Mitä lahjaksi alakoulun opelle 6. luokan päättyessä?
Yhteislahjaa ei kerätä, eli kukin vie oman lahjansa. Sama ope ollut ekaluokasta kuudesluokkaan ja tämä opettaja jää nyt eläkkeelle ja lapset siirtyvät yläasteelle. Mitä antaisit lahjaksi? Pelkkä kukka tuntuu liian tavalliselta, kun sellainen on viety joka kevät.
Kommentit (59)
ettekö itse saa lahjoja esi, yöpaikalta, yhteistyö kumppaneilta
Itse en kannata näitä kynttiläkippoja (näitä tulee varmasti joka vuosi), lasten askartelemia kangaskasseja (kuka kehtaa käyttää tai kuka haluaa käyttää muuta kuin ehkä oman lapsen tekemää), shampanjaa tms alkoholia (et voi koskaan tietää lahjansaajan suhtautumista alkoholiin, onko esim. toipunut alkoholisti).
Minusta hyvä ja edullinen lahja on oppilaan punoa villalangoista kylpytakin vyö. Kaikki käyttävät kylpytakin vyötä ja uudella vyölä saa mukavaa vaihtelua vanhaan kylpytakkiin. Tämän osaa tietenkin kuudesluokkalainen tehdä itse (solmitaan toinen pää langoista oven kahvaan ja punotaan), joten tässä on ajatusta ja tekemistäkin mukana enemmän kuin vaikkapa kaupasta ostetusta kukkaruukussa, plus jää muisto.
Tämä vain minun ideani ja ajatukseni ja hyväksi meidän kohdallame havaittu
Vierailija kirjoitti:
MirandaUusi kirjoitti:
Itse en anna mitään. Ala-asteelta ylä-astellw, vaan päättäijäiset, ja niidem jälkeen se on moido! Siin se. Ohan turhaa tuhlata rahaa heihin, ku se on vapaaehtoista eikä kitään väkinäistä.
Tervew waan! Tumppaa vielä tupakkasi koulun seinään.
No kuule! Niin olen tehnytkin, tänää koulun jälkee ku olin lähdös kotiin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse mitään lahjaa. Oikeesti.
Kyllä tarvitsee varsinkin kun jää eläkkeelle. Olisi törppöyden huippu, jos kukaan ei muistaisi!!
Se asia kuuluu vain työtovereille ja työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aatelkaapa mikä määrä tavaraa opelle kertyy jos vuosittäin saa n. 30 kpl.
Ja siihen lisäksi vielä joululahjatkin.Eihän jokainen oppilas osta lahjaa vaan muutamat. Tyhjin käsin eläkkeelle jääminen olisi todella tylyä kuuden opetusvuoden jälkeen tietyn luokan kanssa.
Juuri näin. Kuudessa vuodessa opettaja on tullut tutuksi niin lapsille kuin vanhemmillekin, eikä hän todellakaan ole vain joku joka tekee työtään.
Kukkakimppu, perinteinen ja helppo, kestää hetken, voi pitää vaikka parvekkeella, jos on allerginen....
Noudatan samaa linjaa, jota olen noudattanut aina antaessani/ tyttäreni antaessa lahjan ihmiselle, joten en tunne ja joka ei halua 30 kpl tuikkukipoa/suklaakonvehtirasiaa tai muuta hyödytöntä.
Pakkaan sellofaaniin servettipaketin, kynttilän tai kaksi sävy sävyyn servettien kanssa (+ jouluna ehkä teetä).
Kauniit koristenauhat ja lapseni tekemä kortti, jonka voi helposti napsauttaa pois, jos haluaa antaa lahjan jollekin eteen päin.
.
En tiedä antaako opettaja lahjaansa eteen päin, mutta ainakin kynttilät ja servetit ( ja tee) ovat katovia lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siihen lisäksi vielä joululahjatkin.Eihän jokainen oppilas osta lahjaa vaan muutamat. Tyhjin käsin eläkkeelle jääminen olisi todella tylyä kuuden opetusvuoden jälkeen tietyn luokan kanssa.
Juuri näin. Kuudessa vuodessa opettaja on tullut tutuksi niin lapsille kuin vanhemmillekin, eikä hän todellakaan ole vain joku joka tekee työtään.
Ei ole sen tutumpi kuin lähikaupankassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannata näitä kynttiläkippoja (näitä tulee varmasti joka vuosi), lasten askartelemia kangaskasseja (kuka kehtaa käyttää tai kuka haluaa käyttää muuta kuin ehkä oman lapsen tekemää), shampanjaa tms alkoholia (et voi koskaan tietää lahjansaajan suhtautumista alkoholiin, onko esim. toipunut alkoholisti).
Minusta hyvä ja edullinen lahja on oppilaan punoa villalangoista kylpytakin vyö. Kaikki käyttävät kylpytakin vyötä ja uudella vyölä saa mukavaa vaihtelua vanhaan kylpytakkiin. Tämän osaa tietenkin kuudesluokkalainen tehdä itse (solmitaan toinen pää langoista oven kahvaan ja punotaan), joten tässä on ajatusta ja tekemistäkin mukana enemmän kuin vaikkapa kaupasta ostetusta kukkaruukussa, plus jää muisto.
Siis onhan tämä kylpytakin vyö joku vitsi, onhan? Aika hölmö lahja.
Kaikki eivät todellakaan käytä kylpytakkia.
EI YHTÄÄN MITÄÄN! Miksi tästä pitää kysellä joka jumalan kevät, samasta asiasta, vaikka opettajat sanoo ettei tarvitse/halua mitään joka ainoalta tenavalta? Uskokaa jo ja lopettakaa se lahjominen, ei sillä yhtään parempia arvosanoja saa.
Kyllä käytöstapoihin kuuluu ihmisten kiittäminen, j oko sanomalla tai jollain pienellä muistamisella!
Opet usein omin varoin tarjoavat oppilaille jätskejä tai muuta herkkuatai kirjoittavat/askartelevat kortteja lapsille keväisin ja jouluisin. Monessa luokassaon esim. jouluna luokan kalenteri, ei niitä määrärahoilla kustanneta, vaan ope tekee itse tai ostaa.
Olisi muuten tosi erilaista sellainen koulu lapselle, jossa ope tekisi aivan minimit...
Terv. äiti, jonka ystävä on ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sen tutumpi kuin lähikaupankassa.
Lähikaupan kassan kanssa vietetäänkin yhtä paljon tai vielä enemmän aikaa kuin opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Ja siihen lisäksi vielä joululahjatkin.
No ei saa. Mieti nyt, täälläkin väh puolet sanoo ei mitään tarvi. Hyvä, jos pari tuo jotain.
Kyllä useat vanhemmat vie lahjan vuosittain.
En vaan ymmärrä miksi. Kyllä opella täytyy olla iso koti jos säilyttää kaikki kymmenien vuosien ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain mikä ei jää nurkkiin pyörimään.
Mitä se voisi olla? Mikä tahansa jää nurkkiin, jos sen jättää...
Absolutistille viinipullo
Hygienisellä leipomukset
Karppaajalla makeiset
Saunattomalla saunasetti
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan tämä kylpytakin vyö joku vitsi, onhan? Aika hölmö lahja.
Kaikki eivät todellakaan käytä kylpytakkia.
Anteeksi, että kysyn, mutta ihan mielenkiinnosta; miksi et käytä kylpytakkia? Onko jotenkin rento olo suihkun/saunan jälkeen pitää pyyhettä vartalon ympärillä ja miettiä koska solmua aukeaa?
Tästä on jo monta vuotta aikaa mutta mun lapsi kirjoitti runon kaikesta oppimastaan ja muustan vieläkin kun ope luki kortin ja alkoi itkeä.
Se meni näin:
Kun ekaluokalle tulin meni kirjaimet vielä nurinkurin, sun avulla ooin kaikenlaista, jopa kieliäkin eri maista.
Toka luokalle siirryin ja suhun enemmän kiinnyin, tykkäsin piirtää ja laskea laskuja lausua runoja ja kertoa kaskuja.
Aina en muistanut kunnolla kiittää, nyt sen vasta tajuaa kuinka pitkälle sun opetuksesi riittää.......
Runo oli aika pitkä (en muista enempää)ja lapseni teki sitä monta päivää. Ehkä sydämmellisin kiitos minkä olen opettajan koskaan nähnyt oppilaalle sanovan.
Muistatte varmaan myös niitä keittäjiä, laitoshuoltajia, vahtimestareita, sihteereitä jne. jotka ovat mukana lasten koulupäivissä päivittäin.
Tervew waan! Tumppaa vielä tupakkasi koulun seinään.