Mistä ateisti saa moraalinsa?
Vaikka ateisteilla on usein moraalit, ateistisen maailmankuvan mukaan moraalit ovat täysin yksilön päätettävissä. Täten niitä ei tosiasiassa ole ateistisessa maailmankuvassa olemassa, ja kaikki ateistit vaan sattuvat kannattamaan jokseenkin samoja jäännemoraaleita kristityiltä ajoilta.
Kommentit (47)
Normaalilla, täysipäisellä ihmisellä on yleensä eräänlainen sisäänrakennettu moraali. Ei sitä tarvitse mistään saada.
Ja "kristittyjen aikojen" moraali on jäännettä pakana-ajoilta.
Ateisti saa moraalinsa sieltä mistä kaikki muutkin eli korviensa välistä ja ympäristöstään.
Uskotko Raamattuun Ap? Vai johonkin muuhun uskonsuuntaukseen? Raamatussahan sanotaan näin:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa on vastaukset kaikkeen. Katsokaa uskovaiset sieltä.
Joo, tykkään erityisesti niistä kohdista, joissa naisia kivitetään, homoja tapetaan ja lapsia viskotaan jokiin. Tuska- ja tulikivijutuilla voi tappaa kokonaisia kaupunkeja, nastaa.
Moraali ei ole mikään kristinuskon monopolisoima asia, kuten ei muuten ole kuolema, parisuhde tai syntymäkään. Moraali edustaa vain vallitsevia käsityksiä oikeasta ja väärästä, se siis muuttuu ajassa, voisi sanoa, että ateistien painoarvo onneksi kasvaa jatkuvasti. Ennen noitien polttaminen roviolla oli ihan loogista puuhaa, mutta nykyään valitettavasti joudutaan toimimaan hieman toisin.
Voi noita uskovaisia. Ystäväni, nyt jo edesmennyt vetosi aina "lapsenuskoon". Katsoin viisaammaksi, ettemme juurikaan keskustele uskonnosta tai sen puutteesta...:)
“Human decency is not derived from religion. It precedes it.”
- Christopher Hitchens
“Human decency is not derived from religion. It precedes it.”
- Christopher Hitchens
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ateisteilla on usein moraalit, ateistisen maailmankuvan mukaan moraalit ovat täysin yksilön päätettävissä. Täten niitä ei tosiasiassa ole ateistisessa maailmankuvassa olemassa, ja kaikki ateistit vaan sattuvat kannattamaan jokseenkin samoja jäännemoraaleita kristityiltä ajoilta.
Ehkäpä hyve-etiikasta.
Aika pelottavaa, jos ainoa mikä uskovaiset pitää poissa tappamasta ihmisiä on se, mitä Raamatussa lukee. Että ilman Raamattua uskovaisille ei tulisi mieleenkään, että tappaminen saataisi olla väärin...
Vieläkö joku on uskovainen tai ateisti vielä nykypäivänä? Itse otan rennosti ja nautin elämästä enkä viitsi ajatusta loksauttaa noin turhanpäiväisille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko Raamattuun Ap? Vai johonkin muuhun uskonsuuntaukseen? Raamatussahan sanotaan näin:
"Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."
No kyllähän se tiedetään että Raamattu on noille uskovaisille kuin joku buffet-pöytä mistä noukitaan vain ne itseään miellyttävät asiat
Raamattuun on omittu paljon sisältöä ihan muista lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä pärjää aika pitkälle että on empatiakykyä. Kun ei halua pahoittaa toisten mieltä. Sopisi monen uskovaisenkin kehittää tätä puolta.
Mihin evoluutio tarvitsee empatiaa? Eikös se pitänyt olla niin, että vahvin selviytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä pärjää aika pitkälle että on empatiakykyä. Kun ei halua pahoittaa toisten mieltä. Sopisi monen uskovaisenkin kehittää tätä puolta.
Mihin evoluutio tarvitsee empatiaa? Eikös se pitänyt olla niin, että vahvin selviytyy?
Auttavainen ja empatiakykyinen saa itsekin tarvitessaan, joten sellaiset ovat pärjänneet ja saaneet jälkeläisiä empatiakyvyttömiä todennäköisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavainen ja empatiakykyinen saa itsekin tarvitessaan, joten sellaiset ovat pärjänneet ja saaneet jälkeläisiä empatiakyvyttömiä todennäköisemmin.
*saa itsekin apua tarvitessaan, piti kirjoittaa.
En ole koskaan edes pohtinut, mistä olen saanut moraalini. Nyt kun ajattelen asiaa tarkemmin, en pysty keksimään mitään vastausta. Tuntuu siltä kuin en olisi saanut sitä mistään. Ikäänkuin se olisi minulla ihan luonnostaan.
Olen itse uskova, mutta kerron oman näkemykseni. En ollenkaan epäile etteikö ateisteilla olisi moraalitajua, eikä mua ihmetytä mistä se on peräisin. Loppujen lopuksi kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Kaikki tiedämme miltä tuntuu kun meitä itseämme laiminlyödään, mitätöidään ja kohdellaan kaltoin. Tai meiltä viedään luvatta jotain mikä kuuluu meille. Etenkin lapsena koemme vahvasti kaikki itseemme kohdistuvat vääryydet. Pikkuhiljaa olosuhteiden myötä kasvamme ja opimme, että asiat, jotka loukkaavat meitä loukkaavat myös muita. Se, että minä loukkaan jotakin on yhtä väärin kuin se että joku loukkaa minua. Se, että minä varastan joltakin on yhtä väärin kuin se että joku varastaa itseltäni, jne. Ei tämän ymmärtämiseen Raamattua tarvita.
Raamatussahan sanotaan myös, että kaikki muut käskyt sisältyvät tähän käskyyn: "rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi"
"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vahvin vaan sopeutumiskykyisin. Kun yhden ihmisen täysikasvuiseksi -tai ainakin sukukypsäksi- saattamiseen menee hyvinkin 15 vuotta, suosii ihmisen luonnonvalinta piirteitä jotka asiassa auttavat: empatiaa ja yhteistyökykyä.
Siinä se taisi tulla. Se mitä moraaliksi kutsutaan, on ihmiselle lajityypillistä käytöstä. Jos joku haluaa sen uskonnon käärepaperiin kietoa voi niin tehdä. Välttämätöntä se ei ole.