Mitä lahjaksi alakoulun opelle 6. luokan päättyessä?
Yhteislahjaa ei kerätä, eli kukin vie oman lahjansa. Sama ope ollut ekaluokasta kuudesluokkaan ja tämä opettaja jää nyt eläkkeelle ja lapset siirtyvät yläasteelle. Mitä antaisit lahjaksi? Pelkkä kukka tuntuu liian tavalliselta, kun sellainen on viety joka kevät.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Muistatte varmaan myös niitä keittäjiä, laitoshuoltajia, vahtimestareita, sihteereitä jne. jotka ovat mukana lasten koulupäivissä päivittäin.
Jos käy ilmi, että keittäjä tai laitoshuoltaja on opettanut lapseni lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan, niin varmaankin.
Opettajat ovat varmaan innokkaimpia konmarittajia, jos heille kertyy kasa krääsää joka kevät. Jos vaihtaisin ammattia ja ryhtyisin sittenkin opettajaksi, niin en haluaisi mitään korttia kummempaa. Kahvipaketti voisi kyllä olla mukava saada, sillä kahvia varmaan on kulunut vuoden mittaan kokeita korjatessa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo monta vuotta aikaa mutta mun lapsi kirjoitti runon kaikesta oppimastaan ja muustan vieläkin kun ope luki kortin ja alkoi itkeä.
Se meni näin:
Kun ekaluokalle tulin meni kirjaimet vielä nurinkurin, sun avulla ooin kaikenlaista, jopa kieliäkin eri maista.
Toka luokalle siirryin ja suhun enemmän kiinnyin, tykkäsin piirtää ja laskea laskuja lausua runoja ja kertoa kaskuja.
Aina en muistanut kunnolla kiittää, nyt sen vasta tajuaa kuinka pitkälle sun opetuksesi riittää.......
Runo oli aika pitkä (en muista enempää)ja lapseni teki sitä monta päivää. Ehkä sydämmellisin kiitos minkä olen opettajan koskaan nähnyt oppilaalle sanovan.
Ei kuitenkaan tainnut opetus kovin pitkälle riittää, sen verran paljon vilisi kirjoitus- ja välimerkkivirheitä tässä tyttäresi runossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannata näitä kynttiläkippoja (näitä tulee varmasti joka vuosi), lasten askartelemia kangaskasseja (kuka kehtaa käyttää tai kuka haluaa käyttää muuta kuin ehkä oman lapsen tekemää), shampanjaa tms alkoholia (et voi koskaan tietää lahjansaajan suhtautumista alkoholiin, onko esim. toipunut alkoholisti).
Minusta hyvä ja edullinen lahja on oppilaan punoa villalangoista kylpytakin vyö. Kaikki käyttävät kylpytakin vyötä ja uudella vyölä saa mukavaa vaihtelua vanhaan kylpytakkiin. Tämän osaa tietenkin kuudesluokkalainen tehdä itse (solmitaan toinen pää langoista oven kahvaan ja punotaan), joten tässä on ajatusta ja tekemistäkin mukana enemmän kuin vaikkapa kaupasta ostetusta kukkaruukussa, plus jää muisto.
Tämä vain minun ideani ja ajatukseni ja hyväksi meidän kohdallame havaittu
Siis onhan tämä kylpytakin vyö joku vitsi, onhan? Aika hölmö lahja.
Kaikki eivät todellakaan käytä kylpytakkia.Anteeksi, että kysyn, mutta ihan mielenkiinnosta; miksi et käytä kylpytakkia? Onko jotenkin rento olo suihkun/saunan jälkeen pitää pyyhettä vartalon ympärillä ja miettiä koska solmua aukeaa?
Minä en käytä, suihkun tai saunan jälkeen kuivaan itseni pyyhkeeseen ja sen jälkeen hengailen alushoususillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannata näitä kynttiläkippoja (näitä tulee varmasti joka vuosi), lasten askartelemia kangaskasseja (kuka kehtaa käyttää tai kuka haluaa käyttää muuta kuin ehkä oman lapsen tekemää), shampanjaa tms alkoholia (et voi koskaan tietää lahjansaajan suhtautumista alkoholiin, onko esim. toipunut alkoholisti).
Minusta hyvä ja edullinen lahja on oppilaan punoa villalangoista kylpytakin vyö. Kaikki käyttävät kylpytakin vyötä ja uudella vyölä saa mukavaa vaihtelua vanhaan kylpytakkiin. Tämän osaa tietenkin kuudesluokkalainen tehdä itse (solmitaan toinen pää langoista oven kahvaan ja punotaan), joten tässä on ajatusta ja tekemistäkin mukana enemmän kuin vaikkapa kaupasta ostetusta kukkaruukussa, plus jää muisto.
Kaikki eivät todellakaan käytä kylpytakkia.
Kun saaja tykkää, ei ollenkaan huono lahja, ja vielä itse tehty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät todellakaan käytä kylpytakkia.
En edes ymmärtäisi mitään villalankapunosta kylpytakin vyöksi.
Ehottomasti ns. katoavia lahjoja opettajalle, joka saanee lahjoja aikamoisen määrän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo monta vuotta aikaa mutta mun lapsi kirjoitti runon kaikesta oppimastaan ja muustan vieläkin kun ope luki kortin ja alkoi itkeä.
Se meni näin:
Kun ekaluokalle tulin meni kirjaimet vielä nurinkurin, sun avulla ooin kaikenlaista, jopa kieliäkin eri maista.
Toka luokalle siirryin ja suhun enemmän kiinnyin, tykkäsin piirtää ja laskea laskuja lausua runoja ja kertoa kaskuja.
Aina en muistanut kunnolla kiittää, nyt sen vasta tajuaa kuinka pitkälle sun opetuksesi riittää.......
Runo oli aika pitkä (en muista enempää)ja lapseni teki sitä monta päivää. Ehkä sydämmellisin kiitos minkä olen opettajan koskaan nähnyt oppilaalle sanovan.
Ei kuitenkaan tainnut opetus kovin pitkälle riittää, sen verran paljon vilisi kirjoitus- ja välimerkkivirheitä tässä tyttäresi runossa
Joo mun tytär kirjoitti runon ihan käsin ja minä en ihan mitään pilkkuja yms. Varmaan joka paikkaan laittanut, enkä myöskään sanatarkasti sitä tänne kopioinut mutta hienoa kun tajusit pointin..
Ja ei, ei ollut tyttärellään äidinkieli kuin kasi, mutta edelleenkään se ei ollut se juttu tässä... mutta mitäs minä idiottille seltän, jatka toki nipottamista..
Keittäjä ruokkii lastasi vuosia, etkä välitä edes viedä pientä lahjaa vuosittain. Laitoshuoltaja siivoaa lapsesi sotkut päivittäin, etkä kiitä lahjalla... Miksi opettaja on eri asemassa?
Vierailija kirjoitti:
Keittäjä ruokkii lastasi vuosia, etkä välitä edes viedä pientä lahjaa vuosittain. Laitoshuoltaja siivoaa lapsesi sotkut päivittäin, etkä kiitä lahjalla... Miksi opettaja on eri asemassa?
No vaikkapa siksi että opettajan kanssa ollaan paljon läheisimmissä tekemisissä ja paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei vietä aikaa lapsen kanssa pöivittäin, keittäjö/laitoshuoltaja ei tunne edes lapseni nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Muistatte varmaan myös niitä keittäjiä, laitoshuoltajia, vahtimestareita, sihteereitä jne. jotka ovat mukana lasten koulupäivissä päivittäin.
Ja erityisopettajaa!
Lahjakortti kahvilaan, 5-10€ riittää.
Kimppalahjaa olisin ehdottanut esim 5€ per oppilas. Sillä saisi vaikka lahjakortin eikä kauhean suuri panostus yhtä oppilasta kohden.
Tässä muita ideoita
- kesäinen kukkakimppu (hetken iso ilo ja kukat aina sopiva muistamisen tapa)
- kesäkukka parvekkeelle/puutarhaan
- kortti jonka mukana pieni lahjakortti kivaan kahvilaan tai mikä onkaan se smoothie paikka joita monessa kauppakeskuksessa
- pieni herkkukori esim mansikoita ja suklaata
- viinipullo (en itse rohkenisi ostaa mutta jos olisin ope niin en pahastuisi yhtään jos saisin lahjaksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse mitään lahjaa. Oikeesti.
Kyllä tarvitsee varsinkin kun jää eläkkeelle. Olisi törppöyden huippu, jos kukaan ei muistaisi!!
Kyllä työyhteisö ja kunta/kaupunki muistaa.
Miten muistatte siellä luokassa myös olevaa koulunkäynninohjaajaa? Tekee enemmän töitä luokan eteen kuin ope.
Itse annoimme omalle luokanvalvojalle ammattiin valmistuessamme pullon viiniä (osa meistä valmistui normaalia tahtia nopeammin).
Alkoholiton skumppa voisi olla hyvä lahja. Maksaa muutaman euron ja on ihan tarpeeksi juhlava. Ehdottomasti jotain sellaista, joka ei jää pyörimään nurkkiin, vaan jonka voi syödä/käyttää. Aikuisilla ihmisillä on yleensä jo kaikkea, mitä tarvitsee, plus kun lahjoja antaa moni niin äkkiä on turhan tavaravuoren alla.
Konditorian lahjakorttia voi miettiä myös, jos ei halua itse leipoa. Kyseessä on nyt kuitenkin eläkkeelle jäävä ihminen, joka voi sitten halutessaan juhlistaa eläkettä hakemalla konditoriasta itselleen mieleistä juhlapurtavaa.
Jos opettaja tykkää lukea, kirjakaupan lahjakortti. Voi hakea sillä itselleen luettavaa, nyt kun eläkkeellä on aikaa.
Lahjat ovat aina persoonakysymyksiä sitten loppupelissä. Itse en esim. tarvitsisi servettejä yhtään mihinkään, enkä myöskään kahvia tai alkoholia tai pullapitkoa (allergiat). Sen sijaan kynttilät ovat erittäin tervetulleita, samoin tee, suklaa tai tuo kirjakaupan lahjakortti.
Opettajana olen itse aina ilahtunut saamistani lahjoista. Eikä tietenkään kotini ole täyttynyt niistä tavaroista, vain muutamat vanhemmat muistavat lahjalla jouluna tai keväällä.
Yksi hauskimmista muistamisista oli eräältä äidiltä, jonka pojan luokanvalvoja olin. Leipuriäiti oli leiponut valtavan pullakranssin, mistä pullan ystävänä ilahduin. Osa siitä pakastettiin ja koko meidän perhe sai nauttia lahjasta pitkään.
Kannattaisiko lukea aloitus vähän tarkemmin? Kyseessä on koko alakoulun ajan, kuusi vuotta, samaa luokkaa opettanut opettaja. Todella outoa, jos tässä tilanteessa ei saisi kiittää lahjalla yhteisistä vuosista.