin, kun kastuvat, tuuli/kylmä voi altistaa rintatulehdukselle.

Vierailija
59/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan suunnittelisi mitään suurempia menoja vastasyntyneen kanssa. Tai varsinkaan ilman sitä vauvaa!

Vierailija
60/85 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh taas joku hankkimassa vauvaa jolla ei ole mitää hajua mistä on kyse, varmaan kannattaa aloittaa asiaan perehtyminen ihan perusasioista. Palju kolme viikkoa synnytyksestä on hauska vitsi, kohdussa on avohaava istukasta, rinnoista valuu maitoa jne. Puhumattakaan vauvasta joka tarvitsee äitiä 24/7. No, Siperia opettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän