Mistä ateisti saa moraalinsa?
Vaikka ateisteilla on usein moraalit, ateistisen maailmankuvan mukaan moraalit ovat täysin yksilön päätettävissä. Täten niitä ei tosiasiassa ole ateistisessa maailmankuvassa olemassa, ja kaikki ateistit vaan sattuvat kannattamaan jokseenkin samoja jäännemoraaleita kristityiltä ajoilta.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä pärjää aika pitkälle että on empatiakykyä. Kun ei halua pahoittaa toisten mieltä. Sopisi monen uskovaisenkin kehittää tätä puolta.
Mihin evoluutio tarvitsee empatiaa? Eikös se pitänyt olla niin, että vahvin selviytyy?
Auttavainen ja empatiakykyinen saa itsekin tarvitessaan, joten sellaiset ovat pärjänneet ja saaneet jälkeläisiä empatiakyvyttömiä todennäköisemmin.
*saa itsekin apua tarvitessaan, piti kirjoittaa.
No kyllä ne myös saa.
Moraalintajua voidaan tarkastella etiikan eri näkökulmista. Uskonnollinen moraali on lähtökohtaisesti velvollisuuseettistä, koska se perustuu ajatukseen, että on olemassa lähtökohtaisesti jumalan määrittämiä hyveitä, joita noudattamalla ihmisestä tulee hyvä ihminen. Esimerkiksi voidaan kuvitella tilanne, jossa ihminen voi pelastaa viiden ihmisen hengen tappamalla yhden. Koska kristillinen etiikka kieltää (ainakin näin teoriassa) tappamasta, niin kristitty ei voi tapaa ihmistä, vaikka pelastaisi useamman ihmisen hengen. Toisaalta on olemassa seurausetiikka, joka perustuu siihen, mikä on teon seuraukset pikemminkin, kuin mitä kymmenen käskyä sanoo. Ateistin on helpompi noudattaa joustavammin seurausetiikkaa, ja pelastaa viisi henkeä tappamalla yhden, koska jumala ei ole kieltänyt häntä kategorisesti tappamasta ihmisiä. Sinänsä tämä on vain hypoteettinen tilanne, koska kristityt toki tappavat ihmisiä yhtä innokkaasti kuin ateistitkin, ja ihmiset luonnollisesti kaikki omaavat kulttuurisidonnaisia käsityksiä hyvästä ja pahasta sekä siitä, miten tulee toimia toisia ihmisiä kohtaan.
Ihan vaan halusta tehdä mahdollisimman paljon hyvää ja olla hyvä muille. Ylipäätään sen auttamishalun takia ihminen on kehittynyt lajina näinkin pitkälle, eli aika syvälle se kai on meihin koodattu. Tottakai tahdon että maailma olisi mahdollisimman hyvä paikka kaikille olla, ja etten ainakaan omalla toiminnallani pahoita kenenkään mieltä. Haluatko itse olla hyvä tyyppi vain välttääksesi helvettiin joutumisen?:D
Minulla moraali ainakin on ihan sisäsyntyistä. Minulle on itsestäänselvää, että toisia ihmisiä kunnioitetaan ja heidän elämänsä on myös arvokasta. Myös se on itsestäänselvää, että maailmankaikkeuden silmissä olemme kaikki tasa-arvoisia ja jokainen meistä kuolee ja tekee huonoja ja hyviä valintoja. Myös minun elämäni on arvokasta ja odotan muilta samanlaista kohtelua, kuin annan itsekin, mutta valitettavasti olen joutunut usein pettymään. En silti lakkaa olemasta ystävällinen kaikille. Huonoa käytöstä tosin en katsele pitkään. Tästä kaikesta huolimatta en usko Jumalan tai jumalien olemassaoloon ja pidän maailmankaikkeudellisesti merkityksettömänä ihmisen hyvyyttä ja pahuutta. Näillä on merkitystä vain meille yhteiskuntana. Paha ei saa kuollessaan rangaistusta, eikä hyvä palkkaa. Silti pyrin olemaan niin hyvä, kuin vain voin, enkä ymmärrä sellaista pahuutta ihmisessä, kun voi olla mukavakin ja tehdä elämästä paljon mielekkäämpää sillätavalla.
M25
Ne voi ottaa vaikka uskonnosta. Ei ateistille ole niin väliä. Ateisti on aatevapaa, eikä mikään vastakohta uskonnolle.
Uskovaisen moraalilla on puolustettu ja vastustettu lasten pieksämistä.
Sillä on pidetty lapset tietämättömimä seksistä ja annettu sukupuolivslistusta.
Sillä on tuomittu samsn sukupuolen välinen seksi iljettäväksi synniksi ja julistettu se Luojan lahjoittamaksi rakkauden lahjaksi.
Sillä on vastustettu ehkäidyä ja kauhisteltu ehkäisykieltoa.
Sillä on puolustettu ja vaadittu kuolemantuomiota ja vaadittu sen poistoa ...
Mistä uskovainen saa siis moraalinsa?
Ei se itse asiassa tarkoita vahvinta, vaikka joissain tapauksissa vahvin voi toki olla lokerossaan paras.