synnytyksen jälkeen
Kommentit (85)
Ensimmäisen lapsen saatuani jälkivuotoa tuli noin 6 viikkoa, toisen kohdalla vain 2 viikkoa, mutta vaikka vuoto loppuisi nopeasti en menisi lillumaan mihinkään ennen jälkitarkastusta.
Mulla kesti 8 viikkoa! Mut älä nyt herranjumala mee mihinkään paljuun, saat vielä mojovan tulehduksen!
Siis jos synnyttäisin kesällä alateitse, en missään nimessä menisi uimaan koko kesänä! Tulehdusriski on varmasti suuri. Itse kyllä synnytin sektiolla ja haava parani tuosta noin vain muutamassa viikossa, että olisin kyllä voinut mennä uimaan, mutta ei kyllä tehnyt mielikään
Et kai halua kohtutulehdusta?
Minulla jälkivuoto kesti melkein 3 viikkoa ja yllätys yllätys ekat menkat tuli tasan 28 päivää synnytyksen jälkeen.
Lisäksi minulla oli alapäässä 13 tikkiä joista viimeiset nypittiin pois jälkitarkastuksessa 6 viikkoa synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin sektio, enkä muista mitään vuotoja?
Mulle on tehty 3 sektiota, jokaisen jälkeen vuosin noin 2-3 viikkoa. Eli kyllä jälkivuotoa esiintyy sektiossakin, vaikka kohtu kuivataan leikkauksen yhteydessä.
Ekasta ja tokasta kesti jälkivuoto 3 viikkoa ja kolmannesta 8 viikkoa 😵 Että hyvin yksilöllistä se on ja tapauskohtaista.
Joo, peru suosiolla koko palju. Synnytyksessä voi tapahtua mitä vaan ja vuoto voi kestää viikkoja. Ihan turha riskeerata omaa terveyttä noin järjettömällä tavalla. Paljussa voi piillä vaikka legionella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tehty 3 sektiota, jokaisen jälkeen vuosin noin 2-3 viikkoa. Eli kyllä jälkivuotoa esiintyy sektiossakin, vaikka kohtu kuivataan leikkauksen yhteydessä.
Niin, kaipa se haava jää myös sektiossa kohtuun mistä istukka irtoaa. Mutta kaipa sen haavan koko saattaa vaihdella, kun istukka voi olla eri kohdassa kohtua eri kerroilla, ja eri kokoinenkin ymmärtääkseni tai vähän eri tavalla kiinnittynyt kohdun seinämään?
Ekan lapsen jälkeen 7 viikkoa, tokan jälkeen ehkä se 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 vko
herranjumala, oikeastiko??
ap
Todellakin ja hirveen runsasta.
Joo kohtutulehdus ei oo mikään vitsi. Älä mene paljuun.
Minulla kesti 5 vk. Viimeisellä viikolla tuli sitte kaikki lopukki ulos. Jestas sitä määrää huh. En suosittele menenään saunaan ihan heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Oho, kaikkea sitä oppii. Mulle on tehty kaksi sektiota, kummallakaan kerralla en vuotanut pisaraakaan. Olisi kiva jos tällaisesta mahdollisuudesta olisi kertonut sairaalahenkilökunta, kukaan ei nimittäin sanallakaan maininnut, että noin voisi käydä. Onneksi on av <3
Ihan sektioiden (2) jälkeen 5-6 viikkoa. Jos olisi tulleet alateitse niin kauankohan olisi sitten mennyt...
Kesti ehkä 1-2 viikkoa esikoisesta, katsotaan miten on tämän toisen laita joka syntyy parin kk sisään.
Mun mielestä itselläni kesti just sen 6 viikkoa jälkitarkastukseen saakka. Eikä kyllä olisi tullut mieleenkään mennä paljuun taikka uimaan, hyi. Minulla ei ollut repeymiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä tosiaan se 6 viikkoa kesti. Vähän järkyttävänä yllätyksenä esikoisen syntymän jälkeen tuli, kun en missään kyseiseen asiaan ollut törmännyt.
Enpä olisi uskonut, että noin pitkään täytyy kärvistellä. Varasin paljun 3vko la:n jälkeen saunailtaan :(
Tajuathan sinä sen ainakin, että laskettu aika ei kerro siitä milloin lapsi syntyy? Sehän saattaa syntyä vasta pari viikkoa lasketun ajan jälkeen. Harva on viikko synnytyksestä valmis istumaan saunailtaa saati, että paljussa tai saunassa voisi käydä. Tai edes muutama viikko synnytyksestä. Jos tikkejä tulee, niin saunaan tai uimaan ei voi mennä kuukauteen.
Miten voit suunnitella jotain paljuja kun et yhtään tiedä miten synnytys tulee sujumaan? Eikö kannattaisi keskittyä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Ite tosin olin 3vk la jälkeen synnyttäny 2vk sitten ja aloin olemaan siin kunnos et istuminen sai huutamaan vaan muutaman kerran päivässä. Tikit kiristi ja sattu ja jälkivuoto oli veristäkin vielä pitkään.
Mitä tämä on suomeksi?
la on kai laskettu aika, joten tarkoitat kai, että synnytys meni kolme viikkoa yli lasketun ajan? Voiko sen laskea tosiaan niin pieleen vai voiko synnytys ihan oikeasti mennä noin paljon yli?!
Synnytit siis kaksi viikkoa sitten, ymmärsinkö oikein?
"... istuminen sai huutamaan vain muutaman kerran päivässä." ???
Saisiko tämän kaiken selkosuomella!
Kai sinä tiedät, että vauva voi syntyä yli kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen ja voit olla suunnittelemasi paljuillan aikaan vielä sairaalassa?
Minulla ensimmäisen synnytyksen jälkeen jälkivuoto yllätti, sitä verta tuli paljon ja pitkään. Toisen lapsen aikaa varauduin kunnolla ja ostin mielestäni riittävästi isoja yösiteitä, mutta sektion vuoksi jälkivuotoa oli vain murto-osa edellisestä kerrasta. Lääkäri putsasi kohdun sektion aikana ja se vähensi jälkivuotoa, näin lääkäri minulle selitti sitä tehdessään. Onneksi oli kavereita raskaana, niin sain vietyä heille ne käyttämättömät sidepaketit.